Environmentalist


درخت یا انسان؟ مسأله این نیست آقای پرویز کردوانی!

    تازه‌ترین مصاحبه دکتر پرویز کردوانی با روزنامه آرمان مطابق معمول اغلب مصاحبه‌ها و سخنرانی‌هاشان پر از نوازش‌های آنچنانی به فعالان و طرفداران محیط زیست ایران بود و البته آکنده از سوژه‌های جذاب برای موافقین و منتقدین‌شان! از جمله آرزوی ایشان برای احداث جاده به سمت چکادهای البرز، یکی از ناب‌ترین آن سوژه‌ها به شمار می‌آید و نیز طرز تلقی‌شان از ارزش‌های یک درخت؛ آن گونه که عباس محمدی را واداشت تا به استاد پیشنهاد سکوت و تحریم هر نوع مصاحبه‌ای را دهد!

    در همین باره، الهه موسوی؛ خبرنگار باسابقه و سختکوش حوزه محیط زیست ایران، گزارشی را تهیه کرده و در آن نظرات استاد علی یخکشی و نگارنده را در باره‌ی دیدگاه‌های دکتر پرویز کردوانی جویا شده است؛ گزارشی که قضاوت در باره‌ی آن را به شما خواننده فهیم مهار بیابان‌زایی واگذار می‌کنم.

    بیشتر بدانید:

     رد پای پرویز کردوانی در این تارنما

 

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 30 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

جنگل

فرمانده يگان حفاظت سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري کشور از استفاده از هواپيماهاي آتش نشان و گشت هوايي به منظور حفاظت از جنگلها و مراتع کشور خبر داد.




 

سرهنگ پاسدار قاسم سبز علي در گفت‌وگو با خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در سمنان افزود: بزودي با همکاري سازمان هواپيمايي کشور بالگردهايي با قابليت گشت هوايي و آتش نشاني براي حفاظت از جنگلهاي کشور در اختيار يگان قرار مي‌گيرد. وي افزود: اين هواپيماها که اغلب توپولوف هستند در هر حرکت خود ، حدود 7 هزار ليتر آب را تخليه مي کنند و بنا داريم هم در بحث هلي برد و هم در بحث حريق جنگلها از آنها استفاده کنيم. فرمانده يگان حفاظت سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري کشور اظهار داشت: قطع درخت و تخريب جنگل در حاشيه جنگل اتفاق نمي‌افتد و بيشتر در اعماق جنگل و مناطق صعب العبور ما شاهد چنين تخلفاتي هستيم و متخلفان سعي مي‌کنند اين تخلفات از قبيل قطع درخت و تخريب جنگل را به اعماق جنگلها که قابل ديد و رؤيت و حضور گشتهاي مراقبتي و نيروهاي يگان حفاظت نيست بکشانند. سبزعلي ادامه داد: عمومأ گزارشات رسيده نيز حاکي از انجام تخلف و قطع درخت و تخريب جنگل در اعماق جنگلهاست، فيلم و مستنداتي که در اختيار داريم نيز نشان مي‌دهد که اين افراد تخلفات خود را در مناطقي از جنگل انجام مي‌دهند که حتي آدم به سختي مي‌تواند به آن مناطق برود و پس از قطع درخت، چوب‌ها را با قاطر به مناطق و مکان‌هايي مخصوص که دسترسي به جاده راحت است حمل مي‌کنند. وي تأکيد کرد: استفاده از گشت هوايي براي برخورد با اين گونه تخلفات که در اعماق جنگل رخ مي‌دهد بسيار مناسب خواهد بود. فرمانده يگان حفاظت سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري کشور تأکيد کرد: در برخورد با متخلفان هيچ گونه اغماض و چشم پوشي نخواهيم داشت و مطمئن باشيد آن چيزي که در راستاي مأموريت يگان حفاظت است انجام خواهد شد و اگر نيروهاي يگان کوچکترين تخلفي را مشاهده کنند به شدت با آن برخورد خواهند کرد.

http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=7834

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 30 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

نسل سنجاب ایرانی از پستانداران خاص به دلیل جمع آوری میوه های بلوط توسط مردم و اسارت بی اندازه این حیوان زیبا توسط شکارچیان برای فروش، به شدت در حال کاهش و انقراض است.

سنجاب ایرانی 25 سانتی متر طول داشته و سر و دم قرمز از مشخصه های بارز این گونه نادر جنگلهای بلوط ایران است، این حیوان که زیستگاه اصلی آن جنگلهای بلوط پیرانشهر و سردشت در آذربایجان غربی بوده از میوه های توت، گردو، بادام، بلوط و جوانه ها و برگ درختان تغذیه می کند.

این حیوان منحصر بفرد جثه ‌ای متوسط با طول 20 تا 24 سانتیمتر و دمی بلند و پشمالو به طول 13 تا 14 سانتیمتر دارد که از نصف طول بدن آن بلندتر است، جنگلهای بلوط زاگرس که معمولا دارای درختان بلند و کهنسال بلوط بوده زیستگاه این حیوانات است، آنها درختان بلند و کهنسال را به درختان کوتاه و پرشاخ و برگ ترجیح می دهد.

دانه های بلوطی که توسط سنجابهای ایرانی جمع آوری و زیر خاک مدفون می شود ارزش بالایی در گسترش و تجدید حیات جنگلهای بلوط غرب کشور دارد.


محل عکس: پارک چیتگر
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 30 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

محمد درویشمحمد درویش: در هجدهمین روز از سپتامبر ۲۰۱۲، دانشمندان دپارتمان محیط زیست دانشگاه کالیفرنیا (CE-Cert)، نتایج پژوهشی را منتشر کردند که احتمالاهیچ کس را به اندازه خودشان حیرت زده نکرد! آنها با بررسی سازوکار پختن فست فودهایی چون همبرگر روی کباب پزهای زغالی و تجاری در رستوران های چند شهر ایالت کالیفرنیا، از جمله لس آنجلس، با شگفتی دریافتند: میزان آلایندگی هوا ناشی از پختن یک همبرگر برابر است با مقدار ذرات خطرناکی که از موتور دیزلی یک کامیون ۱۸ چرخ پس از ۱۴۳ مایل رانندگی در یک آزادراه، ایجاد شده و در نیوار (اتمسفر) منتشر می شود.

 

این در حالی است که سالانه هزاران نفر از ساکنان کلانشهرهای بزرگ در ایران و جهان در اثر آلودگی هوا جان داده یا دچار بیماری های حاد و مزمن می شوند: بیماری هایی که درمان آنها، هزینه های گزافی را بر دولت و شهروندان تحمیل می کند. به دیگر سخن به نظر می رسد، یکی از مهم ترین دلایل افزایش آلودگی هوا در سکونتگاه های انسانی که تاکنون به صورت کامل از ذهن ها مغفول مانده، همانا نحوه تجاری کباب کردن گوشت و زغالی کردن برگر باشد: فرآیندی که عملاهیچ تمهید یا مقررات و شیوه نامه یی برای مهار این پدیده خوفناک و تشدیدکننده آلودگی پیش بینی و تدارک دیده نشده است. از همین رو، اینک گروهی از متخصصان سرگرم بررسی مجدد سازوکار و فرآیند پختن خوراکی های گوشتی، به ویژه به صورت کباب شده هستند: معضلی که شاید در هیچ جا به اندازه ایران که یکی از مشهورترین غذاهای ملی اش چلوکباب باشد، حاد نیست! هست؟

 

به عبارت دیگر، ستاده های جدید پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا نشان داد که فرآیند تولید مواد غذایی گوشتی در مقایسه با همتایان غذایی گیاهی، خطر جدیدتری افزون بر خطراتی که تاکنون کشف شده بودند هم ممکن است دربرداشته باشند. زیرا همان گونه که چند ماه قبل دانشمندان سوئدی در پژوهشکده بین المللی منابع آب در شهر استکهلم (SIWI) نشان دادند، نه تنها رژیم گوشتخواری می تواند تاراج اندوخته های آب شیرین جهان را شتاب بخشد: نه تنها سبب ساز انتشار ۵۱ درصد از کل گازهای گلخانه یی را فراهم می آورد و نه تنها نرخ فرسایش آبی و بادی و جابه جایی خاک را بیشتر کرده و بر وخامت پدیده یی چون ریزگردها در مناطق آسیب پذیری چون جنوب باختری آسیا می افزاید: بلکه اینک مشخص شده که به طور مستقیم، هر برگر زغالی می تواند بیش از دو برابر یک کامیون ۱۸ چرخ هوا را هم آلوده ساخته و نفس تنگی آدم ها را کامل کند!به دیگر سخن، هر چقدر که پروتیین حیوانی در سبد غذایی مردم، حضوری پررنگ تر داشته باشد، می توان انتظار داشت که منابع آب شیرین هم با تهدید جدی تری روبه رو شوند: شدت آب شدن یخ ها در جنوبگان و شمالگان هم افزایش یابد، فرآیند تغییر اقلیم و جهان گرمایی تسریع شود و کابوس خشکسالی بیش از گذشته مردم ساکن در مناطق آسیب پذیری چون نوار ۳۵ درجه عرض شمالی، مثل ایران را جدی تر تهدید کند. و اینها همه در حالی است که می دانیم از منظر شاخص های سلامتی و بدون توجه به معیارهای اخلاق در محیط زیست هم، حذف برگرهای زغالی و دیگر فست فودها از رژیم غذایی، به مراتب بر کیفیت زندگی، کاهش خدمات درمانی و افزایش طول عمر می افزاید.

بنابراین، اینک در شرایطی که مهم ترین و بزرگ ترین رویشگاه جنگلی کشور در باختر وطن موسوم به زاگرس با بدترین شرایط بوم شناختی اش روبه روست: در شرایطی که حدود ۳۰ درصد از گستره شش میلیون هکتاری آن با خطر خشکیدگی مواجه شده: در شرایطی که همچنان هزاران هکتار از این رویشگاه ها طعمه کوره های زغال می شود تا حرارتی متبوع برای به سیخ کشیدن گوشت حیوانات بیگناه را فراهم کند و در شرایطی که شمارش معکوس برای خشک شدن اندک تالاب های موجود در این منطقه مانند گندمان هم به صدا درآمده است: آیا بهتر و سزاوارانه تر نیست که بکوشیم تا مصرف گوشت، به ویژه گوشت قرمز را اگر نمی توانیم قطع کنیم، دست کم به کمینه برسانیم یا حداقل، کباب کردن گوشت را متوقف سازیم؟

 

 

**  روزنامه اعتماد، شماره ۲۵۲۳ به تاریخ ۲۹ / ۷ / ۹۱، صفحه ۱ (صفحه اول)

 

از همین قلم می توانید بخوانید:

 

نگرانی از دراز شدن پای پروانه

 

یوزپلنگ ایرانی ؛ کیست که بگوید: نداریم!؟

 

زلزله و لزوم توجه به بازسازی زادبوم

 

جنبش عدم تعهد و پیدایش قاره هفتم

http://zistboom.com/8082/

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 30 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان محیط زیست جمهوری اسلامی ایران با وزیر محیط زیست و جنگل های هند در حیدر آباد مرکز ایالت اوتارپرادش این کشور دیدار کرد.

 

به گزارش زیست بوم و به نقل از ایرنا،ˈمحمد جواد محمدی زاده ˈ در حاشیه سفر سه روزه برای یازدهمین نشست وزرای کشورهای عضو کنوانسیون تنوع زیستی درهند،روز شنبه با خانم ˈجایانتی ناتراجانˈ همتای هندی خود دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدار چارچوب همکاری های زیست محیطی سازمان مذکور و وزارت محیط زیست و جنگل های هند مورد توافق قرار گرفت.

 

80379269-3308138

حفاظت از محیط زیست دریایی،مدیریت مناطق ساحلی، زیست بومهای طبیعی بکر، مدیریت حیات وحش، حفاظت از گونه های مهاجر، تبادل تجربه در تکثیر گونه های درمعرض خطر و مطالعات ژنتیکی گونه های گیاهی و جانوری محور همکاری های توافق شده دو کشور را تشکیل می دهد.

از دیگر محورها می توان به ارزیابی بوم شناختی محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی، احیاء زیستگاه های تخریب شده، همکاری برای مدیریت و توسعه ذخیره‌گاههای زیستی،توسعه فعالیتهای طبیعت گردی سازگار با طبیعت در مناطق حفاظت شده و همکاری های علمی ـ آموزشی برای برگزاری دوره های مشترک آموزشی و کارگاه های آموزشی اشاره کرد.
طرفین در خصوص بازیافت تجهیزات الکترونیکی مستعمل، مدیریت مواد زاید جامد، دفع ،بازیافت و تصفیه ضایعات صنعتی،استفاده از منابع انرژیهای تجدید پذیر ، حفظ کیفیت و مدیریت یکپارچه حوضه رودخانه ها،تبادل تجربیات و همکاری درزمینه مسایل زیست محیطی بین المللی ،کنترل و پایش بر آلودگی هوا نیز بحث و تبادل نظر کردند.

نشست سازمان ملل متحد در خصوص تنوع زیستی از ۱۷ مهر به مدت ۱۲ روز به صورت جلسات کارشناسی و نیز با حضور وزرا و روسای سازمان های محیط زیست کشورها درحیدر آباد هند برگزار شد.

نمایندگان ۱۶۰ کشور شرکت کننده در این همایش با تمرکز بر۲۰ هدف، درباره برنامه های راهبردی تنوع زیستی تا افق سال ۲۰۲۰ گفت و گو کردند.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 30 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

کروکودیل ها در آب های کم عمق شکارچیان بی رحم و قدرتمند هستند، اما یک عکاس ۴۵ ساله اهل چک تصاویر بی نظیری را از حمله اسب های آبی به یک کروکودیل ثبت کرده است که در نوع خود حیرت انگیزند. اسب های آبی که فک های بسیار قدرتمندی دارند وقتی حضور یک کروکودیل مزاحم در زیستگاه خود را حس کردند به او حمله کردند و باعث مرگش شدند!

 

* برای دیدن عکس ها در اندازه بزرگتر روی آن کلیک کنید.

 

کروکودیل - سایت زیست بوم

 

کروکودیل - سایت زیست بوم

 

کروکودیل - سایت زیست بوم

 

کروکودیل - سایت زیست بوم

 

کروکودیل - سایت زیست بوم

http://zistboom.com/8035/

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 30 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

حفظ تنوع‌زیستی جهان مستلزم تلاش و مدیریت مالی گسترده‌تر استاتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در بیانیه جدیدی تاکید کرد: با وجود پیشرفت‌های مطلوب و امید بخشی که تاکنون در زمینه کاهش بحران «فقدان تنوع زیستی» حاصل شده اما تلاش‌ها در جهت حفاظت از طبیعت و نجات سیاره زمین بازهم باید گسترش پیدا کند.

 

 

به گزارش زیست بوم به نقل از ایسنا در این بیانیه تاکید شد که برای دستیابی به اهداف سازمان ملل در زمینه حفاظت و گسترش تنوع زیستی تا سال ۲۰۲۰ میلادی و نجات کل حیات بر روی زمین، تلاش‌های جدی‌تر و وسیع‌تر در زمینه حفاظت از طبیعت مورد نیاز است.

 

کنفرانس تنوع زیستی سازمان در «حیدرآباد» هند به پایان رسید و در طول این اجلاس بزرگ بر ضرورت مدیریت بیشتر و بهتر سرمایه‌ها به منظور دستیابی به اهداف ۲۰۲۰ سازمان ملل تاکید شد اما ظاهرا کشورهای حاضر در خصوص نیازهای بودجه‌ای دقیق برای اطمینان از اجرای موفق برنامه‌های مدیریتی خود به نتیجه مطلوب نرسیدند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت، دبیر کل این اتحادیه خاطر نشان ساخت: عدم دستیابی به توافق در زمینه سرمایه گذاری‌های عمومی مورد نیاز برای حفظ تنوع زیستی و نجات طبیعت جهان در واقع تاییدی بر این نکته است که باید به روش‌های ابتکاری و خلاقانه برای دستیابی به حمایت از جانب سایر منابع مالی متوسل شد.

 

این مقام ارشد IUCN متذکر شد: ظرف دو سال گذشته ما به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در این زمینه دست یافته‌ایم اما برای ادامه این روند موفقیت آمیز و پیشگیری از شکست احتمالی به سرمایه گذاری‌های فوری و گسترده‌تر از سوی تمام منابع، نیازمند هستیم.

 

طبق تازه‌ترین اطلاعات در فهرست قرمز به روز شده IUCN در طول این کنفرانس،‌ از ۶۵ هزار و ۵۱۸ گونه ارائه شده در این فهرست ۲۰ هزار و ۲۱۹ گونه در معرض خطر انقراض‌اند و از جمله آنها ۸۳ درصد از گونه نخل‌های ماداگاسکار هستند که فقدان آنها معاش بسیاری از مردم این منطقه را به طور جدی به خطر می‌اندازد.

http://zistboom.com/8077/

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 30 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

هرساله از بیستم شهریورماه تا پایان آبان ماه که فصل کواخی نام گرفته شده است متخلفین در مناطق ساحلی بخصوص دشت ها، تپه ها ماهورهای مناطق شهرستانهای جاسک، لنگه و پارسیان مبادرت به صید پرندگان ( بومی و مهاجر ) می نمایند. این پرندگان درمعرض خطرانقراض بوده و هر ساله در فصل پاییز به این منطقه  مهاجرت می کنند که متاسفانه توسط افراد سودجو در مناطق ذکر شده صید شده و برای فروش به  شیوخ حاشیه خلیج فارس قاچاق می شوند.

 

پرنده های قاچاق

 

پرنده های قاچاق

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان، در این راستا در تاریخ ۲۶ / ۷ / ۱۳۹۱ در شهرستان پارسیان توسط نیروی انتظامی از پاسگاه لاورچاهو این شهرستان از یک دستگاه خودرو سمند (ال- ایکس) تعداد ۴۰ قطعه هوبره و ۱۰بهله پرندگان شکاری در معرض خطر از قبیل بحری ، بالابان و شاهین کشف و ضبط گردید. همچنین در سال جاری تاکنون ۴۱ باب از کوخه های متخلفین تخریب شده و تاکنون جمعاً ۵۶ پرنده کشف و ضبط گردیده است. لازم به ذکراست تاکنون از آغاز فصل ۴ نفر  متخلف دستگیرشده و دو نفر نیز متواری شده اند.

 

پرنده های قاچاق

ضرر و زیان وارده تاکنون به محیط زیست بابت هرق طعه هوبره۸۰۰۰۰۰۰ ریال ، بابت هر قطعه دلیجه ۱۶۰۰۰۰۰۰ریال و پرندگان شکاری از نوع بحری و شاهین   120000000ریال می باشد. که جمعاً ۱۶۱۶۰۰۰۰۰۰ریال خسارت تاکنون به محیط زیست  واردشده است .

