Environmentalist


رویایی که حقیقت دارد...
 
 
تله کابین حیران-فندقلوی استان اردبیل، ایستگاه فندقلورویایی ترین تله کابین ایران
 

تله کابین حیران-فندقلوی استان اردبیلرویایی ترین تله کابین ایران 
 
 رویایی ترین تله کابین ایران
 
تله کابین حیران،فندقلوی استان اردبیل - کافی شاپ در حال احداث در ایستگاه فندقلورویایی ترین تله کابین ایران
 
رویایی ترین تله کابین ایران
 
رویایی ترین تله کابین ایران
 
رویایی ترین تله کابین ایران
 
رویایی ترین تله کابین ایران
 
رویایی ترین تله کابین ایران
 
رویایی ترین تله کابین ایران
 
حیران، رویایی ترین تله کابین ایران
 
حیران، رویایی ترین تله کابین ایران
 
حیران، رویایی ترین تله کابین ایران
 
حیران، رویایی ترین تله کابین ایران
 
حیران، رویایی ترین تله کابین ایران
 
حیران، رویایی ترین تله کابین ایران
 
حیران، رویایی ترین تله کابین ایران
 
حیران، رویایی ترین تله کابین ایران
 
تله کابین حیران - فندقلوی استان اردبیل، زیباترین تله کابین ایرانحیران، رویایی ترین تله کابین ایران
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 28 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

نايلون
رئیس ستاد محیط زیست شهرداری تهران هدف از نامگذاری روز 21 تیرماه به نام روز بدون نایلکس را ارتقای سطح آگاهی مردم در زمینه مضرات محیط زیستی استفاده از کیسه های پلاستیکی دانست.

 

 

 

خبرگزاری مستقل محیط زیست ایران: محمد هادی حیدرزاده رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار با اشاره به اینکه زباله های پلاستیکی هم اکنون یکی از معضلات جدی کلانشهرها ی دنیا از جمله تهران به حساب می آید، گفت: به علت تولید انبوه و ارزانی کیسه پلاستیکی متاسفانه میزان استفاده از آن در شهر ها بسیار افزایش پیدا کرده است. آمار و آرقام نشان می دهد که کشور ما به علت اینکه تولید کننده پتروشیمی است جزو کشورهای پر مصرف دنیا از لحاظ کیسه های پلاستیکی به شمار می آید.
به گفته حیدرزاده میزان پلاستیک تولیدی در ایران 177 هزار تن است که معادل 500 تن در روز است و شاید تغییر ذائقه خرید مردم دلیلی بر افزایش تولید کیسه های پلاستیکی باشد که به نوعی سیستم خرید زنبیلی به خرید بسته بندی تغییر شکل داده است.
رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار تاکید کرد: از تماس مسقیم مواد غذایی داغ با ظروف و کیسه پلاستیکی 9 سرطان در انسان ایجاد می شود که که شایع ترین آن سرطان معده است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه این اقدامات باید توسعه یابد و به شکل یک قانون اجرایی شود افزود: در بسیاری از کشورها مانند کاناد، امارات متحده، انگلیس، قوانین تشویقی و تنبیهی در زمینه مصرف کیسه پلاستیکی اعمال شده است مانند اخذ مالیات هزینه کیسه پلاستیکی از مصرف کننده که به عنوان سیاست های تنبیهی اعمال می شود و سیاست های تشویقی مانند معافیت های مالیاتی از فروشندگانی که کیسه های پلاستیکی را حذف می کنند.
حیدرزاده اظهار کرد: اقدامات و فعالیتهای صورت گرفته در زمینه استفاده از کیسه های پارچه ای و کنفی به جای پلاستیکی احتیاج به قانون دارد که از طرف مجلس شورای اسلامی و با حمایت سازمانهای دولتی سیستم خرید فعلی به سیستم خرید زنبیلی تغییر شکل دهد که اصلاح الگوی مصرف که مد نظر مقام معظم رهبری بوده است محقق شود.
وی تاکید کرد: هدف از نامگذاری روز فوق ارتقائ سطح آگاهی مردم در زمینه مضرات بهداشتی و محیط زیستی استفاده از کیسه های پلاستیکی است و امیدواریم بستر را برای مسئولین جهت قانون گذاری در موضوع فوق فراهم شود.
وی تبلیغات محیطی و تلویزیونی واطلاع رسانی از طریق روزنامه همشهری و ضمائم آن، معرفی کیسه های جایگزین، برگزاری مسابقه 1 میلیون نفری مشتریان فروشگاه شهروند و میوه و تره بار با هدف آشنایی مشتریان با مقوله عدم استفاده از کیسه های پلاستیکی ، تبلیغات و آموزشهای مجازی از طریق ارسال پیامک، برگزاری مسابقه نقاشی کودکان و نوجوان در 5 میدان میوه و تره بار و آموزش چهره به چهره را از اهم برنامه های روز بدون نایلکس برشمرد.
حیدرزاده گفت: 21 تیرماه شروع یک کار جدی در زمینه اجرایی کردن مصوبه شورای اسلامی شهر تهران است که امیدوریم این موضوع بهانه ای باشد که سایر سازمانها و بخشها در این زمینه حضور جدی داشته باشند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه محیط زیست هم اکنون احتیاج به یک همدلی و همکاری دارد که این باقیمانده محیط زیست مورد حفاظت قرار بگیرد گفت: متهم کردن یکدیگر و به رخ کشیدن رده های سازمانی زیبنده فعالیت در حوزه محیط زیست نیست و بایدافرادی که در این حوزه فعایتی می کنند تفکر جهادی داشته باشند و پشنهاد می‌کنم به جای متهم کردن و به رخ کشیدن مقام و منزلت کمک کنیم که اینگونه فعالیت های داوطلبانه زیست محیطی در سطح کشور توسعه یابد و امیدواریم که 21 تیرماه به عنوان روز بدون نایلکس سال آینده در سطح کشور انجام شود.


www.iren.ir
کد خبر :7520   زمان مخابره: 15:36:0 - 20/4/1391
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 21 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

شکار

به گفته رئیس یگان حفاظت از تجهیز محیط بانها به سلاح و مهمات امسال هیچ مجوز شکار دیگری صادر نمی شود.

سرهنگ خیلدار درباره صدور پروانه شکار، اظهارداشت: صدور پروانه شکار از طریق اداره حفاظت شکار و صید سازمان محیط زیست صورت می گیرد. در گذشته صدور پروانه شکار به صورت متمرکز انجام می شد‏ اما اکنون صدور این پروانه به صورت استانی است و هر استان مجزا‏، صدور پروانه شکار را در دستور کار خود دارد.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه در سالجاری، هیچگونه مجوز شکاری صادر نخواهد شد‏، گفت: به دلیل حضور متخلفان و وجود سلاح هایی که اخیراً با توجه به قانون جدید صدور پروانه برای دارندگان سلاح های شکاری در اختیار شکارچیان قرار گرفت و همچنین شکار بی رویه حیوانات از سوی دارندگان سلاح های شکاری به منظور حفظ نسل گونه های حیوانی تا پایان امسال، پروانه شکار صادر نخواهد شد.
وی شکار با سلاح های جنگی را به عنوان مهمترین معضل کشور نام برد و درباره آن، بیان داشت: متاسفانه، شکارچیان بدون رعایت اصول شکار‏، از سلاح های جنگی مانند تیربار، کلاش و غیره در شکار حیوانات استفاده می کنند که شکار بی رویه حیوانات خصوصاً حیوانات نادر منجر به منقرض شدن برخی از گونه های این موجودات شده است.
سرهنگ خیلدار با اشاره به شهادت 112 نفر از محیط بانان در درگیری با متخلفان محیط زیست، بر برخورد قاطعانه کارکنان این یگان با هر نوع تخلفی که به محیط زیست آسیب برساند‏، تاکید کرد و افزود: درگیری مسلحانه شکارچیان با محیط بانان، به مجروحیت و شهادت محیط بانان منجر شده است.


 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 21 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

درياچه اروميه1

نماينده مردم اروميه:
شهرهای حاشیه دریاچه ارومیه در خطر سونامی نمک
ایرن: نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: زمانی که باد از غرب به شرق می‌وزد شهرهای شبستر، تبریز، آذرشهر، عجب شیر و ... مورد حمله سونامی نمک قرار خواهند گرفت.

 

نادر قاضی‌پور گفت: برای احیاء و نجات دریاچه ارومیه صحبت‌های بسیار زیادی شده است و ما نیز به دستگاه‌های مرتبط تذکرهایی مبنی بر عملیاتی کردن وعده‌ها و تصمیماتشان داده ایم.
وی اظهارداشت: همچنین دوشنبه هفته گذشته جلسه‌ای با وزیر نیرو و روز گذشته نیز جلسه‌ای با امام جمعه ارومیه برای احیاء و اجرایی شدن تصمیمات نجات دریاچه ارومیه برگزار کرده ایم.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه نجات دریاچه ارومیه از مهمترین دغدغه‌های ما است، تصریح کرد: موضوع دریاچه ارومیه را به شدت پیگیری می‌کنیم تا به سرانجام برسد.
وی به موضوع طرح انتقال آب از سد ارس به دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود: مطالعات انتقال آب از سد ارس به دریاچه ارومیه به اتمام رسیده و در حال حاضر همه منتظریم تا وزارت نیرو پیمانکار این طرح را مشخص کند تا این پروژه عملیاتی شود.
قاضی‌پور اضافه کرد: این پروژه حدود 2 سال به طول می‌انجامد که باید 117 کیلومتر خط لوله انتقال آب به دریاچه ارومیه ایجاد شود.
وی تاکید کرد: وزارت نیرو اگر بخواهد می‌تواند همین فردا این پروژه را به پیمانکار بدهد اما دلیل عدم انجام این کار را نمی‌دانیم.
این نماینده مجلس اضافه کرد: زمانی که باد از غرب به شرق می‌وزد بیشتر روستاها و شهرهایی که از این طوفان از بین خواهند رفت، شهرهای شبستر، تبریز، آذرشهر، عجب شیر و ... است که مورد حمله سونامی نمک قرار خواهند گرفت.


 // www.iren.ir //
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 21 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

ابر


نامه به مقام معظم رهبري براي کمک به جنگل ابر
ايرن: مدير عامل تشکل شاهوار زيست اظهار کرد: با ارسال نامه‌اي به مقام معظم رهبري از ايشان درخواست شده است که مانع ادامه اجراي مصوبه هيأت دولت در جنگل ابر شوند.

سعيد آقايان با اشاره به اينکه اعضاي اين تشکل زيست محيطي در روزهاي اخير از جنگل ابر بازديد بعمل آورده است، افزود: در روزهاي اخير بيش از 70 اصله درخت از جنگل ابر قطع شده است و بخشي از درختان قطع شده نيز در زير خاک مدفون شده‌اند.
وي در گفت و گو با ايسنا با بيان اينکه تشکل شاهوار زيست علاوه بر تجمع در جلوي فرمانداري شاهرود با ارسال نامه‌اي به مقام معظم رهبري از ايشان استمداد خواسته است، اظهار کرد: در اين نامه از مقام معظم رهبري درخواست شده است که مانع ادامه اجراي مصوبه هيأت دولت در جنگل ابر شوند.
وي افزود: راهسازي در جنگل ابر تبعات زيادي بدنبال دارد که قطع درختان کمترين اين تبعات است. در حال حاضر مسيري که از طريق آن، آب انتقال داده مي‌شود، دچار رانشهاي پي در پي شده و لوله‌ها از هم فاصله گرفته و همين مشکلات بسياري در آينده بوجود مي‌آورد.
وي حضور انبوه افراد و قاچاق چوب را از مهمترين پيامدهاي راهسازي در اين جنگل منحصر به فرد دانست.
مديرعامل "شاهوار زيست"، اطلاع رساني مستمر و نقش رسانه‌ها را در جلوگيري از آسيبهاي بيشتر به جنگل ابر موثر دانست و گفت: همين عوامل باعث شده که 37 نماينده مجلس با ادامه راهسازي در جنگل ابر مخالفت کنند ولي با اين حال متاسفانه عمليات راهسازي در جنگل ابر ادامه دارد.
وي از فعاليت تشکلها و NGOهاي طرفدار محيط زيست شاهرود در اين زمينه خبر داد و افزود: متأسفانه بسياري از کارشناسان محيط زيست و منابع طبيعي که در گذشته با اين طرح مخالفت مي‌کردند، به سکوت وا داشته شده‌اند.

 

 
کد خبر :7516   زمان مخابره: 18:34:34 - 19/4/1391
 www.iren.ir
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 21 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

یک خانه درختی با کف شفاف، سرگیجه آور است. 

این مدل خانه که با یک فلز درخشان و با انحنای خاصی طراحی شده روی یک درخت مرتفع در جنگل های ژاپن است.

 

آقای تاکاشی که طراح و سازنده این خانه درختی است می گوید: این کار شبیه یک فانوس دریایی است که در زندگی غریب امروز بسیار قابل تامل است.

البته ایستادن در برابر آسمان شب خیلی جسورانه و زیباست.

خانه در ختی

از یک سری کفی ها شفاف و راه پله های چوبی در این خانه استفاده شده که این امکان را به مسافران می دهد که به بررسی آسمانها بپردازند.

خانه درختی

منبع: http://farms.ir

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 20 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀





هرس بوته ها بر اساس نوع ومحل قرار گیری در باغچه و انتظاری که از آنها داریم انجام میگیرد در هر حالت بایستی نکات زیر رعایت شود:











- هرس بایستی نزدیک جوانه ودر بالای آن وبه صورت مورب صورت گیرد.

- هر شاخه ای که هرس روی آن صورت  می گیرد بایستی سه جوانه روی آن باقی بماند.

- در هرس شاخه های آلوده و ضعیف را مد نظر قرار داده و آ نها را حذف نمایید.

- مراقب محل پیوند در گیاهان پیوندی باشید.

- هرس گیاهان خود را بجز درخت انگور در اسفند ماه انجام دهید ودرخت انگور را که دارای سه هرس اجباری است را ابتدا در فروردین(هرس چوب با جوانه) وسپس هرس جوانه ودر انتها هرس جوانه وبرگ (هرس سبز)را در طول فصل رشد ادامه دهید.
 

* گیاهانی مثل گل سرخ ٬ گل محمدی٬ به٬ گیلاس٬ آلبالو٬ خرمالو به هرس جواب نمیدهند لذا در این گیاهان فقط به حذف شاخه های آلوده و ضعیف وشکل دهی بایستی اکتفا نمود.
 


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 20 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


 
 برندگان عکاسي طبيعت

 
 
 
سایت مزرعه ؛ آموزش کشاورزی خانگی

برگزیده رقابت اسکار عکاسی طبیعت
عکس از سرجیو سارتا، ایتالیا

سایت مزرعه ؛ آموزش کشاورزی خانگی
برنده جایزه اوآسیس
عکس از هرمان برهم، انگلیس

سایت مزرعه ؛ آموزش کشاورزی خانگی
رتبه اول بخش پستانداران
عکس از لورنزو مجینتزالی، هلند

سایت مزرعه ؛ آموزش کشاورزی خانگی
رتبه اول بخش گیاهان
عکس از لوئیجی فلکر، ایتالیا

سایت مزرعه ؛ آموزش کشاورزی خانگی
رتبه اول بخش چشم‌انداز
عکس از لای-هوانگ لونگ، ویتنام

سایت مزرعه ؛ آموزش کشاورزی خانگی
رتبه اول بخش پورت‌فولیو
عکس از پائولو تورکیو، کنیا

سایت مزرعه ؛ آموزش کشاورزی خانگی
رتبه اول بخش زیر آب
عکس از پائولو فوساتی، ایتالیا

سایت مزرعه ؛ آموزش کشاورزی خانگی
برنده اول بخش تکنیک
عکس از فابریتزیو آنتونلی، ایتالیا

سایت مزرعه ؛ آموزش کشاورزی خانگی
رتبه اول بخش دیگر حیوانات
عکس از فرانسیسکو مینخورانس، اسپانیا

سایت مزرعه ؛ آموزش کشاورزی خانگی
برنده دوم بخش پورت‌فولیو
عکس از پیر لوئیجی ریتزاتو، ایتالیا

سایت مزرعه ؛ آموزش کشاورزی خانگی
برنده دوم بخش پرندگان
عکس از مارجیتا اشتوف، ایتالیا

سایت مزرعه ؛ آموزش کشاورزی خانگی
رتبه دوم بخش دیگر حیوانات
عکس از فرانکو بانفی، سوییس

سایت مزرعه ؛ آموزش کشاورزی خانگی
رتبه سوم بخش پستانداران
عکس از فرانکو بانفی، انگلیس

 سایت مزرعه ؛ آموزش کشاورزی خانگی
برنده ششم بخش پستانداران
عکس از جانی مایتان، ایتالیا

منبع:

http://farms.ir/%D9%85%D8%AD%D9%8A%D8%B7-%D8%B2%D9%8A%D8%B3%D8%AA.html

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 20 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

اکوتوريسم3

يکشنبه آينده، در خانه هنر مندان
مرور ده سال توسعه اکوتوریسم در نشست باشگاه هنر و طبیعت
ایرن- گروه اکوتوریسم: کارشناسان گردشگری ده سال گذشته را دهه توسعه اکوتوریسم و طبیعتگردی در ایران لقب داده اند. دهه ای که در آن طبیعتگردی به میان خانواده ها راه یافت و به شیوه معمول گذران اوقات فراغت برای دهها هزار جوان ایرانی تبدیل شد.

 

شصتمین جلسه باشگاه هنر و طبیعت،  پروژه مشترک خانه هنرمندان، تسهیلات کوچک زیست محیطی، برنامه عمرانی سازمان ملل ( UNDP,GEF,SGP) و موسسه طبیعت به همین موضوع اختصاص یافته است. این نشست یکشنبه 04/ تیر/91 در محل خانه هنرمندان، تالار جلیل شهناز از ساعت 18 الی 20 برگزار می شود.

برنامه این جلسه:

·       سرود جمهوری اسلامی ایران

·       تلاوت قرآن

·       آغاز دومین دهه، آرزوها و رویاها: فخرالسادات غنی

·       نگاهی به مراسم آئینی کهن،این برنامه" گل غلطانی" مستندی از آقای مهندس ادریسی و خانم مهندس یوسفی.

·       "ظهور و گسترش اکوتوریسم در ایران یک تجربه ده ساله" سخنران دکتر ناصر کرمی

·       اسلاید شو" گشتی در 19 دوره"

·       رونمایی کتاب پروانه های ایران آقای مهندس علیرضا نادری

·       اسلاید شو کلاس گیاهان دارویی

·       گزارش عملکرد ده ساله فخرالسادات غنی

·       اسلاید شو سفر آشنایی با گیاهان ایران، دوره نوزدهم

·       کلام آخر محمد علی اینانلو

·       "یادی از دیروز" اسلاید شو سفر به لار دوره دهم


کد خبر :7424   زمان مخابره: 11:41:54 - 30/3/1391
 
 


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 19 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

کندوان


روستاي کندوان ثبت جهاني مي‌شود
ايرن: رئيس سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي آذربايجان شرقي با بيان اينکه تلاش مي شود اين روستا تا سال 2014 ثبت جهاني شود، گفت: سازمان گردشگري بايد قبل از روستاهاي ديگر پرونده اين روستا را براي ثبت جهاني ارائه مي کرد.

