Environmentalist

Environmentalist


 

 

 

با مشاهده و شناسايي راكون در منطقه تالش گيلان يك گونه به پستانداران وحشي ايران اضافه شد.
مهندس هوشنگ ضيايي محقق حيات وحش و نويسنده كتاب راهنماي صحرايي پستانداران ايران در گفت وگو با قلم سبز ايران اعلام كرد: با دستگيري يك راكون با همكاري افراد محلي و كاركنان اداره كل حفاظت محيط زيست گيلان و تهيه عكس و فيلم از آن، شايعات پيشين در مورد احتمال وجود راكون در جنگل هاي گيلان تأييد شد. وي افزود: اين راكون با نام علمي
PROCYOL Lotor پستاندار خاص قاره آمريكاست و از جنوب كانادا تا پاناماپراكندگي دارد ولي جهت تكثير و استفاده از پوست گرانبهايش سالها پيش در دو كشور فرانسه و اتحاد جماهير شوروي سابق رهاسازي شده است.
مهندس ضيايي اشاره كرد: از آنجايي كه منطقه جغرافيايي زيستي اين جانور با منطقه جغرافياي زيستي ايران فاصله زيادي دارد، احتمال اين كه اين حيوان به صورت طبيعي از گذشته در ايران وجود داشته است بسيار بعيد به نظر مي رسد. اما با توجه به اين كه راكون حيوان بسيار فعالي است و گاهي اوقات حدود ۸۰۰ كيلومتر فاصله را طي مي كند، مي توان حدس زد كه پس از تكثير در شوروي جمعيت اين حيوان گسترش يافته و وارد ايران شده است.
اين گزارش مي افزايد: از تاريخ ورود راكون به ايران اطلاعات زيادي در دست نيست. براساس بررسي هاي انجام شده و اظهارات افراد محلي اين حيوان براي اولين بار در سال ۱۳۶۹ در منطقه تالش مشاهده شده است.
مهندس ضيايي اشاره كرد: چند مرحله بررسي هاي صحرايي كه با همكاري آقاي شكرگزار محيط بان اداره تالش، آقاي مهندس احمد برومند و مهندس هادي فهيمي انجام گرديد، مشخص شد كه در سه روستاي تالش اهالي محل تعدادي راكون را مشاهده و حتي آنها را زنده گيري و يا به قتل رسانده بودند.
در منطقه آستارا نيز زارعين خبر از وجود حيواني به نام لاس پلنگ (گربه پلنگ) مي دادند كه اخيرا در منطقه مشاهده شده و به مزارع ذرت خسارت وارد مي كرد. مشخصات ارائه شده دقيقا با مشخصات راكون مطابقت داشت. در اوايل ارديبهشت ماه سال جاري يك راكون در يكي از روستاهاي اسالم توسط اهالي محلي دستگير و تحويل اداره محيط زيست تالش شد. اين حيوان پس از مدتي نگهداري در اداره و منزل محيط بان شكرگزار توسط ايشان در منطقه حفاظت شده ليسار رها شد.
مهندس ضيايي افزود: از آنجايي كه ورود جانوران غيربومي به يك منطقه و سازش آنها با محيط جديد ممكن است تاثيرات ناخواسته اي بر اكوسيستم منطقه ايجاد كند، لازم است در مورد محدوده پراكندگي، جمعيت، زاد و ولد و رژيم غذايي اين حيوان بررسي هاي جدي صورت گيرد. به هر رو به نظر مي رسد اين حيوان اكنون كاملا با اقليم گيلان سازگار شده و مي تواند در شمار يكي از پستانداران حيات وحش ايران محسوب شود.

«راکونها» توازن طبيعي گيلان را برهم مي زنند
جام جم آنلاين: پستاندار غيربومي کوچکي به نام "راکون" با تهاجم به توازن طبيعي غرب‌ استان گيلان، جايگاه اکولوژيک بسياري از پستانداران ديگر را اشغال کرده و نسل آنها را با خطر مواجه ساخته است.

به گزارش خبرنگار مهر در رشت، اين پستاندار مهاجم هم اکنون چرخه پيچيده غذايي اکوسيتسمهاي بوته زار و جنگلي اين استان را برهم زده است.

راکون پستانداري بسيار مقاوم و همه چيز خوار است و از گياهان، برگ درختان و پستانداران کوچک تغذيه مي کند و به دليل تنوع در رژيم غذايي توانسته است جايگاه اکولوژيک بسياري از پستانداران ديگر جنگلهاي گيلان را اشغال کرده و نسل آنها را با خطر مواجه سازد.

راکون در ايران براي اولين بار در تالش ديده شده است

مشاهده اين پستاندار کوچک غيربومي اولين بار در سال 1364 توسط اداره محيط زيست تالش گزارش شد که هم اکنون بوميان منطقه به عنوان يک آفت از اين گونه نام مي‌برند.

جايگاه زندگي راکون، قاره آمريکا و بخشي از اروپاست و اين پستاندار به راحتي اهلي شده و رفتارپذير است و به سبب جذاب بودن رفتار اين جانور، مورد توجه قرار مي‌گيرد.