 

پرنده های قاچاق

این گزارش می افزاید در تاریخ ۲۸ / ۷ / ۹۱ تعداد ۳۵ قطعه هوبره و ۹ قطعه پرنده شکاری از نوع بالابان و شاهین که دو روز قبل طی عملیات توسط انتظامی شهرستان پارسیان کشف و ضبط گردیده بودند، پس ازمداوا در دشت های استان آزاد شدند. لازم به ذکر است تعداد این پرندگان عبارت بود از: ۴۰قطعه هوبره و ۱۰ بهله پرنده شکاری که به علت شرایط بد نگهداری متاسفانه تعداد ۵ قطعه هوبره و یک بهله از پرندگان شکاری تلف شدند.

http://zistboom.com/8062/

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 30 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

نسخه شماره 3039 - 1391/07/27 - http://www.mardomsalari.com/Template1/News.aspx?NID=149015

 چه تعداد گرسنه در کشور داريم؟ 
 
نويسنده : ولي درويشي

 رييس پژوهشکده علوم و صنايع غذايي به تازگي اعلام کرد که طبق آمار، 5 درصد از جمعيت ايران از گرسنگي رنج مي‌برند.با اين حساب مي‌توان گفت که بيش از 3 ميليون و 750 هزار نفر در کشور از گرسنگي رنج مي‌برند. البته با توجه به کاهش قدرت خريد مردم و افزايش روزافزون قيمت محصولات غذايي در ماههاي اخير مي‌توان ادعا کرد که آمار واقعي، فراتر از ارقام مذکور بوده و با استمرار اين روند، فراتر از آن نيز خواهد رفت.

اگر طبق تعريف بانک جهاني امنيت غذايي را «موجود بودن غذا»، «دسترسي به غذا» و «پايداري در دريافت غذا» بدانيم، متأسفانه بايد پذيرفت که به لحاظ عدم مديريت صحيح بر منابع تأمين و توليد مواد غذايي و نيز فشارهاي وارده بر اقتصاد کشور درصورت استمرار روند فعلي، کشور به سمت کاهش امنيت غذايي پيش مي‌رود و کاهش امنيت غذايي، آمار فعلي گرسنگي را در جامعه به شدت افزايش خواهد داد. هر چند مفهوم جهاني «گرسنگي» عدم وجود غذا در معده فرد است، اما اگر گرسنگي به گونه اي تعريف شود که مفاهيمي چون «کمبود تغذيه‌اي» و «سوء‌تغذيه» را نيز در بر گيرد موضوع بسيار گسترده تر و آمار بسيار نگران کننده تر خواهد بود و نگراني‌ها، آنجا بيشتر روي خواهند نمود که توجه داشته باشيم، اگر فرد براي چند هفته‌ يا چند ماه، با غذاهايي سر کند که کمتر از 2100 کالري انرژي را براي او فراهم ‌آورند، بدنش براي جبران کمبود انرژي مورد نياز، از فعاليت‌هاي فيزيکي و رواني خود خواهد کاست و اين، به معناي آن است که يک ذهن گرسنه نمي‌تواند تمرکز کند. يک بدن گرسنه ابتکار و قريحه خود را از دست مي‌دهد. يک کودک گرسنه نمي‌تواند بازي يا مطالعه کند و از آنجا که گرسنگي موجب ضعيف شدن سيستم ايمني بدن مي‌شود، کسي که از حق تغذيه مناسب محروم‌است، در برابر بسياري از بيماري‌ها آسيب پذير بوده و ممکن است در اثر ابتلا به آن بيماري‌ها، جان يا سلامت خود را از دست بدهد.

ذکر اين نکته نيز ضروري است که گرسنگي علاوه بر تهديد سلامت روح و جسم افراد، عواقب اجتماعي گسترده اي را نيز در پي خواهد داشت که مردم و دولتمردان هرگز نبايد از توجه به آنها غفلت ورزند.

اگر بپذيريم که داشتن تغذيه سالم، کافي و مناسب، حق تک تک افراد جامعه است، بايد وجود چند ميليون گرسنه در کشوري که از نظر منابع و سرمايه ها، بسيار غني است را نشانه يک سوء مديريت بزرگ در جامعه بدانيم. سوء مديريتي که هر چند مسئوليت آن بر عهده تمام نهادها و سازمانهاي مربوطه کشور، در همه دورانهاست، اما نقش دولتمردان، نمايندگان و ناظران سال‌هاي اخير کشور در آن بسيار بيشتر است. زيرا در همين سالها، با اينکه درآمدهاي سرشاري عايد کشور شد اما سهل‌انگاري‌هاي فراواني نيز به وقوع پيوست. دولت، عليرغم پول پراکني هاي بي نظير - و در عين حال بي‌برنامه - خود، نتوانست توليدات مواد و محصولات غذايي را افزايش دهد و حتي با سوءمديريت‌هايش در اين عرصه، برخي موفقيتهاي کسب شده دولتهاي پيشين را نيز، بر باد داد. مجلس، در برابر درخواست عمومي جامعه براي ساماندهي به افزايش شگفت‌آور قيمت گوجه فرنگي، به مسئولي که راه حل اين معضل را خريد آن محصول از محله اي خاص اعلام کرد، به لبخندي بسنده نمود، مبادا که رنجشي پيش آيد و باز وقتي که دولت، در رسانه ملي اعلام کرد که براي رفاه هموطنان! ماهانه 2 هزار تومان (قيمت خريد 2 قرص نان سنگک) را به يارانه سال‌جاري افزوده است، بي‌آنکه احساس حقارت را در نگاه موکلانش ببيند، فقط شنيد و گذشت. داستان دنباله دار پرواز بي بازگشت مرغ و گوشت و لبنيات و حبوبات و ... از سفره هاي مردم و عدم تأثيرگذاري متناسب با شأن مجلس بر اين روند نيز، غمنامه هايي از اين دست هستند. سازمانهاي حمايتي نيز در حمايت و تأمين حداقلي معيشت مددجويان خود، کارنامه اي که در خور شأن يک حکومت اسلامي باشد را ارائه نکردند. سازمان‌هاي نظارتي نه تنها مانع ادامه تصميمات غيرکارشناسانه اي که موجب هدررفتن بيت‌المال مي‌گرديد نشدند، بلکه نسبت به ويراني برخي زيرساختهاي کشاورزي و دامپروري کشور حساسيت قابل توجهي از خود نشان ندادند و اينگونه بود که همگان سهل انگاريها کردند تا مردم گرسنه تر شوند.

به هر حال علي‌رغم اينکه دولت و دولتمردان عنوان مي‌کند که حتي يک گرسنه در کشور وجود ندارد، اما آمار سازمانهاي جهاني از وجود حداقل 3 ميليون و 750 هزار گرسنه در کشور حکايت مي‌کند. همچنين آمارها نشان مي‌دهند که اين تعداد در سال 86 کمتر از 2 ميليون و 700 هزار نفر بوده است (به علت اينکه دولت فعلي نه تنها آمار را به طور شفاف اعلام نمي‌کند، بلکه بسياري از آمارهاي معتبر را نيز نمي‌پذيرد، نمي‌توان آمار دقيقي را ذکر کرد). ولي با استناد به همين آمار نيز مي‌توان به اين نتيجه رسيد که اگر منابع کم نظير طبيعي و سرمايه‌هاي سرشار مالي و انساني کشور به درستي مديريت مي‌شد، امروز دولت «به راستي» مي‌توانست اعلام کند که تعداد هموطناني که از گرسنگي رنج مي‌برند، بسيار کمتر شده است. به هر روي، ما آرزومند روزي هستيم که حتي يک نفر گرسنه در کشور وجود نداشته باشد و اعتقاد داريم حتي بسياري از ما که اين روزها از تأمين مخارج عمومي خود عاجز مانده ايم، در قبال گرسنگي هموطنانمان مسئوليم تا چه رسد به آناني که متولي گرسنه نماندن هموطنان عزيزمان هستند؛ متولياني که بايد از «تير آه محرومان» سخت بيمناک باشند.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 30 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

کرمان مهمترین منطقه زیستی خرس یقه دار در غرب آسیا
 
به گفته مسئولان رسمی در استان کرمان 20 قلاده از این حیوان منحصر به فرد وجود دارد اما منابع غیر رسمی از حضور 10 تا 15 قلاده از آن در گسترده استان کرمان که مهمترین زیستگاه خرس سیاه آسیایی در ایران است خبر می دهند، آنچه که مورد نگرانی دوستداران محیط زیست طی ماههای اخیر شده است خبر کشته شدن این حیوان توسط چوپانان در پناهگاه حیات وحش زریاب بم بود.
 
این امر نشان دهنده افزایش بیش از پیش تعارض این حیوان با انسان است و این دقیقا موردی است که در خصوص حیوانات در معرض انقراض دیده می شود بطوریکه حیوان به دلیل کمبود منابع زیستی به ناچار به محیط زندگی انسان نزدیک می شود، بیان این نکته ضروری است که قرار گرفتن نام خرس سیاه آسیایی در لیست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از منابع طبیعی یا "IUCN" نشان می دهد که جمعیت این حیوان طی 10 سال گذشته 50 درصد کاهش یافته است و ذکر این نکته نیز ضروری است که درحال حاضر وضعیت زیستی این حیوان بسیار نگران کننده تر از 10 سال گذشته است.
 
 
مجاورت این حیوان در کنار انسان سبب شده است درگیریهای فیزیکی متعددی نیز بین این حیوان با انسان گزارش شود بطوریکه چندین درگیری در جنوب کرمان بین این حیوان با انسان روی داده است همچنین به دلیل نزدیک شدن توله های این خرس به محیط زیست انسان به خصوص در باغها برای تغذیه از میوه های درختان روستائیان و عشایر بنا به اعلام منابع مردمی اقدام به زنده گیری و نگهداری آنها می کنند.
 
در حالی این حیوان در خطر بالقوه انقراض قرار دارد که پناه گاه حفاظت شده مشخصی برای خرس سیاه آسیایی تعریف نشده است و شاید به همین دلیل هم باشد که یه قلاده از این حیوان در پناه گاه زریبا بم توسط چوپانان مسموم و کشته شده است.
 
هیچ منطقه حفاظت شده خرس در معرض انقراض در ایران وجود ندارد
 
به نظر می رسد با وجود افزایش چشمگیر تهدیدهای حیات این حیوان باید هر چه زودتر برنامه مدون و تعریف شده ای برای حمایت و محافظت از آن باید تدوین شود و در این میان آگاه سازی اهالی بومی مناطق زیستی این حیوان بسیار مورد اهمیت قرار دارد.
 
این فسیل زنده که بیش از 5 میلیون سال بر روی کره خاکی زندگی کرده است و یکی از مهمترین مکانهای اقامتش در ایران , پاکستان است امروز در آستانه انقراض قرار دارد و مرگ یک قلاده از این حیوان در بم بر نگرانیها افزوده است و نباید فراموش کرد که یوزپلنگ آسیایی که در مناطق شمالی کرمان زندگی می کند نیز طی سالهای اخیر شاهد همین سرنوشت بوده است و طی سالهای اخیر شاهد مسموم شدن و تصادف در جاده های کرمان بوده است در صورتیکه حفاظت از این گنجینه گران بها و منتقل کردن این امانت به آیندگان مورد بی توجهی قرار گیرد به این ثروت خدادادی از بین خواهد رفت.
 
محمد صدوقی، فعال محیط زیست در گفتگو با مهر اظهارداشت: گونه خرس سیاه آسیایی در طبقه حفاظتی آسیب پذیر قرار دارد و به دلیل عدم حمایت صحیح این حیوان در غرب آسیا در لیست قرمز IUCN قرار دارد و در ایران در رده گوشتخواران خرس سیاه آسیایی و یوزپلنگ در این رده قرار دارند.
 
وی افزود: بسیاری از مکانهای زیستی این حیوان طی سالهای اخیر به مزرعه و باغ تبدیل شده است و این حیوان مجبور به مهاجرت از زیستگاه اصلی خود شده است و ساخت زیر ساختهای انسانی از جمله جاده نیز به دیگر تهدیدهای ادامه حیات این حیوان تبدیل شده است.
 
صدوقی ادامه داد: طی سالهای اخیر نیز به دلیل کمبود تغذیه این حیوان و نزدیک شده منطقه زیستی حیوان و خرس درگیریهای متعددی گزارش شده است و در نتیجه امکان شکار حیوان افزایش یافته است.
 

 
این فعال محیط زیست اضافه کرد: اما آنچه که جالب است این است که با وجود تمام این تهدیدها و قرار گرفتن در معرض انقراض هیچ مکانی در ایران به عنوان منطقه حفاظت شده این حیوان وجود ندارد این درحالی است که استان کرمان با 20 قلاده خرس مهمترین منطقه زندگی خرس سیاه آسیایی در غرب آسیا محسوب می شود.
 
وی گفت: طبق بررسی های صورت گرفته به نظر می رسد جیرفت، بحر آسمان و دلفارد مهمترین منطقه زندگی این حیوان در استان کرمان است که به همین دلیل پیشنهاد منطقه حفاظت شده خرس در این مکانها داده شده است که هنوز به نتیجه نرسیده است.
 
فاجعه ای که بر خرس می رود
 
صدوقی در خصوص وضعیت این حیوان در پاکستان نیز گفت: متاسفانه افراد دوره گرد در این کشور از خرس برای معرکه گیری استفاده می کنند که نسل حیوان را بیشتر در معرض تهدید قرار داده است.
 
وی افزود: گونه هایی از این حیوان در شرق آسیا زندگی می کند که شاهد تراژدی وحشتناکی هستند بطوریکه مردم محلی این مناطق تصور دارند که کیسه صفرای حیوان خاصیت درمانی دارد و به همین دلیل با استفاده از نصب سوند و اتصال به کیسه صفرای حیوان اقدام به خروج ماده صفرا می کنند و حیوان به مرور زمان ضعیف شده و مرگ دلخراشی خواهد داشت.
 
وی گفت: این حیوان در ایران شاهد رفتارهای غیر انسانی اینگونه نیست و این جای خوشبختی دارد با این وجود به نظر می رسد باید آگاه سازیهای لازم در خصوص ضرورت حفاظت افراد بومی از این حیوان انجام شود زیرا این حیوان در حالت عادی سعی دارد که از محیط زندگی انسان فاصله گیرد اما وقتی در محیط زندگی این حیوان کشاورزی انجام می شود درنهایت شاهد برخی تعارضات بین خرس و انسان خواهیم بود.
 
وی گفت: در گذشته نیز در ایران خرس را اکسیر جوانی می دانستند و از اعضای بدن حیوان برای رفع بیماریهای مختلف استفاده می شد اما در نهایت با اقداماتی که صورت گرفت این امر در ایران به صفر رسیده است.
 
اما از سوی دیگر وضعیت تعارض این حیوان با انسان نگران کننده است بطوریکه تعارضات طی سالهای اخیر بسیار شدیدتر از گذشته شده است گفته می شود همه چیز خواری خرس سیاه آسیایی که مهمترین تشابه انسان و خرس است موجب بروز این تعارضات می شود.
 
افزایش حمله خرس به مردم بومی
 
خسارات وارده توسط خرس به باغها و مزارع و عدم حفاظت از مراکز زندگی این حیوان و همچنین نگهداری سلاح گرم توسط عشایر منطقه و استفاده از آن در مقابل خرسها از مهمترین مشکلات موجود در محل زنگی حیوان است.
 

 
همچنین در بررسی میدانی که توسط پرسشگران انجام شده است مدارک غیر قابل انکاری از حملات مکرر خرس به ساکنان بومی گزارش شده است اما این موارد در سالهای اخیر کاهش یافته که به احتمال فراوان به دلیل کاهش جمعیت خرس است.
 
اما باید به این نکته نیز توجه کرد که خرس حیوان تهاجی نیست بلکه رو در رویی ناگهانی افراد بومی در محل زندگی حیوان موجب دفاع حیوان و در نهایت صدمه دیدن انسان شده است.
 
همین حملات بر حساسیت مردم محلی افزوده است و نگرانیها را در خصوص صدمه جدی به ادامه نسل حیوان افزوده است شاید اوج این تعارضات حمله شبانه خرس به خانه ای چوبی در جنوب کرمان است که در این حادثه خرس پوست سر یک پیرمرد را که درخواب بوده می کند و موجب مرگ این مرد می شود.
 
در حال حاضر این تعارضات موجب تغییر دیدگاه مردم نسبت به احترام به این حیوان و بی آزاری آن شده است و همین مسئله ضرورت آگاه سازی مردم بومی را از طریق برگزاری کارگاههای محلی بیشتر کرده است.




خبرگزاری مهر
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 30 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

 

قطع دم پلنگ ایرانی با تبر و سپس تدارک برای سوزاندن

 

 

 

گفته می شود پلنگ دور از مناطق جمعیتی به دام شکارچی یا شکارچیان افتاده و مورد اصابت گلوله های تفگ شکاری قرار گرفته است. طبق شنیده ها در ۱۵۰ سال گذشته در این منطقه عشایری همیشه خبرهایی از کشتار پلنگها گزارش شده است. منطقه پشتکوه جلیل که منطقه ای کوهستانی و پوشیده از جنگلزاران زاگرسی است در طول سالیان گذشته هرگز مورد توجه سازمان حفاظت از محیط زیست نبوده و هر چند وقت یکبار خبر کشتار پلنگ در این منطقه به گوش می رسد.

 

 

 

منطقه پشتکوه واقع در ممسنی فارس و در مجاورت استان کهگیلویه و بویراحمد منطقه ای عشایر نشین است که شغل اصلی مردم آنجا دامداری و کشاورزی در زیر اشکوبهای جنگلهای بلوط است. زندگی سخت در مناطق صعب العبور، نبود برنامه های آموزشی از سوی سازمانهای متولی به خصوص سازمان محیط زیست و آموزش و پرورش باعث شده کشتار گونه های جانوری در این مناطق به رویه ای برای مردم بدل شود چرا که گونه های وحشی حیات دامهایشان را تهدید می کنند.

کشتار پلنگها و دیگر گونه های ارزشمند جانوری پیشتر طبق سنن ایرانی همیشه باعث افتخار مردم بوده است که این افتخار ناشی از نبود آگاهی و دانش عمومی در مورد اهمیت حفاظت از گونه های جانوری و گیاهی در مناطق مختلف ایران است. انتشار تصاویر گرفته شده از سوی مردم البته این کشتارها را برای رسانه ها ملموس تر کرده است اما طبق شنیده ها کشتارهای زیادی در مناطق عشایر نشین زاگرسی وجود دارد که از دوربین شهروند خبرنگاران محفوظ مانده است.