محمدي با بيان اينکه هتل کندوان از مجموعه هاي بي نظير دنيا است گفت: فاز اول اين هتل براي تورهاي گردشگري آسياي شرقي و اروپا که معمولا 25 تا 30 نفر بودند، پاسخگو نبود که اميدواريم با افتتاح فاز دو اين مشکل برطرف شود.
به گزارش خبرنگار مهر، تراب محمدي در مراسم افتتاح فاز دوم هتل صخره‌اي کندوان با بيان اينکه آذربايجان‌شرقي قابليت هاي گردشگري و تاريخي بسياري دارد، گفت: اين استان تمام شاخص هاي گردشگري و صنايع دستي را يکجا دارا است و دو اثر تاريخي که ثبت جهاني شده را در خود جاي داده است. بازار تبريز به عنوان بزرگ ترين بازار مسقف آجري و مجموعه کليسه هاي آذربايجان و مجموعه هاي تاريخي ديگر از شاخص هاي گردشگري اين استان هستند.
وي با اشاره به اينکه روستاي کندوان جزء سه روستاي صخره اي جهان است که در دنيا وجود دارد، گفت: يکي از اين روستاها در آمريکاي شمالي ديگري در ترکيه و سومي روستاي کندوان است که تنها در اين روستا زندگي جريان دارد و بيش از 195 خانواده در ميان اين صخره ها مي کنند.
محمدي از جنگل هاي ارس باران با دو هزار و 500 گونه گياهي و جانوري، بناهاي تاريخي مربوط به دوره ايلخاني، صفوي و قلعه ضحاک که همچنان سرپا است، به عنوان ديگر جاذبه هاي گردشگري اين استان نام برد و گفت: ما مساجد جامع تاريخي در اين استان داريم که مي تواند گردشگران مذهبي را براي بازديد از اين استان تشويق کند و در مجموع 14 گونه گردشگري از جمله گردشگري فرهنگي، صنعتي، سلامت، مذهبي و... در آذربايجان شرقي وجود دارد.

گردشگري در گذشته تشريفاتي بود

عضو شوراي مشورتي گردشگري کشور با بيان اينکه پيش از اين به موضوع گردشگري تشريفاتي پرداخته مي‌شد، گفت: دولت با تمام مشکلاتي که در اين راه وجود داشت گردشگري را موضوعي اختصاصي کرد که در حال حاضر تنها در آذربايجان شرقي هزار ميليارد توسط بخش خصوصي سرمايه گذاري شده و در سال 9191 با اين جذب سرمايه حداقل 15هتل و مرکز اقامتي افتتاح و به بهره برداري مي رسد.

محمدي در ادامه سخنانش با بيان اينکه 35 مجتمع بين راهي در حال احداث است، گفت: سرمايه گذاران ما باور کردند که مي توانند کارهاي بزرگي انجام دهند و ما شاهد به ثمر رسيدن همين باورها هستيم.
وي با اشاره به افتتاح فاز دو هتل کندوان گفت: هتل کندوان از مجموعه هاي بي نظير دنيا است که پيش از اين قرار بود به موزه تبديل شود، اما بر اساس تصميم مدير سازمان گردشگري وقت به هتل تبديل شد و فاز نخست آن در سال 86 به بهره برداري رسيد.

روستاي کندوان اولين روستاي داراي صنعت

محمدي با بيان اينکه زماني که ما اين هتل را به بهره برداري رسانديم، شايع کردند که قرار است روستاييان را از اين محل خارج کنيم، گفت: طي ماه آينده تمامي زمين هاي روستاي کندوان داراي سند مي شود و مي توان کندوان را اولين روستايي دانست که روستاييان آن صاحب سند رسمي هستند.

وي ادامه داد: طي 50 سال گذشته ساخت و سازهاي غيرمجازي در داخل روستا اتفاق افتاده که چهره واقعي روستا را مخدوش کرده و ما براي انتقال اين ساخت و سازها به مکان ديگري روستاي جديدي در 600 متري روستاي کندوان احداث کرديم تا ساخت و سازهاي غيرمجاز را به آنجا منتقل و نماي واقعي کندوان مشخص شود.

کندوان مجهز به اينترنت بي‌سيم فاضلاب صنعتي

رئيس گردشگري استان آذربايجان شرقي با اشاره به تجهيزات روستاي تاريخي کندوان گفت: اين روستا مجهز به فاضلاب صنعتي، اينترنت بي سيم و برق است و تنها براي مراقبت از بناي تاريخي نمي توان آن را مجهز به گاز کرد که البته در روستاي جديد اين موضوع پيش بيني شده است.
محمدي با بيان اينکه تلاش مي شود اين روستا تا سال 2014 ثبت جهاني شود، گفت: سازمان گردشگري بايد قبل از روستاهاي ديگر پرونده اين روستا را براي ثبت جهاني ارائه مي کرد.
وي خواستار کاهش قيمت هتل ها براي افزايش جذب گردشگر شد و گفت: اگر 36 ميليون نفر سالانه به ايران بيايند حتي لازم نيست يک بشکه نفت نيز بفروشيم که اين موضوع دور از ذهن نيست و کشور ترکيه در سال 2011، 25 تا 30 ميليارد درآمد ارزي از گردشگري داشت که با توجه به جاذبه هاي گردشگري ايران ما مي‌توانيم بيش از اين کسب درآمد کنيم.
رئيس گردشگري استان آذربايجان شرقي افزود: در فاز دو هتل سنگي کندوان يک ميليارد تومان هزينه شد که اگر به پيمانکار سپرده مي شد با 10 ميليارد تومان نيز به پايان نمي رسيد.

افزايش 33 درصدي گردشگر در روستاي کندوان

اميد آقاميري، مدير هتل صخره اي کندوان در اين مراسم با بيان اينکه فاز دو هتل صخره اي دو سال زمان برد، گفت: تعداد بازديد کنندگان از اين روستا نسبت به سال گذشته 33 درصد رشد داشته است.
در ادامه حسين پوررحيم، مديرعامل شرکت توسعه گردشگري از منطقه گردشگري کندوان به عنوان يکي از مناطق کم نظير گردشگري نام برد و گفت: اين منطقه مي تواند الگوي خوبي براي صنعت گردشگري براي ساير نقاط کشور باشد که سبب توسعه اقتصادي نيز مي شود.


کد خبر :7508   زمان مخابره: 17:52:16 - 18/4/1391

 


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 19 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

برج قابوس


برگزاري جشن ثبت برج قابوس در گنبد کاووس
ايرن: استاندار گلستان اعلام کرد به شکرانه اين رخداد بزرگ، جشن باشکوهي روز چهارشنبه با حضور مردم فرهنگ دوست استان در کنار برج قابوس (ميل گنبد) برگزار خواهد شد.

جواد قناعت شامگاه شنبه در جمع خبرنگاران گفت: ثبت اين اثر بزرگ تاريخي يک فرصت فرهنگي براي رشد و اعتلاي فرهنگي استان گلستان خواهد بود.
قناعت با اشاره به سابقه ثبت اين اثر فرهنگي خاطرنشان کرد: با عنايت به اهميت چشمگير گنبد قابوس به عنوان يکي از شاهکارهاي کم نظير فرهنگ و تمدن اسلامي- ايراني، سازمان ميراث فرهنگي مصمم شد مقدمات ثبت جهاني اين اثر مهم را فراهم آورد.

وي ادامه داد: در اين راستا در سال 1379 پيشنهاد ثبت جهاني گنبد قابوس ارائه شد و از‌‌ همان سال اقدامات و فعاليت‌هاي لازم جهت تکميل پرونده ثبتي آن آغاز شد، تا اينکه در سال 1389 پرونده مذکور تکميل و به سازمان فرهنگي- آموزشي يونسکو تحويل گرديد که خوشبختانه مورد پذيرش اين نهاد بين المللي قرار گرفت.

به گزارش ايلنا استاندار گلستان افزود: در شهريور سال 1390، بناي گنبدقابوس از سوي کار‌شناسان ايکوموس (شوراي بين المللي بنا‌ها و محوطه‌هاي تاريخي) بازديد ميداني شد و از فعاليت‌هاي صورت گرفته جهت ثبت بنا بازبيني‌هاي لازم صورت گرفت.

به گفته وي، پس ازاين بازديد چند معضل شهري از قبيل تخريب بناهاي واقع در حريم گنبد قابوس - تهيه پلان مديريت شهري شامل نقشه‌هاي طرح تفصيلي شهر گنبد و جانمايي حريم و ضوابط گنبد قابوس در نقشه طرح تفصيلي شهر- کوتاه سازي و تعديل دکل‌هاي مخابراتي در محدوده حريم منظري گنبد قابوس توسط کار‌شناسان ايکوموس گوشزد شد که به عنوان موانع ثبت بنا بايد رفع مي‌شد.

رييس کارگروه گردشگري استان گلستان اذعان داشت: با همکاري و تعامل مسوولين ارشد استان و شهرستان به ويژه فرمانداري، شهرداري و شوراي اسلامي شهر گنبدکاووس- ادارات تربيت بدني، توزيع برق، آموزش و پرورش روند آماده سازي، اجراي ضوابط و تعديل فضاي ساخت و سازهاي صورت گرفته در گذشته وفضاي مطلوب براي ساماندهي شهري پيرامون گنبد قابوس فراهم شد.

قناعت گفت: همچنين از محل اعتبارات ملي و استاني مرکز پايش پايگاه گنبد قابوس و موزه فرش گنبد کاووس در جوار گنبد قابوس راه اندازي شده است.

استاندار تصريح کرد: با ثبت جهاني اين اثر مهم ايراني اعتبار مضاعفي در عرصه جهاني براي کشور، استان و شهرستان فراهم مي‌آورد و زمينه براي جذب هرچه بيشتر گردشگران داخلي و خارجي ايجاد مي‌شود.

وي يادآور شد: همچنين علاوه براينکه در توسعه و ارتقاي سطح فرهنگي استان و شهر گنبدکاووس تأثيرگذاري جدي خواهد داشت، زمينه معرفي گنبد قابوس به عنوان شاخص برج‌هاي آرامگاهي و يادمان در جهان فراهم و زمينه معرفي هرچه بيشتر هنر و فرهنگ ايراني در سطح جهان ايجاد مي‌شود.

ميل گنبد يا برج قابوس بن وشمگير بلند‌ترين گنبد آجري دنيا و يکي از آثار ارزشمند معماري دوره اسلامي است، اين بناي تاريخي هم اکنون در مرکز شهر گنبدکاووس و بر فراز تپه‌اي بزرگ قرار دارد.


 // www.iren.ir //
کد خبر :7492   زمان مخابره: 16:24:56 - 12/4/1391
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 19 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

صنايع

معاون حفاظت‌ محيط زيست خوزستان:
کنترل آلودگي ناشي از صنايع در اولويت است
 معاون محيط زيست انساني اداره‌کل حفاظت محيط زيست خوزستان گفت: برنامه جامع کاهش آلاينده‌هاي هوا در کلان‌شهرهاي کشور ابلاغ شده و بر اين اساس از يکم تيرماه اين مصوبه بايد در اهواز و ديگر کلانشهرهاي کشور اجرايي شود، ولي در شهر اهواز پس از برگزاري جلسات هماهنگي در خصوص اجراي اين مصوبه اقدام مي‌شود.

جمال شاکري در گفت‌وگو با خبرنگار«محيط زيست»ايسنا ـ منطقه خوزستان، اظهار کرد: جلوگيري از تردد خودروهاي فرسوده در کاهش آلودگي هوا در شهر اهواز موثر خواهد بود،‌ ولي با توجه به اينکه اهواز شهري صنعتي است، کنترل آلودگي ناشي از صنايع در اولويت است.

وي افزود: تردد خودروهاي فرسوده در سطح کلان‌شهر اهواز مشکلاتي را ايجاد مي‌کند و اين خودروها بر اساس دستورالعمل ابلاغ شده بايد از چرخه حمل و نقل خارج شوند. همچنين با توجه به اينکه بيش از 50 درصد آلودگي هوا در شهر اهواز ناشي از صنايع است تلاش شده با ايجاد تعامل با دستگاه‌ها و صنايع مرتبط، استانداردهاي زيست‌محيطي در اين خصوص اعمال شوند.

شاکري گفت: مصوبه کاهش آلاينده‌هاي هوا تنها خودروهاي فرسوده را در بر نمي‌گيرد، بلکه همه موارد آلاينده را شامل مي‌شود. اين مصوبه امنيت عمومي شهروندان را مدنظر دارد و با برگزاري جلساتي مستمر و يافتن راه‌کارهاي مناسب، اين مصوبه به طور کامل اجرايي مي‌شود.

به گزارش ايسنا، طرح جامع کاهش آلودگي هشت کلان‌شهر کشور شامل تهران، اصفهان، شيراز، مشهد، اهواز، تبريز، اراک و کرج پايان سال ?? ابلاغ شده است. در تدوين طرح جامع کاهش آلودگي هوا علاوه بر سازمان حفاظت محيط زيست، وزارتخانه‌هاي نيرو، نفت، جهاد کشاورزي، صنعت، معدن، تجارت، سازمان هواشناسي، استانداري‌ها و شهرداري‌هاي کشور نيز نقش داشته‌اند و بر اساس آن، سن فرسودگي خودروهاي شخصي و کاميون‌‌ها و کشنده‌‌ها از ?? به ??، وانت‌بارها از ?? به ??، ميني‌‌بوس از ?? به ??، ميدل‌باس و اتوبوس‌هاي برون‌شهري از ?? به ?? و اتوبوس‌هاي شهري و موتورسيکلت‌ها از ?? به ? سال کاهش يافته است.

همچنين ممنوعيت تردد خودروهاي فرسوده در کلانشهرهاي کشور از ابتداي تيرماه لازم‌الاجرا شده است و اگرچه در شهر اهواز کنترل آلودگي ناشي از صنايع در اولويت است، ولي بخشي از آلودگي هوا نيز ناشي از خودروهاي فرسوده است و در نتيجه بهتر است هرچه زودتر در زمينه جلوگيري از تردد اين خودروها اقدام لازم انجام شود.

کد خبر :7451   زمان مخابره: 12:8:3 - 6/4/1391
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 19 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

پسماند
مدير عامل سازمان مديريت پسماند از اتمام عمليات احداث سايت تخمير شماره2 با ظرفيت 19هکتار در مجتمع پردازش و دفع آرادکوه خبرداد.

 


به گزارش خبرگزاري فارس، سيدمحمدفياض با بيان مطلب فوق افزود : پس از تصميم براي افزايش ظرفيت خطوط پردازش و عدم ظرفيت سايت تخميرشماره 1 ، لزوم ساخت سايت تخميري ديگر ضروري گرديد

وي در ادامه به مشخصات فني آن اشاره کرد و ادامه داد : مساحت اين سايت 192440 متر مربع بوده و براي آماده سازي آن بيش از 200 هزار متر مکعب خاکبرداري و خاکريزي صورت گرفته است.

مديرعامل سازمان مديريت پسماند همچنين به عمليات تسطيح و آسفالت اين سايت اشاره کرد و گفت : بيش از 75هزار مترمکعب اساس و زيراساس براي زيرسازي سايت و براي آسفالت آن نيز بيش از 50هزار تن از انواع آسفالت در سطح سايت پخش شده است.

وي ادامه داد : از ديگر عمليات فني صورت گرفته در اين سايت مي توان به 514 متر ديوارکشي ، 1700متر راه سازي و بيش از 9000متر جدول کشي اشاره کرد.

فياض همچنين با اشاره به خريد و استقرار 3دستگاه ماشين همزن يا تاپ ترن ، خاطرنشان کرد : اين ماشين آلات مطابق با آخرين تکنولوژي هاي روز دنيا توليد شده و داراي کابيني کاملا ايزوله و ظرفيت هوادهي 1000 تن پسماند در هر شيفت کاري است.

وي در ادامه با بيان اينکه در کنار توجه به مباحث فني و تخصصي در پروژه هاي جديد ، بهبود وضعيت زيست محيطي و توسعه فضاي سبز در اطراف اين پروژه ها نيز مدنظر قرار دارد افزود : پس از کارشناسي هاي صورت گرفته محدوده غربي اين سايت در مساحتي بيش از 2 هکتار براي ايجاد فضاي سبز در نظر گرفته شد و پس از اتمام عمليات تسطيح ، شيب بندي و پشته سازي ، عمليات کاشت انواع درختان کاج تهران ، کاج مشهد ، اکاليپتوس و ساير گونه هاي تزئيني در حال انجام است.

فياض در پايان تصريح کرد : با اقدام مزبور حلقه دوم در مديريت پسماندهاي شهري در مقصد در خصوص تخمير و تبديل پسماند به کود کورس کمپوست (کمپوست درشت)انجام شده و ظرفيت آن همانندپردازش پسماندها به صورت کامل و صد در صدي شده است.



کد خبر :7442   زمان مخابره: 9:31:39 - 4/4/1391
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 19 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

راه آهن

راه آهن در قم
عبور غول‌هاي آهني از قلب شهر قم
 هر روز که صداي سوت قطار به گوش مي‌رسد داغ خانواده‌هايي که عزيزانشان را بر اثر برخورد اين غول آهني از دست داده‌اند تازه مي‌شود. نمونه‌اش خانواده مردي که کر و لال بود و صداي سوت‌هاي ممتد قطار را نشنيد و بي‌محابا به سراغ مرگ رفت.

 

به گزارش خبرنگار مهر، صحنه‌هاي ديگري از اين گونه حوادث در محدوده شهر قم رخ داده است که مسئولان راه آهن، علت آن را خودکشي يا معتاد بودن شخص متوفي مي‌دانند اما کودکان، زنان و سالمندان زيادي هستند که هر روز از خط آهن مي‌گذرند و خطر برخورد غول‌هاي آهنين در کمين آنها نشسته است.

مهناز قاسمي، زن خانه‌داري که دو فرزند 3 و 7 ساله دارد از نگراني خود و همسرش در مورد خطرات عبور قطار از داخل شهر گفت: وقتي صداي حرکت قطار به گوش مي‌رسد تمام وجودم را ترس و وحشت فرا مي‌گيرد. مي‌ترسم از روزي که خداي ناکرده مشکلي براي بچه‌هاي من يا همسايه به وجود آيد.

وي اظهار کرد: محله‌اي که ما در آنجا زندگي مي‌کنيم (يزدانشهر) محله پرجمعيتي است که کودکان بسياري در نزديکي خط آهن بازي مي‌کنند و هر روز که قطار از اين محله مي‌گذرد خانواده‌ها نگران جان فرزندانشان هستند، چون هيچ ديواري در حريم خط آهن وجود ندارد.

علي کرم فراهاني که در منطقه نيروگاه زندگي مي‌کند از سر و صداهاي ناهنجار قطار گلايه کرد و گفت: قطارهايي که از داخل شهر عبور مي‌کنند به خصوص قطارهاي باري آرامش و آسايش ما را از بين برده‌اند.

وي ادامه داد: مشکلاتي که خط آهن براي شهروندان ايجاد کرده است باعث شده بسياري از همسايه‌هاي ما از اين محل کوچ کنند، اما با توجه به اينکه خانه‌هايي که در نزديکي خط آهن وجود دارند ارزش کمتري نسبت به واحدهاي ديگر مناطق دارند ما نمي‌توا‌نيم با فروش اين خانه، در جاي ديگري يک خانه تهيه کنيم بنابراين مجبوريم مشکلاتي که قطار براي ما ايجاد مي‌کند را تحمل کنيم.