هفت گونه راکون در دنيا وجود دارد

راکون نام خود را از يک واژه بومي آمريکايي به معناي "ناخن کشيدن" گرفته شده همينطور در دنيا هفت گونه راکون وجود دارد و عمر راکونهاي وحشي حدود پنج سال است.

مهمترين مشخصه ظاهري راکونها نقاب سياه روي صورت و حلقه هاي تيره روي دم است معمولا پنج تا هفت نوار سياه روي دم ديده مي شود، طول سر و تنه راکون 60 تا 95 سانتيمتر و طول دم آن 20 تا40 سانتيمتراست، وزن راکونها سه تا 10 کيلوگرم است که گاهي تا 20 کيلوگرم نيز مي رسد.

اين جانوران رژيم غذايي متنوعي دارند و از مواد گياهي، جانوري و گاهي زباله ها نيز تغذيه مي کنند، به ميوه هايي نظير انجير، تمشک و دانه هاي غلات علاقه دارند و از جانوراني همچون قورباغه، ماهي هاي کوچک، پرنده ها و تخم آنها، کرمها و حشرات نيز استفاده مي کنند.

راکونها موجب کاهش جمعيت قرقاولهاي خزري مي شوند

به هر حال راکون، جانوري زيبا و دوست داشتني به نظر مي رسد اما حضور آنها در شمال ايران با نگراني هايي همراه است، راکونها به هاري خيلي حساسند به علاوه مي توانند به ميوه ها و مزارع کشاورزي آسيب برسانند همچنين اين جانور از تخم پرنده ها تغذيه مي کند از اينرو بايد شاهد کاهش جمعيت قرقاولهاي خزري و پرندگان ديگر درمنطقه تالش بود.

راکون جانوري غيربومي است و به دليل اينکه جانوران طعمه گير يا به عبارتي دشمن طبيعي ندارد ممکن است دچار انفجار جمعيت شود.

از آنجايي که ورود جانوران غيربومي به يک منطقه و سازش آنها با محيط جديد ممکن است تاثيرات ناخواسته اي بر اکوسيستم منطقه ايجاد کند، لازم است در مورد محدوده پراکندگي، جمعيت، زاد و ولد و رژيم غذايي اين حيوان بررسيهاي جدي صورت گيرد.

به هر روي به نظر مي رسد اين حيوان اکنون کاملا با اقليم گيلان سازگار شده و مي تواند در شمار يکي از پستانداران حيات وحش ايران محسوب شود.

جمعي از کارشناسان معتقدند: پيش از آنکه اين جانور خطري جدي براي شمال به وجود آورد بايد نحوه مبارزه با آن مورد مطالعه قرار گيرد و بهترين و سريعترين روش نيز استفاده از تجربه هاي کشورهايي است که راکون در آن مناطق دردسرساز بوده اند.

تنوع زيستي پناهگاه حيات وحش لوندويل آستارا در معرض تهديد راکونهاست

لوندويل يکي از عمده ترين مناطق زيست پرندگان ايران است که 125 گونه پرنده تاکنون در آن شناسايي شده است اما حضور اين ميهمان ناخوانده اکنون يکي از عوامل تهديد نسل برخي پرندگان محسوب مي شود.

بدين ترتيب حضور اين جانور در هر زيستگاه تقريبا با از بين رفتن چندين گونه بومي به ويژه پرندگان آن منطقه همراه بوده است.

در زمستانها که غذا و جمعيتهاي انساني در پناهگاه  لوندويل کم مي شود به طور قطع راکونها به طرف منابع ديگر که چيزي جز پرندگان نيست سوق پيدا مي کنند و اين امر مي تواند در درازمدت خسارات زيادي را به جوامع پرندگان اين منطقه وارد سازد.

جمعيت راکونها در گيلان روبه افزايش است

مديرکل محيط زيست استان گيلان در اين باره گفت: طبق بررسيهاي به عمل آمده در استان جمعيت راکونها رو به افزايش است و به عنوان يک آفت جدي مناطق غرب گيلان را تهديد کرده  به نحويکه از ساير پستانداران کوچک و مفيد در جنگلهاي استان نيز تغذيه مي کند.

کامران زلفي نژاد افزود: در دهه 60 برخي از افراد سودجو راکون را براي پرورش و فروش پوست وارد کشور کردند و به دليل عدم توانايي در نگهداري، آنها را در طبيعت رها ساختند.

وي عنوان کرد: رهاسازي گونه هاي غيربومي حيوانات خواسته يا ناخواسته موجب صدمات جبران ناپذيري به جنگلهاي گيلان مي شود.

وي عنوان کرد: گيلان به دليل اکوسيستمهاي غني و پيچيده از قبيل کوهستاني، جنگلي، بوته زار و آبي شرايط مناسبي را براي سازگاري اين جانداران فراهم مي آورد به طوريکه اين سازگاري به قيمت نابودي اکوسيستمي خواهد شد که گونه جديد از آن تغذيه مي کند.

زلفي نژاد ادامه داد: محيط زيست براي جلوگيري از بهم خوردن اکولوژيک و تاثير مستقيم بر وضعيت زندگي انسانها آمادگي تحويل اين موجودات از افراد و توانايي انتقال به جايگاه هايي مناسب و در برخي موارد خروج از کشور را دارد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 18 ارديبهشت 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com