دم پلنگ جدا شده و روی هیزم خشکیده انداخته شده است

به گفته معاون پیشین محیط طبیعی سازمان محیط زیست ایران سالانه ۱۰ تا ۱۲ پلنگ در کشور به دلایل متعدد کشته می شوند که عمده این کشتارها در مناطق زاگرس نشین که زیستگاه اصلی پلنگ ایرانی است گزارش شده است.

محمد باقر صدوق جمعیت پلنگ ایران را برابر آمار گروه گربه سانان “IUCN” (اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت) نزدیک به ۹۰۰ قلاده دانسته و گفته است” این آمار بسیار خوبی است اما کشتار پلنگها نشان می دهد این گونه ها در معرض خطر هستند و اصول ایمنی و حفاظتی در موردشان به اجرا درنیامده است.”

همچنین محمد صادق فرهادی نیا عضو انجمن یوزپلنگ ایرانی در باره کشتار پلنگها به قانون می گوید: پلنگ کشته‌شده ماده و تقریبا بالغ بوده که این حقیقت؛ موضوع را بسیار ناگوارتر می‌کند. پلنگها در بیش از صد نقطه از ایران زندگی می کننند و بیش از نیمی از آنها در مناطق حفاظت شده نیست. این گونه هم در زاگرس و هم در کوهستانهای البرز زندگی می کند به این دلیل که منابع آبی بیشتری در این مناطق هست.

به گفته این جانور شناس، مناطق زاگرسی برای زندگی پلنگها منطقه خطرناکی است و کشتار زیادی در این مناطق گزارش شده اما در البرز زندگی آنها امن تر است ولی با این حال هر منطقه ای را هم نمی توان مورد حفاظت قرار داد چرا که مناطق زندگی پلنگها  گاهی در مجاورت زندگی هزار ساله انسانها بوده و امروز حیاتشان به خطر افتاده و نمی توان مردو دام را از منطقه دور کرد.

چشم پلنگ بر اثر ضربات بعد از گلوله از حدقه درامده است

وی با تاکید بر اینکه تاکنون نام منطقه پشتکوه ممسنی را نشنیده است و هرگز مشاهده پلنگ در این منطقه گزارش نشده گفت: مسئله کشتار گونه ها فقط مختص به پلنگ نیست و در مودر یوزپلنگ و دیگر گونه ها هم وضعیت همین است. چون در زیستگاههای کویری مشکلات کمتری برای حفاظت وجود دارد تمام زیستگاه‌های یوز مورد حفاظت واقع شده اند. اما به دلیل تعارضات بالا در مناطق زاگرسی حفاظت کمتر است.

فرهادی نیا با اشاره به اینکه حیوانات وحشی در گشت و گذار روزانه گاهی از مرزها و قلمروی تحت حاکمیت خود خارج می شوند و به دست انسانها کشته می شوند تاکید کرد: ۵۰ هزار هکتار مرز قابل توجهی برای زیستگاه یک پلنگ است اما در ایران این مرز رعایت نمی شود. چون هم دام وجود دارد و هم انسانها در تردد میان این قلمرو هستند. طبیعتا اتفاقاتی که می افتد نیاز به آموزش مردم دارد.

وی تاکید کرد: در هیچ جای ایران تا اکنون هیچ گاه پلنگی انسانی را نکشته است و گزارشی در این باره داده نشده است اما پلنگها گاهی از قلمرو مادری رانده می شوند و یا دام و انسان بی اندازه به آنها نزدیک می شوند و گاهی دست به شکار دام اهلی می زنند و مردم نیز آنها را از بین می برند. با این حال وقتی پلنگ کشته می شود قلمرو برای پلنگ بعدی آماده می شود و این چرخه ادامه دارد.

به گفته این پژوهشگر حیات وحش چند کار باید نجات حیات وحش انجام شود  که مهمترین آنها آگاهی دادن به مردم است و بعد اگر هزینه های وارده از سوی حیات وحش به مردم بالا است خسارت آن از سوی دولت پرداخت شود. اگر مردم بدانند این چرخه حیات با رعایت الزامات زیست محیطی و حفاظت از دامشان روند مساعد تری برای زندگی خودشان است هرگز دست به کشتار پلنگها نمی زنند.

گلوله، تبر و آتش؛ سرنوشت دلخراش پلنگ ایرانی

گلوله، تبر و آتش؛ سرنوشت دلخراش پلنگ ایرانی

گلوله، تبر و آتش؛ سرنوشت دلخراش پلنگ ایرانی

گلوله، تبر و آتش؛ سرنوشت دلخراش پلنگ ایرانی

گلوله، تبر و آتش؛ سرنوشت دلخراش پلنگ ایرانی

آیا اینان ایرانی اند ؟؟؟

به کدامین گناه کشته شده است؟؟؟

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 28 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

تقویم تاریخ شمسی : امضاء قراداد پتروشيمي ميان‌ ايران‌ و ژاپن‌ . . .
تقویم تاریخ شمسی : قيام‌ مردم‌ مسلمان‌ مصر عليه‌ اشغالگران‌ فرانسوي‌ 1177/7/28
تقویم تاریخ شمسی : ورود وليعهد هلند به‌ ايران‌ براي‌ ديدار از نقاط زلزله‌ زده‌ 1341/7/28
تقویم تاریخ شمسی : ممنوعيت‌ کتک‌ زدن‌ دانش‌ آموزان‌ مدارس‌ در ايران‌ 1354/7/28
تقویم تاریخ شمسی : خريد 25 درصد سهام‌ شرکت‌ عظيم‌ کروپ‌ آلمان‌ توسط ايران‌ 1355/7/28
تقویم تاریخ شمسی : اعتصاب‌ کارمندان‌ وزارت‌ دارائي 1357/7/28
تقویم تاریخ شمسی : اعتصاب‌ کارمندان‌ وزارت‌ دارايي 1357/7/28
تقویم تاریخ شمسی : برگزاري‌ نخستين‌ نمايشگاه‌ مطبوعات‌ ورزشي ايران‌ 1373/7/28
تقویم تاریخ شمسی : برگزاري‌ ميزگرد عکاسي به‌ عنوان‌ رسانه‌ در سمينار عکاسي ايران‌ 1374/7/28
تقویم تاریخ شمسی : نخستين‌ جلسه‌ شوراي‌ عالي آفريقا توسط هاشمي رفسنجاني 1375/7/28
تقویم تاریخ میلادی : پيروزي‌ قبيله‌ ژاپني " توگوگوا " در جنگ‌ " سکي گاهارا " و حاکميت‌ بر ژاپن‌ به‌ مدت‌ 265 سال‌ 1600/10/19
تقویم تاریخ میلادی : روشن‌ شدن‌ نخستين‌ لامپ‌ برق‌ در حضور مردم‌ توسط " توماس‌ اديسون‌" 1879/10/19
تقویم تاریخ میلادی : درگذشت‌ " ارنست‌ روتر فورد "، فيزيکدان‌ انگليسي و برنده‌ جايزه‌ فيزيک‌ نوبل‌ 1908/10/19
تقویم تاریخ میلادی : تولد " واسکوپراتوليني "، نويسنده‌ ايتاليايي 1913/10/19
تقویم تاریخ میلادی : اشغال‌ شهر بيت‌ المدس‌ توسط سربازان‌ انگليسي 1938/10/19
تقویم تاریخ میلادی : درگذشت‌ " فانگ‌ يي "، انقلابي معروف‌ چين‌ و معاون‌ پيشين‌ نخست‌ وزير اين‌ کشور 1996/10/19
تقویم تاریخ میلادی : درگذشت‌ " عادل‌ چرچاني "، نخست‌ وزير پيشين‌ واستالينسيت‌ کشور آلباني 1997/10/19
تقویم تاریخ هجری قمری : ورود " عمر بن‌ سعد " با سپاهش‌ به‌ کربلا 61/12/3
تقویم تاریخ هجری قمری : انتصاب‌ " محمد حسن‌ صنيع‌ الدوله‌ "( معروف‌ به‌ ) " اعتماد السلطنه‌ ( به‌ سمت‌ وزير انطباعات‌ ) 1300/12/3
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 28 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

رشد غیرطبیعی گونه ای گیاهی در تالاب «عینک» رشت:

 

 

 بزرگنمایی
 رشد غیرطبیعی یک گونه گیاهی باعث شده تا سطح وسیعی از تالاب «عینک» در شهر رشت پوشیده از گیاه شود به گونه ای که در بخش های جنوبی این عرصه تالابی، سطح آب دیده نمی شود و همانند زمینی هموار به نظر می رسد.

به گزارش سبزپرس از رشت، از حدود یک سال قبل رشد این گونه گیاهی در تالاب عینک مشاهده شده و از آن زمان تا کنون، سطح وسیعی از این تالاب توسط این گیاه پوشیده شده است.

برخی منابع، این گیاه را «سنبل آبی» معرفی کرده اند و برخی دیگر نیز آن را «قاشق واش» یا «بارهنگ آبی» با نام علمی (Alisma Plantago Aguatica) می دانند. با این حال پیگیری های سبزپرس منجر به دریافت اطلاعات دقیقی از این گونه و علت شکوفایی آن نشد.

تالاب عینک

تالاب عینک

با وجود اینکه برخی شنیده ها، حکایت از آن دارد که این گیاه از زیرگونه غیر ایرانی بارهنگ آبی است و به شکل گونه مهاجم در این تالاب به چشم می خورد، اما برخی شنیده های دیگر حکایت از بومی بودن این گونه دارد و علت شکوفایی آن نیز غنی شدن آب تالاب عینک از مواد مغذی و آلی بر اثر ورود فاضلاب های خانگی و صنعتی و کشاورزی دارد. در هر صورت هر یک از این فرضیه ها نیازمند بررسی علمی هستند.

این گیاه، بوته ای به ارتفاع 50 تا 60 سانتیمتر است که به صورت بسیار متراکم، داخل آب رشد می کند. تراکم رشد آن به نحوی است که عبور قایق را غیرممکن می کند و از طرف دیگر، مسیر آبراهه ها را مسدود می سازد. از طرف دیگر تمامی سطح آب توسط برگ های این گیاه پوشیده شده و جلوی تابش نور خورشید به آب تالاب گرفته می شود.

تالاب عینک

تالاب عینک

گیاه در ابتدای فصل تابستان به سرعت رشد می کند و با شروع فصل سرما، سریعاً خشک شده و لاشبرگ های آن به بستر تالاب می ریزد. با شروع فصل گرما، باردیگر گیاه به سرعت رشد می کند و این روند ادامه پیدا می کند.

این گیاه همچنین دارای گل هایی به رنگ بنفش روشن است که برخی افراد محلی، اقدام به چیدن و فروش آن به عنوان گل زینتی می کنند.

تالاب عینک

تالاب عینک

هنوز علت شکوفایی این گیاه در تالاب عینک مشخص نیست اما آنچه مسلم به نظر می رسد، غیرطبیعی بودن این پدیده است که باید هرچه سریعتر علت و راه کنترل این شکوفایی مشخص شود. چرا که با توجه به حاصخیز بودن زمین های اطراف رشد و همچنین وجود شالیزارهای وسیع درمنطقه، احتمال ورود این گونه و تکرار اتفاق مشابه در شالیزارها نیز دور از ذهن نیست.

هم اکنون مدیریت تالاب عینک به شهرداری رشت واگذار شده است و این شهرداری وظیفه حفاظت آن را نیز بر عهده دارد.

تالاب عینک

تالاب عینک

 از چند سال قبل، ورود گونه گیاهی مهاجم «آزولا» به تالاب انزلی تبدیل به یکی از مهمترین معضلات این تالاب شده است و در صورتی که این گیاه نیز به عنوان گونه مهاجم شناخته شود، این دومین گونه مهاجمی است که به تالاب های استان گیلان وارد شده است.

پیگیری های سبزپرس درباره این گونه هنوز ادامه دارد. به دلیل ضعف شدید اطلاعاتی درباره این گونه و وضعیت تالاب عینک، از کلیه صاحب نظران، کارشناسان و علاقه مندانی که اطلاعاتی درباره این گیاه و وضعیت تالاب عینک دارند درخواست می شود تا این اطلاعات را در اختیار ما نیز قرار دهند. علاقه مندان می توانند اطلاعات خود را به نشانی پست الکترونیک Pr.sanzpress@gmail.com  ارسال کنند. به منظور سهولت در دریافت اطلاعات، خواهشمند است در قسمت موضوع ایمیل حتما از عبارت «تالاب عینک» استفاده شود.

تالاب عینک

یک نظر :

اولا اينجا اصلا از اول هم يك تالاب طبيعي نبوده بلكه يك استخر مصنوعي است كه در قديم براي مصارف كشاورزي استفاده ميشده
ثانيا كسي مديريت آن را به شهرداري واگذار نكرده بلكه اكنون به دليل قرار گرفتن در محدوده شهر مثل ساير استخرهاي شهري توسط شهرداري مديريت ميشود. و اين امر مستند به قانون شهرداريهاست نه اينكه كسي مديريت آن را به شهرداري واگذار كرده باشد.
ثالثا گونه اي كه در تصوير ديده ميشود به هيچ عنوان يك گونه غيربومي مهاجم نيست. چرا كه اگر مهاجم بود بايد در بخش شمالي اين استخر هم كه يك خيابان ارتباط اين دو بخش را قطع كرده پراكنش نشان ميداد. اما هيچ اثري از آن در بخش شمالي ديده نميشود. بنابراين رشد اين گونه در بخش جنوبي بدليل مساعد بودن شرايط رشد و نمو آن در اين استخر به دليل ازدياد مواد آلي و مغذيست.
رابعا هيچ فاضلاب صنعتي و كشاورزي وارد اين استخر نميشود بلكه صرفا فاضلاب شهري است كه باعث افزايش مواد آلي در اين استخر شده است.
خامسا اين گونه همانطور كه در تصوير هم مشاهده ميشود صحنه اي بسيار زيبا و ديدني را به نمايش گذاشته و علي الخصوص در فصل گلدهي بسيار زيباست.


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 28 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


نگاهی به گوزن زرد در کردستان عراق/
از «نخجیر جنگاوران آشور» تا «نقش سکه ده دیناری»


 

 

 بزرگنمایی
کوشان مهران: پادشاهان جنگاور آشور در سرزمینی که امروز آن را کردستان عراق می نامیم روزهای خوشی در نخجیرگاه های خویش داشتند. در روزگاران کهن پادشاه آشور سوار بر ارابه های تندرو به شکار «بیزون قفقاز»، «گاو وحشی اوروش» و شیر پرداخته و در کنار لذت از سواری و زوبین اندازی و خدنگ افکنی، خود و سپاهیان چالاک خویش را برای یورش به دیگر سرزمین ها آماده می کردند. (آشوریان در اوج قدرت از دلتای نیل تا کوهستان های زاگرس و کوه های لبنان را پاک می روفتند).

پس از تصرف و نابودی نینوا پایتخت آشوریان به دست قوای متحد ماد و بابلی برای هزاره ها این قوم فراموش شدند و مگر در تورات نامی از این جنگاوران برده می شد ولی از اواسط قرن نوزدهم و با کوشش های باستان شناسانی چون «سر هنری لایارد» به تدریج بناها و کاخ های پرشکوه این تمدن پیدا شد و در این میان «گوزن زرد میان رودان» (Dama dama Mesopotamia) یکی از مهم ترین گونه های حیات وحش آن دوران در کنار شیرهای آسیایی مشاهده می شوند.

با شروع قرن بیستم، از آن شکوه حیات وحش آشور دیگر چندان برجای نمانده بود. صدها سال از نابودی بیزون قفقاز و گاو اوروش می گذشت و آخرین «ببر هیرکانی» در سال 1880 در موصل و آخرین شیر در سال 1914 به احتمال بسیار زیاد نابود شدند. به احتمال بسیار زیاد نسل گوزن «مرال» در اواخر قرن نوزدهم نابود شد و به دلیل شرایط خاص منطقه و وفور انواع سلاح شکاری و جنگی و جنگ و ناامنی چند ده ساله، گونه هایی چون «شوکا»، «سیاه گوش» و «خرس قهوه ای سوری» تا آستانه نابودی پیش رفتند.

زیستگاه های جنگلی زاگرسی پوشیده از بلوط در کنار جنگل های مدیترانه ای شام (سوریه، اردن، لبنان) و فلسطین، مهم ترین زیستگاه گوزن زرد میان رودان به حساب می آمدند. ولی انقراض بزرگ پس از جنگ جهانی اول در خاورمیانه ناگاه این گونه را نیز همانند شیر و «اوریکس عربی» به سرعت به گرداب انقراض افکند.

گوزن زرد در نگاره های آشوری
گوزن زرد در نگاره های آشوری

آخرین گزارش های گوزن زرد در اردن به سال 1930 و در سوریه به 1940 محدود می شود. تا اوایل قرن بیستم هنوز در «سنجاق هکاری» ترکیه در مرز با کردستان عراق گوزن زرد میان رودان وجود داشت وگزارش هایی از مشاهده و زنده گیری گوزن زرد در کردستان عراق تا دهه های نخستین قرن بیستم وجود دارد که کتاب «پستانداران عراق» شواهد جالبی را همراه با دامنه پراکنش شوکا ارائه می کند.

پس از سقوط رژیم صدام و شرایط جدید در کردستان عراق، توجه به احیای گونه های بومی حیات وحش و در کل پاسداشت واقعی و کاربردی محیط زیست یکی از دغدغه های فکری مدیران این منطقه شد و ضرب سکه ده دیناری با تصویری از گوزن زرد میان رودان در کنار سکه هایی با تصویر سیاه گوش و پازن نشان دهنده میزان علاقه به جفظ گونه های حیات وحش است. گویا در چند سال گذشته صحبت هایی برای انتقال تعدادی قوچ و میش ارمنی از ایران برای احیای مجدد جمعیت این گونه نیز بوده است.

در هر حال با توجه به اراده واقعی مدیران محیط زیست این بخش از عراق و وجود جنگل های انبوه بلوط، شاید تنها امید احیا و معرفی مجدد گوزن زرد میان رودان، انتقال تعدادی از این جمعیت چه به شیوه قانونی و یا دور زدن قانون کاغذی باشد.

فراموش نکنیم که از اواخر دهه 1330 تا کنون عملاً جمعیت گوزن زرد در ایران در شرایط نیمه طبیعی پرورش یافته و همواره نیازمند تغذیه دستی و صرف بودجه های کلان و اجرای برنامه هایی به نام معرفی مجدد در فنس بوده که هیچکدام نتیجه ای برای ثبات جمعیت و معرفی مجدد به زیستگاه های اصلی نداشته است.

بهتر است به جای بر افروختن رنگ صورت و متورم نمودن رگ گردن، به فکر انجام یک پروژه مشترک بین ایران و کردستان عراق باشیم و هرگاه که خواستیم  به تقلید فرمان و قیصر برای پاک کردن صورت مساله عدم توانایی خود در نجات جمعیت جزیره اشک به دلیل خشکانیدن دریاچه ارومیه برآییم، به عاقبت خوش پلنگ های ارسالی به سوچی قفقاز روسیه اندکی فکر کنیم.