مشکلات شهروندان در حالي است که با تفکيک مديريت راه آهن قم از استان مرکزي، بارقه اميد براي برطرف شدن اين مشکلات دميده شده، اما هر چند که در گفته‌هاي اولين سرپرست اداره کل راه آهن استان فعاليت‌هاي خوبي براي حل مشکلات شهروندان انجام شده، ولي مشکلات ساکنان مجاور خط آهن همچنان وجود دارد.

فرشاد زادخور از اين مشکلات به عنوان يک معضل اجتماعي ياد کرد و گفت: ماموريت راه آهن، فني و مهندسي است و براي برطرف کردن اين معضل، دستگاه‌هايي که رويکرد اجتماعي دارند و نيازهاي اجتماعي را احساس مي‌کنند بايد راه آهن را کمک کنند و با اين اداره کل هم افزايي بيشتري داشته باشند.

وي با بيان اينکه براي رفع مشکلات ساکنان اطراف خط آهن نياز به انجام کارهاي فرهنگي زمان‌بر و پرهزينه است، اظهار کرد: در همه جاي جهان راه آهن به راحتي از داخل شهر عبور مي‌کند اما به نسبت کشور ما دچار خسارت نمي‌شوند.

وي به تجربه عبور قطار از داخل شهرهاي تهران، بهشهر و... اشاره کرد و گفت: در اهواز بهترين نقطه شهر در مسير راه آهن قرار دارد ولي مردم آنجا مشکل خاصي ندارند ولي در قم به خاطر حضور غيربومي‌ها و زائران، بسياري از مسائل رعايت نشده است.

مشکلات و آسيب‌هاي عبور قطار از داخل شهر در حالي است که سرپرست راه آهن استان، مردم را مانع ديوارکشي اطراف خط آهن مي‌‌داند.

وي گفت: مطالعات ديوارکشي اطراف خط آهن انجام شده و حتي بخشي از ايستگاه جمکران تا يزدانشهر ديوارکشي شده است اما با توجه به اينکه اين منطقه محل تردد شهروندان است، مردم از ادامه کار ممانعت کردند.

زادخور گفت: ما آمادگي داريم حريم خط آهن را محصور کنيم اما اين مسئله به موضوع اجتماعي تبديل شده و کار متوقف شد، بنابراين ابتدا بايد بستر اجتماعي براي ديوارکشي مهيا شود و بعد اقدام به اين کار کنيم.

به گفته وي، اداره کل راه آهن استان براي اينکه مشکلات شهروندان را حل کند اقدام به ساخت دو تقاطع غيرهمسطح با همکاري شهرداري کرده و احداث پل ميثم و 9 زيرگذر را در دستور کار دارد.
آن گونه که زادخور مي‌گويد در يک سال گذشته دو مورد برخورد قطار با عابر در قم رخ داده که در يک مورد، شخص متوفي معتاد بوده و هنوز گزارش پزشکي قانوني مشخص نشده که قبل از برخورد با قطار فوت کرده و برخورد قطار عامل فوت وي شده است.

مورد ديگر هم جوان 30 ساله‌اي بود که حوالي سه راه خرمشهر، در جايي که محل گذر عابر پياده نيست و خارج از محدوده شهر محسوب مي‌شود با قطار برخورد کرد که احتمالا اين شخص قصد خودکشي داشت.

مشکلاتي که شهروندان و سرپرست اداره کل راه آهن استان به آنها اشاره کرده‌اند فقط مربوط به عابر پياده نيست بلکه برخي از رانندگان خودروها هم اقدام به تردد از روي خط آهن با خودرو مي‌کنند. علاوه بر اين موتورسواران هم همانند ساير تخلفاتي که در پياده‌روها و خيابان‌هاي يک طرفه انجام مي‌دهند از اين محدوده براي عبور استفاده مي‌کنند. اين مشکلات، مسئولان راه آهن را بر آن داشت تا تمهيداتي در نحوه عبور قطار از داخل شهر بينديشند.

در اولين اقدام راه آهن، سرعت قطارهايي که از داخل محدوده شهري عبور مي‌کنند از 60 کيلومتر در ساعت به 30 کيلومتر کاهش يافته تا ضريب مديريت بر سوانح احتمالي بالاتر رود.

اعزام کارشناسان راه آهن به مدارس در محدوده خط آهن براي ارائه آموزش‌هاي توجيهي به دانش آموزان، توزيع بروشور در مناطق حاشيه خط آهن، بيان مشکلات رعايت حريم خط آهن در رسانه‌هاي جمعي و... از ديگر برنامه‌هايي است که راه آهن قم براي فرهنگ سازي انجام داده است.

يکي ديگر از مشکلاتي که باعث ايجاد مزاحمت براي شهروندان مي‌شود عبور قطارهاي باري از محدوده شهر و صداهاي ناهنجار قطارهاي باري و مسافربري است.


راه آهن براي ممانعت از ورود قطارهاي باري از محدوده شهري اقدام به ايجاد کمربند ريلي کرده به طول 50 کيلومتر دو خطه کرده که به گفته سرپرست راه آهن استان اين طرح در آينده‌اي نزديک به بهره‌برداري مي‌رسد و معضل عبور قطار باري از داخل شهر برطرف مي‌شود.

زادخور در مورد حل مشکل صداهاي ناهنجار عبور قطار اظهار کرد: براي اينکه صداي عبور قطار از داخل شهر کاهش يابد بخشي از درز ريل‌ها را جوشکاري کرديم و مابقي آنها در حال انجام است.

وي گفت: همچنين براي کاهش مزاحمت‌هاي عبور قطار، در آينده از اتوبوس ريلي استفاده خواهيم کرد تا راه آهن به عنوان بستر خدمات رسان مسافري حومه‌اي براي مردم پذيرفته شده باشد.

به گفته وي بسياري از افرادي که خواستار جمع آوري خط آهن هستند، مردم عادي ساکن محل نيستند بلکه از افرادي هستند که در مجاور خط آهن زمين يا خانه دارند و به خاطر منفعت مالي خود، فشار اجتماعي وارد مي‌کنند تا ريل آهن جمع‌آوري شود و ارزش ملک آنها بالا رود.

زادخور از راه آهن به عنوان يک نعمت بزرگ براي ارائه خدمات به نظام ياد کرد و گفت: راه آهن براي قم فرصت‌هاي خوبي ايجاد کرده و در تلاش هستيم با کارهاي فرهنگي، مردم را با خط آهن آشتي دهيم.

اگر راه آهن در قم وجود نداشته باشد روزانه 1600 دستگاه تريلي و 600 دستگاه اتوبوس براي حمل بار و مسافر بايد به جاده‌هاي منتهي به استان قم اضافه شوند، اما اين انتظار وجود دارد که خدمات راه‌آهن در بهترين وضعيت و با رعايت مسائلي که با جان مردم مرتبط است به شهروندان ارائه شود.



کد خبر :7463   زمان مخابره: 11:4:39 - 7/4/1391
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 19 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

IUCN

هشدار جديد IUCN
میراث جهانی بدون حفاظت رها شده اند
اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت در آخرین گزارش خود هشدار داد که در حالی که هر سال بر تعداد میراث جهانی ثبت شده افزوده می‌شود، اما بسیاری از این مناطق منحصر به فرد با کمترین امکانات لازم برای مدیریت و حفاظت رها شده‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل سایت رسمی IUCN بسیاری از این اکوسیستم‌های ارزشمند و حیرت انگیز، با سیلی از تهدیدات مواجه هستند که فعالیت‌هایی چون معدنکاری و اکتشافات نفتی، تنها گوشه‌ای از این خطرات جدی است. برای مثال مناطقی که جزو میراث طبیعی جهان در آفریقا هستند در معرض خطر جدی نابودی قرار دارند.
بالغ بر 60 درصد نواحی غربی و مرکزی این قاره که در فهرست منابع طبیعی گنجانده شده‌اند در معرض خطر تخریب هستند و از هر چهار منطقه نمادین در آفریقا، دست کم یک منطقه بر اثر معدنکاری و اجرای پروژه‌های اکتشافی نفت و گاز، در حال از بین رفتن است که از جمله آنها می‌توان به پارک ملی «ویرونگا» در جمهوری کنگو اشاره کرد.
این پارک، زیستگاه بسیاری از آخرین بازمانده‌های گوریل‌های کوهستانی در جهان است. شرایط امنیتی در این نواحی بسیار مخاطره آمیز و خطرناک است و چنین شرایطی امکان کنترل مطلوب منابع طبیعی و گونه‌های آن را با چالش مواجه کرده است. از سال 1996 میلادی تاکنون بیش از 130 جنگلبان آموزش دیده در این پارک ملی کشته شده‌اند. اخیرا نیز شکارچیان غیرقانونی و مجهز به سلاح‌های گرم به یکی دیگر از این میراث طبیعی در همسایگی پارک ویرونگا که «منطقه حفاظت شده حیات وحش اوکاپی» نام دارد، یورش برده‌اند و هفت نفر از جمله دو جنگلبان را به قتل رسانده‌اند.
بر اساس این گزارش، هرچند به تازگی شش شگفتی طبیعی پیشنهاد شده از سوی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت به فهرست میراث جهانی یونسکو افزوده شدند، اما هیچ یک از این شش مورد در فهرست «منابع طبیعی در معرض خطر» جای نگرفت در حالی که کارشناسان این اتحادیه هنوز تاکید دارند تلاش متمرکز و بین‌المللی برای حفاظت از این نواحی بی‌نظیر و نمادین، ضروری است و باید جدی تلقی شود.


 // www.iren.ir //
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 19 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

محمد هادي حيدرزاده

مشاور زيست محيطي شهرداري تهران:‌
برخی بیماری های خاص ناشی از دکل‌های مخابراتی
حیدرزاده گفت:‌ طول امواج دکل‌ها و آنتن‌های مخابراتی قطعا بر سلامت افراد تاثیرگذار است. ایجاد سردردهای موضعی و سایر موارد مشابه و برخی از بیماری خاص از حداقل عوارض وجود دکل‌ها و آنتن‌های مخابراتی است.

هادی حیدرزاده درگفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه شهرداری تهران در حوزه ساماندهی نصب دکل‌ها و آنتن‌های مخابراتی شرکتی را ایجاد کرده است، اظهار کرد:‌ مدیریت شهری مسئولیت زیبایی منظر و کاربری اراضی بافت شهری را برعهده دارد از این رو در بخش آنتن‌ها و دکل‌های مخابرانی به مقوله زیبایی منظر در کنار ساماندهی آنها تاکید دارد.

وی ادامه داد:‌ طول موج‌های آنتن و دکل‌های مخابراتی بر سلامتی شهروندان تاثیرگذار است و باید برنامه ریزی در این بخش داشته باشیم.
‌سیاست شهرداری تهران این است که تعداد دکل‌‌های ارتباطی کمتر شود البته در این راستا جلساتی با وزرات ارتباطات و اپراتورهای اول و دوم نیز داشته ایم.

حیدرزاده با بیان اینکه هنوز برگزاری این جلسات به نتیجه نهایی منتج نشده است، تاکید کرد:‌ باید وزارت بهداشت و درمان نیز ورود جدی به این بخش داشته باشد چراکه متولی اصلی سلامت این وزراتخانه است.

وی ادامه داد: به اعتقاد من با توجه به تاثیر مستقیم امواج دکل ها و آنتن‌های مخابراتی بر سلامتی افراد، این وزارت بهداشت است که باید تعیین کند در چه منطقه ای دکل یا آنتن نصب شود.

حیدرزاده با بیان اینکه وزارت بهداشت در این بخش ورود اثرگذاری نداشته است، تصریح کرد:‌ طول امواج دکل‌ها و آنتن‌های مخابراتی قطعا بر سلامت افراد تاثیرگذار است، ایجاد سردردهای موضعی و سایر موارد مشابه و برخی از بیماری خاص از حداقل عوارض وجود دکل‌ها و آنتن‌های مخابراتی است.

وی با بیان اینکه ما مطالعاتی جدی در بخش تاثیرگذاری طول موج‌ها بر سلامتی افراد و شیوع بیمارهای مختلف نداشتیم، افزود:‌ شناسایی تاثیر امواج آنتن و دکل‌های مخابراتی امری تخصصی است و باید وزارت بهداشت و درمان نسبت به آن ورود پیدا کند.

 


کد خبر :7507   زمان مخابره: 17:31:37 - 18/4/1391
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 19 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

قاليباف

قاليباف در مراسم افتتاح متروي نيروي هوايي:
معضل آلودگی هوا با توسعه مترو حل می شود
به اعتقاد شهردار تهران،معضل آلودگی هوای کلان شهر تهران با توسعه مترو حل می شود نه با حرف و مقاله.

به گزارش خبرنگار فارس، شهردار تهران در مراسم افتتاح ایستگاه متروی نیروی هوایی که پیش از ظهر امروز برگزار شد ،با بیان این مطلب و با اشاره به اینکه ما در کارهایمان در عین توجه به همه موضوعات، پاسخ لازم را نیز برای آنها داریم، اظهار کرد : اگر دغدغه ما به جای کار و خدمت، توجه به کارهای فرعی و غیر قابل قبول باشد فرصت را از دست داده ایم ، سیل غیر قابل پیش بینی است و همه مردم به وضوح می بینند . در آن روزها نیز تنها در تهران سیل رخ نداد و در برخی جاها چند صد میلیارد خسارت و تلفات جانی به همراه داشت و هیچ هیاتی برای رسیدگی به این مسئله مشخص نشد و فقط برای تهران هیئت رسیدگی تعیین شد .


کد خبر :7421   زمان مخابره: 8:51:56 - 30/3/1391
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 19 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

طرح

در خطاب به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري
لااقل یک سطر یک جا در این باره حرفی بزنید!
ایرن- المیرا ایلیاتی: امسال از سوی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) به عنوان سال جهانی "توریسم و انرژی پایدار" معرفی شده است. قاعدتا با این هدف که گردشگری به عنوان بزرگترین کارفرمای جهان بر مسئولیت خود برای حفظ منابع انرژی و توسعه پایدار متمرکز شود. پنج ماه از سال 2012 میلادی گذشته، آیا شما هیچ واکنشی در این باره از سوی متولیان امر در ایران مشاهده کرده اید؟


قبلا و در موارد مشابه گفته می شد که مسئولان به جای اقدام راهبردی و موثر فقط حرف می زنند. ظاهرا موضوع انرژی پایدار آنقدر کم اهمیت بوده که حتی به یک اشاره مختصر در انتهای یک سخنرانی یا ذیل یک بیانیه هم نمی ارزیده است. من کلی اخبار و فعالیتهای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در چند ماه گذشته را وارسی و جستجو کردم، دریغ از حتی یک اشاره مختصر. یا خبر ندارند امسال برای متولیان گردشگری چه سالی است، یا علاقه ای به انرژی پایدار ندارند و یا اینکه سرشان گرم هزار کار دیگر است که نمی گذارد به این امور بپردازند. به هر حال جنابان متولی گردشگری! دست کم برای اینکه ما علاقمندان و طرفداران محیط زیست عقده ای نشویم در امسال که به عنوان سال جهانی انرژی پایدار نامگذاری شده، یک سطر جایی در این باره حرفی بزنید، یک سطر، توقع زیادی نداریم.


 // www.iren.ir //
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 19 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

آتش سوزي
عصر روز پنجشنبه چهار هکتار از جنگل ها و اراضي منابع طبيعي منطقه "دهنو " کهگيلويه و بوير احمد طعمه حريق شد.

 

 

فرمانده يگان حفاظت منابع طبيعي کهگيلويه و بوير احمد اظهار کرد: اين آتش‌سوزي عصر روز پنجشنبه 15 تيرماه در منطقه "دهنو" بين چهار تا پنج ساعت به طول انجاميد. جنگل اين منطقه که طعمه حريق شد از نوع درختان بلوط بوده است.

سرهنگ دين پرور در خصوص علت اين آتش‌سوزي خاطرنشان کرد: مردم محل احتمال مي دادند علت آتش‌سوزي روشن کردن آتش از سوي افراد معتاد و يا شکارچيان باشد چراکه اين منطقه قرق است.

دين پرور تصريح کرد: مسير سعب العبور مناطقي که طعمه حريق مي شوند و به موقع نرسيدن به محل آتش سوزي از مهمترين مشکلات ما در خاموش کردن آتش‌سوزي‌هاست و در اين آتش‌سوزي حدود يک ساعت پياده روي کرديم تا به محل آتش سوزي رسيديم.

وي ادامه داد: با توجه به اينکه استان کهگيلويه و بويراحمد داراي پوشش جنگلي و مرتعي خوبي در جنوب کشور است و بعد از شمال کشور بيشترين پوشش جنگلي را دارد و سالانه چندين مورد آتش‌سوزي در اين جنگل‌ها رخ مي‌دهد که به دليل سخت گذر بودن و به موقع نرسيدن به محل آتش‌سوزي خسارات جبران‌ناپذيري به جنگل‌هاي استان وارد مي‌شود، نياز به يک فروند بالگرد اطفاي حريق در عرصه هاي منابع طبيعي وجود دارد.



 
کد خبر :7503   زمان مخابره: 14:28:52 - 17/4/1391
 // www.iren.ir //
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 19 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

محيط زيست


ساخت و ساز غیرمجاز در یکی از شاهکارهای محیط زیستی
ساخت و ساز در محدوده زون حفاظت شده رودبارکی در منطقه پرور استان سمنان یکی از شاهکارهای محیط زیستی معروف موجب اعتراض دوستداران محیط زیست شده است. در حالی که مسئولان از توقف ساخت و ساز در این منطقه به دستور مقامات قضائی خبر می‌دهند شواهد حاکی از ادامه این ساخت و سازهاست.

به گزارش خبرنگار مهر، محدوده رودبارکی در منطقه حفاظت شده پرور استان سمنان به لحاظ قرار گرفتن در میان دو اکوسیستم مناطق بیابانی جنوب استان سمنان و مناطق جنگلی استان مازندران و متأثر شدن از این دو اکوسیستم دارای سیمای جذاب طبیعی و جلوه های زیبایی از شاهکارهای خلقت است.منطقه جنگل رودبارک اگر به لحاظ طبیعی یکی از بکرترین مناطق استان سمنان است، از نظر سازمان میراث فرهنگی یک منطقه نمونه گردشگری است.از سوی دیگر یک سرمایه گذار در زمین شخصی خود که اتفاقا در محدوده حفاظت شده رودبارک قرار دارد و طبق قوانین مناطق حفاظت شده محیط زیستی می بایست تنها کاربری کشاورزی داشته باشد، اقدام به ساخت و ساز کرده است و قصد دارد از مهمانان یک جشنواره گردشگری که آخر همین هفته برگزار می شود در این کمپهای اقامتی پذیرایی کند اما این ساخت و ساز در زمین 5 هکتاری سیمای طبیعی این زون محیط زیستی را به هم زده است.در این باره حمید ظهرابی، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان به خبرنگار مهر گفت: از سال 88 این سرمایه گذار در زمین شخصی خود که در منطقه حفاظت شده قرار دارد اقدام به ساخت و ساز کرده است و تغییر کاربری آن خلاف مقررات است بنابراین طرح شکایت کرده ایم و حکم تجدید نظر نیز مبنی بر توقف این ساخت و سازها از طرف مراجع قضایی داده شده است.با وجود اینکه مدیرکل محیط زیست استان سمنان ساخت و ساز در این محدوده را با حکم قضایی متوقف شده می داند، اما برخی از دوستداران محیط زیست از ادامه فعالیت سرمایه گذار خبر دادند و عنوان کردند که او برای برگزاری جشنواره گردشگری آخر هفته، تلاش دارد فضاهای ایجاد شده در محوطه را تکمیل کند.اما در مورد اینکه وی چگونه از سازمان میراث فرهنگی مجوز برگزاری جشنواره گردشگری آن هم در محدوده منطقه حفاظت شده را گرفته است، محمدتقی اعرابی، مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان سمنان به خبرنگار مهر می گوید: مگر می شود بدون هماهنگی اداره محیط زیست و منابع طبیعی در محدوده ای از منطقه حفاظت شده ساخت و ساز کرد و آن محدوده را تغییر کاربردی داد؟وی گفت: سرمایه گذار براساس مجوز شورای برنامه ریزی استان سمنان جشنواره گردشگری را برای دومین بار با موضوع طبیعت گردی برگزار می کند پس معاونت برنامه ریزی نیز با هماهنگی اداره منابع طبیعی و محیط زیست توانسته این مجوز را ارائه کند.وی با بیان اینکه در این محدوده، سکوهای سیمانی برای ایجاد چادرهای اقامتی و استفاده از فضای طبیعی ساخته شده است تصریح کرد: سیاست سازمان میراث فرهنگی بر این نیست که به هر قیمتی جشنواره گردشگری برگزار کند چرا که اگر جنگل نباشد طبیعت گردی و گردشگری مفهومی ندارد.در هرصورت جدا از اینکه ساخت و سازغیرمجاز در محدوده منطقه پرور با مجوز اداره محیط زیست انجام شده باشد یا بدون مجوز این اداره ، آنچه که در نظر دوستداران محیط زیست اهمیت دارد تلاش برای بکر ماندن این منطقه است. از سوی دیگر اگر قرار باشد که این ساخت و ساز همچنان ادامه یابد و مهمانان جشنواره گردشگری در این کمپها اقامت کنند، باید به دنبال دلایل این اقدام غیرمجاز در جای دیگری بود!




 


 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 19 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 









































 

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 17 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

اردک ماهي عظيم الجثه


صيد اردک‌ماهي 100کيلو‌گرمي درگيلان
اين ماهي توسط يکي از ماهيگيران بومي منطقه صيد شده اما متاسفانه قبل از اينکه ماموران اداره کل شيلات گيلان نسبت به تحويل و تاکسي‌درمي کردن آن اقدام کنند توسط اين صياد جهت فروش قطعه قطعه شد.

-ايلنا: رئيس روابط عمومي شيلات استان گيلان از صيد يک اردک‌ماهي عظيم‌الجثه و نادر در آب‌بندان‌هاي استان خبر داد.

علي صفاتي در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا وزن اين ماهي صيد شده را بيش از 100کيلوگرم و محل صيد آن را روستاي "دستک" در شهرشتان آستانه‌اشرفيه عنوان کرد.

وي ادامه داد: اين ماهي توسط يکي از ماهيگيران بومي منطقه صيد شده اما متاسفانه قبل از اينکه ماموران اداره کل شيلات گيلان نسبت به تحويل و تاکسي‌درمي کردن آن اقدام کنند توسط اين صياد جهت فروش قطعه قطعه شد.

اين مسئول اظهار داشت: صيد اردک‌ماهي بيش از100کيلو و با اندازه 2متر تاکنون مشاهده نشده و نادر است.

به گزارش ايلنا، حداکثر طول اردک‌‌ماهي در دنيا حدود يک‌متر و نيم است، اما اندازه ميانگين آن 45تا50 سانتي‌متر است.

حداکثر وزن ثبت شده اردک‌‌ماهي صيد شده در دنيا 28 تا 35 کيلوگرم گزارش شده است، در ايران بيشترين دامنه وزني اين ماهي زير يک کيلوگرم است.

کد خبر :7495   زمان مخابره: 13:21:0 - 13/4/1391


 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 16 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

ببر بنگال

نمايي از طبيعت
بازی ببر بنگال با سلطان جنگل
هرچند که این عکس در باغ وحشی در بنگلادش ضبط شده است، اما برخلاف تصور بسیاری از مردم در طبیعت هم ببر بنگال از شیر قوی تر است.

 


انتهای خبر // www.iren.ir //

کد خبر :7499   زمان مخابره: 19:16:0 - 14/4/1391
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 16 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

لاک پشت


لاک پشت‌هاي سبز دريايي در چابهار، پايش مي‌شوند رييس اداره حفاظت محيط زيست چابهار گفت: پايش لاک پشت‌هاي سبز دريايي در سواحل شهرستان بندري چابهار با هدف حفظ نسل و جلوگيري از انقراض اين گونه جانوري آغاز شد

اشرفعلي حسيني، در گفت وگو با خبرنگار ايرنا گفت: 10 نفر از کارشناسان معاونت دريايي سازمان حفاظت محيط زيست کشور و کارشناسان محيط زيست استان‌هاي ساحلي شامل خوزستان و گلستان، اين طرح را در طول 400 کيلومتر نوار ساحلي شهرستان بندري چابهار انجام مي‌دهند.وي افزود: اين طرح پايش به مدت يک هفته به طول مي‌انجامد و در اجراي آن لاک پشت‌هاي مولد، پس از پلاک کوبي، ثبت و مستند مي‌شوند.
وي اظهار داشت: کارشناسان محيط زيست در اين پايش در 'هچري سايت (زايشگاه هاي طبيعي)'، لاک پشت‌هاي مولد را مورد نظارت قرار مي‌دهند تا از دسترس دشمنان طبيعي از جمله روباه، شغال، بزمجه و برخي بوميان سودجو در امان بمانند.رييس اداره حفاظت محيط زيست چابهار ايجاد موانع در محل تخم گذاري لاک پشت‌هاي سبز براي جلوگيري از نابودي اين گونه جانوري را از ديگر اقدامات اجراي طرح مذکور عنوان کرد.



کد خبر :7490   زمان مخابره: 16:20:11 - 12/4/1391
 
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 16 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

ريزترين مگس جهان

کشف يک گونه جديد
ريزترين مگس جهان، قاتل مورچه ها
يک حشره تازه کشف شده در تايلند ريزترين مگس جهان شناخته شد. اين مگس پنج برابر کوچک‌تر از يک مگس ميوه بوده و طول آن از دانه نمک (0.4 ميلي‌متر) نيز کوچکتر عنوان شده است.

به نظر مي‌رسد حشره جديد از مورچه‌هاي ريز تغذيه و با جايگيري در پوشش سر آن‌ها سر قربانيان را از تن جدا مي‌کند. به گزارش ايسنا برايان براون از موزه تاريخ ملي لس‌آنجلس که مگس مزبور را به عنوان گونه جديد اعلام کرده، مي گويد رويت اين حشره با چشم غيرمسلح و بدون استفاده از اسلايد ميکروسکوپ ممکن نيست زيرا مگس خانگي در مقابل آن همچون يک هيولا به نظر مي‌رسد.

اين مگس ماده توسط محققان تايلندي در پارک ملي کائنگ کراچان کشف شد و نخستين حشره در نوع خود در آسيا عنوان شده است.

حشره جديد داراي بال‌هاي خاکستري دودي و مجهز به يک ارگان ذخيره تخم است که تخمگذاري آن به عنوان يک انگل را درون بدن حشرات ديگر امکان‌پذير مي‌کند.

محققان عنوان Euryplatea nanaknihali را براي اين مگس برگزيدند. اين حشره متعلق به يک گروه چهار هزار نفره مگس‌هاي گوژپشت موسوم به phorid است که يکي از مشخصه‌هاي آن‌ها انجام رفتارهاي ضد مورچه‌يي شامل سر بريدن عنوان شده است.

گونه‌اي از اين حشرات در بدن مورچه تخم‌گذاري مي‌کند و تخم‌ها پس از بزرگ شدن به ناحيه سر ميزبان حرکت مي‌کنند و در آن‌جا از عضلاتي که براي باز و بسته شدن بخش‌هاي دهان مورچه به کار مي‌روند، تغذيه مي‌کنند.

آن‌ها در نهايت مغز را نيز مي‌بلعند و در نتيجه آن مورچه به مدت دو هفته سرگردان حرکت مي‌کند. سر قرباني پس از اين که لارواي مگس غشاي متصل کننده آن به بدن را به طور کامل مصرف کرد، مي‌افتد. اين مگس سپس به مدت دو هفته ديگر و قبل از سر از تخم بيرون آوردن حشرات به عنوان مگس‌هاي بزرگسال کامل در سر بريده شده باقي مي‌ماند.

محققان بر اين باورند که مگس قاتل در بدن مورچه‌هاي آکروبات ريز که اندازه سرشان به بزرگي خود شکارچي است و تا حدود طول چهار ميلي‌متري رشد مي‌کند، نيز نقش يک انگل را بازي مي‌کند. آن‌ها معتقدند که مگس اين عمل را صورت مي‌دهد زيرا نزديک‌ترين خويشاوند آن تحت نام Euryplatea eidmanni در گينه استوايي نيز مرتکب چنين جرمي مي‌‌شود.

نتايج اين تحقيق در سالنامه انجمن حشره‌شناسي امريکا انتشار يافت.


 
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 16 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

پیرمردی صبح زود از خانه اش خارج شد. در راه با یک ماشین تصادف کرد و آسیب

دید.عابرانی که رد می شدند به سرعت او را به اولین درمانگاه رساندند.

پرستاران ابتدا زخمهای پیرمرد را پانسمان کردند. سپس به او گفتند: «باید ازت

 

 

 

 

 

 

 

عکسبرداری بشه تا جائی از بدنت آسیب و شکستگی ندیده باشه.»

 

 

 

 

 

 

پیرمرد غمگین شد، گفت عجله دارد و نیازی به عکسبرداری نیست.

 

پرستاران از او دلیل عجله اش را پرسیدند.

زنم در خانه سالمندان است. هر صبح آنجا می روم و صبحانه را با او می خورم.

نمی خواهم دیر شود!

پرستاری به او گفت: خودمان به او خبر می دهیم.

پیرمرد با اندوه گفت: خیلی متأسفم. او آلزایمر دارد. چیزی را متوجه نخواهد شد!

حتی مرا هم نمی شناسد!

پرستار با حیرت گفت: وقتی که نمی داند شما چه کسی هستید، چرا هر روز

صبح برای صرف صبحانه پیش او می روید؟

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پیرمرد با صدایی گرفته ، به آرامی گفت: اما من که می دانم او چه کسی است...!


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 13 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

مگس های عجیب

مگس عنکبوت خور   عکس

محققان موفق به شناسایی چهار گونه جدید از مگس استرالیایی شده‌اند که چرخه غذایی را بر هم زده و از عنکبوت‌های عظیم‌الجثه و رتیل تغذیه می‌کنند.

 

به گزارش (ایسنا)، شفیره‌های گونه‌های مگس عنکبوتی Panops درون بدن عنکبوت‌های جوان لانه گزیده و در حقیقت طول عمر آنها را افزایش داده و تا ۱۰ سال این موجودات را به شکل عنکبوت‌های نابالغ نگه می‌دارند.

در آخر کار این شفیره‌ها از داخل به خوردن عنکبوت پرداخته و تنها پوست آن را باقی می‌گذارند.

در این زمان شفیره مگس عنکبوتی به زندگی خود به عنوان یک موجود بالغ ادامه خواهد داد.

شاون وینترتون که که این حشرات را به عنوان بخشی از بازبینی مگسهای عنکبوتی در استرالیا کشف کرده، در گفت‌وگو با سایت لایو ساینس اظهار کرد: این شفیره‌ها به طور اختصاصی در عنکبوتهای بزرگی مانند رتیل لانه می‌کنند و تا سالها از آنها تغذیه می‌کنند.

جالب اینکه گونه بالغ این حشرات گرده‌افشانهای مهمی برای گلها محسوب شده و از شهد آنها تغذیه می‌کنند.

چهار گونه جدید اکتشافی P. Aurum و P. Danielsi و P. Jade و P. Schlingeri دارای چشمان بزرگ و طراحی‌های طلایی بوده و از پوسته سبز آبی و موهای متراکم در سر خود برخوردارند که این رنگ متالیک به آنها ظاهری جواهرنشان داده است.

تمام گونه‌های مگس‌های عنکبوتی Panops از شفیره‌هایی برخوردارند که به خوردن عنکبوتهای بزرگی مانند رتیل، عنکبوت درب تله‌ای و عنکبوت قیف ساز شبکه‌ای می‌پردازند.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 13 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

تالاب انزلي


تالاب انزلي بدون نيلوفرهايش، تالاب انزلي نيست
تالاب انزلي به مرداب و نيلوفرهاي زيباي آن معروف است که متاسفانه امسال به دلايل مختلفي از جمله بارش کم و ورود فاضلاب به اين تالاب زيبا، گل‌ها توان باز شدن نداشتند و اين پهنه آبي از وجود اين گل‌هاي زيبا بي نصيب مانده است

به گزارش ايرنا، تالاب انزلي و يا مرداب انزلي با مساحتي حدود 20 هزار هکتار در شمال ايران، واقع در استان گيلان، در بندر انزلي قرار دارد. مرداب انزلي از جالب‌ترين زيستگاه‌هاي طبيعي جانوران ايران محسوب مي‌شود و هر ساله پذيراي تعداد زيادي از پرندگاني است که از سوي همسايه‌هاي شمالي به ايران مي‌آيند.
اين تالاب به دليل موقعيت جغرافيايي از نظر ميزان بالاي رطوبت و آب با هيچ‌يک از تالاب‌هاي ايران قابل مقايسه نيست و از جمله تالاب‌هاي بين ‌المللي ثبت ‌شده ايران است. اين تالاب از نخستين تالاب‌هاي ثبت‌شده در معاهده رامسر در سال 1971 ميلادي است.
مرداب انزلي از آن‌جايي که يک تالاب بين‌المللي ثبت‌شده است، هم‌اکنون در فهرست مونترال قرار گرفته‌ است. قرار گرفتن در اين فهرست به معناي اين است که ' تالاب در حال خشک ‌شدن است و به مراقبت نياز دارد' .
تهديد اکوسيستم مرداب انزلي
نيلوفرها و برگه‌هاي گل لوتوس در مرداب انزلي معروف است اما به دليل تغيير در اکوسيستم درياي خزر و روند ريخته‌ شدن فاضلاب‌هاي خانگي و صنعتي و پساب‌ها به آن درياچه، باعث صدمه‌ ديدن اکولوژيک مرداب انزلي شده ‌است.
از ديگر دلايلي که موجب تهديد تالاب انزلي شده، افزايش سطح رسوب‌هاست که باعث کاهش عمق اين تالاب شده است. همچنين تغيير کاربري زمين‌ها و تبديل بخشي از ‌اراضي حاشيه تالاب به زمين ‌هاي کشاورزي است.
ژرفاي تالاب انزلي
به گفته محمد جواد محمدي ‌زاده، رييس سازمان حفاظت محيط زيست ايران، ژرفاي تالاب انزلي تا پيش از انقلاب، حدود هشت متر بود و امکان صيد هفت تا هشت تن ماهي در آن وجود داشت، اما تا تاريخ 13 بهمن 1390، به دليل افزايش سطح رسوب‌ها، ژرفاي اين تالاب به يک و نيم تا حداکثر دو متر رسيده است.
پرندگان مهاجر اين تالاب
پرندگان مهاجر تالاب انزلي از اواسط شهريور ماه از شمال اروپا و مناطق سردسير سيبري به ايران و اين تالاب زيبا مي‌آيند که خوتکا، مرغابي، پليکان، غاز، قو و غيره از جمله پرندگان مهاجر به اين تالاب هستند.
تالاب انزلي پرندگان بومي زيادي دارد که از جمله آنها حواصيل خاکستري، بوتيمار، اگريت و پرندگان ديگرند که در اين تالاب مشغول زاد و ولد و زندگي هستند.
امير عبدوس، رييس اداره کل محيط زيست استان گيلان در اين باره گفت:‌ براي احياي تالاب انزلي اعتباري حدود 90 ميليارد تومان در يک برنامه پنج ساله اختصاص داده شد که اجراي اين طرح از سال 1389 آغاز شد و در سال اول هفت ميليارد تومان و براي سال دوم هشت ميليارد و 100ميليون تومان اعتبار اختصاص داده شد.
وي گفت: براي سال جاري هنوز ضوابط بودجه ابلاغ نشده و اعتباري هم تخصيص داده نشده است که بايد تا پايان دوره پنج ساله رقم اعتبارات تخصيص يافته به 90 ميليارد تومان برسد. اين ميزان اعتبار مصوبه مجلس است و از محل اعتبارات خاص معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري اختصاص مي‌يابد.
عبدوس ادامه داد: براساس طرح احياي تالاب انزلي از زمان آغاز ( سال 1389) تا کنون شش پروژه عملياتي و 5 پروژه مطالعاتي آغاز شد.
وي افزود: در پروژه‌هاي مطالعاتي که مهمترين آنها ' پايش اکولوژيک تالاب انزلي ' بود تمام پارامترهاي فيزيکي، شيميايي، بيولوژيکي، فيتوپلانگتون‌ها، آلودگي‌هاي نفتي و فلزات سنگين داخل تالاب انزلي را به صورت ماهانه از ابتداي شروع طرح تالاب انزلي اندازه گيري کرديم و دراين راستا اولين ايستگاه پايش آن لاين تالاب انزلي نيز راه اندازي شد و در آينده نزديک هم يک ايستگاه ديگر در داخل تالاب نصب و راه اندازي خواهد شد.
به گفته وي از محل اعتبارات اين طرح، پروژه‌هاي تحقيقاتي ديگري که براي شناخت تالاب انزلي و راهکارهاي برون رفت از مشکلاتي که تالاب را تهديد مي‌کند تعريف شده و در حال مطالعه است.
عبدوس ادامه داد: همچنين شش پروژه عملياتي هم دراين طرح تعريف شده که ' احداث چهار دهنه سد رسوب گير در چهار رودخانه اصلي ورودي به تالاب انزلي ' يکي از آنها است. تعداد رودخانه‌هاي ورودي به تالاب انزلي 18 تاست که روي چهار رودخانه در حال نصب تله رسوب گير هستيم .
تله رسوب گير يک عرصه حدود 10 هکتاري است که رودخانه قبل از اينکه وارد تالاب شود وارد اين عرصه استخر مانند مي‌شود و براي مدتي در آن باقي مي‌ماند و اين مدت ماندگاري آب باعث مي‌شود رسوبات موجود در آب ته نشين شود و در نهايت سر ريز آن وارد تالاب مي‌شود.
اين مدلي است که از مطالعات آژانس همکاري‌هاي بين المللي کشور ژاپن (‌جايکا) در قالب پروژه مديريتي اکولوژيک تالاب انزلي که فاز دوم آن در حال اجرا است، استخراج شده است.
نمونه اين اقدام در تالاب' کوشيرو ' ژاپن انجام شده است ،وضعيت اين تالاب زماني بسيار بدتر وضعيت کنوني تالاب انزلي بود اما اکنون با اجراي اين طرح ( ايجاد تله رسوب گير)‌ وضعيت تالاب کوشرو بسيار مساعد و مناسب است .
عبدوس در ادامه به مهاجرت پرندگان در سال جاري به تالاب انزلي اشاره کرد و گفت: امسال جمعيت پرندگان مهاجر به استان گيلان به خصوص تالاب انزلي تقريبا دوبرابر سال گذشته بود که علت اين افزايش مهاجرت سرماي به موقع، بارندگي‌هاي خوب در استان، حفاظت بهتر از عرصه‌هاي تالابي، اجراي پروژه‌هايي که در ارتباط با تصفيه خانه‌هاي پساب‌هاي صنعتي و حوضه‌هاي آبريز در بالا دست است که بر اين اساس بار آلايندگي ورودي به تالاب انزلي بسيار کاهش يافت.
وي ادامه داد: حدود 30 سال زباله شهر انزلي و روستاهاي اطراف آن در بخشي از تالاب انزلي دپو مي‌شد که با پيگيري‌ها و اقدامات قضايي محيط زيست استان، شهرداري ان مکان را تعطيل کرد و در حال حاضر تمام زباله‌هاي شهر انزلي به کارخانه کمپوست انزلي منتقل ميشود.
جايگاه جغرافيايي
تالاب انزلي، در ساحل جنوب غربي درياي خزر، در غرب دلتاي سفيد رود و در جنوب بندرانزلي، در استان گيلان واقع شده و از قسمت غرب به شهر کپورچال و روستاي آبکنار، از جنوب به صومعه سرا و بخش‌هاي رشت محدود شده است.