 

Ashoor_589001905.jpg << دانلود فايل الصاقي دانلود فايل الصاقي



نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 28 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

کشتار یا شکار؟!

 

 

 بزرگنمایی
 یکی از خوانندگان سبزپرس مجموعه ای از تصاویر شکار را برای ما ارسال کرده که در ادامه می بینید. فرستنده این عکس ها می گوید که همه تصاویر مربوط به استان فارس است و در سال های مختلف (از نیمه دهه 1370 تا کنون) تهیه شده اند. انتشار این عکس ها بدان معنا نیست که تنها در استان فارس چنین اتفاقاتی رخ می دهد، بلکه متاسفانه در تمامی استان ها چنین اتفاقی کم نیستند. مرور این عکس ها چند نکته را نشان می دهد؛ اول اینکه نامِ کاری که این افراد انجام داده اند، قطعا «شکار» نیست، بلکه کشتار بهترین نام برای چنین کاری است. در عکس ها مشخص است که افراد در مواردی دست به کشتار چندین حیوان به طور همزمان زده اند و در بسیاری از موارد، حیوانات جوان و ماده ها نیز هدف گلوله قرار گرفته اند، که با هیچ تعریف و اصولی برای شکار سازگار نیست. در ثانی در اکثر تصاویر، حیوان بر اثر اصابت گلوله و پیش از ذبح شرعی کشته شده؛ در صورتی که در اصول شکار و احکام شرعی، تیراندازی به سوی حیوان باید به گونه ای باشد که توان فرار را از حیوان بگیرد و شکارچی که قصد استفاده از گوشت شکار را دارد، باید آن را ذبح کند. اما آنطور که در تصاویر مشخص است، اکثر این حیوانات شکار شده، پیش از زبح شرعی جان داده اند و در اصطلاح «حرام» شده اند. این نشان می دهد که ضاربان، یا اصلا قصد استفاده از گوشت شکار را نداشته اند و برای تفریح یا مقاصد دیگر حیوان را شکار کرده اند (که بر اساس فتوای قریب به اتفاق مراجع عظام تقلید این کار حرام است) و یا آنکه چندان پایبند به احکام شرع و اصول شکار نبوده اند. در هر صورت، آنطور که آمارهای رسمی نشان می دهد، بیش از 500 هزار اسلحه دارای مجوز و حدود دو برابر این رقم، اسلحه بدون مجوز در کشور وجود دارد. وسیله ای که برای شلیک کردن به طرف حیوانات ساخته شده. برخی معتقدند برای جلوگیری از شکار غیرمجاز و کشتار حیات وحش، سازمان حفاظت محیط زیست باید به طور مرتب پروانه شکار صادر کند و برخی دیگر نیز بحث قرق های اختصاصی (که با سرمایه گذاری بخش خصوصی اداره می شوند و اقدام به حفاظت و پرورش حیوانات و فروش پروانه شکار در محدوده تحت مدیریت خود می کنند) را پیش می کشند. هر چند هر یک از این نظرات، جای بحث و بررسی فراوان دارد اما نباید این واقعیت را فراموش کرد که ظرفیت حیات وحش ایران در حال حاضر، بسیار کمتر از تعداد اسلحه های شکار سطح کشور است و از طرفی، رعایت جدی قانون، افزایش جریمه های شکار غیرمجاز و مجازات های سفت و سخت، پشتیبانی جدی دستگاه قضایی از سازمان حفاظت محیط زیست و محیطبانان می تواند پدیده شکار کشی و شکار غیرمجاز را تا حد زیادی کنترل کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر : 91071060

http://isdle.ir/news/


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 28 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


درباره شكايت اداره نشر ارزشهاي دفاع مقدس از الهه موسوي، خبرنگار محيط زيست
چرا مخالفت با ساخت موزه در جنگل جرم محسوب مي شود؟


 

 

 بزرگنمایی
رامین اخلومدی*: در خبر ها دیدم آمده بود : " در پی شکایت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس الهه موسوی روزنامه نگار گلستانی که مدتهاست در خصوص زیانبار بودن ساخت فرهنگسرای دفاع مقدس استان گلستان موضع گیری کرده است به دادگاه احضار میشود. خیلی تعجب کردم و متاسف شدم با خودش تماس گرفتم گفت منم شنیدم اما هنوز که خبری از احضاريه نیست ."

تعجب و تاسف از این بابت که عجب مشکلی شده این موضوع فهم دغدغه های یک فعال زیست محیطی که از قضا روزنامه نگار هم هست. براستی کی و در کجا موسوی درباره " زیانبار بودن ساخت فرهنگسرای دفاع مقدس" سخنی گفته  ، مطلبی نوشته و یا  بهر ترتیبی اقدامی کرده و موضعی گرفته است ؟! از کجا چنین چیزی را در آورده اند ؟! بنده اصلا با بحث جنگل ناهارخوران و

پروژه اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس کاری ندارم. چه اینکه خبردار شدم دادستان محترم هم فرموده اگر کسی در اینباره چیزی بنویسد با او برخورد می کنیم. 

خب منم که سرم درد نمی کند در این باره چیزی بنویسم. پس  فعلا و در این مجال از خیرش می گذرم. اما عرض من این است اگر کسی که در عرصه ای مثل محیط زیست فعالیت می کند و دغدغه هایش هم منحصر به آن حوزه  است چرا در پاسخ به دغدغه هایش از داغ و درفش و تهدید و احضار سخن به میان آوریم ؟ چرا متشبث به هر تهمتی به او می شویم ؟  بدون تردید زور او از هر جهت کمتر از زور کسانیست که الان خیلی از او  دلخورند. دسترسی آنان هم به مطبوعات  و رسانه ها بیشتر است و می توانند به خوبی موضوع و پروژه خویش را توضیح دهند و توجیهات کارخود را بیان کنند. اما وقتی به جای استفاده از این روش منطقی، متوسل به روش های دیگری می شوند آیا این به جز آنکه نشان دهنده ضعف شان در ادله و توجیهات کافی و قانع کننده باشد دلیل دیگری هم دارد؟

سید ابوالحسن میرکریمی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان گلستان طی اظهار نظری گفته اند :" ما در این مدت کل اخبار کذب منتشر شده در فضای رسانه های استانی، کشوری، سایتها و خبرگزاری های داخلی و خارجی را رصد کرده و پس از تجزیه و تحلیل آنها دریافتیم برخی مخالفت ها از روی ناآگاهی و عدم توجیه طرح بوده که الحمدلله پس از توجیه، این دسته به جمع موافقان پیوستند.

اما برخی از مخالفین پس از ماه ها سعه صدر این اداره کل و جوابدهی شفاف به نشریات و خبرگزاری ها ، گویا قصد ندارند بپذیرند که این پروژه ملی بوده و اجماع کشوری و استانی نهادها و سازمان ها و مطالبه مردمی پشت سر آن نهفته است. لذا ما  بر آن شدیم تا از سردبیر نشریه سلیم (الهه موسوی) که در این مدت از هر روزنه ای علیه ما تاخته و فرهنگ دفاع مقدس و عملکرد برخی نهادها را زیر سوال برده و در لوای دروغ بزرگ تخریب جنگل دل مخالفین نظام را شاد کرده نزد مراجع قضایی شکایت کرده و احقاق حق نماییم ."خب این کار خوبی بوده که توضیح داده اند و برخی ها هم در اثر توضیحات ایشان قانع شده اند. اما اگر کسی از ان توضیحات قانع نشد آیا درست است كه  او را متهم به سوء نیت کنیم و بدتر از این، او را متهم به زیر سئوال بردن فرهنگ دفاع مقدس  و برخی نهاد ها کنیم؟!

باید به این برادر عزیز گفت اگر فردی متشرع هستید که حتما هستید این نحوه اتهام زدن از جهت شریعت درست نیست و اگر فردی قانونمدار و حقوقی هستید که حتما هستید باز هم این نحوه اتهام زنی کاری غیر حقوقی است . برادر من !   صورت موضوع  روشن است همانطور که خودتان هم گفتید مسئله این است كه عده ای از سخن شما قانع شده و عده دیگری از جمله موسوی هم قانع نشده اند. از آن کسان که قانع نشده اند اکثرا حرفشان را در خفا می زنند؛ اما در این میان موسوی  به دلیل دغدغه های زیست محیطی اش  آن را به صراحت بیان می کند. آیا  در مواجهه با قانع نشدن او خدای نکرده برای بیان استدلال و ادله کم اورده که متوسل به اتهام زدن و شکایت و دادگاه و از این حرفها  بشویم ؟ اگر سخن نادرستي میگویم بفرمائید . 

می خواهم از منظری دیگر هم به غیر دقیق  و نادرست بودن ادعای جناب میرکریمی اشاره کنم.  سابقه فعالیت الهه موسوی و دغدغه هایش  در حوزه مسائل زیست محیطی نشان دهنده آن است كه  وی فقط و فقط مسئله اش محيط زيست است. او  را حتی با سیاست و فرهنگ و ... هم چندان کاری نیست.

در همین منطقه خودمان ( استان گلستان )  او هفت سال پيش معترض  احداث جاده جنگل ابر بود؛ زماني كه كمتر كسي نام اين جاده و جنگل ارزشمند را شنيده بود.  و نیز در گذشته تر معترض ساخت مجتمع پتروشیمی استان  و یا بی توجهی به موضوع تالاب های بین المللی گلستان . همچنين انتقال آب چشمه های قطری از گلستان به سمنان ، بحران های زیست محیطی شهر گرگان، ساخت و ساز بی رویه در زیارت و تخريب منابع طبيعي آن منطقه، مشكلات محيط زيستي كارخانه سيمان گاليكش، رانش در تپه های زیبا شهر گرگان، موضوع طغیان رودخانه ها و همچنین موضوع سیل و بی توجهی به عوامل آن، تخریب آشوراده از طریق پروژه های گردشگري که توجیه پذیر نیستند، پسماندهای کشاورزی، کشاورزی ارگانیک، سدسازی بی رویه و غيراصولي  در کشور و استان،  ضرورت ممانعت از تخریب منطقه حفاظت شده جهان نما و ....  همه و همه در سوابق دغدغه ها و فعالیت های زیست محیطی او در استان گلستان اوست.

وهمچنین در سطح ملی هم در سابقه فعالیت موسوی  موضوعات متعددی را می توان برشمرد  که بطور جدی به آن پرداخته و پیگیرشان بوده است  مثل: سیاست های غلط منابع طبیعی در حوزه جنگل های شمال ، بهره بردای غیر اصولی کارخانه های نئوپان در استان های شمالی از چوب جنگل های شمال بدون لحاظ جريان هاي سياسي و جناحي، زباله های بیمارستانی ، مشکلات محیط بان ها ، تخلفات كارخانه سیمان آبیک قزوین، نا آمن بودن هواپیماهای جایروپلند ( هواپیمای تک نفره که جهت محیط زیست تهیه شده بود و بالاخره نيز در حين پرواز منفجر شد. )، اتوبان تهران – شمال، برنج های آلوده هندی، واردات محصولات تراریخته ( دستکاری ژنتیک شده )، پارک ملی سرخه حصار؛ منطقه حفاظت شده جاجرود ، لاک پشت های دریایی ، جهانگردان زیست محیطی، آمایش سرزمین، انرژی خورشیدی، آلودگی هوای تهران و..... امثالهم که تنها بخشی از فعالیت های زیست محیطی الهه موسوی محسوب می شود.

از همه اینها گذشته او خبرنگار برگزیده جایزه زیست محیطی دکتر تقی ابتکار در سال 86 هم هست و یکسال بعد  از ان یعنی در سال 87   مسئولیت سردبیری اولین خبرگزاری زیست محیطی ایران   هم به او واگذار شد. موسوي خبرنگاري است كه علاوه بر تحصيل دانشگاهي در رشته روزنامه نگاري بارها و بارها مورد تجليل نهادهاي مردمي حوزه محيط زيست و حتي مديران دولتي قرار گرفته است.  بماند از انکه به عنوان یک زن هم اهمیت و ارزش فعالیت او در این حوزه  به خودی خود مضاعف می شود. بااین اوصاف  تا جایی که بنده اطلاع دارم درباره هیچکدام از آن همه فعالیت ها  در دو دهه گذشته که سخت هم پیگیرشان  بود هیچ نهادی به ایشان اتهام  زیر سئوال بردن دفاع مقدس و نهادهای خاص و یا سوء نیت را وارد نساخت؛ بلکه برخی از آن پرونده ها حتی اگر حاد هم شد اما بلاخره ایشان مسئولیت خود را انجام داد و کسانی هم اگر پاسخی داشتند  ارائه دادند و موضوع به نحوی ختم شد .

برادر گرامي! در دين اسلام كه دين مهر و انصاف و برادري است جرم قانع نشدن این نیست که فرد را تهدید به شکایت و یا داغ و درفش کنیم و یا به او اتهام های نچسب وارد سازیم کما اینکه ده ها شاهد مثال می توان آورد از اینکه به فرض علیرغم توضیحاتی که وزرای جناب رئیس جمهور محترم درباره حوزه مسئولیت خود  می دهند ، بسیاری از نمایندگان مجلس و یا نخبگان جناح های سیاسی درون نظام هم  قانع نمی شوند و بلعکس .

اما در این میان قرار نیست کسی به دیگری اتهام های شدید و غلیظ وارد سازد  و یا چون قانع نمی شوند نیت و صداقت انها را زیر سئوال ببرد و به جرم قانع نشدن خود را مجاز به هر اقدامی علیه ان فرد بداند.  نکند خدای ناکرده چون یک زن  فعال حوزه محیط زیست به نام الهه موسوی که دیوارش از همه جا کوتاه تر است  و در این موضوع مورد مناقشه  قانع نشده و از نظر ما زبان درازی کرده بخواهیم برای از میدان به در کردنش هر اتهامی را به او وارد سازیم تا این گونه حساب کار، دستش بیاید و دیگر از این ایستادگی ها(بخوانید غلطها)  نکند؟! دور باد اگر چنین چیزی باشد که در شان هیچ کدام از طرفین هم نیست. موسوی تنها یک عقیده داشته  که از آن دفاع کرده و ان را هم انتشار داده. او معتقد بوده و هست که فلان تاسیسات بنا بدلایلی که بارها ذکر کرده مناسبتر آن است که در خارج از جنگل احداث شود.

او هرگز با اصل ساخت موزه  هم مخالف  نبوده و نيست ( حتی اگر طرحی ملی هم نباشد و صرفا منطقه ای و استانی باشد)  بلکه  تنها با مكان احداث آن مخالفت كرده است . خيلي هاي ديگر هم همين عقيده را دارند.  داشتن چنین عقیده ای و حتی انتشار آن جرم نیست. می توان با عقیده اش از طریق ارائه عقیده در رسانه های جمعی و حتی مناظره و گفت وگو مواجه شد. و در اینباره از نظرات کارشناسی و حقوقی هم مدد جست.  مگر این فعال زیست محیطی از چه عده و امکاناتی و یا دلایل و مستنداتی  برخوردار است که  قادر است اذهان را به انحراف کشاند و یا بشوراند و مشوش سازد ؟ امکانات  و قدرت  نهادی نظیر اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس از هر جهت  صدها ها برابر بیشتر از امکانات امثال اوست برای انکه به جای مواجه خدا پسندانه و منطقی به شکایت و تهدید و .... روی اورند.

روزنامه نگار استاني در گلستان

نوشته شده در ساعت 10:56:21 , مورخ 25/07/1391
کد خبر : 91071059

منبع: http://isdle.ir/news/index.php?news=8833


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 28 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

از انواع و اقسام دایناسورهایی که از روی فسیل‌ها و دیگر شواهد بازسازی و تصویر شده‌اند، پنج نوع خیلی عجیب و غریب انتخاب شده و در این گزارش به مشخصات و عکس تقریبی آن‌ها اشاره می‌شود. خصوصیت عجیب این دایناسورها در این است که ترکیب‌هایی خاص دارند.

 

وقتی به دایناسورها فکر می‌کنیم، بیش‌تر ما هیولاهای ستاره و مشهوری مانند «تی رکس» را به یاد می‌آوریم اما در عرصه صدها میلیون سال زندگی گذشته د‌ایناسورها، انواع بسیار متفاوت و عجیبی وجود داشته‌اند. در این گزارش نگاهی داریم به این ترکیب عجیب و انتخابی هفته‌نامه ویک:

 

یک) ترکیبی از جوجه تیغی و طوطی

 

«پگوماستاکس آفریکانوس» موجودی بوده که ۲۰۰ میلیون سال پیش زندگی می‌کرده و دندان‌های نیش بلند مانند گراز داشته و نوکی مانند طوطی. سرتاسر بدنش مانند تیغ داشته و با ارتفاع حدود ۶۰سانتی متر، نوعی عجیب از پرنده بوده است. به رغم داشتن دندان‌هایی با شکل متفاوت، تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که گیاه‌خوار بوده و دندان‌های بلندش برای دفاع از خود بوده است. به قول پل سرنو از نشنال جئوگرافیک، اگر این حیوان الان بود، حیوان اهلی جالبی از آن درمی‌آمد.

 

 

دایناسور + سایت زیست بوم

 

دو) دایناسوری با شکم گرد و بدنی پوشیده از پر

 

به قول برایان سویتک از مجله اسمیتسونین، «تریزوناسور» از آن اسم‌هایی نیست که خیلی زیاد به گوشتان خورده باشد. اما این شاید یکی از عجیب‌ترین دایناسورهایی باشد که تاحالا پیدا شده است. تصویر آن با هرآن‌چه در ذهن از دایناسور دارید متفاوت است و یک چیزی فراتر از هر تصویرسازی ذهنی است.»

 

 

دایناسور + سایت زیست بوم

 

سه) چیزی میان پستاندار و دایناسور و اندازه ی گربه

 

«ثریناکسدوان» نزدیک به نیم متر ارتفاع داشته و در جنگل‌های آفریقای امروزی و حدود ۲۵۰ میلیون سال پیش زندگی می‌کرده است. چیزی مانند و شبیه به گربه و پشمالو. قدمت آن به اوایل جانداران تریاسیک بازمی‌گردد که کارشناسان از آن به عنوان پل میان دایناسورها و پستانداران یاد می‌کنند. این‌گونه پدر جد نوع مدرن پستانداران به شمار می‌روند.

 

دایناسور + سایت زیست بوم

 

چهار) دایناسوری که به جای دست، انگشت دارد

 

شاید برخی تی رکس را مسخره کنند که چرا دست های کوتاهی دارد اما این دایناسوری که این جا می‌بینید از آن هم عجیب‌تر است. به جای دست، یک تک انگشت دارد. اسمش «لینکنیکوس» است. نظریه جامع می‌گوید این دایناسور از حشرات تغذیه می‌کرده و از این انگشت برای کندن لانه حشرات استفاده می‌کرده است.