 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 12 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

دشت شقايق دماوند

از طرف طبيعت دوستان
برنامه حفاظت از دشت شقایق دماوند تا 13 تیرماه
ایرن: این روزها برخوردهای نامسئولانه گردشگران در دشت شقایق دماوند از آن سفره یکپارچه سبز و قرمز تنها بوته هایی پراکنده که از دست گردشگران به ارتفاعات کشیده شده‌اند باقی گذاشته است.

اما طبیعت با همه ناملایماتی که انسان بر او روا می دارد به واسطه ذات بخشنده اش باز هم تا آخرین توانی که دارد دوام می آورد و سخاوتش با ندانم کاری و رفتار های خشن انسان های بی مسئولیت تغییر نمی کند.
اما روزی که این بی مسئولیتی ما انسانها به جایی برسد که توان اکولوژیک طبیعت ازبین برود و جانش به لبش برسد دیگر حتی سخاوتمندی آن هم نمی تواند کاری کند و خبری از دشت شقایق حتی به صورت پراکنده ودر قله دماوند هم نخواهد بود تا بتوانیم خودخواهانه با ماشین به نزدیکش برویم و زیر چرخ هایمان نابودش کنیم .

پیاز شقایق ها تنها در منطقه دماوند می‌رویند و هیچ مصرف دارویی ندارد
در این رابطه حسین عبیری گلپایگانی فعال محیط زیست در گفت و گو با مهر می گوید: برخی از گردشگران به کندن گل از ساقه اکتفا نمی کنند بلکه پیاز گل را که بخش زادآوری این گیاه است از خاک خارج می کنند به خیالشان که باغچه حیاتشان را زینت دهند غافل از اینکه وقتی از دامن مادرش که همان دشت طبیعی است خارج شود دیگر حیات دوباره برای این آن میسر نیست.
به گفته وی گل های شقایق هر سال در خرداد و تیر ماه سر از خاک بیرون می‌آوردند که اگر از آنها درست محافظت نشود در آینده نزدیک دیگر هیچ گلی وجود نخواهد داشت و فقط باید خاطره این زیبایی چشم نواز را برای فرزندانمان تعریف کنیم.
این فعال زیست محیطی ادامه می دهد: دشت شقایق ها در منطقه پلور تنها مکانی است که این گونه شقایق منحصر به فرد در آن می‌روید و اگر این منطقه با روند فعلی نابود شود وداع با دشت شقایق‌ها زود فرا می‌رسد.
اوادامه می‌دهد: برنامه حفاظت از دشت‌های شقایق از سال 1384 آغاز شده است و هر ساله در ماه‌های خرداد و تیر که این شقایق‌ها سر از خاک بیرون می‌آورند، گروه‌هایی از فعالان محیط‌ زیستی به منطقه رینه می‌روند تا از دشت‌های شقایق حفاظت کنند.
عبیری می افزاید: ‌در آخر هفته‌های این دو ماه این گروه‌های فعال محیط زیستی به دشت شقایق می‌روند و از مردمی که برای گشت ‌و‌گذار به این منطقه آمده‌اند، می‌خواهند که زباله‌های خود را به زمین نریزند و گل‌ها را نکنند. آنها با پخش بروشور در بین مردم و نصب پلاکارد در این منطقه گردشگران را از خطراتی که گل‌های شقایق را تهدید می‌کند آگاه می‌کنند.
این فعال محیط‌ زیستی ادامه می‌دهد: ‌اخیرا مشاهده شده که گروهی به صورت هدفمند پیاز گل‌های شقایق را می‌کنند تا برای مصارف دارویی از آن استفاده کنند. در صورتی که با تحقیقاتی که انجام داده ایم این شقایق‌ها هیچ مصرف داروئی ندارد.
به اعتقاد او، اگر کندن پیاز گل‌ها همچنان ادامه پیدا کند تا چند سال آینده هیچ اثری از گل‌های شقایق باقی نخواهد ماند.
عبیری گلپایگانی معتقد است مردم محلی می‌توانند بهترین نگهبان گلهای شقایق باشند. به همین منظور با شورای شهر ' رینه ' توافقاتی صورت گرفته است و قرار شده شورای شهر گروه‌های محلی را برای حفاظت از گل‌های شقایق آموزش دهند تا این افراد بتوانند در تمام مدتی که گل‌های شقایق می‌رویند از آنها حفاظت کنند.
او ادامه می دهد:‌ شورای شهر به دنبال این است که در صورت امکان برای کندن گل‌های شقایق جریمه‌ای را هم در نظر بگیرد که این جریمه برای کندن هر گل شقایق حدود دو تا سه هزار تومان است و برای اینکه این جریمه ها رنگ اجرایی بگیرد بایستی ابزارهای قانونی این کار فراهم شود. همچنین تعامل و همکاری همه دستگاه‌های مسئول، لازم و ضروری است.
برنامه حفاظت از دشت شقایق تا 13 تیرماه و همزمان با برگزاری جشن روز ملی دماوند در شهرستان رینه ادامه دارد. بعد از نیمه اول تیر ماه گلهای دشت شقایق پژمرده می شوند و از آن به بعد گل شقایق در دشت وجود ندارد که احتیاج به حفاظت داشته باشد .
به گفته برخی از فعالان محیط ‌زیست پیاز این گل‌ها در مغازه‌های گل فروشی به فروش می‌رسد این در حالی است که مردم باید بدانند این پیازها تنها در منطقه دماوند می‌رویند و با از بین بردن این دشت زیبا کودکان و آیندگان خود را از دیدن این دشت‌های زیبا محروم می‌کنند.


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن
 


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 12 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


40 گونه مورچه جديد در فيليپين
امحققان اعلام کردند که حدود 40 گونه جديد مورچه در فيليپين کشف کردند که موجب شده تنوع مورچه‌هاي اين کشور به يک سوم کل سرده‌هاي جهاني برسد

به گزارش مهر، گونه‌هاي جديد مورچه کشف شده در فيليپين تاکنون ناشناخته بوده و براساس اعلام محققان اين گونه‌ها به 11 سرده (genera) متفاوت تعلق دارند.تصاويري از سه سرده مختلف از مورچه ها که به تازگي در فيليپين کشف شده اندتصاويري از سه سرده مختلف از مورچه ها که به تازگي در فيليپين کشف شده‌اند.
سرده واژه‌اي فارسي به معني رده است و در تقسيم‌بندي‌هاي جانورشناسي معادل جنس (Genus) به کار مي‌رود.
کشف جديد، سرده‌هاي مورچه‌اي اين کشور را به 92 سرده مي‌رساند که اين ميزان يک سوم کل سرده‌هاي مورچه‌اي جهان را شامل مي‌شود.
ديويد جنرال که همراه همکارانش اين گونه‌هاي جديد از مورچه را در فيليپين کشف کرده‌اند گفت: اين امر براي کشور کوچکي چون فيليپين نامتعارف است. براي مثال تعداد سرده‌هاي کشف شده در فيليپين دو برابر تعداد سرده‌هايي است که در ماداگاسکار کشف شده است. ماداگاسکار منطقه اي است که به تنوع زيستي شهرت دارد.
جنرال محقق دانشگاه ايالتي پالاوان در فيليپين به همراه همکاران خود اين تحقيق را در جزيره لوزون به عنوان بزرگ‌ترين جزيره فيليپين انجام دادند.
وي سرده جنين تازه کشف شده را طي مقاله علمي که در مجله زووکيز منتشر شده توصيف کرده است درحالي که هنوز تک تک گونه‌ها توصيف و نامگذاري نشده‌اند.
ويژگي منحصر به فرد اين سرده بسيار ظريف است، حتي ممکن است در چشم غير متخصصان تمام آنها يک شکل به نظر برسد و همه آنها مورچه ناميده بشوند اما مورچه جديد مورد علاقه جنرال، داراي يک دهان منحصر به فرد با فکي است که از داخل دهانش به بيرون آمده است. مورچه‌ها از فک خود به عنوان دست براي تغيير محيط خود استفاده مي‌کنند.
جنرال يادآور شد به رغم تنوع حيات در مجمع الجزاير فيليپين، گونه‌هاي مورچه‌اي اين کشور هنوز در دوره طفوليت قرار دارد و هنوز نقاطي وجود دارند که مورد بررسي قرار نگرفته‌اند. قسمت عمده اين امر به زمين ناهموار و دشواري سفر ميان هفت هزار و 100 جزيره فيليپين باز مي‌گردد، جزايري که بسياري از آنها بدون سکنه هستند.
مورچه‌هاي بومي به حفظ شبکه حيات جنگل‌هاي باراني کمک مي‌کنند. حفظ موريانه‌هاي بومي به حفظ گياهان و حيوانات وابسته به آنها کمک مي‌کند.

 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 12 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

وحيد نوروزي

 

مشاور معاون شهردار تهران:
حالا حالاها خبري از بهبود محيط زيست نيست
ايرن: مشاور معاون شهردار تهران در امور محيط زيست با اشاره به اينکه 100ميليارد تومان از اعتبار کنترل آبهاي مرزي و مهار گرد و غبار براي مهار ريزگردها و مديريت تالاب‌ها به سازمان محيط زيست اختصاص يافته است گفت:سازمان محيط زيست بگويد اين رقم ناقابل را چگونه هزينه کرده‌اند؟

 

وحيد نوروزي مشاور معاون شهردار تهران در امور محيط زيست با بيان اين که رييس سازمان محيط زيست کشور اخيرا اظهار داشته 100 ميليارد تومان از يک ميليارد دلار اعتبار کنترل آب‌هاي مرزي و مهار گرد و غبار براي مهار ريزگردها و مديريت تالاب‌ها به سازمان محيط زيست اختصاص يافته و مشغول اجراي برنامه‌هاي خود در قالب اين طرح هستيم اما اصل کار شامل تثبيت شن‌هاي روان و بيابان‌زدايي جزء ماموريت‌هاي سازمان جنگل‌هاست گفت: اگر اصل ماجرا در حيطه اختيارات سازمان جنگل‌هاست، پس چرا چند سال است در نيمه اول هر سال مسئولان سازمان محيط زيست و استانداري تهران وعده و وعيدهاي فراواني به مردم داده و مسئولين سازمان مذکور سفرهاي مکرري به عراق انجام مي‌دهند؟
وي با اشاره به اين که در بحث‌هايي مانند آلودگي هوا و خروج خودروهاي فرسوده، مقامات سازمان محيط زيست در چند سال اخير با انتقاد از ورود مسئولان قبلي اين سازمان به فعاليت‌ اجرايي، وظيفه خود را ستادي و حاکميتي مي‌دانستند، اظهار کرد: مسئولين سازمان محيط زيست بفرمايند اين 100 ميليارد تومان ناقابل که براي مهار ريزگردها دريافت کرده اند را چگونه هزينه کرده‌اند؟
نوروزي با طرح اين پرسش که مگر فعاليت‌هاي ستادي و حاکميتي چقدر هزينه دارد، تصريح کرد: اگر مديران سازمان محيط زيست در مهار گرد و غبار وارد اجرا شده اند، به اين سوال ساده جواب دهند که فعاليت‌هاي اجرايي آن‌ها چقدر در مهار ريزگردها اثرگذار بوده و تاثير اين موضوع اساسي و در عين حال ساده را به صورت عامه فهم به اطلاع افکار عمومي برسانند.
مشاور زيست محيطي معاون شهردار تهران در مصاحبه با خبرگزاري مهر با اعلام اين که اگر ما را به اتهام فرافکني که البته ديگر خيلي قديمي شده متهم نمي‌کنند، بايد بگويم: نمي‌خواهيم نا‌ اميدانه به مسائل نگاه کنيم ولي حقيقت تلخ و گزنده اي که وجود دارد، آن است که اين قصه سر دراز دارد و حالا حالاها خبري از بهبود محيط زيست نيست.
از سوي ديگر مدير عامل شرکت کنترل کيفيت هواي تهران اعلام کرد: هر چقدر در عملکرد يک ساله سازمان محيط زيست در مورد مهار ريزگردها بيشتر کنکاش مي‌کنيم، بيشتر به اين نتيجه مي‌رسيم که در اين مورد از اجراي برنامه‌ اساسي خبري نيست.
يوسف رشيدي با تأکيد بر اين که در بحث آلودگي هوا دچار «بي‌ برنامگي» و «روزمرگي» شده‌ايم، افزود: بر اساس بند (ب) ماده 193 قانون پنجم توسعه، سازمان محيط زيست مکلف است تمهيدات لازم را براي کاهش آلودگي هوا تا حد استانداردهاي جهاني با اولويت شناسايي کانون‌هاي انتشار ريزگردها و مهار آن ها اجرا نمايد.

نتيجه سفرهاي مکرر به عراق را اعلام کنيد
وي با بيان اين که سازمان محيط زيست مکلف است هواي کلان شهرها را در حد استاندارد و بهداشتي نگه دارد، اظهار کرد: اين در حالي است که در خصوص مهار ريزگردها به رغم سفرهاي مکرر مسئولان اين سازمان به عراق هيچ گونه اقدامي به صورت عملي انجام نشده و آن چه تا کنون از اين سفرها عايد کشورمان شده، عدم همکاري آن‌ها بوده است.

مدير عامل شرکت کنترل کيفيت هوا در پايان با طرح اين پرسش که بعد از گذشت اين همه سال از مذاکرات في‌ما‌بين و بررسي انواع راه حل‌ها چطور مسئولان سازمان محيط زيست تا کنون نتوانسته‌اند عراق را در خصوص مهار ريزگردها با خود همسو کرده و آن‌ها را مجاب به همکاري با کشورمان کنند، خاطرنشان کرد: وقت آن رسيده که مسئولين مربوطه نتيجه سفرهاي مکرر خود به عراق در خصوص مهار ريزگردها را اعلام کنند.

در اين ميان اظهارات متناقض برخي مسئولان دولتي در خصوص مهار گرد و غبار جاي تامل دارد، چنانچه يکي از مسئولان استانداري تهران در اظهار نظري از آب پاشي شهر تهران به عنوان راه حل مهار ريزگردها نام برده و در نظر تکميلي خود، استفاده از مخلوط آب و مواد چسبنده را راهکار مهار ريزگردها اعلام کرده بود.
همزمان يکي از مسئولان مديريت بحران استان تهران اعلام کرده بود هيچ تدبير خاصي را نمي توان براي ريزگردها در نظر گرفت، يکي از مسئولان سازمان محيط زيست از فرصت 10 ساله براي خشکاندن ريشه گرد و غبار خبر داده بود و همان موقع، همان مسئول استانداري تهران نيز تاکيد کرده بود تهران ذاتاٌ داراي ذرات معلق در هواست.

 

http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=7476

 


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 10 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

دستگيري


پرونده 4توله شير و2توله خرس به مراجع قضايي کشيده شد
به گزارش روابط عمومي اداره کل حفاظت محيط زيست خراسان رضوي و به نقل از سيد حسين آقاميري مدير کل حفاظت محيط زيست خراسان رضوي مشاهده 4 توله شير و دو توله خرس در مشهد مقدس مسببين امر را به مراجع قضايي کشاند.

در ادامه بررسي روند پرونده رها شدن تعداد شش قلاده از گونه هاي جانوري وحشي در حوزه سکونتي شهر مقدس مشهد مسببين امر شناسايي ، بازجوئي و به مقامات قضايي جهت اعمال قانون معرفي شدند . تخلف متصديان باغ وحش بر واردسازي غير مجاز دو توله خرس از نژاد غير ايراني محرز و براساس بند 5 ماده 11 قانون شکار و صيد اداره کل حفاظت محيط زيست خراسان رضوي مشاراليه را تحت پيگرد قانوني قرار داد و به مراجع قضايي معرفي نمود ، همچنين مباحث مرتبط با تغيير مکان نگهداري به مراجع محترم قضايي اطلاع داده شده است و نگهداري بدون هماهنگي با محيط زيست بر اساس بند (ه) ماده 6 قانون حفاظت و بهسازي محيط زيست و ماده 35 آئين نامه اجرايي اين قانون و ماده 18 ضوابط و مقررات ايجاد باغ وحش ها تخلف محسوب که در اين ارتباط تقاضاي رسيدگي صورت پذيرفته و از طرفي سهل انگاري در نگهداري نيز مزيد بر علت تخلفات اشاره شده مي باشد .
کليه موارد فوق ضمن اعلام مراتب به مقامات محترم قضايي منعکس که موضوع در حال رسيدگي است.



(کد خبر :7469   زمان مخابره: 11:47:15 - 8/4/1391)

 www.iren.ir

 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 10 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

دلفين


کره جنوبي صيد دلفين براي نمايش در آکواريوم را ممنوع کرد
ايرن: وزارت کشتيراني و امور دريايي کره جنوبي در بيانيه جديدي اعلام کرد از اين پس صيد دلفين‌هاي «بيني‌بطري» در آبهاي منطقه اقيانوس‌هاي هند – آرام ممنوع خواهد شد.

اين دلفين‌ها در بسياري از موارد براي استفاده و نمايش در سيرک‌ها و آکواريوم‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرند. مقامات کره جنوبي تاکيد کردند به منظور حفاظت از پستانداران دريايي در آبهاي اين منطقه، به دام انداختن دلفين‌ها حتي اگر تنها با هدف منتقل کردن آن‌ها به نمايشگاه‌هاي آبي باشد، ممنوعيت خواهد داشت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه و به نقل از ايسنا اين وزارتخانه هم چنين تاکيد کرد که قوانين و ممنوعيت‌هاي آتي در عين حال شامل لاک پشت‌ها و اسب‌هاي دريايي نيز خواهد شد چون اين آبزيان نيز جزو گونه‌هاي تحت حفاظت قرار مي گيرند. تاکنون صيد دلفين‌ها و وال‌ها براي نماشگاه‌هاي آبي و يا انجام تحقيقات البته در صورتي که صيادان مجوز قانوني در اختيار داشتند، بلامانع بود. اما از اين پس با اجراي قانون جديد، صيد اين آبزيان باهوش و بازيگوش به ويژه براي آکواريوم‌ها غيرقانوني خواهد بود و در صورت تخلف، جريمه نقدي تا 4300 دلار و يا مجازات زندان تا دو سال حبس به دنبال خواهد داشت.
در سال‌هاي اخير نمايش دلفين‌ها در آکواريوم‌هاي بزرگ در کره جنوبي رواج داشته است اما اخيرا در پي اعتراض فعالان محيط زيست که هشدار دادند يکي از اين دلفين‌ها به صورت غيرقانوني صيد شده است، مقامات سئول به توافق رسيدند که اين نمايشگاه‌ها را به حالت تعليق درآورند تا تصميم گيري نهايي در اين زمينه صورت بگيرد.


 // www.iren.ir //
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 10 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

علوم و تحقيقات

در واحد علوم و تحقيقات
تبدیل زباله به کودهای بیولوژیکی
رئیس ایستگاه تحقیقاتی و آموزشی کشاورزی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی از به نتیجه رسیدن طرح عملی تبدیل زباله های دانشگه به کودهای بیولوژیکی خبر داد.

دکتر وحید زرین نیا، زباله و پسماندها را یکی از معضلات کشورهای در حال توسعه دانست و افزود: استفاده از کودهای آلی در کشاورزی را روشی موثر در دستیابی به مفهوم کشاورزی پایدار است از این رو روش تهیه کمپوست و ورمی کمپوست مناسب ترین روش در تبدیل ضایعات آلی به کودهای آلی است.

به گزارش خبرگزاری مهر وی از اجرای پروژه ای در این زمینه خبر داد و توضیح داد: با توجه به تحقیقات انجام شده در زمینه ورمی کمپوست و نقشی که زباله های جمع آوری شده در تولید این نوع کود دارد، پروژه ای در محیط واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اجرایی شد.

زرین نیا، با تاکید بر اینکه فضای سبز واحد علوم تحقیقاتی برای تولید ورمی کمپوست و کمپوست انتخاب شد، ادامه داد: در این طرح با استفاده از کرم های خاکی زباله های دانشگاه به کودهای آلی تبدیل می شوند.

رئیس ایستگاه تحقیقاتی و آموزشی کشاورزی واحد علوم و تحقیقات تاکید کرد: کود حاصل از این روش به لحاظ دارا بودن انواع هورمون ها و عناصر غذایی مورد نیاز گیاه، اثرات بسیار مفیدی بر رشد و نمو گیاه دارد و به نگهداری رطوبت در خاک کمک می کند.



 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 10 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

آتش سوزي جنگل

کارشناس اداره کل منابع طبيعي استان
معتادان عامل اصلی آتش سوزی جنگلها در کهگیلویه و بویراحمد
کارشناس مسوول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد، مهمترین عامل آتش سوزی مراتع و جنگل های این استان را معتادان و مصرف کنندگان مواد مخدر عنوان کرد.

سعید نظری در گفت و شنود اختصاصی با ایلنا گفت: متاسفانه معتادان و یا کسانی که بگفته خودشان بصورت سرگرمی اقدام به مصرف مواد مخدر می کنند مهمترین عامل آتش سوزی جنگل ها و مراتع هستند.

وی با تشریح نحوه آتش سوزی ها و کنترل آنها توسط ماموران یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد و مردم ، اظهارداشت: در زمان مراجعه ماموران و یا مردم به محل آتش سوزی ها، وسایل مصرف کنندگان مواد مخدر بخوبی قابل مشاهده است.

کارشناس مسوول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد افزود: وسایلی از قبیل سیخ، تریاک، لیوان های چای، کتری، میوه های مصرف شده به همراه تنقلات و شیرینی در محل های آتش سوزی به طور فراوان یافت می شود.

نظری، محل آغاز آتش سوزی ها در مراتع و جنگل ها را در ابتدای مراتع و جنگل ها ذکر و بیان داشت: معمولا معتادان به مواد مخدر حوصله صعود به ارتفاعات را نداشته و در همان ابتدای مراتع و جنگل ها اقدام به برپایی آتش می کنند.

وی گفت: متاسفانه برغم تمامی تلاش های صورت گرفته هنوز یک "بالگرد " تحویل استان نشده که نبود این وسیله امداد رسانی سریع مشکلات فراوانی را در هنگام آتش سوزی ها برای ما به همراه دارد.

مساحت جنگل ها و مراتع در کهگیلویه و بویراحمد یک میلیون و 724 هزار و 100 هکتار است.


 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 10 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

جنگل ابر17

رييس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري:
465 اصله درخت در جنگل ابر قطع شده است
 علي رغم آنکه مهندس محمدي زاده رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در خصوص احداث جاده در جنگل ابر عنوان نموده بود که در مسير احداث اين جاده تنها 23 درخت قطع مي شود، عليرضا اورنگي رئيس سازمان جنگلها، مراتع و آبخيز داري کشور در اين مورد اظهار داشت که تنها تا اين لحظه 465 درخت در مسير جاده جنگل ابر قطع شده است.

 

رييس سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري کشور با اشاره به اينکه 32 ميليون هکتار از اراضي در 23 استان کشور بياباني است، گفت: تاکنون شش ميليون هکتار از اين اراضي را مهار کرده‌ايم.
به گزارش خبرنگار ايسنا عليرضا اورنگي در حاشيه گردهمايي مديران سازمان جنگلها، مراتع و امور اراضي جهادکشاورزي سراسر کشور، افزود: اگر اعتبارات بيابانزدايي در کشور همانند سال‌هاي گذشته استاني مي‌بود چند صد سال طول مي‌کشيد تا اراضي بياباني کشور مهار شوند.
وي با اشاره به اينکه از امسال‌ اعتبارات بيابانزدايي در کشور ملي شد، افزود: براي سال‌ جاري 35 ميليارد تومان اعتبار به موضوع بيابان‌زدايي اختصاص يافته است.
معاون وزيرجهادکشاورزي تثبيت شن‌هاي روان، نهال‌کاري و مالچ‌پاشي را از جمله کارهاي بيابانزدايي در کشور دانست و تاکيد کرد: بايد مديريت بيابان در کشور به صورت ملي انجام شود.
وي با بيان اينکه از 90 ميليون هکتار از اراضي مستعد و قابل انجام براي طرح‌هاي آبخيزداري در 25ميليون هکتار عمليات آبخيزداري انجام شده است، گفت: در طي هشت سال گذشته در حدود 9 ميليون هکتار از اراضي کشور فعاليت آبخيزداري انجام شده است که با 500 ميليارد تومان اعتبارات در نظر گرفته شده طي سال‌ جاري، دو ميليون هکتار از اراضي کشور آبخيزداري انجام خواهيم داد.
اورنگي به بند "ج" ماده 14 قانون برنامه پنجم توسعه براي واگذاري پارک‌هاي جنگلي و نهالستان‌ها به شهرداري‌ها اشاره و عنوان کرد: تاکنون 470 پارک و نهالستان با نظارت سازمان جنگلها و مراتع و آبخيزداري کشور به شهرداري‌ها واگذار شده است.
رييس سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري کشور بر ارتقاي مشارکت مردم در انجام وظايف اين سازمان تاکيد و اضافه کرد: پنج ميليون بهره‌بردار در عرصه هاي منابع طبيعي وجود دارد که سعي بر توانمندسازي اين بهره‌برداران را داريم.
وي در خصوص جنگل ابر نيز، تاکيد کرد: با توجه به مصوبه دولت براي احداث راه در مسير جاده جنگل ابر، فقط 465 اصله درخت از اين جنگل قطع شده است.
او از طرح ساماندهي جنگل نشينان به منظور خروج دام مازاد از جنگل خبر داد و گفت: در اين طرح به دنبال تبديل واحدهاي دامي سبک به واحدهاي صنعتي و نيمه صنعتي مي‌باشيم.
معاون وزيرجهادکشاورزي در خصوص اقدامات پيشگيرانه براي جلوگيري از آتش سوزي در جنگلهاي کشور از شناسايي کانون‌هاي وقوع آتش در جنگل‌ها خبر داد و اضافه کرد: بر اساس مصوبه سازمان مديريت بحران، 23 دستگاه اجرايي در زمان وقوع آتش‌سوزي موظف به همکاري با سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري کشور مي‌باشند.



 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 10 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

تالاب انزلي 2


افزايش دو برابري پرندگان مهاجر تالاب انزلي
مديرکل محيط زيست گيلان اعلام کرد: امسال جمعيت پرندگان مهاجر استان گيلان به خصوص تالاب انزلي تقريبا دوبرابر سال گذشته بود که علت آن سرماي به موقع و بارندگيهاي مناسب، حفاظت بهتر از عرصه هاي تالابي و پروژه هاي تصفيه خانه‌هاي پسابهاي صنعتي در حوضه آبرير بالا دست است.

امير عبدوس افزود: اعبتارات عمراني براي احيا تالاب انزلي 90 ميليارد تومان در پنج سال است که پرداخت آن از سال 1389 آغاز شده اما براي سال 91 هنوز اعتباري تخصيص داده نشده است. بخشي ازاين اعتبارات عمراني است و بخشي ميداني که اعتبارات عمراني براي تالاب انزلي 90 ميليارد تومان در پنج سال است.

وي با بيان اينکه اين پروژه از سال 1389 آغاز شده اظهار داشت: در سال اول اين طرح هفت ميليارد تومان و در سال دوم هشت ميليارد و 100 ميليون تومان اعبتار اختصاص داده شد اما براي سال 91 هنوز هنوز ضوابط بودجه ابلاغ نشده و اعتباري تخصيص داده نشده است.


 // www.iren.ir //
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 9 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

با یک بشکه نفت خام تا چه مسافتی می توانیم مسافرت کنیم ؟

نفت خام مایع غلیظ و افروختنی به رنگ قهوه ای سیر یا سبز تیره است که در لایه های بالایی بخش هایی از پوسته ی کره ی زمین یافت می شود . نفت خام را با بشکه می سنجند ، هر بشکه حاوی 159 لیتر نفت است . البته نفت به صورت خام نمی تواند مورد استفاده قرار گیرد و باید در پالایشگاه نفت مورد تصفیه قرار گیرد .

هواپیمای بزرگ : 100 کیلومتر

خودرو : 1000-  1300  کیلومتر

 قایق موتوری : 60 کیلومتر

هواپیمای مسافر بری : 1 کیلومتر

موتور سیکلت : 1800 کیلومتر

کامیون : 100 کیلومتر

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 7 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

پلاستيک

رئيس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار:
21 تير ماه روز بدون نايلکس
ايرن- در راستاي آموزش، فرهنگ سازي و ارتقاء سطح دانش شهروندان در زمينه مضرات استفاده از کيسه‌هاي پلاستيکي روز 21 تير ماه روز بدون نايلکس با شعار امروز يک کيسه پلاستيکي کمتر نامگذاري شده است.

به گزارش روابط عمومي ستاد محيط زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران مهندس محمد هادي حيدرزاده رئيس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران از نامگذاري روز 21 تيرماه به نام روز بدون نايلکس خبر داد و گفت در اين روز با اطلاع رساني که ازطريق رسانه‌ها و تبليغات محيطي انجام مي‌شود درصدد جلب مشارکت شهروندا‌ن و اصناف در زمينه استفاده از يک جايگزين مناسب به جاي کيسه هاي پلاستيکي در خريد روزانه از فروشگاهاي سطح شهر هستيم.
حيدرزاده در ادامه با اشاره به اينکه ميزان پلاستيک‌هاي توليدي در ايران بيش از 177 هزار تن در سال تخمين زده مي‌شود و اين رقم معادل 500 تن در هر روز است اظهار کرد: طبق آمار جهاني روزانه 5/3 ميليون تن زباله در سراسر دنيا توليد مي‌شود که سهم ايران در اين توليد به 40 هزار تن در روز مي‌رسد که 15/1 درصد توليد زباله جهان است.
رئيس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران با اشاره به اينکه در ايران 28/10 درصد از پسماند شهري را پلاستيک‌ها تشکيل مي‌دهند اظهار کرد: با مصرف نکردن يک کيسه پلاستيکي در هفته در هر خانواده ايراني مي‌توان از مصرف حدود 816 ميليون کيسه پلاستيکي در سال جلوگيري نمود.
وي در ادامه گفت در اين راستا در روز 21 تير ماه با همکاري سازمان ميادين و ميوه و تره بار و فروشگاه شهروند در کليه ميادين اصلي و بازرا‌هاي روز سازمان ميوه و تره‌بار و فروشگاههاي شهروند کيسه‌هاي پلاستيکي تجديد‌پذير توزيع خواهد شد و آموزش چهره به چهره در زمينه ارتقاء سطح دانش شهروندان از مضرات استفاده کيسه پلاستيکي بر محيط زيست و اثرات بهداشتي آن بر سلامت انسان صورت مي‌گيرد.
وي در ادامه گفت اميدواريم مردم و اصناف با اطلاع‌رساني که انجام مي‌شود در اين حرکت داوطلبانه شرکت نمايند و با آوردن يک وسيله جايگرين به جاي استفاده از کيسه پلاستيکي به سلامت خود و حفظ محيط زيست کمک نمايند.


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 7 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

تالاب صومعه سرا

ضرورت اجراي راهکارهاي اثرگذار:
تالاب صومعه سرا در کما
ايرن- تالاب زيباي شهرستان صومعه سرا به دليل هجوم انواع متنوع فاضلابهاي بيمارستاني، صنعتي، خانگي، رسوبات و ساير موارد به " کما" رفته است که بايد با تدوين يک راهبرد اصولي اين پهنه آبي ارزشمند را از مرگ تدريجي نجات داد

 

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان صومعه سرا با وسعت 564 کيلومتر مربع در غرب گيلان قرار دارد و با قرار گرفتن در حاشيه تالاب بين المللي انزلي و با در اختيار داشتن بيش از 56 درصد از مساحت اين تالاب و وجود رود خانه هاي متعدد فصلي و دائمي يکي از مستعدترين مناطق دنيا تبديل شده ست.

نگين و شناسه تمام تالابها، تالاب صومعه سراست که اگر نگوئيم قلب اکوسيستم اقتصاد و اجتماع حاشيه نشينان است به راحتي مي توان گفت نقش کليه را براي آنها بازي مي کند.

آنچه از شواهد پيداست گويي وعده هاي مضحک و نخ نما شده متوليان رنگي ندارد و همه به اين نتيجه رسيده اند که توانايي انجام کاري براي اين موهبت الهي را ندارند و اين مکان بي آب و علف را تبديل به قليان سرا کنند.

در خبرنامه پژوهشي دانشگاه صنعتي شريف آمده است: " غني ترين منبع تيتانيوم ( عناصر بسيار ارزنده کمياب طبيعت ) نيز در تالاب صومعه سرا کشف شده است در حاليکه جشن هاي هفته محيط زيست در کهن ديارمان برپا شده، در گوشه اي از گيلان، تالاب صومعه سرا در کماست و دقايق پاياني عمرش سپري مي شود.

سيماي واقعي قسمتي از جلگه گيلان که در سرازيري نابودي با سرعتي وحشتناک در حال حرکت است وآب از آب تکان نمي خورد در حاليکه 200 هزار هکتار از پهنه سبز - آبي اين ميهن مي توانست به مکاني مناسب براي جذب توريست از سراسر کشور و حتي جهان تبديل شود و آنان را به اين نقطه زيباي گيتي بکشاند و اقتصاد منطقه را متحول کند.

اينجا در ميان معجزه طبيعت بي نظير الهي، چيزي جزء بوي تعفن پسماندهاي صنعتي، ماهي مرده، لنگه دمپايي و بطري آب معدني چيز ديگري ديده نمي شود و فرياد افراد دلسوز هم به جايي نمي رسند، چشمها گويي بسته شده يا بهتر است که بسته باشند و چيزي نبينند چرا که ديدن برخي چيزها ايجاب مي کند که بايد کاري کرد و مسئوليت را مي طلبد؛ بنابر اين نديدن و ندانستن بهترين بهانه براي رفع مسئوليت است.

رئيس شوراي اسلامي روستاي سياه درويشان شهرستان صومعه سرا در اين زمينه گفت: تالابها يکي از پر درآمدترين مناطق مستعد دنيا هستند که با سرمايه گذاري صحيح و برنامه ريزي منطقي و علمي مي توان از اين منابع خداداي سالها استفاده کرد بدون آنکه لطمه اي به طبيعت و محيط زيست وارد شود.

اصغر داوطلب افزود: روزگاري از تالابها علاوه بر استفاده اقتصادي با وجود صيادي، شکار و غيره مي توان از مناظر زيباي آن به ويژه لاله مرداب و نيلوفر براي جذب گردشگر استفاده اصولي داشت.

وي اظهارداشت: اين تالاب روزي 12 متر عمق داشت اما اکنون روز به روز از پهناي آن کاسته و عمق آن به اندازه يک کف دست شده است.

رئيس شوراي سياه درويشان با اشاره به اينکه اين تالاب بدون داشتن هيچ متولي رو به فراموشي است، گفت: سرتا سر تالاب به زباله دان تبديل و زباله هاي شهري و ظروف پلاستيکي با قرار گرفتن بر روي هم شرايط نامناسب و زشتي را ايجاد کرده است.

وي همچنين با اظهار تاسف از اين موضوع عنوان کرد: محيط زيست براي همگان است و حفظ آن براي همه واجب است.

تفاوت و مردم گريزي مسئولان قصه اي پر غصه

داوطلب ادامه داد: مردم بومي حق ندارند در زمين هاي اطراف تالاب محصولي کشت کنند و با ممانعت محيط زيست مواجه مي شوند اما سرمايه داران و افراد متمول در عرض چند ماه مي توانند بخش عظيمي از زمين هاي تالاب را تحت سلطه خود در آورده و در آن به کشت و زرع بپردازد و با دريافت سند، تابلوهاي با عنوان " اين ملک شخصي است ، ورود ممنوع " نصب و با سيم خاردار آن را محصور کنند.

وي با بيان اينکه در دولت هشتم 90 ميليارد تومان براي لايروبي اين تالاب اعتبار گذاشته شد، افزود: در اين زمينه طرحهاي خنده دار و شکست خورده اي چون ايجاد تله رسوب گير در منطقه سياه کيشم به وسعت هفت هکتار و عمق هفت متر به چند پيمانکار واگذارکه پس از گذشت يک سال فقط چند متر حفر شد.

رئيس شوراي سياه درويشان اظهارداشت: اين طرح با واگذاري به افراد غير متخصص فقط متحمل هزينه اضافي و قبل از اجرا محکوم به شکست است.

وي همچنين به لايروبي چند گذرگاه از مسير سياه درويشان منتهي به تالاب اشاره کرد و گفت: اين لايروبي ها که به گفته آنها هشت متر است، به يک متر هم نمي رسد بطوري که قايق از آن عبور نکرده و با چکمه و پياده مي توان از آن عبور کرد.

وي يادآورشد: با واگذاري حاشيه تالاب به عموم و جوانان منطقه براي کشت و ايجاد اشتغال، مهاجرت حاشيه نشينان تالاب و مردم روستاهاي اطراف آن به شهرها کم خواهد شد.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي گيلان با بيان اينکه تالاب انزلي از تالابهاي مهم و بين المللي دنياست، گفت: اين تالاب به عنوان زايشگاه مهم ماهيان استخواني و همچنين مکاني امن براي مهاجرت و کوچ پرندگان است.