 

دایناسور + سایت زیست بوم

 

پنج) دایناسوری که طول گردنش، دو برابر طول بدنش است

 

این دایناسور را در خانواده زرافه فرض کنید. بدنی بزرگ و به شکل عجیبی بدون قواره. همان نوعی که مجبور بوده برای رسیدن به غذا، به سرشاخه‌ها سرک بکشد. نامش «مامنکیاساروس» است که به عقیده دیرین شناسان، از گردن بلندش برای جفت یابی استفاده می‌کرده و نیز به احتمال زیاد موقع جفت گیری، گردن‌هایشان را به هم می‌پیچاندند.

 

 

دایناسور + سایت زیست بوم

 

 

* سینا رهنماhttp://zistboom.com/8007  /

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 28 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

تیم فوتبال کره جنوبی در برابر شاگردان کی روش با یک گل مغلوب شد تا در کنار ایران با هفت امتیاز بخت نخست صعود به جام جهانی باشند.

به گزارش فرارو، خبرگزاری های مختلف تصاویری از حواشی این دیدار منتشر کردند که در این میان عکسی از خبرگزاری موج جالب توجه است؛ تماشاگران کره ای پس از پایان بازی و در حالی که ورزشگاه را ترک می کنند اقدام به جمع آوری زباله های به جا مانده از خود می کنند.

 

تماشاگران کره ای - زباله

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 28 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

عميد مشايخي


آن دست پرتاول، در بين آن جنگل
عميدرضا مشايخي، کارشناس محيط زيست و شاعر خوش ذوق طبيعت سرا، شعري تازه را تقديم به خوانندگان و دوستدارانش در ايرن کرده است. همراه مي شويم با او در اين مرثيه لطيف پاييزي:

 

 

 

 

 

 

 

 

مشتي غلام حسين
همسايهء ما بود
مردي خميد قد
با چهره اي فرتوت

دوران پيري را
در خانه سر ميکرد
با خاطراتي خوش
از روزهاي دور
با خاطري غمگين
ازمحنت امروز
- -
او در جواني هاش
کفاش خوبي بود
هم کفش کهنه داشت
هم کفش هاي نو
هم کفش مهماني
هم کفش جُو دِ رو
- -
تعمير هم ميکرد
با سوزن و درفش
با وصله و پينه
با پيشبند چرم
بر پا و بر سينه




گاهي عصا در دست
بر روي يک سکو
در کوچه مي نِشست

روئي گشاده داشت
بر هر که مي گذشت
دستي تکان ميداد
جيبش پر از کشمش
قدري به اين ميداد
قدري به آن ميداد


تق تق عصا زنان
در داخل جنگل
گاهي قدم ميزد
با آب ، با بوته
با کاج هاي پير
آهسته دم ميزد


سيگار فروردين
با دود تلخ و تند
همواره در مشتش
هر چند مي ناليد
از دردِ در سينه
يا دردِ در پشتش

مي گفت عمرم رفت
ديگر مجالي نيست
امروز يا فردا
من نيز خواهم مرد
از ميوه هاي باغ
در فصل تابستان
ديگر نخواهم خورد



با دست لرزانش
گاهي مرا ميخواند
پولي به من ميداد
مي گفت از بازار
چيزي فراهم کن
سيگاري و ناني

از ميوه هاي فصل
گيلاس يا آلو
اصلا چه ميدانم
هر آنچه خود داني


او عاقبت روزي
از دار دنيا رفت

همسايگان بودند
با جمعي از خويشان
تشييع و تدفين و ترحيم بر پا شد
او نيز چون رودي راهي به دريا شد


در ذهن من اما
يادش هميشه هست
آن چهرهء فرتوت
آن دست پر تاول
بر روي آن سکو
در بين آن جنگل

او مرد خوبي بود
مردي سخاوتمند
بي بغض و بي کينه
مردي پر از بخشش
پر مِهر و پر لبخند


عميدرضا مشايخي مهر ماه 91



نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 27 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

ميمون

پستانداران نخستين در خطرند؛
فهرست 25 گونه از مهم‌ترين پستانداران نخستين در معرض انقراض منتشر شد
فعالان محيط‌ زيست با ارائه يک گزارش جديد در يازدهمين کنفرانس تنوع بيولوژيک اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت، فهرست 25 گونه از مهم‌ترين پستانداران نخستين را که در حال حاضر به طور جدي در معرض خطر انقراض هستند، منتشر کردند.

 

 

به گزارش سرويس محيط‌زيست خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين گزارش با عنوان «پستانداران نخستين در خطرند؛ 25 گونه از مهم‌ترين پستانداران نخستين در معرض خطر از سال 2012 تا 2014 ميلادي» با همکاري مشترک «گروه تخصصي بررسي پستانداران نخستين» تحت نظارت «کميسيون بقاي گونه‌ها» در اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت (IUCN)، انجمن بين‌المللي شناخت پستانداران (IPS) و همچنين با مشارکت سازمان بين‌المللي حفاظت از محيط‌ زيست (CI) و انجمن علوم و حفاظت از محيط‌ زيست بريستول (BCSF) گردآوري شده است.



به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت، در اين گزارش تاکيد شده است که در حال حاضر شامپانزه‌ها، ميمون‌ها، لمورها و ساير گونه‌هاي پستانداران نخستين در آستانه انقراض و در لبه پرتگاهي نابودي هستند و بايد هر چه سريعتر اقدامات فوري براي حفظ نسل و بقاي آنها صورت گيرد.



در اين گزارش که هر دو سال يکبار از سوي کارشناسان برجسته گونه‌شناسي ارائه مي‌شود، تاکيد شده است که مهم‌ترين عواملي که اين گونه‌هاي ارزشمند را به لبه پرتگاه نابودي کشانده شامل تخريب جنگل‌هاي استوايي، تجارت غيرقانوني حيات وحش و شکار غيرقانوني براي مقاصد تجاري هستند.



در فهرست جديد اسامي 9 گونه از پستانداران نخستين بومي آسيا، شش گونه بومي ماداگاسکار، پنج گونه بومي آفريقا و پنج گونه بومي نواحي «نو- استوايي» منتشر شده است.



همچنين بررسي جداگانه کشورها در اين گزارش نشان مي‌دهد که ماداگاسکار با دارا بودن شش گونه در معرض انقراض از کل اين 25 گونه،‌ در بالاي اين فهرست قرار گرفته است. پس از آن به ترتيب ويتنام با پنج گونه، اندونزي با سه گونه، برزيل با دو گونه و چين، کلمبيا، ساحل عاج، جمهوري کنگو،‌ اکوادور، گينه استوايي،‌ غنا، کنيا، پرو، سريلانکا، تانزانيا و بالاخره ونزوئلا هر کدام با دارا بودن يک گونه در معرض انقراض در جايگاه‌هاي بعدي اين دسته‌بندي قرار گرفته‌اند.



فعالان محيط‌ زيست با توجه به جزئيات اين گزارش تاکيد دارند که بايد اقدامات فوري براي حفظ گونه‌هاي به شدت در معرض خطر مانند ميمون‌هاي گونه Pygmy Tarsier ، بومي نواحي جنوبي و مرکزي جزيره سولاوسي صورت گيرد. ظاهرا از اين گونه در سال 2008 ميلادي فقط سه نمونه در پارک ملي «لور لنيدو» و يک ميمون ديگر در طبيعت مشاهده شده است. جمعيت بسيار اندکي که از اين پستانداران نخستين باقي مانده، هم‌اکنون به شدت از سوي انسان‌ها تهديد مي‌شوند. لمورهاي بومي ماداگاسکار نيز در شرايط مشابهي هستند.



بر اساس اين گزارش، بيش از نيمي (54 درصد) از کل 633 گونه پستاندار نخستين که در حال حاضر در کل حيات‌وحش جهان موجود هستند در فهرست قرمز گونه‌هاي در معرض انقراض IUCN گنجانده شده‌اند.



کد خبر :7829   زمان مخابره: 11:29:49 - 26/7/1391

 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 27 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

سيل


  حوزه آبخيز بهشهر تنها با اعتباري معادل 5/1 ميليارد تومان تکميل مي شد اما استانداري مازندران با تأمين نکردن اين اعتبار خسارتي 30 ميليارد توماني به بار آورد.

به گزارش خبرنگار مهر، باران شديد يا برف در يک منطقه جغرافيايي خاص که باعث تغيير بستر رودخانه ها و تخريب سدها و آب بندها مي شود منجر به رخداد سيل مي شود. ايران به لحاظ برخورداري از موقعيت کوهپايه اي و آب و هواي خشک و نيمه خشک، اگرچه در مقايسه با ديگر کشورها مقدار بارش کمتري دارد و طي سالهاي نرمال، ميزان بارشش حدود 250 ميلي متر است اما در برخي نقاط کشور بارشها با شدت و دبي سريع بوده است که با در نظر گرفتن خشکي طبيعت، پس از يک بارش بلافاصله روان آب ها ايجاد شده و در صورت شدت بارش باعث مي شود سيلاب پديد آمده و خسارات هنگفتي به منابع کشاورزي و اموال و حتي جان مردم برسد.

همچنين در مناطقي از کشور ممکن است درصد بالايي از بارندگي ساليانه در يک شبانه روز رخ دهد. همين عامل به همراه شيب هاي تند کوهستاني البرز و زاگرس – که شهر هاي ما را در دامنه خود جاي داده اند باعث شده است که بروز سيل يکي از نگرانيهاي اصلي – تقريبا در تمام فصول سال – باشد.

ميزان خسارت ناشي ازگل و لاي در سيل هاي ايران بسيار بالا ست

اين در حالي است که سيل در ايران به دلايل ويژگي هاي زمين شناسي و تخريبهاي زيست محيطي با گل و لاي زيادي همراه است به اين علت، اغلب سيل ها در ايران، خسارات زيادي وارد مي کنند.

طبق گزارشهاي طرح ملي آمادگي و کنترل سوانح طبيعي کشور ايران در 25 سال گذشته با 967 سيل روبرو بوده که ازاين ميان 117 سيل بسيار مهم و يا خسارات و تلفات فراوان همراه بوده است. طي اين سالها به طور متوسط با 39 سيل در سال، 916 ميليارد و 200 ميليون تومان به کشور خسارت وارد شده است که متوسط خسارت سالانه 36 ميليارد و 600 ميليون تومان بوده است.

اما متأسفانه هنوز هم موضوع سيل و مديريت و کاهش خسارات آن در کشور مورد توجه جدي قرار نگرفته و فقط زماني که سيلاب مخربي جاري مي‌شود و فاجعه‌اي بوجود مي‌آيد، توجه مسئولين و متخصصين به آن جلب مي شود.

آبخيزداري راهکاربسيار مؤثر در پيشگيري و کاهش خسارات سيل

اگر چه بررسي طرح هاي مهار سيلاب که به صورت محدود و پراکنده در سطح کشور مطالعه و اجرا شده‌اند، نشان مي‌دهد يک راه حل مشخص و مطمئن براي تمام مناطق سيل گير وجود ندارد اما بديهي است پديده سيل علي رغم همه ي پيچيدگي هايش قابل بررسي و مطالعه بوده و مي‌توان در جهت مهار وکاهش خسارات آن و حتي بهره‌برداري اقتصادي از سيل راه‌حل‌هاي مناسبي جستجو کرد.

يکي از راهکارهاي بسيار مؤثر در پيشگيري و کاهش خسارات سيل انجام پروژه ها و عمليات آبخيزداري است .
آبخيزداري به معناي اجراي عمليات بيولوژيک و مکانيکي به منظور تقويت پوشش گياهي ، حفاظت خاک و افزايش نفوذپذيري و در نتيجه کاهش پتانسيل سيل خيزي منطقه است.



اجراي طرح هاي آبخيز داري شهري توسط سازمان جنگل ها

سال 1389 رئيس سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري وقت با بيان اينکه شهرها در معرض وقوع سيل، تعرض و تغيير هستند، وعده داده بود: سازمان جنگلها طرح آبخيزداري شهري را به زودي اجرايي مي‌کند.

وي با بيان اينکه شهرها معمولا دستخوش تغييرات و تعرضات مختلف قرار مي‌گيرد و در حال حاضر 60 شهر از 255 شهر کشور در معرض سيل هستند گفته بود: که براي جلوگيري از اين قبيل مسائل طبق برنامه بايد آبخيزداري شهري در کل شهرها توسط اين سازمان اجرايي شود.

اما معاون آبخيزداري سازمان جنگلها و مراتع به خبرنگار مهر مي گويد: طرح آبخيز داري شهري ازسال 1375 در بسياري از شهرها اجرا شده و به عنوان مثال در حال حاضر 80 درصد حوزه آبخيز شمال تهران تکميل شده است.

سازمان جنگها در صورت تأمين اعتبار ظرف 3 سال طر حهاي آبخيز داري شمال کشور را اجرا مي کند

به گفته پرويز گرشاسبي ، سازمان جنگلها ظرفيت اجراي طرح هاي آبخيزداري در شمال کشور را نيز در صورت تأمين اعتبار ظرف مدت 3 سال دارد اما به نظر مي رسد استانداري هاي شمال کشور با وجود خسارت هاي مالي فراواني که به دليل اجرا نشدن اين طرح ها به بار مي آيد حاضر به تأمين اين اعتبارات نيستند.

اعتبار 5/1 ميليارد توماني براي اجراي طرح آبخيزداري حوزه بهشهر تأمين نشد

او اضافه مي کند: مطالعات حوزه آبريز 36 هزار هکتاري شهرستان بهشهر به طور کامل انجام شده و پيشنهاد اجراي آين طرح به فرمانداري بهشهر داده شده که نيازمند اعتباري حدود 5/1 ميليارد تومان است که متأسفانه تا کنون اين اعتبار تأمين نشده و در سال جاري تنها 50 ميليون تومان از آن محقق شد.

گرشاسبي در ادامه مي گويد: اعتبار طرح هاي آبخيز داري بايد از محل اعتبارات استاني تأمين شود که استانداريها به آن توجه نمي کنند.

او به خسارت ناشي از بروز سيل در اين استانها که صدها برابر اين اعتبارات است اشاره مي کند: اما مسئولان همچنان از اين تجارب درس نمي گيرند و در تأمين اعتبارات کوتاهي مي کنند.

به گفته گرشاسبي، در حال حاضر حوزه آبخيز نکا که يکي ديگر از حوزه هاي سيل خيز کشور است با استفاده از تجارب کشور هاي پيشرفته يعني سازه هاي مشبک که سر شاخه هاي درختان را جمع آوري مي کند تکميل شده است.

معاون آبخيزداري سازمان جنگل ها اجرا نشدن طرحهاي آبخيز داري، تجاوز به حريم رود خانه ها و عدم پاکسازي مسير پل هاي شهري را مهمترين عوامل ايجاد سيل مي داند.

او مي گويد: در صورتي که اعتبار طرح آبخيزداري بهشهر تأمين شود به زودي مي توان آن را اجرا و مانع بروز حوادث بعدي شد.

خسارت 30 ميليارد توماني سيل بهشهر

تعلل مسئولان استانداري مازندران در تأمين اعتبارات لازم براي اجراي طرحهاي آبخيزداري درحالي صورت مي گيرد که به اعتقاد بسياري ازکارشناسان اجراي اين طرحها يکي از مهمترين راهکارهاي پيشگيري از بروز سيلاب است و به گفته نماينده مردم شرق مازندران در مجلس خسارت اوليه سيل بهشهر حدود 30 ميليارد تومان براورد شده است. به هر حال به نظر مي رسد تأمين اعتبار 5/1 ميلياردي براي اجراي طرح آبخيزداري در جايي مانند بهشهر بسيار مقرون به صرفه تر از خسارت 30 ميلياردي است که سيل اخير در اين شهر به بار آورده است.

.........................

گزارش از بهار سلاح ورزي


 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 27 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

لافت
 

مدير کل امور موزه ها و اموال منقول فرهنگي و تاريخي کشور با بيان اينکه بندر تاريخي لافت در قشم اولين اکو موزه زنده ايران مي شود گفت: پنج ميليارد ريال اعتبار براي فاز نخست اين اکو موزه در نظر گرفته شده و قرار است که منطقه بافت ساماندهي شود.

يحيي رحتمي با بيان اينکه اعتبار اوليه اکو موزه از منطقه آزاد قشم تامين شده است به خبرنگار مهر گفت: در اين اکو موزه جاذبه هاي تاريخي، فرهنگي، مردم شناسي و طبيعي که به صورت زنده در حال فعاليت هستند معرفي مي شوند و موزه توليد اطلاعات فرهنگي خواهند شد.

وي ادامه داد: اين اکو موزه مجموعه گسترده جغرافيايي است که در آن جنگلهاي حرا و مجموعه باورها و سنت ها دخيل هستند و گردشگران مي توانند از نزديک با جاذبه هاي فرهنگي تاريخي و طبيعي قشم آشنا شوند.


 
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 27 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

فقر

سازمان ملل اعلام کرد:
يک ميليارد فقير در جهان
دبير کل سازمان ملل متحد در پيامي به مناسبت روز بين المللي امحاي فقر 17 اکتبر 2012 برابر با 26 مهر ماه گفت با وجود پيشرفت هاي به دست آمده در زمينه به نصف رساندن تعدادافرادي که در فقر مطلق در جهان به سر مي برند، هنوز بيش از يک ميليارد انسان فقيرهستند که از حق دسترسي به غذا، آموزش و مراقبت هاي بهداشتي محروم اند.

به گزارش مرکز اطلاعات سازمان ملل در تهران در پيام بان کي مون آمده است فقرموجود به ناآرامي هاي اجتماعي مربوط و تهديدي براي امنيت و صلح است.


وي مي گويد فقر را به آساني مي توان نفي نمود اما به سختي مي توان با آن مبارزه کرد. دبير کل مي افزايد امسال روز بين المللي امحاي فقر در زماني گرامي داشته مي شود که رياضت اقتصادي در بسياري از کشور ها در حال اجرا است.
در اين پيام همچنين مي خوانيم که در حاليکه که دولت ها تلاش مي کنند تا بودجه خود را متوازن نمايند، سرمايه گزاري براي اقدامات فقرزدايي در معرض تهديد است. وي مي گويد درست در اين زمان بايد امنيت درآمد، کار شرافتمندانه حمايت و خدمات اجتماعي به فقرا ارائه داد.
بان کي مون در خاتمه خواستار سرمايه گزاري براي نجات مردم از فقر شد تا آنان نيز در مقابل بتوانند جهان را متحول سازند.

 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 27 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

خانه هنرمندان


شصت و سومين نشست باشگاه هنر و طبيعت يکشنبه هفتم آبان ماه آينده در خانه هنرمندان برگزاري مي شود.