اردشير روحي ماسوله افزود: علاوه بر اين، تالاب مزبور تامين کننده آب کشاورزي و همچنين مزيتهاي زيادي براي گيلان و حتي کشور دارد که به دليل حجم زياد رسوب گذاريها در چند سال اخير و پيشروي آب تالاب به 30 هزار هکتار از اراضي کشاورزي، اين امر موجب از بين رفتن قابليت کشاورزي اين اراضي نيز شده است.

وي اظهارداشت: با هدف پيگيري مستمر و خوب مسئولان و نمايندگان استان براي احياي اين تالاب 5.7 ميليارد تومان اعتبار اختصاص يافته است.

رئيس جهاد کشاورزي گيلان گفت: در مدت پنج سال با اعتباري افزون بر 94 ميليارد تومان کار احياي تالاب انزلي به سرانجام خواهد رسيد.

وي افزود: در اين زمينه سازمانها و ادارات مختلف استاني با محوريت استانداري، محيط زيست، جهاد کشاورزي، فرمانداران شهرستانهاي مجاور تالاب انزلي و ... تمامي امور احياي تالاب اعم از مطالعه، برنامه ريزي و اجراي عمليات فيزيکي و فني احياي تالاب را بر عهده گرفته که در حال حاضر پنج پيمانکار در عرصه تالاب مشغول به فعاليت هستند.

روحي ماسوله گفت: اهم اين فعاليتها مربوط به احياي تله هاي رسوبگير بر روي رودخانه هاي مهم استان است که رسوبات زيادي را به تالاب وارد مي کنند.

وي ادامه داد: با توجه ويژه اي که به امر احياي تالاب در کشور انجام شده و با بهره گيري از تمامي امکانات موجود تالاب، اميد است اين زيستگاه ارزشمند به اوج شکوفايي خود برسد.


 

کد خبر :7452   زمان مخابره: 12:13:22 - 6/4/1391

// www.iren.ir //

 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 6 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

تهران

رئيس مديريت بحران شهر تهران :
تهران حدوداً 700 بار در سال می‌لرزد
ایرن- رئیس مدیریت بحران شهر تهران گفت: سالانه حدود 700 لرزه خفیف در تهران رخ می‌دهد که خطرناک نیست و این لرزه‌ها بین 1.5 تا 2.5 ریشتر است.


عزیز‌الله رجب‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس با اشاره به ساخت و سازهایی که اخیرا در تهران انجام شده است، گفت: نوسازی بافت فرسوده باعث شده تا تهران در برابر زلزله مقاوم‌تر شود.

رئیس مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه زلزله‌ها در ریشتر پایین خیلی به شهر آسیب نمی‌زند گفت: در حال ایجاد زیرساخت‌ها برای مقابله با زلزله‌های بزرگتر هستیم.

وی با بیان اینکه واقعیت ندارد که می‌گویند تهران با زلزله‌های 4 ریشتری از بین می‌رود، گفت: اینطور نیست، تهران مقاوم‌تر است.

رجب‌زاده با اشاره به اینکه سازمان‌های مختلف در این زمینه دخیل شده و در حال مقاوم‌سازی هستند، گفت: زیرساخت‌های لازم فراهم شده تا در موقع بحران بتوانیم به شهروندان خدمات ارائه دهیم.

به گفته رجب‌زاده سالانه حدود 700 لرزه خفیف در تهران رخ می‌دهد که خطرناک نیست و این لرزه‌ها بین 1.5 تا 2.5 ریشتر است.


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 6 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

ريو +20

روي خط ريو (3)
"آينده اي که ما مي خواهيم" نام قطعنامه اين اجلاس
بر اساس برنامه ريزي هاي از قبل انجام شده روز جمعه 22 ژوئن ساعت 3 عصر، سومين اجلاس سران زمين با انتشار سندي 49 صفحه اي به نام"آينده اي که ما مي خواهيم" به کار خود پايان خواهد داد.

ايرن، اميد کرمي: معمولاً پس از هر اجلاس سران زمين قطعنامه اي صادر مي شود که به عنوان ماحصل و نتيجه مذاکرات در آن دوره تلقي مي شود. پس از انتشار دستور کار 21 و گزارش هزاره، اين بار در روز جمعه با انتشار سند "آينده اي که ما مي خواهيم" اجلاس به کار خود پايان مي دهد.
طبق گزارش هاي منتشر شده از اجلاس، ديروز آندره کوره آ دولاگو نماينده برزيل به ايراد سخنراني پرداخت و راه حل کليدي براي دستيابي به توسعه پايدار را الگو قرار دادن آن در جنبه هاي متفاوت شامل اجتماعي، محيط زيستي و اقتصادي دانست و اضافه کرد که همبستگي براي ريشه کن کردن اساسي فقر در سطح جهان مهم ترين هدف اجلاس است.
سازمان هاي متعدد مردم نهاد (NGOs) حاضر در اجلاس نيز ديروز نقش پررنگي داشته و بيانيه هاي مختلفي را ايراد نمودند، که محور اکثر آنها کمک به اجرايي نمودن اهداف برنامه محيط زيست سازمان ملل (UNEP) بود.


ريو+20

روي خط ريو (4)
مرکز جهانی توسعه پایدار تاسیس می شود
مطابق اخبار منتشر شده از برزیل یکی از نتایج اجلاس اخیر ریو +20 تصمیم گیری برای تاسیس سازمانی تحت عنوان مرکز توسعه پایدار بوده است.

خبرگزاری مستقل محیط زیست ایران: مرکز جهانی توسعه پایدار که به نوعی مقر دایمی برای ریو+20 خواهد بود قرار است در همان کشور برزیل تاسیس شود. این خبر از سوی ایزابلا تیخیرا وزیر محیط زیست برزیل و هلن کلارک رییس برنامه عمران سازمان ملل (UNDP) تایید شده است.


 // www.iren.ir //
 
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 6 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

هتل

عامل بيشترين آلودگي در هتلها :
کنترل تلویزیون و کلیدهای برق
تحقیقات جدید در آمریکا نشان می‌دهد که کنترل تلویزیون و کلیدهای برق بیشترین میزان آلودگی را در اتاقهای هتلها دارند.


به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از پایگاه خبری لایف ساینس آمریکا، این تحقیقات حاکی است: دستگاههای کنترل از راه دور تلویزیون و کلیدهای لامپ از اشیائی هستند که بیشترین آلودگی را در اتاق های هتل دارند.

پژوهشگران دانشگاه هیوستون نمونه برداری باکتریهایی از تعدادی از اشیاء اتاق های هتل در سه منطقه آمریکا به عمل آوردند و دریافتند: در حالی که پیش بینی می‌شد که سرویس بهداشتی حاوی بالاترین سطح باکتری باشد اما به طور غیرمنتظره مشخص شد که بالاترین سطح باکتری همچنین روی دستگاههای کنترل از راه دور تلویزیون و کلیدهای لامپ ظاهر شد.

پژوهشگران همچنین دریافتند که بالاترین سطح آلودگی در اسنفج پاک کن و دستمال پاک کننده مورد استفاده از کارگران نظافتی ظاهر شد و مشکل این است که باکتریها با این وسایل به هنگام تمیز کردن از یک اتاق به اتاق دیگری منتقل می‌شود.

این تحقیقات همچنین دریافت که کمترین میزان باکتری روی میله‌های پرده و دستگیره درهای سرویس بهداشتی است.

این تحقیقات مشخص کرد که میانگین باکتری در اتاق های هتل بیش از دو برابر بیشتر از سطح مورد قبول در بیمارستانها است.


 // www.iren.ir //
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 3 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

جاده ابر

قابل توجه آقاي محمدي زاده:
قطع شبانه چهار هزار درخت با ارزش در مسير جاده ابر
 يک فعال حقوق محيط زيست از قطع شبانه چهار هزار درخت با ارزش در مسير جاده ابر خبر داد و گفت: جاده ابر بستري براي سودجويي برخي شده تا با ويلاسازي و شهرک سازي به تخريب هرچه بيشتر محيط زيست بپردازند.

 

علي نقي مقصود لو در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: اين جاده با عرضي برابر 30 تا 40 متر به هيچ عنوان بر خلاف ادعاي مسئولان محيط زيست که مجوز ساخت آن را دادند جاده اي روستايي نيست و در صورت احداث هزاران اصله درخت سرخدار که از با ارزشترين و نادرترين گونه هاي درختي جهان است نابود مي شوند.

به گفته وي، برخي مسئولان استاني براي گسترش شهرکها و ويلاسازي نظير منطقه پرديس سياه روبار هر چند وقت يکبار اهالي اين منطقه را تطميع کرده و با دادن پلاکاردهاي تبليغاتي به دست آنها ماجرا را به گونه اي جلوه مي دهند که ساخت اين جاده خواسته آنان است.

مقصود لو اظهار داشت: اين در حالي است که به دليل وجود ديگر مسيرهاي ارتباطي به هيچ عنوان اهالي نيازي به ساخت اين جاده ندارند و تنها مسئولان براي دسترسي بهتر به ويلاها و گران تر فروختن آنها به دنبال ساخت اين جاده هستند.

اين فعال حقوق محيط‌‌ زيست تصريح کرد: روزدوشنبه هفته گذشته به صورت شبانه و ضربتي و با دستور مقامات ارشد سازمانهاي محيط زيست و سازمان جنگلها و مراتع، اداره کل منابع طبيعي استان و اداره کل راه و ترابري با چندين دستگاه لودر و اره موتوري وارد منطقه شدند و با سوء‌استفاده از تعطيلي روز مبعث حدود چهار هزار اصله از درختان حواشي اين جاده را قطع کردند.

وي افزود: البته براي اينکه آثاري ازاين اقدام خود به جاي نگذارد تمام اين درختان را که از گونه هاي با ارزش سرخدار، راش، بلوط و آزاد بودند ريشه کن کرده اند.

به گزارش خبرنگار مهر شنبه هفته گذشته رئيس سازمان حفاظت محيط زيست اعلام کرد: براي احداث جاده جنگل ابر هيچ مشکلي وجود ندارد و سازمان حفاظت محيط زيست بر اجراي آن نظارت کامل دارد.

محمدجواد محمدي زاده تصريح کرد: احداث جاده جنگل ابر مصوب دولت است و نقشه احداث آن به تاييد سازمان حفاظت محيط زيست رسيده است.

وي خاطر نشان کرد: عمليات اجرايي آن آغاز و قسمتي از کنار گذر جاده ساخته شده است اما اين توقع وجود دارد که وزارت راه و شهرسازي سرعت اجراي پروژه را بيشتر کند تا امکان ارتباط دو بخش به وسيله يک جاده روستايي و درجه يک فراهم شود.

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست گفته بود که قبل از اين وزارت راه و شهرسازي پيشنهادي را در خصوص احداث جاده جنگل ابر ارائه کرده بود که مورد توافق سازمانهاي حفاظت محيط زيست و جنگلها نبود اما دولت با تصويب مصوبه اي به استاندار گلستان نمايندگي داد تا با کمک سازمانها و دستگاههاي مرتبط نقايص و مشکلات را برطرف کند که منجر به تهيه نقشه اي شد که مورد توافق همه بود.در اين نقشه جديد تمام ملاحظات سازمانهاي حفاظت محيط زيست و جنگلها لحاظ شد و با ابلاغ آن به وزارت راه و شهرسازي عمليات اجرايي آن آغاز شد.




کد خبر :7438   زمان مخابره: 11:6:4 - 3/4/1391
 // www.iren.ir // ایرن
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 3 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 
ريو +20

 

روي خط ريو (2)
توسعه پایدار یک انتخاب نیست، تنها راه موجود است
ایرن، امید کرمی- علی رغم آنکه بشر با شتابی روز افزون در مسیر توسعه گام بر میدارد، اما همچنان یک پنجم جمعیت جهان با روزانه 25/1 دلار یا کمتر زندگی می کنند و همچنان انتشار گازهای گلخانه ای ادامه دارد. این مسئله مبین آن است که مسیر توسعه انسان نیاز به بازنگری مجدد دارد.

 

 

 

اما این بازنگری مجدد قرار است در اجلاسی مانند ریو +20 انجام شود. به این معنی که در این جلاس سران کشورها مسیر توسعه جهان را به سمتی کج کنند که منجر به فقر کمتر در کشورهای توسعه نیافته شده و هزینه محیط زیستی کمتری نیز داشته باشد.
از ویژگی های بارز رشد امروزی جهان این است که کشورهای پیشرو مدام در حال برخورداری از رفاه بیشتر شده و دیگر کشور ها نه تنها سهمی از این رشد و رفاه نداشته، بلکه روز به روز مواجه با فقر و تورم بیشتری هستند، و از طرف دیگر آلودگی های ناشی از توسعه صنایع نیز بیشتر متوجه این کشورها می شود. اما با راهکارهایی ساده که در اجلاس گذشته مورد تایید و تصویب قرار گرفته اند میتوان توزیع درآمد ناشی از توسعه را به طور عادلانه تری بین تمامی مردم جهان تقسیم نمود. از جمله این راهکارها اعطای بخشی از درآمد صنایع کشورهای توسعه یافته به سازمان ملل و هزینه کردن آن برای رفع آلودگی ها و حمایت از کشورهای در حال توسعه است. در نتیجه مبرهن است که منفعت اصلی ناشی از برگذاری اجلاسی مانند ریو +20 بیشتر متوجه کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته خواهد بود. البته این رویکرد نه به خاطر دلسوزی کشورهای صنعتی، بلکه به خاطر تفکر جهانی آن است. زیرا سال هاست که برای آنها ثابت شده برای حفظ کره زمین باید رویکردهای جهانی را مد نظر بگیرند.
اما نکته مهم و قابل توجه آن است که با توجه به تجربه دوره های قبل کشورهای صنعتی و توسعه یافته برای شرکت فعال در این گونه اجلاس و جدی گرفتن و تلاش برای اجرایی نمودن مصوبات و قطعنامه های آن، تلاش بیشتری از خود نشان می دهند.
در خصوص ایران نیز اگر اعتماد به نفس کاذب این روزها را رها کرده و بپذیریم که دست کم ما نیز کشوری در حال توسعه و نیازمند حمایت های اینچنینی از سازمان ملل هستیم، باید تلاش ما برای شرکت هرچه فعالتر در این اجلاس، و اجرایی کردن مصوبات آن بیش از دیگر کشورها باشد. به این امید که شاید پس از رفع تحریم ها بتوان از کمک های مالی سازمان ملل برای احیای محیط زیست رو به نابودی کشور بهره مند شویم.


// www.iren.ir //

 
کد خبر :7429   زمان مخابره: 13:34:0 - 31/3/1391
 


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 3 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

يوز

براي اولين بار در خراسان رضوي
مشاهده يک قلاده يوز در منطقه حفاظت شده درونه
ايرن- يک قلاده يوز در منطقه حفاظت شده درونه از مناطق تحت مديريت شهرستان بردسکن مشاهده و از آن عکس برداري و تصوير برداري گرديد.

به گزارش روابط عمومي اداره کل حفاظت محيط زيست خراسان رضوي سيد حسين آقاميري با اعلام اين خبر افزود: با توجه به مشاهدات مردم محلي و گزارشات واصله احتمال حضور اين گونه براي ما قطعي شده بود ولي نياز به حضور مستمر و پايش دقيق در منطقه احساس ميشد تا بتوان از اين گونه بارزش عکس و فيلم تهيه شود.
وي ادامه داد : در همين راستا ضمن افزايش ضريب حفاظتي منطقه نسبت به آموزش جوامع محلي و عشاير اقدامات خاص و برنامه ريزي شده اي صورت گرفت.
او گفت: استقرار يک پايگاه حفاظتي در منطقه را از ديگر اقدامات موثر در اين زمينه عنوان کرد
مدير کل حفاظت محيط زيست خراسان رضوي بيان داشت : اين منطقه در حاشيه منطقه حفاظت شده توران و از استان سمنان و پناهگاه حيات وحش دشت لاغري در استان خراسان رضوي قراردارد.
وي همکاري موثر و ارتقاء جوامع محلي و عشاير منطقه را مهمترين عامل در جهت اين اقدام دانست و افزود: اقدامات مديريت بهره برداري پايدار از مناطق نظير احداث آبشخور ، احداث تلمبه بادي ، احداث حوض انبار و آبرساني به حوزه هاي مختلف در خطر خشکسالي و توزيع دان و علوفه نيز از ديگر اقدامات شاخص براي اين موضوع بوده است.
وي در پايان از اهالي و عشاير روستاي کلاته برق بخش انابد شهرستان بردسکن به پاس همکاري و همراهي با محيط بانان اداره حفاظت محيط زيست شهرستان بردسکن تشکر و قدرداني نمود.



کد خبر :7430   زمان مخابره: 16:26:16 - 31/3/1391
    انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 3 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

آلودگي هوا

انبوه متولي و مردم در انتظار:
پيشنهاد جديد براي مقابله با آلودگي هوا!
ايرن- همه تلاش استانداري، شهرداري، سازمان محيط زيست و هر نهاد ديگري که مي‌تواند در مقابله با آلودگي هوا نقشي داشته باشند، فعلا به انتقاد از طرح و گلايه از کوتاهي ديگران خلاصه شده است؛ شايد بد نباشد که يک بار هم شده، به جاي سرک کشيدن به کار ديگران، هر کدام از اين نهاد‌ها به روش مورد توافق کار‌شناسان خودش کار کند تا بلکه هم‌افزايي رخ دهد!

هواي خرداد ماه آنقدر گرم شده که مي‌توان گفت تابستان آغاز شده است؛ آغازي که معناي نخست آن براي ساکنين برخي از شهرهاي کشورمان، تشديد آلودگي و تنفس دشوار است.

به گزارش «تابناک»، از زمستان سال ?? که آبپاشي آسمان شهر تهران با هواپيماهاي سمپاش يک پيمانکار کشاورزي به اجرا درآمد تا چندي پيش که معضل ريزگردهاي وارداتي، اجراي دوباره اين طرح را به مخيله برخي مسئولان رساند، نزديک يک سال و نيم گذشته، ولي جالب است که هنوز در روي پاشنه قديم مي‌چرخد و جز همين طرح آبپاشي، طرح ديگري مطرح نشده است.

ماجرا به اين نقطه رسيده که مثلا در جبهه تهران، استانداري يک طرف ماجراست و درباره افزايش آلودگي هواي شهر تهران در اثر افزايش ريزگرد‌ها مي‌گويد: رفع ريزگرد‌ها از سطح شهر، يکي از وظايف اصلي شهرداري تهران است. در اين باره، به شهرداري اعلام شده براي کاهش آلودگي هوا و ريزگردهاي معلق، اقدام به آبپاشي سطح خيابان‌هاي شهر کنند که اين ابلاغيه هنوز اجرايي نشده است!

و در حالي که مسئولان استانداري بر علمي بودن اين پيشنهاد تأکيد دارند، قابل حدس است که پاسخ طرف دوم ماجرا هم ‌گاه از حد استدلال گذشته و رنگ تمسخر به خود بگيرد که البته با در نظر گرفتن نوع تعامل دو طرف، شايد عجيب نيست.