به گزارش ايرن برنامه اين نشست به شرح زير است:
• اسلايد شو سفر استقرار در طبيعت دوره 20
• ما و جهان – شرح سفر آموزشي – آقاي هومن شاهواري
• کليپ کوير- گزينشي از عکسهاي سفرهاي کويري
• اعلام موجوديت " باشگاه کوهنوردي طبيعت" آقاي سعيد صبور
• گزارش سفر با دوچرخه به ترکيه، ارمنستان و گرجستان - خانم يوسفي و آقاي ادريسي
• بازهم آموز آباد طبيعت
• اسلايد شو "از کوير تا دريا " آقاي حسين يگانه


 
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 27 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

دستگاه زباله سوز
معاون مالي و اداري شهرداري تهران در جريان برگزاري نشست علمي – تخصصي بازيافت و کارآفريني، به ايجاد بورس پسماند به منظور بهبود روند ايجاد فضاي مديريت پسماند و رشد سرمايه گذاري تاکيد کرد.

 

به گزارش فارس، حسين محمد پورزرندي معاون مالي و اداري شهرداري تهران با حضور در جمع استادان ، پژوهشگران و دانشجويان رشته مديريت شهري و بازيافت ،در نشست تخصصي بازيافت و کارآفريني با اشاره به ضرورت برنامه ريزي و بهره گيري از ظرفيت ها و راهکارهاي توسعه بازيافت و کارآفريني گفت: سرمايه گذاري در بازيافت مي تواند زمينه اي براي پيشگيري از بحران هاي چندگانه جهان امروز اعم از بحران غذا، بحران سوخت و انرژي، بحران اقتصادي و همچنين بحران زيست محيطي را فراهم مي آورد.

پورزرندي با اشاره به اقتصاد سبز بعنوان يک مدل اقتصادي که بر پايه توسعه پايدار بنا شده است گفت ک اين مدل مي تواند علاوه بر کاهش خطرات زيست محيطي در ايجاد عدالت اجتماعي موثر افتد.

وي توليد پاک، انرژي پاک، مديريت در کاهش تقاضا، کاهش انتشارآلودگي، کاهش زباله و استفاده از سوخت زيستي و غير فسيلي را ازراهکارهاي رشد در اقتصاد سبز دانست و اضافه کرد: شهرداريها و مديريت شهري با توجه به نوع نگرش حاکم بر آن ها مي توانند هم در ر شد و هم در تخريب محيط زيست موثر باشند. چرا که مديريت شهري نقش به سزايي در حمل و نقل، ساخت و ساز و همچنين مديريت مواد زائد و پسماند دارند که بالطبع اين موضوعات قادرند بر اقتصاد سبز تاثير لازم را داشته باشند.به همين دليل امروزه توسعه اقتصاد محلي و اقتصاد سبز با محوريت شهرها جايگاه ويژه اي در برنامه ريزي هاي اقتصادي و توسعه اي دارد.

وي با اشاره به برنامه پنجم توسعه کشورکه مقرر داشته تا پايان سال 1392 نبايد در شهرهاي بالاتر از 200 هزار نفر جمعيت ، بيش از ده درصد از پسماندها دفن گردد ، وضعيت کنوني را که تنها بيست درصد بازيافت در آن صورت مي گيرد را قابل توجيه ندانست و ضرورت تجديد نظر در خصوص آن را يادآور شد.

معاون مالي و اداري شهرداري تهران، نوسانات بازار بازيافت مواد و بالاتر بودن درجه ريسک آن را نسبت به ساير بازارها از دلايل عدم اقبال به سرمايه گذاري در اين خصوص عنوان کرد و دستيابي به بازار سرمايه و پول را عامل کليدي براي رشد و شکوفايي صنعت بازيافت دانست.

وي ضمن ارائه پيشنهاد راه اندازي « بورس پسماند» با اخذ مجوز سازمان بورس ،خاطر نشان کرد که ايجاد اين نهاد اقتصادي عاملي در جهت بهبود روند ايجاد فضاي مديريت پسماند و رشد سرمايه گذاري است چرا که قيمت دار نمودن پسماند عاملي مهم در جهت جمع آوري، حمل، بازيافت و يا دفن بهتر آن است.

پورزرندي افزود: هم اينک شهرداري تهران مطالعاتي را در زمينه راه اندازي بورس پسماند در دست قدام دارد و رايزني هايي را با سازمان بورس جهت همکاري در راه اندازي بورس پسماند انجام داه است.


 
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 27 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

جزيره بازباله 1

انبوه جمعيت، انبوه زباله :
زباله چين را به ستوه آورده است
انبوه جمعيت فاقد آموزش و انبوه زباله گردشگران در تعطيلات يک هفته اي چين، ماموران بهداشت و دفع زباله اين کشور را ناتوان کرده است. برخي کارشناسان چيني خواهان وضع جريمه‌هاي نقدي بابت ايجاد زباله از سوي گردشگران شده‌اند.


انبوه گردشگران چيني در تعطيلات هفته طلايي که شامل جشن پاييزه و روز ملي بازديد از نقاط ديدني اين کشور است، چنان کوهي اززباله در مناطق توريستي اين کشور توليد کرده‌اند که کارگران دفع زباله چين از جمع آوري آن ناتوان شده‎اند.
به گزارش chn و به نقل از شينهوا انبوه زباله به جا مانده از گردشگران در جريان يک هفته تعطيلات طلايي، تنها در شانگهاي چهار برابر بيش از ميزاني بود که در روزهاي عادي توسط چيني‎ها توليد مي‎شود. درحالي که حتي ميزان توليد زباله روزانه هم با بيش از 5 تن که هر روز توسط شهروندان توليد مي‎شود، ميزان بسيار بالايي است.
حجم بالا و وسعت پراکندگي زباله‎هاي توليد شده در چين به حدي است که برخي کارشناسان محيط زيست چين پيشنهاد کرده‎اند همانند جريمه رانندگي ،بابت توليد زباله جريمه نقدي براي پرتاب زباله و الودن محيط زيست وضع شود .مدير شرکت بهداشت و محيط زيست" ژينيي" درشانگهاي با اعلام اين مطلب يادآور شد:«براي ما بسيار سخت است در فضاي سبزي که قبلا انبوهي از گردشگران گردآمده‎اند وظايف خود را انجام دهيم .»
طبق همين گزارش بي توجهي و ناآگاهي مردم نسبت به رعايت بهداشت محيط به حدي است که تلوزيون شانگهاي مادري را نشان داده که کودک خود را تشويق مي‎کند درون يک سطل زباله ادرار کند.
طبق گزارش شينهوا کارگران مامور گردآوري زباله تنها در ميدان "تيان آن من" پکن که کلان شهر اين کشو راست، تنها در روز اول اکتبر بيش از 7.9 تن زباله گردآوري کرده‎اند که ميزان آن 25 درصد از سال گذشته درهمين مدت بيشتر است.
بنا به همين گزارش گردشگران تنها در نوار سه کيلومتري ساحلي در "سانيا" واقع در استان "هاينان" بيش از 50 تن زباله تنها در شب فستيوال ميانه پاييز از خود برجاي گذاشته‎اند . اين ميزان بالاي زباله خطري جدي است که آب دريا را در معرض آلودگي به مواد آلاينده مرگباري قرار داده‎است.
اين گزارش تاکيد دارد که بسياري از زباله‎هاي جمع‎آوري شده ، مربوط به بروشورها و کاغذهاي تبليغاتي است که توسط انواع شرکت‎هاي تجاري به ويژه آژانس‎هاي مسافرتي در محل پخش شده و توسط گردشگران به محيط اطراف پرتاب مي‎شود.
حجم بالا و وسعت پراکندگي زباله‎هاي توليد شده در چين به حدي است که برخي کارشناسان محيط زيست چين پيشنهاد کرده‎اند همانند جريمه رانندگي ،بابت توليد زباله جريمه نقدي براي پرتاب زباله و الودن محيط زيست وضع شود .

 
کد خبر :7820   زمان مخابره: 14:22:44 - 24/7/1391
// www.iren.ir //
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 27 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

خرس قهوه اي

رييس اداره حفاظت محيط‌زيست مشگين‌شهر گفت: يک قلاده خرس قهوه‌اي که به قصد خوردن آب در استخر افتاده بود، با ضربات اجسام سخت از پاي درآمد.

 

به گزارش ايسنا، حسين دهقاني در اين باره گفت: به دنبال اين حادثه کارشناسان اداره حفاظت محيط زيست و شبکه دامپزشکي شهرستان در محل حاضر شده و پس از معاينه لاشه و تاييد نحوه کشته‌شدن حيوان صاحب باغ را به عنوان متهم اصلي تحويل مقامات قضايي دادند. به گزارش اداره حفاظت محيط زيست مشگين شهر، وي گفت: در اين ماجرا صاحب‌باغ در حالي که مي‌توانست با مطلع‌کردن ماموران اداره حفاظت محيط زيست زمينه نجات و بازگرداندن اين حيوان به آغوش طبيعت را فراهم کند از اين کار خودداري کرد. وي از باغداران خواست براي جلوگيري از حوادث مشابه نسبت به ايمن‌سازي استخرهاي خود اقدام کرده و از هرگونه تعرض نسبت به حيوانات خودداري کنند.

 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 27 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

گور ايراني
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از فراهم شدن شرایط زادآوری گورخر ایرانی در سایت تحقیق، مدیریت و رهاسازی این گونه در خطر انقراض خبر داد.

 

به گزارش ایسنا - منطقه خراسان،‌ حمید جلاوندی اظهارکرد: با انتقال یک راس گورخر نر از پارک ملی خبر واقع در شهرستان بافت استان کرمان به این سایت واقع در پناهگاه حیات‌وحش دشت لاغری شهرستان بردسکن، شرایط زادآوری این گونه ارزشمند فراهم آمد. وی افزود: این گونه به روش استتار و کمین زنده‌گیری و به سایت مورد نظر منتقل شده است. جلاوندی خاطرنشان کرد: از سال 1389 که انتقال سه راس گورخر ماده از استان یزد به این سایت صورت پذیرفت، رایزنی و پیگیری‌های لازم برای انتقال گونه نر در حال انجام بود و سرانجام با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان، این موضوع محقق شد. وی اظهارامیدواری کرد: با حضور گونه نر در این سایت، پناهگاه حیات‌وحش دشت لاغری باز هم بتواند همچون گذشته زیستگاه امنی برای این گونه ارزشمند باشد.

 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 27 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

آبچليک
اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت (IUCN) ‌در بيانيه جديدي اعلام کرد: در شرايطي که فقط حدود 100 جفت آبچليک منقار قاشقي در کل حيات وحش جهان باقي مانده، ا‌دامه حيات اين پرندگان کمياب با بحران مواجه شده است.

 

به گزارش سرويس «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ به منظور نجات اين گونه از خطر نابودي، ائتلاف جهاني SOS با نام کامل Save Our Species به معني «گونه‌هاي ما را نجات دهيد» و با مشارکت IUCN‌، از يک پروژه ابتکاري جديد با هدف افزايش جمعيت آبچليک‌هاي منقار قاشقي در زيستگاه‌هاي تابستاني آنها در روسيه حمايت کرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت، ‌صندوق حمايت از پرندگان وحشي و تالاب‌ها بعنوان يکي از اعضاي IUCN با همکاري باغ وحش مسکو و مرکز حمايت از پرندگان روسيه اخيرا به موفقيت‌هاي چشمگيري در زمينه جفت گيري، پرورش و آزاد کردن 9 جوجه آبچليک‌ منقار قاشقي در طبيعت دست يافته‌اند.
نام اين پرونده در فهرست قرمز گونه‌هاي در معرض انقراض IUCN‌ به چشم مي‌خورد. اين 9 جوجه در زيستگاه‌هاي ناحيه پوشش گياهي توندرا در منطقه چوکوتکا واقع در شرق روسيه پرورش يافته و تحت مراقبت قرار گرفته‌اند.

 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 27 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

شکار
گروه حيات وحش: التهابي تازه براي محيط زيست ايران. قتل يک شکارچي ديگر محيطباناني ديگر را روانه زندان کرد. خونخواهان شکارچي مقتول هم اکنون پاسگاه محيطباني و منطقه حفاظت شده قميشلو را محاصر کرده اند.

 

به گزارش خبرگزاري مستقل محيط زيست ايران ماجرا چهارشنبه گذشته رخ داد. هنگامي که در زدوخورد مابين شکاچياني غير مجاز با محيطبانان يک شکارچي جوان به نام رضواني کشته شد. منسوبان او ادعا کرده اند گلوله از پشت به اين شکارچي اصابت کرده است. متعاقب اين حادثه پنج محيطبان منطقه قميشلو دستگير و روانه زندان شده اند.
بر اساس اين گزارش مقتول اهل تيران استان اصفهان بوده و هم اکنون شماري از اهالي اين منطقه به خونخواهي او قميشلو را محاصره کرده اند و اوضاع منطقه ملتهب گزارش شده است. هنوز سازمان حفاظت محيط زيست در اين باره واکنشي نشان نداده است.


 
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 27 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

مارمولک شاخدار  یکی از مجهز ترین جانداران برای دفاع از جان خود است تا جایی که می توان آن را وزیر سخت جان دفاع از طبیعت نامید.  این مارمولک مانند آفتاب پرست می تواند به رنگ محیطی که در آن قرار دارد در بیایید. بخاطر رنگ بندی و وجود رگه های قهوه ای در پشتش می تواند به راحتی بروی صخره ها راه برود.

 

مارمولک شاخدار - سایت زیست بوم

روش دیگر این جاندار برای دفاع از خود باد کردن بدنش است که باعث می شود در برابر دشمن بزرگتر به نظر می رسد.اما اسلحه دیگر این موجود این است که می تواند مقداری از خونش را از چشمانش تا ناحیه ۵ / ۱  متر پرتاب کند و باعث ایجاد رعب در دشمنش شود.این خون سمی نیست ولی باعث گیج شدن دشمنش می شود!

 

این جاندار دارای سرشاخ های متعددی در پشت خود است و فلس های زیادی را نیز در اطراف خود دارد.

 

مارمولک شاخدار - سایت زیست بوم

این جانداران عاشق تغذیه از عنکبوت ها هستند! ولی زنجیره اصلی این جاندار یعنی ۷۰ درصد تفذیه خود را از مورچه ها انجام می دهد و به دلیل مورچه خوار بودن این جاندار و استفاده از آفات شیمیایی در مزارع بر علیه مورچه ها نسل این جاندار در معرض انقراض قرار دارد این سوسمار از سوسک ها نیز تغذیه می کند.این مارمولک شاخدار در سال ۱۹۳۳ در تگزاس کشف شد. اندازه این جاندار ۶۹ میلی متر برای نرها است که گاهی تا  94 میلی متر نیز می رسد، این اندازه برای ماده ها ۱۱۴ میلی متر است.

 

مارمولک شاخدار - سایت زیست بوم

 

در روزهای گرم این جاندار سعی می کند در سایه حرکت بکند و در نواحی نیمه خشک باشد.۱۴ گونه مارمولک شاخدار در شمال آمریکا ثبت شده است که هفت گونه آنها تخم گذار  و بقیه آنها زنده زا هستند. مارمولک شاخدار برای خواب زمستان شن و ماسه ها و خاک ها را حفاری می کند.

منبع: http://zistboom.com/7862/

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 24 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

سیل بهشهر - سایت زیست بوم  مسئولان باید متوجه باشند و تحت هر شرایطی اجازه تغییر کاربری اراضی را ندهند و در حفاظت از جنگل‌ها و توسعه علمی آن همت کنند و اگر این چنین نباشد بارندگی‌های آینده منجر به وقوع سیلاب‌های مرگبار خواهد شد‌. ‌

 

به گزارش زیست بوم پس از سیل دردناک بهشهر که مثل همیشه “غافلگیرکننده” لقب گرفت، خبرگزاری کار ایران (ایلنا)نوشت: سیل با خطه شمال کشور غریبه نیست. سال‌های متمادی است که باران‌های سیل آسا عضو جدایی ناپذیر پدیده‌های طبیعی استان‌های حاشیه خزر است. اما شاید به یک دهه نرسد بروز سیل‌هایی که نه تنها مخرب است بلکه صفت مرگباری را نیز باید بر آن‌ها اضافه کرد. نمونه آن سیل اخیر در استان مازندران است که خانه‌های بسیاری را ویران کرد و ۸ قربانی گرفت. سیلی که به اعتقاد متخصصان و فعالان محیط زیست پاسخ طبیعت است به تخریب جنگل‌ها و تغییر کاربری اراضی.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، آمار اولیه حکایت از آن دارد که سیل اخیر در استان مازندران که در بهشهر رخ داد دست کم هشت کشته داشته است و میزان خسارت آن تنها در این شهر بالغ بر ۳۰میلیارد تومان بوده است.

 

برخی از کار‌شناسان معتقدند که تخریب بی‌رویه مراتع، منابع طبیعی و جنگل‌ها و تغییر کاربری زمین‌ها کشاورزی در وقوع سیلاب نقش موثری دارند و می‌توان با جلوگیری از تخریب این منابع از وقوع سیل و از خسارات جلوگیری گیرد.

 

محمد درویش‌ عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور و مسئول گروه تحقیقات اقتصادی اجتماعی مهار بیابان‌زایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به وقوع سیل در استان مازندران و گلستان و تخریب‌های ناشی از آن اظهار داشت‌: ما در بحث سیل‌های ویرانگر و حادثه ساز شمال با مطالعه‌ای که انجام دادیم متوجه می‌شویم که در قدیم شاهد وقوع چنین سیلابی نبودیم و وقوع سیلاب‌های اخیر موضوع نسبتا جدیدی است.

 

وی افزود‌: سیلاب‌های حادثه خیز در مناطق شمالی افزایش یافته و این افزایش به دلیل وجود پوشش گیاهی در گذشته کمتر بوده است و امروز به دلیل تغییر کاربری در اراضی شمالی و اراضی منتهی به دریای خزر و همچنین تبدیل اراضی کشاورزی به ویلا چنین شرایطی را پدید آورده است‌. ‌

 

وی تاکید کرد‌: ما شاهدیم که جنگل‌ها به صورت عمدی دچار تغییر کاربری شده است و همچنین جنگل‌ها از درون دچار اضمحلال شده است و به دلیل کاهش زادآوری، جنگل‌ها در حال از بین رفتن هستند و همچنین برخی از طرح‌های جنگلکاری غیر علمی باعث شد که چنین شرایطی به وجود بیاید‌. ‌

 

وی گفت‌: همچنین در شرق استان گلستان شاهدیم که کشت آفتابگردان افزایش یافته است و به طور طبیعی آفتابگران خاک را تغییر خواهد داد و این تغییر باعث می‌شود که آب بر روی خاک جاری شده‌ و تبدیل به سیلاب شود‌. ‌

 

به گفته درویش مسئولان باید متوجه این مسایل باشند و تحت هر شرایطی اجازه تحقیق کاربری اراضی را ندهند و در حفاظت از جنگل‌ها و توسعه علمی آن همت کنند و اگر این چنین نباشد بارندگی‌های آینده منجر به وقوع سیلاب‌های مرگبار خواهد شد‌.

هادی کیادلیری دبیر انجمن جنگل‏بانی در گفت‌و‌گو با ایلنا با اشاره به حادثه سیل اخیر گفت: این اتفاقات قابل پیش بینی بود و ما پیش‌تر هشدار داده بودیم که وقتی جنگل‌های بالادست تخریب می‌شوند قدرت جنگل در مهار باران از بین می‌رود.

 

وی گفت: شاخه‌ها و برگهای درختان وقتی به صورت انبوه و فشرده در کنار هم قرار دارند سایه‌بان ایجاد می‌کنند و این سایه‌بان‌ها جلوی ضربات باران به خاک را می‌گیرد و از جاری شدن آب جلوگیری می‌کند.

 

وی تاکید کرد: همچنین برگ‌های درختان در سطح جنگل حکم اسفنج را دارند که آب را در خود نگهداری می‌کنند و متاسفانه وقی درختان از بین می‌روند آب باران بدون آنکه جذب خاک شود، روی آن راه می‌افتد.

 

کیادلیری تاکید کرد: ما بر بهره برداری از جنگل تاکید داریم، اما متولیان امور تنها به بهره برداری اقتصادی از چوب درختان فکر می‌کنند در حالی جنگل‌ها در همه دنیا به عنوان منابع با ارزش برای حفظ آب استفاده می‌شوند و جنگل‌ها از ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ متر مکعب آب در خود را نگه می‌دارد، اما مسئولان ما فقط برای برداشت چوب از آن استفاده می‌کنند.

 

به گفته کیادلیری سطح جنگل در کشور از ۶۰۰م‌تر در هر هکتار به ۳۰۰م‌تر در هر هکتار و به نصف رسیده که قطعا با این شرایط جنگل نمی‌تواند در مقابل سیلاب درست عمل کند.

 

وی گفت: مدیریت اشتباه در حوزه منابع طبیعی، آسیب پذیری جنگل‌ها در برابر تغییر اقلیم واسترس‌های زیست محیطی به شکل نگران کننده‌ای افزایش داده است.

 

به گفته وی وقتی بدون رعایت ضوابط علمی و فنی در جنگل‌های شمال دخالت می‌شود درختان ضعیف می‌شوند ودر نتیجه ترکیب این زیست بوم‌ها به هم می‌خورد ودر ‌‌‌نهایت زمینه اثر گذاری شرایط سخت زیست محیطی ومرگ گونه‌های گیاهی فراهم می‌شود.

 

کیادلیری که دکترای حفاظت از جنگل دارد گفت: کمتر از ۷درصد مساحت کشور به رویشگاههای جنگلی اختصاص دارد و بی‌توجهی به مسائل اکولوژیکی ونگاه غالب اقتصادی به منابع طبیعی همچون رویشگاههای جنگلی به ویژه جنگلهای شمال، این اکوسیستم‌های کم‌نظیر را به وضعیت نامطلوب امروز مبتلا کرده است. حال آنکه کشور ما کشوری خشک ونیمه خشک است وخطر بیابانزایی بخش عمده آن راتهدید می‌کند براین اساس نباید بازده اقتصادی از جنگل‌ها به عنوان یک اولویت در نظر گرفته شود.

 

وی همچنین متذکر شد: این اراضی به کشاورزی اختصاص می‌یابد درختانی که به مرحله پیری رسیده‌اند به دلیل عوامل استرس زا نابود می‌شوند و از آنجائی که در این اراضی حتی یک نهال هم وجود ندارد درخت‌های نابود شده عملا جایگزینی ندارد در نتیجه هر روز از سطح عرصه جنگلی کاسته می‌شود. در شمال کشور هم جنگل‌های هیرکانی با معضلات فراوانی مواجهند اما فعالیت‌های کشاورزی بیشترین تخریب را در این عرصه رقم زده است.

 

اسدالله کریمی، محقق و کار‌شناس جنگل در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، پارامترهای متنوعی را در ارتباط با وقوع سیلاب دخیل دانست و گفت‌: به طور طبیعی در یک سال اخیر تیپ بارندگی‌ها متفاوت شده است و به دلیل ظهور این شرایط، باران‌های سیل آسا که پیش از این کمتر شاهد آن بودیم رخ می‌دهد‌. ‌

 

وی با تاکید بر مقوله طبیعی تغییر اقلیم اظهار داشت‌: تغییر اقلیم، شرایط جغرافیایی و آب و هوایی باعث بارش باران‌های سیل آسا شده است.

 

این متخصص جنگل با اشاره به تاثیر دخل و تصرف‌ها در طبیعت گفت: متاسفانه تجاوز به حریم جنگل، رودخانه‌ها و مراتع از عوامل وقوع حوادثی این چنین هستند و البته باید بگویم که تنها یک عامل موثر نیست بلکه همه این عوامل با هم شرایط را به وجود آورده اند‌. ‌

 

وی تصریح کرد: متاسفانه خاک نفوذ خود را از دست داده است و به محض وقوع بارندگی تبدیل به سیل می‌شود و قطعا در سالهای گذشته تخریب ناشی از سیل کمتر بوده است و اتفاقات اخیر که پس از وقوع سیل افتاد به دلیل ساخت خانه‌ها، ویلا‌ها و جاده‌های روستایی در مسیر جنگل و رودخانه هاست‌. ‌

 

وی تاکید کرد‌: بارش باران اخیر که منجر به آب گرفتگی منازل، راه‌ها و تخریب اموال مردم شد حادثه‌ای بی‌سابقه در دهه اخیر بود و مسئولان باید چشم خود را باز کرده و اجازه تخریب جنگل را ندهند تا شاهد حوادث این‌چنین نباشیم.

منبع: http://zistboom.com/7840/

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 24 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

پزشکان خوردن ماهی را توصیه می کنند ولی آیا خبر دارید که یک ماهی به نام “ پیرانا” آدم می خورد؟! ماهی های پیرانا به خاطر دندان های تیز و کاردی شکل، حمله دسته جمعی و تکه تکه کندن گوشت قربانی با حملات سریع، برق آسا و دردناک شهره اند.

در حقیقت باید گفت این ماهی در مناطق آمریکای جنوبی در جایی که زیستگاه او محسوب می شود، شهرت زیادی به درندگی و خونریزی دارد. این ماهی به صورت دسته جمعی در آبهای کم عمق زندگی می کند و می تواند به هر موجودی که ممکن است بر حسب اتفاق در رودخانه پرت شود حمله کرده و در مدت زمان خیلی کمی اسکلت او را خالی از گوشت پس بفرستد!

 

پیرانا - سایت زیست بوم

پیرانا معمولا از ماهیهای کوچکتر تغذیه می کند و این کار اغلب به سادگی با گازگرفتن از فلس یا باله ی آنها صورت می پذیرد. ولی این ماهیها تحت شرایط معین به خصوص اگر در یک دریاچه ی خشک به دام بیافتند به هر نوع حیوان دیگری که اشتباهاً در آب بیافتد حمله خواهند کرد. البته فقط چهار یا پنج گونه از مجموع ۲۰ گونه ی پیرانا از این لحاظ خطرناک هستند.

ماهی های پیرانا منطقه هایی از آبهای آمریکای جنوبی را که دارای آبهای تازه است به عنوان محل زندگی انتخاب می کنند، و گونه های گوشتخوار درقالب دسته های بزرگ ماهی به سوی خون و همچنین حرکت در آب جذب می شوند.  بعضی از قبایل هندی ساکن آمریکای جنوبی به طور سنتی از دندانهای پیرانا به عنوان ابزارهای بریدن استفاده می کنند.

محل زندگی پیرانای شکم سرخ یک منطقه ی کاملا  وسیع در آمریکای جنوبی است و تقریباً در هر شاخه از رودخانه ی آمازون لانه می گزیند.

با این همه پیرانا ماهی مهاجم و درنده ای است که باید با احترام قابل ملاحظه ای در آکواریوم ها نگه داشته شود زیرا ممکن است با دندانهای غیرعادی خود صاحبان آکواریوم را گاز بگیرد!

 

ماهی پیرانا - زیست بوم

یک واقعیت جالب توجه در مورد ماهیهای پیرانا این است که آنها دندانهای خود را مانند جنس کروکودیل، در طول دوران زندگیشان جایگزین می کنند. البته آنها به جای جایگزین کردن دندانها به طور یکی یکی، کل ردیف دندانهایشان را به چهار قسمت تقسیم کرده (یعنی هر ردیف به دو قسمت)، و سپس هر یک چهارم از دندانها را که جایگزین کردند نوبت به یک چهارم بعدی می رسد و همین طور تا آخر؛ و این روند بدان معنی است که در یک زمان حداکثر یکی از چهار قسمت تعیین شده ممکن است بدون دندان باقی بماند. و دندانهای جدید دو روز بعد در جای دندانهای قبلی که افتاده اند، رویش پیدا می کند. علت این نحو ریختن دندان، شکل خاص استخوان بندی دندانی در پیرانا است که در آن هر دندان در دندانهای اطراف خود قفل می شود. و این یعنی در بین دندانهای پیرانا درز وجود نداشته و لثه ی آن نیز فقط در قسمت فوقانی دندانها بوده و تا بین دندانها پیش روی نمی کند پس کل ردیف دندانها مثل لبه ی یک چاقوی برنده به هم چفت می شوند که این قابلیت به آنها امکان می دهد تکه های بزرگی از گوشت شکار خود را به آسانی پاره کنند. و نیازی به یاد آوری نیست که دندانهای پیرانا به قدری محکم و سخت هستند که می توانند این لبه ی تیز را تا مدت زیادی حفظ کنند. و در صورت کند شدن آن پیرانا دندانهای خود را همانطور که شرح داده شد، جایگزین می نماید.

 

ماهی پیرانا - زیست بوم

به طور مثال اگر یک گاو زخمی از روی یک پل به درون رودخانه ای که پیرانا در آن زیست می کند، پرت شود در حدود ۱۵ دقیقه ی بعد استخوانهای گاو بر روی آب مشاهده می شود. و این کار معمولاً توسط یک گروه از پیراناهای بالغ قابل انجام است.

منبع:http://zistboom.com/7703/

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 24 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

دکتر مرتضی شریفی دکتر مرتضی شریفی*: در آستانه یازدهمین کنفرانس اعضا کنوانسیون تنوع زیستی فکر می کردم به عنوان جنگلبان و محیط بان چه چیزی می توانیم برای گفتن داشته باشیم که روایت هفت شهر عشق … برایم تداعی شد. واقعیت تلخ اینکه هنوز چارچوب (Framework) عملی در این ارتباط تدوین نشده است. پس همان بهتر که از واژه شناسی شروع کرده و یک چارچوب مقدماتی از ساماندهی عام منابع تنوع زیستی سرزمین یادآور شویم.

 

در طبقه بندی علمی، تنوع زیستی بطور عام سه گروه تنوع اکوسیستم ، تنوع گونه و تنوع ژن را شامل می شود. تنوع اکوسیستم به نوبه خود به زیر گروههای منطقه ای (Eco-region) ، بخشی (Eco-section) و محلی (Eco-site) تقسیم می شود (لازم به ذکر است زیر گروههای ذکر شده مربوط به مدل ELC می باشد مدل های دیگر چون بیوژئوکلیماتیک و… نیز وجود دارند). تنوع گونه داخلی اکوسیستم بر مبنا دو شاخص عمده شامل تعداد گونه ها (Species Richness) و فراوانی نسبی (Species Evenness) ارزیابی می شود. از این رو تعداد گونه های متفاوت به تنهای ارزش اکوسیستم را بیان نمی کند ترکیب مناسب گونه های مختلف درپایداری تنوع نقش بسیار تعیین کننده دارد. تنوع درونی یک گونه ، تنوع ژنتیک (Genotype) نامیده می شود.

 

در ارزیابی تنوع داخلی یک اکوسیستم علاوه بر تنوع گونه و ژن تنوع های فرعی دیگر مطرح است از جمله می توان از تنوع تاکسونومیک Taxonomic Diversity نام برد که تنوع جنس، خانواده و رده های بالاتر را شامل می شود. همانطور تنوع ساختاری (Structural Diversity) که به تنوع عمودی (اشکوب های متنوع در جامعه گیاهی) ، تنوع افقی پراکنش های متنوع لکه ای (Spatial Patchiness) گفته می شود در ارزش گذاری اکوسیستم حائز اهمیت است . تنوع فرم-زندگی مثل درخت، بوته، پستاندار، خزنده و … و نیز تنوع عملکرد (Functional Diversity): مثل سایه پسند ، آهک دوست ، علف خوار و … شاخص های قابل ذکر در ارزیابی تنوع داخلی اکوسیستم محسوب می شوند. تنوع گذرا (Temporal Diversity) از دیگر موارد قابل ملاحظه می باشد. مدیریت محیط زیست طبیعی با رویکرد حفاظت از تنوع زیستی با شناخت سامان مکانی و آشنائی با دینامیک زمانی تنوع های یاد شده مقدور می گردد. برای مثال در مدیریت جنگل با رویکرد اکولوژیک ساماندهی پراکنش از مراحل مختلف رویش Development Stages (شل گروه ، خال گروه، دار گروه و …)، فاز های تکاملی پوشش جنگلی Phases Development ( زاد آوری، بلوغ ، کهولت و …) و توالی جنگل Forest Succession (فرایند تغییرات بسوی شگل گیری جوامع و نیل به کلیماکس) در دستور کار قرا می گیرد.

 

روند مطالعه و برنامه ریزی مدیریت تنوع زیستی در سطوح سه گانه زیر معمول می شود :

 

• تنوع الفا (Alfa Diversity) در سطح اکوسیستم محلی توده ۱ تا ۱۰۰ هکتار ، تغییرات داخلی اکوسیستم های محلی، تغییرات در این مقیاس تحت تاثیر رژیم های اختلالی شدید است.

 

• تنوع بتا (Beta Diversity) در سطح اکوسیستم سیمای سرزمین (بخشی) ۱۰۰ تا ۱۰۰۰۰ هکتار، تغییرات بین اکوسیستم های محلی، تغییرات در این مقیاس تحت تاثیر رژیم های اختلالی متوسط است، واحد کلیمای منفرد برآن حاکم بوده یک زون اکولوژیک محسوب می شود تغییرات درونی عبارت از تغییرات اکوسیستم های محلی متاثر از خاک یا رژیم طبیعی می باشد، تغییرات در جنگل ناهمسال شدید است.

 

• تنوع گاما (Gamma Diversity): اکوسیستم منطقه ای معمولاً بالای ۱۰۰۰۰ هکتار، با تغییرات هر دو تنوع الفا و بتا شکل می گیرد ، معمولاً بیش از یک واحد آب و هوائی بر آن حاکم بوده و بیش از یک زون اکولوژیک در آن وجود دارد، تغییرات ناشی از رژیمهای طبیعی چندان معنی دار نیست.

 

برنامه ریزی، طراحی و مدیریت تنوع زیستی در سطوح ملی، اکوسیستم های کلان داخلی ملی(مثل جنگلهای خزری به عنوان پروا نس فرعی هیرکانی از پروانس اکسینو – هیرکانی از منطقه جغرافیایی گیاهی ارو- سیبری) ، اکوسیستم های منطقه ای ، اکوسیستم های بخشی و اکوسیستم های محلی انجام می گیرد. اگر بخواهیم گزارشی از عملکرد ملی در این ارتباط ارائه دهیم با وجود تلاش های پراکنده موردی و گاهی موازی کاریهای سازمان های متولی محیط زیست طبیعی واقعاً حرفی برای گفتن نداریم. واقعیت تلخ اینکه هنوز چارچوب (Framework)عملی در این ارتباط تدوین نشده است.

 

** عضو شورایعالی جنگل، مرتع و آبخیزداری

 

به همین قلم می توانید بخوانید:

 

کنوانسیون تنوع زیستی از ناگویا به سوی حیدر آباد

 

مناطق حفاظتی

 

تنوع زیستی کوهستان

 

گزارش نشست منطقه خاور نزدیک در قاهره

منبع: http://zistboom.com/7711/

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 24 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

  عباس گلکار عباس گلکار : به محیط زیست و طبیعت اطرافم بسیار علاقه مندم، این کهن بوم و بر را هم عمیق دوست دارم و برای آبادی و آزادی هر چه بیشترش با قلم می کوشم. چند سال با هفته نامه “گل آقا” در صفحه ای به نام “گلکاریکلماتور” می نوشتم، گاهی شبیه شعر می شد و گاهی کاریکلماتور! مرتکب چاپ دو کتاب به نام های «ماه نگران زمین است»  و « سکوت سراپا گوش است» هم شده ام که در بازار موجود است. اگر مجالی بود برای سایت زیست بوم از این دست خواهم نوشت. عجالتاً قسمت دوم را بخوانید:

 

- قفس، عرصه ی پرواز مگس هم نیست.

 

- قفس، خانه ی امن پرنده ی بی پرواز است.

 

- پرنده ای که با قفس اش کنار آمده احساس آزادی می کند.

 

- آب روان از مرگِ ماندن می گریزد.

 

- سبز که نباشی، بی باد هم فرو می ریزی.

 

- مُرداب، از انزوا آب می خورد.

 

- مُرداب، دریای رود بی رویاست.

 

- درختی که از زمستان بترسد به بهار نمی رسد.

 

- به دستور خشکسالی گُل کردن در ملاء عام ممنوع است.

 

- ستاره محو تماشای طلوع می شود.

 

- دودکش‌ها آسمان را آستر می‌کشند.

 

- کفش دوزک پا برهنه است.

 

- طوفان، درخت خشکیده را آسان‌تر می‌اندازد.

 

 

- در خشکسالی یخِ سراب می‌گیرد.  

 

- درخت تا زنده است دسته‌ی تبر نمی‌شود.

 

- کابوسِ خشکسالی، صدای پای آب است.

 

- به حکمِ خشکسالی، شکوفه در حصارِ خشکِ شاخه ماند.

 

- آتش، جنگل را خاموش کرد.

 

- سهم بارانِ هر درخت بریده، به آسیابِ سیل ریخته می‌شود.

 

 

- درختِ خشکیده بیرونِ چارفصل ایستاده است.

 

 

- درخت خشکیده فقط به آتش جوابِ روشن داد.

 

- درخت خشکیده رهگذر خسته را به صرفِ سایه هم دعوت نمی‌کند.

 

- صندلی چوبی، درخت مرده است.