اين در حالي است که سازمان محيط زيست ـ که طبيعتا وظيفه ذاتي نظارت بر اين موضوع را دارد ـ به دنبال مسائل کلان‌تر، همچون امضاي تفاهم‌نامه مالچ پاشي با طرف عراقي که پس از دو سال هنوز اجرايي نشده، رفته و با وجودي که ممکن است، ‌گاه آبپاشي را کارساز نداند، هيچ الزامي نمي‌بيند که در جنگ استانداري، شهرداري راه يافته و مثلا در کارگروه کميته اضطرار آلودگي هواي تهران به دعواي دو طرف، رسيدگي کند و حکميت را عهده‌دار شود.

اکنون کافي است پاي نهاد‌ها و افراد حقوقي ديگر را هم به ماجرا باز کنيم تا منطق اين مجادله‌ها (بخوانيد دعوا!) برايمان بيش از پيش مشخص شود؛ جايي که وزارت بهداشت مي‌تواند حکميت ميزان مرگ و مير ناشي از آلودگي را عهده‌دار شده و يا دست کم ميزان خطرات پيش روي مردم را بازگو کند که البته دريغ مي‌ورزد؛ کارخانه‌داران و خودروسازان که تنها به فکر فروش خود هستند و گويي گذر مديرانشان به شهرهاي آلوده کشور ما نمي‌افتد که اگر اين گونه بود، در گراني‌هاي چندباره قيمت محصولاتشان، کمي هم به خاطر تجهيزات مقابله کننده با آلودگي بيشتر دريافت مي‌کردند تا دست‌کم چشم و گلوي خودشان به سوزش نيفتد!

بدين ترتيب مي‌توانيم وزير صنايع را هم به جرگه افراد خنثي در بحث مقابله با وضع بغرنج کنوني بيفزاييم و حتي بابت تفاهم‌نامه انجام نشده در عراق، از وزير خارجه، معاون اول رئيس جمهور و حتي شخص رئيس جمهور هم گلايه کنيم.

البته حق خواهيد داد که اگر اين آلودگي‌ها ذره‌اي موجب نا‌امني و بي‌عدالتي شده باشد، ورود دادستان در قالب مدعي العموم و حتي جامع‌تر، ورود قوه قضائيه به ماجرا هم الزام خواهد يافت، چرا که برخي بر اين باورند، معضل از اين حرف‌ها گذشته و به مرگ و مير شهروندان رسيده است؛ اصلا چند وقتي است که برخي در همين راستا آمار مرگ و مير ارائه مي‌دهند و کار بعضي‌ها، تکذيب اين آمار‌ها شده است!

با اين روند، سياهي سقف بالاي سرمان به اندازه‌اي متولي، محاسب، ناظر، مجري و ... به خود خواهد ديد که همه در عين مسئوليت داشتن، يا سکوت کرده‌اند که تعبيرش اين است، از فرط عادي بودن شرايط موضوعي براي بحث نداريم! و يا عملکردشان در قالب دستور به اين و آن و نقد عملکرد ديگران محدود مانده است.

بدين ترتيب معضل گسترش يافته آلودگي که چندين و چند شهر را در بر گرفته و البته با ورود گرد و غبار، ديگر منحصر به نوع دود و سياه هم نيست، نه تنها از فرط تعداد متوليان تقريبا به بي‌صاحبي رسيده است، بلکه چنار مغفول مانده که در ساليان گذشته، تنها طرح آبپاشي به عنوان راهکار عملي مقابله با آن مطرح شده و يک بار توفيق اجرا يافته است.

به عبارت بهتر، صرف نظر از طرح مالچ پاشي در هسته مرکزي توليد گرد و غبار در عراق که تفاهم نامه امضا شده‌اش دو سال است عملياتي نشده، سازمان محيط زيست راهکار ديگري براي مبارزه با آلودگي هوا ندارد تا در اين مورد درست مثل شهرداري تهران رفتار کرده باشد که همه تلاشش را به نقد آبپاشي مي‌گذراند، ولي راهکار جايگزين ارائه نمي‌دهد.

در واقع وقتي يک موضوع بسيار مهم را در بين اين همه نهاد گوناگون تقسيم کنيم، چه بسا دور از خرد باشد به دنبال نتيجه‌اي بهتر از اين باشيم؛ با افزايش گرماي هوا و افزايش ريزگردهاي عراقي، دوباره بحران در شهر‌هايمان پخش مي‌شود و دوباره‌تر مديران استاني، محيط زيستي، شهرداري، بهداشتي و خلاصه همه يا به جان هم افتاده و خود را تنها خادم به ملت معرفي مي‌کنند و يا با در پيش گرفتن تاکتيک دوم، سکوت کرده و منتظر مي‌مانند تا آب‌ها از آسياب بيفتد.

در چنين جوي است که راهکارهاي ارائه شده يا به انتقال کارخانجات حومه شهر‌ها به صد‌ها کيلومتر دور‌تر رسيده و مثل سنگ بزرگ، نزدني مي‌شوند و يا در حد فضاسازي ساده انگارانه مانده و مثلا با طرح نصب فن‌هاي دمنده بزرگ در برخي نقاط شهر يا ريختن چند بشکه آب در آسمان، به رغم عملي بودن، از قياسشان خلق را خنده آيد!

و البته شرايط نه به طرح‌هاي ما توجهي دارد و نه انتقاد‌هايمان را مي‌شنود؛ تنها عملکرد ما برايش مهم است که هم‌اکنون هيچ تغييري در آن به چشم نمي‌خورد تا تابستاني داغ را متصور شويم که قرار است، برخي روزهاي آن از شدت آلودگي هوا ادارات و مدارس شهرمان تعطيل شود و هشدار به سالمندان و کودکان درباره عدم خروج از منزل از هر رسانه‌اي به سمتمان شليک شود.

شايد بد نيست که از نهادهاي مسئول و منتقد بپرسيم: آيا نمي‌شود همه راهکار‌هايتان را بدون اينکه به کار ديگري کاري داشته باشيد، به انجام برسانيد تا شايد اندکي کارساز واقع شده و هم افزاييتان به سود مردم تمام شود؟

براستي، چرا وقتي مبارزه با يک معضل مطرح مي‌شود، هرگز نهادهاي مسئول موازي عمل نمي‌کنند؟!



کد خبر :7435   زمان مخابره: 21:32:1 - 2/4/1391
     انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 3 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

سرگردانی 6 توله شیر و خرس در خیابان‌های مشهد!

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد ازجمع آوری چهار قلاده توله شیر و دو قلاده توله خرس از خیابان های مشهد خبر داد.

حسن جعفری در گفت و گو با ( ایسنا ) در این باره اظهار داشت: ساعت 6:25 دقیقه تماسی به آتش نشانی مبنی بر مشاهده دو حیوان وحشی در خیابان صارمی مشهد برقرار شد.

وی ادامه داد: ایستگاه 25 در بلوار پیروزی تیم نجات عملیات ویژه به محل اعزام می‌شود زمانی که به محل می‌رسد اعلام می‌کنند دو توله خرس مشاهده شده است که با رعایت ایمنی حیوانات را به ایستگاه انتقال می‎‌دهند تا به محیط زیست تحویل داده شود، کمتر از یک ساعت دوباره ستاد فرماندهی به ایستگاه 25 اطلاع می‎دهد که مجددا بچه شیر یا بچه گربه‌ای مشاهده شده است که سریعا نیروها به خیابان هنرستان اعزام می‌شوند.

جعفری بیان کرد: وقتی به محل می‌رسند سه توله شیر کنار دیوار پناه گرفته‌اند که این حیوانات نیز به ایستگاه انتقال پیدا می‌کنند، کمتر از یک ربع مجددا یک توله شیر دیگر در خیابان صارمی مشاهده می‌شود که به ایستگاه انتقال پیدا می‌کند.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد اضافه کرد: احتمال داده ‌شد شاید موارد دیگری هم باشد که ماشین عملیات ویژه دو ساعت در محل مستقر می‌شود که در صورت مشاهده شده عملیات ویژه را انجام دهند.

وی افزود: حیوانات تحویل تیم محیط زیست شدند و تحقیقات در خصوص علت آن به عهده محیط زیست گذاشته شد و خوشبختانه به کسی آسیب نرسید.
 

***

مدیرکل حفاطت محیط زیست استان خراسان‌رضوی گفت: پیگیر دلایل حضور چند قلاده توله شیر و خرس در خیابان‌های اصلی شهر مشهد از طریق یگان حفاظت این اداره‌کل هستیم.
سیدحسین آقامیری در گفت‌وگو با  فارس اظهار کرد: صبح امروز در جریان این خبر قرار گرفتیم اما به دلیل حضور در یک ماموریت کاری به همراهی معاون محیط طبیعی اداره، پیگیری این موضوع را به یگان حفاظت اداره‌‌کل واگذار کردیم.

وی با بیان اینکه ماموریت ما به دلیل وقوع سیلی است که شب گذشته در شهرستان بردسکن اتفاق افتاده است، افزود: همچنین در پی خبر پیدا شدن یک یوز در حوالی "برونه" که دیروز در این منطقه حفاظت شده مشاهده شده است برای دیدن فیلم‌هایی که از این یوز ماده تهیه شده است به این منطقه در حال سفر هستیم.

وی ادامه داد: برای پیگیری صید توله شیر و خرس‌ها یگان حفاظت محیط زیست در حال پیگیری است که با مشخص شدن دلایل آن با متخلفان برخوردهای قانونی خواهد شد.

صبح امروز خبری مبنی بر حضور چهار توله شیر و دو قلاده توله خرس در بلوار وکیل‌آباد به سمت بلوار پیروزی مشهد و صید آنها توسط سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری منتشر شد.
 

انتهای خبر/ قدس آنلاین / کد خبر: 55159
پیدا کردن 4توله شیر و 2قلاده توله خرس در مشهد +تصاویر
پیدا کردن 4توله شیر و 2قلاده توله خرس در مشهد +تصاویر
پیدا کردن 4توله شیر و 2قلاده توله خرس در مشهد +تصاویر

پیدا کردن 4توله شیر و 2قلاده توله خرس در مشهد +تصاویر

پیدا کردن 4توله شیر و 2قلاده توله خرس در مشهد +تصاویر

پیدا کردن 4توله شیر و 2قلاده توله خرس در مشهد +تصاویر

پیدا کردن 4توله شیر و 2قلاده توله خرس در مشهد +تصاویر

پیدا کردن 4توله شیر و 2قلاده توله خرس در مشهد +تصاویر

 

پیدا کردن 4توله شیر و 2قلاده توله خرس در مشهد +تصاویر

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 1 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

هیچ مشکلی برای احداث جاده جنگل ابر وجود ندارد !

ارائه مجوز ساخت جاده در جنگل ابر، شناسایی یک رودخانه در کویر لوت، اعتراض قائم مقام سازمان محیط زیست به روند سد سازی در کشور، اعلام خواهر خواندگی تالاب انزلی با تالابی در کشور ژاپن و کشف تعداد زیادی جانور وحشی در ویلایی در لواسان از مهمترین اخبار این هفته حوزه محیط زیست بود. حوزه محیط زیست در هفته ای که رو به پایان است، شاهد اخبار و رویدادهای مختلفی بود که چکیده ای از مهمترین این خبرها را مرور می کنیم.

 

کشف تعداد زیادی جانور وحشی در ویلایی در لواسان

 

چهارشنبه این هفته فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست استان تهران از کشف و ضبط پنج قلاده میمون، یک بهله عقاب طلایی، هفت قطعه طوطی، 6 قطعه طاووس و چهار قطعه قو که به صورت غیرقانونی در ویلا فردی در لواسان نگهداری می شد خبر داد.

 

اسماعیل میران‌زاده در مورد آخرین مورد کشف حیوانات وحشی در منزل شخصی افزود: اوایل هفته جاری ما از طریق سامانه ارتباطات مردمی باخبر شدیم تعدادی جانور غیرقانونی در ویلایی شخصی در روستایی اطراف لواسانات نگهداری می‌شود بعد از بررسی موضوع و حصول اطمینان با مراجعه به حوزه قضایی مربوطه دستور قضایی و مجوز لازم اخذ شد و با ضابطین خودمان که ضابط دادگستری هستند محل مربوط را شناسایی کردیم.

 

میران زاده اظهار داشت: این فرد به صورت غیرقانونی این پرندگان را نگهداری می‌کرد و مجوز لازم را نداشت به همین دلیل تمامی این حیوانات پس از ضبط با خودروی خصوصی سازمان حفاظت محیط زیست به پارک پردیسان منتقل شدند.

 

جلوی سدسازی را نگیرید تالاب‌ها خشک می‌شوند

 

قائم مقام سازمان محیط زیست با اعلام اینکه مدیریت نامناسب منابع آب، کاهش بارندگی و خشک شدن تالاب‌ها پدیده بیابان‌زایی را به وجود آورده است خطاب به وزیر کشور گفت:‌ اگر جلوی سدسازی را نگیرید تالاب‌ها خشک می‌شوند.

 

علی محمد شاعری سه شنبه هفته جاری در دومین کنفرانس ملی مدیریت بحران گفت: در جهان میزان تخریب زمین 1.5 برابر و افزایش حرارت 0.7 مقیاس سانتیگراد و جنگل‌زدایی تا دو برابر افزایش یافته است.وی گفت: امروز در جهان حکمرانی جهانی بر مدیریت سرزمین مطرح شده که لازم است در کشور ما هم اجرایی شود.

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست اعلام کرد: براساس آخرین اطلاعات امروز شهر اهواز با 5 هزار میکرون در متر مکعب یعنی 30 برابر استاندارد در معرض ریزگردها قرار گرفته که تا استان‌های سمنان و اردبیل هم می‌رسد و این بحران جدید است. اکنون فقدان مدیریت منابع آب، کاهش بارندگی و خشک شدن تالاب‌ها پدیده بیابان‌زایی را به وجود آورده است.

 

خواهر خواندگی تالابهای انزلی و ژاپن/ نصب 4 تله رسوبگیر در رودخانه های انزلی

 

دوشنبه این هفته مدیرکل محیط زیست استان گیلان گفت: بر اساس تفاهمنامه ای که به تازگی میان استانداری گیلان و مسئولان محیط زیست ژاپن به امضا رسیده است، تالاب انزلی و کوشیرو در ژاپن در آینده نزدیک خواهر خوانده می شوند.

امیر عبدوس افزود: تالاب کوشیرو در ژاپن نیز تا چند سال قبل شرایط خوبی نداشت و دچار بحران بود اما با مطالعات انجام شده توسط پژوهشگران کشور ژاپن، پیشنهاد احداث سدهای رسوب گیر (‌تله رسوب) بر روی رودخانه های منتهی به این تالاب ارایه شد و در حال حاضر این سدها ساخته شده اند.
به گفته وی، در حال حاضر شرایط تالاب کوشیرو پس از احداث سدهای رسوب گیر در رودخانه های منتهی به این تالاب، در وضعیت مناسب و مساعدی قراردارد و این تالاب احیاء شده است.
مدیرکل محیط زیست گیلان تصریح کرد: هم اکنون اجرای این مدل از سوی دفتر مطالعات آژانس همکاریهای بین المللی کشور ژاپن (‌جایکا) در قالب پروژه مدیریتی اکولوژیک تالاب انزلی پیشنهاد شده است.

 

بخش عمده فعالیتهاى مهار ریزگردها مربوط به سازمان جنگلهاست

 

یکشنبه هفته جاری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: فعالیتهای مهار ریزگردها هم به سازمان حفاظت محیط زیست و هم به سازمان جنگلها مرتبط است اما اصل کار شامل تثبیت شنهای روان و بیابانزدایی، جزء ماموریت سازمان جنگلهاست.

 

محمد جواد محمدی زاده افزود: فعالیتهای مهار ریزگردها هم به سازمان حفاظت محیط زیست و هم به سازمان جنگلها مرتبط است اما اصل کار شامل تثبیت شنهای روان و بیابانزدایی، جزء ماموریت سازمان جنگلهاست و امیدواریم این سازمان با دریافت سهم خود از اعتبار 1 میلیاردی دلاری از محل مازاد درآمدهای نفتی بتواند ماموریت محوله را انجام دهد.

 

اجرای طرح ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده از پنجشنبه

 

در این روز مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران از اجرای طرح ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده در پایتخت بنابر برنامه جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهرها از پنجشنبه هفته جاری خبر داد.
رسول علی اشرفی پور با اشاره به برنامه جامع کاهش آلودگی هوا گفت: یکی از بندهای این برنامه که علاوه بر شهر تهران و 7 کلانشهر دیگر را نیز شامل می شود جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده است که قرار شد از ابتدای تیرماه که چند روز آینده آغاز می شود، انجام شود.
به گفته مدیر کل محیط زیست استان تهران، این طرح با همکاری پلیس راهور انجام خواهد شد.

 

هیچ مشکلی برای احداث جاده جنگل ابر وجود ندارد

 

در اولین روز از هفته جاری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: برای احداث جاده جنگل ابر هیچ مشکلی وجود ندارد و سازمان حفاظت محیط زیست بر اجرای آن نظارت کامل دارد.
محمدجواد محمدی زاده تصریح کرد: احداث جاده جنگل ابر مصوب دولت است و نقشه احداث آن به تایید سازمان حفاظت محیط زیست رسیده است.

 

وی افزود: عملیات اجرایی آن آغاز و قسمتی از کنار گذر جاده ساخته شده است اما این توقع وجود دارد که وزارت راه و شهرسازی سرعت اجرای پروژه را بیشتر کند تا امکان ارتباط دو بخش به وسیله یک جاده روستایی و درجه یک فراهم شود.

 

شناسایی یک رودخانه در کویر لوت/ مشاهده سه گونه جانوری آبزی

 

شنبه این هفته همزمان با روز جهانی بیبان زدایی بهمن ایزدی مدیر کانون سبز فارس اعلام کرد: کویر شناسان با مطالعه دقیق حوزه های آبخیز داخلی لوت، چشمه و رودخانه ای 6 کیلومتری که مسیر حرکت آن به سمت پست ترین فروافتادگی چاله مرکزی است شناسایی کردند.
ایزدی با بیان اینکه این رود بنا به تصمیم محققان (کال لوت) نامیده شد افزود: بررسیهای دقیق و موشکافانه کارشناسان گروه تحقیقاتی در سال گذشته سه گونه جانوری آبزی در آبهای بسیار شور کال (رودخانه) شور شناسایی شد.

 

مجلس نهم مصوبه معاینه فنی خودروها را اصلاح کند

 

در این روز رئیس سازمان محیط زیست خواستار بازبینی مصوبه معاینه فنی خودروها ازسوی نمایندگان مجلس نهم شد.محمد جواد محمدی زاده با بیان این مطلب افزود: از نمایندگان مجلس نهم تقاضا داریم در مصوبه معاینه فنی خودروهای مجلس هشتم تجدید نظر کنند و زمان الزام خودروها به مراکز معاینه فنی را به یکسال کاهش دهند.

به گفته وی، بر اساس مذاکراتی که با فراکسیون محیط زیست مجلس و کمیسیون تخصصی داشتیم اعضای آنها با تجدید نظر در این مصوبه کاملاً موافق هستند و به اصلاح آن علاقمندند اما به دلیل حجم زیادی از لوایح و مصوبات که در مجلس باید بازبینی و بررسی شوند فعلاً این مصوبه برای اصلاح و تجدید نظر در نوبت قرار گرفته است.

منبع: http://greenblog.ir/index.php/archives/14108

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 1 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com