 

 

از همین قلم می توانید بخوانید:

 

ماه نگران زمین است / اختصاصی

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 24 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

رئیس اداره منابع طبیعی شاهرود خبر داد:
تشکیل ستاد پیشگیری از وقوع جرم در عرصه های منابع طبیعی شاهرود

 

 

 بزرگنمایی
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود از تشکیل ستاد پیشگیری از وقوع جرم در عرصه های منابع طبیعی شهرستان شاهرود در محل دادسرای این شهر خبر داد.

به گزارش سبزپرس، «مجید زمانی» گفت: در اولین جلسه این ستاد رییس دادگستری، دادستان، فرماندار و فرماندهی نیروی انتظامی و مدیران دستگاههای اجرایی مرتبط شهرستان شاهرود شرکت داشتند.

زمانی افزود : هدف از تشکیل این ستاد، پیشگیری از وقوع جرم و تخلف در عرصه های منابع ملی و همچنین رسیدگی هر چه سریعتر به پروندهای تنظیم شده مربوط به تخلفات انجام گرفته در عرصه های طبیعی است که به مراجع قضایی ارسال می شود.

وی تاکید کرد: در این جلسه مشکلات و همچنین راهکارهای مناسب به منظور پیشگیری از وقوع تخلفات در منابع ملی ،مورد بحث و تبادل نظر شد

.وی اظهار داشت: در صورت اجرایی شدن تصمیمات اتخاذ شده، شرایط برای حفاظت مطلوبتر از عرصه های طبیعی، ایجاد می شود. در این جلسه کلیه شرکت کنندگان، آمادگی کامل خود را به منظور صیانت و حفاظت از منابع ملی اعلام کردند.

 http://isdle.ir/news/

کد خبر : 91071053


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 24 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها و مراتع کشور:
916 هزار خانوار از عرصه های منابع طبیعی بهره برداری می کنند / 16.7 متوسط فرسایش سالانه خاک

 

 

 بزرگنمایی
 مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگلها و مراتع کشور گفت: 15میلیارد تومان برای طرحهای احیای مراتع در سال جاری اختصاص یافته است و 916هزار خانوار از مراتع کشورو عرصه های جنگلی بهره برداری می کنند و بیش از 32 میلیون هکتار مرتع در کشور قابل واگذاری است.

به گزارش سبزپرس، «منوچهر سرداری» گفت: بیش از32 میلیون هکتار اراضی مرتعی و جنگلی قابل واگذاری در کشور به بهره برداران وجود دارد

وی با اشاره به اینکه تاکنون حدود 17 میلیون هکتار از اراضی جنگلی و مرتعی کشور به بهره برداران و عشایر فعال در این بخش واگذار شده است، گفت: 916 هزار خانوار، از مراتع کشور و عرصه های جنگلی، بهره برداری می کنند.

سرداری تصریح کرد: دولت برای واگذاری حدود 15 میلیون هکتار اراضی باقیمانده نیز برنامه جامعی تهیه کرده است و 150میلیارد ریال برای احیای طرحهای مراتع در سال جاری اختصاص یافته است.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، گفت: متوسط فرسایش خاک در کشور سالانه 16.7 تن است و این در حالی است که برای تشکیل یک سانتی‌متر خاک به 800 سال زمان احتیاج داریم.

سرداری گفت: تغییر اقلیم در کشور، کاهش بارندگی ها و تغییر الگوی بارش از برف به باران در کشور، فعالان این بخش را با مشکلات زیادی مواجه کرده و لازم است برای بهره برداری اصولی از مراتع کشور با فعالان آن همکاری شود.

وی گفت: 20 هزار هکتار از مراتع فاقد طرح‌های مرتعداری است که به زودی در دستور کار قرار می‌گیرد و در مقابل طرح‌های مرتع‌داری می‌تواند خدمات و امکانات بیشتری را ارائه کرد.

سرداری با تاکید بر لزوم همکاری دستگاه های متولی در بخش کشاورزی و مرتع و تشریح خدمات عشایر و بهره برداران مراتع کشور، اضافه کرد: 50 درصد گوشت قرمز کشور را عشایر تولید می کنند و ضروری است دستگاه ها برای تامین نیازهای اقتصادی کشور با یکدیگر مشارکت کنند.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور هدف از اجرای طرح‌های مرتع‌داری را مشارکت مردم در امور مرتع‌داری عنوان کرد و افزود: تمام پتانسیل‌ها در این طرح‌ها قابل احصاء است و باید بتوانیم پتانسیل‌های مورد نظر در زمینه مراتع را شناسایی و با استعدادیابی لازم در مرحله نخست خانواده مرتع‌دار و سپس سایرین را از مراتع بهره‌مند کنیم.

وی بهره برداری اصولی و صحیح از مراتع، جلوگیری از تخریب مراتع و عرصه های جنگلی، افزایش درآمد جنگل نشینان و بهره برداران عرصه های جنگلی و توسعه مشارکت مردم در طرح های صیانت از عرصه های جنگلی را از اهداف اجرای این برنامه عنوان کرد

سرداری بخش دیگر فعالیت‌ها در زمینه مرتع‌داری را واگذاری اجرای پروژه‌های اصلاحیه مراتع به عشایر و اصلاح تقویم کوچ با عشایر عنوان کرد و افزود: آمادگی داریم طرح‌های قابل اجرا توسط مرتع‌داران را به آنها واگذار کنیم چرا که هدف ما حفظ، احیاء، توسعه و بهره‌برداری از مراتع است و اگر تاکنون مشکلی مشاهده شده مربوط به کمبود ارتباط میان عشایر و امور مراتع بوده است.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، افزود: در نظر داریم تا به منظور نظارت بر طرح‌های مرتع‌داری از فارغ‌التحصیلان بخش منابع ‌طبیعی استفاده کنیم و در این راستا برای 35 هزار سامانه اراضی مرتع می‌توان زمینه اشتغال‌زایی هفت هزار فارغ‌التحصیل جوان را فراهم کرد.

وی گفت: صندوق توسعه حمایت از بخش کشاورزی تشکیل شده که 49 درصد از سهم آن توسط دولت و 51 درصد دیگر آن توسط تشکل‌ها، انجمن‌ها، اتحادیه‌ها و بهره‌برداران تأمین شده است.

مدیر کل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: این اقشار می‌توانند از تسهیلات مورد نیاز در این راستا استفاده کنند به طوری که این صندوق در سال گذشته 800 میلیارد تومان وام پرداخت کرده و بانک‌ها نیز مکلف هستند تا اسناد طرح‌های مرتع‌داری را به عنوان وثیقه بپذیرند.

سرداری با بیان اینکه در حال حاضر دام مازاد بزرگترین مشکل مراتع کشور است که این معلول توسعه نیافتگی سایر بخش های ما است، اظهار کرد: زمانی که سایر بخش‌های خدماتی، کشاورزی و صنعتی به کمک رفع نیاز جمعیت همراه با رشد جمعیت نیامده است، جمعیت بهره بردار اضافه شده و بیشتر از ظرفیت مرتع، دام و دامدار داریم.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگلها و آبخیزداری کشورمنوچهر سرداری تصریح کرد: دام و دامدار مازاد به عنوان یک چالش اساسی است.وی با بیان اینکه 916 هزار خانوار در 90 درصد مراتع با 83 میلیون واحد دامی امرار معاش می کنند. حدود پنج میلیون نفراز این عرصه استفاده می‌کنند.

سرداری افزود: این در حالی است که این عرصه‌ها توان پاسخگویی به حدود 160 هزار خانوار را دارند و ظرفیت دامی مرتع حداکثر 37 میلیون واحد دامی است.

منبع: http://isdle.ir/news/index.php?news=8824

کد خبر : 91071051


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 24 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

چرا همه در برابر افشاگری محیط زیستی رییس جمهور سکوت کردند؟!

    تازه ترین کنفرانس مطبوعاتی رییس جمهور در مهرماه سال جاری، مطابق اغلب کنفرانس‌های مطبوعاتی دیگرش با برخی حواشی و جنجال در فضای رسانه‌ای، سیاسی و اقتصادی کشور روبرو شد. منتها این بار، یک رخداد کم‌نظیر و شاید بی‌نظیر در جریان این کنفرانس مطبوعاتی به وقوع پیوست که آن را به ویژه برای نگارنده و دیگر همتایانش در حوزه محیط زیست متمایز کرد یا می‌توانست بکند! ماجرا آن بود که ایشان در پاسخ به انتقادهایی که از وی و دولتش در محافل گوناگون مطرح شده و رو به افزایش دارد، عنوان کرد که چرا رسانه‌ها فقط ضعف او و همکارانش را در دولت می‌بینند و چشم بر روی خطاهای دیگران بسته‌اند؟ و بلافاصله برای نمونه به روند قطع درختان در چند منطقه تهران توسط شهرداری اشاره کرد که کوچکترین مخالفت یا اعتراضی را برنیانگیخته است؛ درصورتی که با یادآوری خاطره‌ای از زمان صدرات خویش بر مسند شهرداری تهران، اشاره کرد در موردی مشابه برای اعتراض به احتمال قطع چند درخت در خیابان ولی عصر تهران، جنجال و اعتراضی گسترده برعلیه شهرداری آن زمان صورت گرفت. به دیگر سخن، رییس دولت دهم بر این باور است که حتا منتقدین سیاست‌های محیط زیستی و طرفداران محیط زیست در رسانه‌ها هم بیشتر سیاسی هستند تا واقعاً فعال و دوستدار محیط زیست!

    روزنامه ایران هم در شماره شانزدهم مهرماه خود، ضمن اختصاص صفحه نخست خویش به چاپ چند عکس از قطع درختان در تهران، تأکید کرد: همه‌ی رسانه‌ها در برابر افشاگری رییس جمهور سکوت کردند!

     امّا به راستی چرا هیچ رسانه‌ای به این بخش از سخنان رییس جمهور توجه نکرد و چرا هیچ تشکل مردم‌نهادی در حوزه محیط زیست، خواستار روشن شدن این ماجرا نگردید؟ آیا این یک ضعف بزرگ نیست؟

    نگارنده براین باور است که پاسخ مثبت است و این ماجرا بی‌شک یک ضعف بزرگ در بین فعالان محیط زیستی ایران را آشکار می‌کند. امّا بزرگ‌تر از آن ضعف هم وجود دارد؛ ضعفی که سبب تشدید این بی‌تفاوتی در مخاطبان این دو طیف رسانه‌ای شده و می‌شود. به عنوان شاهد دست کم چند رخداد مشابه دیگر در کلان‌شهر تهران را به یاد دارم که در آن موارد هم روزنامه نخست محیط زیستی کشور، یعنی همشهری کاملاً سکوت کرد و اصولاً همان طور که پیش‌تر هم نوشته‌ام، همشهری یا تهران امروز تا جایی به بازتاب و تحلیل مشکلات محیط‌زیستی کشور می‌پردازند که عملکرد شهرداری تهران به زیر سؤال نرود و این نکته‌ای بود که در ملاقات مستقیم با آقای قالیباف در سال 1389 به ایشان صراحتاً یادآور شده و خواستار تغییر این رویکرد در روزنامه همشهری شدم.

    از آن سوی ماجرا اما مسأله مهمی که به نظر می‌رسد سردبیران روزنامه ایران و طیف وابسته به ایشان فراموش کرده‌اند، به همین نکته بازمی‌گردد؛ یعنی روزنامه ایران هم اغلب فقط به انتقاد از سیاست‌های محیط زیستی در کلان‌شهر تهران می‌پردازد و چشم بر روی بسیاری از معضلات محیط زیستی کشور که ریشه در عملکرد ضعیف کارگزاران دولتی دارد، می‌بندد و در عوض این روزنامه ارگان شهرداری تهران است که به صورتی مؤثر سیمای نسبتاً کامل‌تری از وضعیت محیط زیستی ایران ارایه می‌دهد البته بدون تهران! انگار جای این دو با توجه به نام‌شان تغییر کرده است! نکرده است؟ همشهری از مشکلات سدسازی، طرح‌های انتقال بین‌حوضه‌ای، خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها، قطع درختان در جنگل ابر، آتش‌سوزی در زاگرس، انتقال خطوط نیرو از دنا و ... می‌نویسد و روزنامه ایران هم از قطع درختان در خیابان ایران زمین، بزرگراه شهید گمنام، باغ نیما یوشیج، جنگل وردآورد یا نشست زمین در جنوب تهران می‌نویسد و تمام!

    بنابراین، اگر مسئولین این دو روزنامه و طیف وابسته به آن می‌خواهند تا سخنان و تحلیل‌ها و انتقادهایشان از سوی مخاطبین جدی‌‌تر گرفته شود، لطفاً پیش از آن که یک نیزه در چشم رقیب فروکنند، یک سوزن هم به خودشان بزنند و عملاً نشان دهند که حفظ ملاحظات محیط زیستی برایشان مهم‌تر از هر مصلحت بخشی و گروهی دیگر است.

منبع: http://darvish100.blogfa.com/post-2255.aspx

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 24 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


در کارگروه پسماند گیلان عنوان شد
لزوم جدیت بین دستگاهی در مدیریت انواع پسماند


 

 

 بزرگنمایی
لیـــلا مســـروری: نخستین جلسه کارگروه پسماند استان گیلان در سال 91 با محوریت کارخانه کمپوست رودسر و وضعیت پسماندها و پسابهای عفونی ، تشکیل جلسه داد.
به گزارش سبز پرس بر اساس بازدیدهای بعمل آمده از کارخانه کمپوست رودسر ، به رغم اهمیتی که این کارخانه در مدیریت پسماند شرق گیلان دارد و از اواخر مرداد ماه گذشته با ظرفیت بسیار اندک نسبت به ظرفیت اسمی خود آغاز بکار کرده است اما ، بدلیل کامل نبودن سازه ها بوی نامطبوع حاصل از انباشت زباله و تخمیرکود آلی بشدت اهالی منطقه را آزار میدهد.
 
اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان در ارائه گزارش خود بر مواردی چون نبود زهکش و کانالهای جمع آموری سطحی شیرابه  و نشتی های احتمالی ، مسقف نبود محل های دپو زباله ورودی  و محلهای دپو پس سرندی ، فعال نبودن سیستم تصفیه شیرابه  اشاره شد .
همچنین ایزوله نبودن سالن تخمیر ، تجیزات کم ایمنی فردی کارگران و مهمتر از همه عدم تکفیک زباله ها در مبدا و حمل درهم زباله های خانگی  و عفونی بخصوص وجود پسماندهای عفونی نوک و تیز برنده  که خطرات و تبعات فراوانی برای کارکنان و راندمان فعالیت کارخانه دارد ، مورد تاکید قرار گرفت.
البته نه شهردار رودسر و نه هیچ نماینده ایی از سوی شهرداری در این جلسه حضور نداشتند تنها نماینده ایی از فرمانداری در این جلسه بود که به قصد طرح موارد فوق الذکر و چاره جویی  در کار گروه حضور داشت.
محسن فلاح نیا مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند استان گیلان در خصوص کمپوست رودسر گفت :  به تبع یکسری از مشکلات حین کار بروز می کند   و اقدامات لازم برای اصلاح نواقص از سوی شهرداری رودسر و مدیریت کارخانه کمپوست با توجه به راه حلهای موجود اعم از احداث و تکمیل سازه ها و ایزوله سازی باید انجام شود
وی افزود : ظرف چند روز اینده بیوفیلتر کارخانه وارد مدار خواهد شد.
دبیر کارگروه پسماند استان گیلان تاکید کرد لازم است در شهرهایی که کارخانه کمپوست احداث شده برگزاری کارگروه های شهرستان جهت رصد مداوم روند کار صورت بگیرد.
 امیر عبدوس تقدیر از شهرداری انزلی و برگزاری منظم جلسات کارگروه پسماند شهرستان انزلی گفت : متاسفانه شاهدیم که جلسات کارگروه شهرستانی که می تواند بیشترین نقش را در حل و پیگیری مسائل کمپوست رودسر داشته باشد، سالی یکبار برگزار میشود که یقینا باید در روند آن تجدید نظر شود.
چاره اندیشی برای پسماندهای کشاورزی
در این جلسه موضوع مهم امحای سموم شیمیایی سنواتی که سموم تاریخ مصرف گذشته موجود در انبار های جهاد کشاورزی است طرح شد .
در جلسه پیشین کارگروه استانی که  اسفند ماه گذشته برگزار شد مقرر شده بود تا استانداری  این مورد خاص را پیگیری کرده و در صورت لزوم منابع مالی برای انجام اینکار را بررسی کند  که البته این موضوع در این عدم تهیه گزارش یاد شده  مجدد در دستور کار قرار گرفت تا بخش مربوط به پیگیری موضوع در استانداری تعیین شود .
معضل پسماندهای عفونی بخش خصوصی
با توجه به وعده وزیر بهداشت مبنی بر تجهیز بیمارستانهای عمومی و خصوصی به دستگاه امحا تا پایان 91 و تعیین مهلت دوساله برای احداث تصفیه خانه های فاضلاب بیمارستانی  اسلامی نماینده علوم پزشکی گیلان در ارائه گزارشی گفت: در حال حاضر در مراکز عمده اعم از بیمارستانهای دولتی و خصوصی گیلان  تهیه دستگاهای بی خطر ساز انجام شده و فعالند و بیمارستانهای فومن، رودبار ، منجیل ، لنگرود و رودسر هم منتظر احداث سازه استقرار هستند و به زودی فعال می شوند .
وی در خصوص تصفیه خانه هم افزود : اجرای این موضوع هزینه گزافی دارد که به تنهایی از عهده ما خارج است و برای این امر نیازمند اختصاص چهل درصد هزینه از محل اعتبار استانی هستیم .
وی افزود: البته کار را آغاز کرده ایم در ماسال و فومن سیستم تصفیه آماده بهره برداری است و تا ماه آینده تصفیه خانه بیمارستان رودبار که حساسیت ویژه ایی هم دارد ، به بهره برداری می رسد  در رشت نیز بیمارستانها که قبلا در اولویتها پیش بینی نشده بود هم اینک در دستور کار احداث تصفیه خانه قرار دارد
رضا کهالی شهردار لاهیجان نیز با اشاره به  معضل پسماندهای عفونی مطبهای خصوصی  گفت : به رغم آنکه  سطل های تفکیک پسماندهای عادی و عفونی را در اختیارشان قرار داده ایم  کمترین همکاری در این زمینه ندارند .
 هالی با ابراز نگرانی از اینکه برخی از آنها  در مناطق مسکونی هم هستند و به نوعی اشاعه آلودگی دارند گفت :  مطبهای پزشکی بر طبق قوانینی که نظام پزشکی گذاشته  هیچ گونه عوارض شغلی هم به شهرداریها پرداخت نمی کنند.
 کهالی از کارگروه خواست تا با قید مصوبه ایی  اخذ هزینه مدیریت پسماند از مطبهای خصوصی مورد تاکید قرار گیرند ، که با موافقت روبرو شد.
سیامک دوستدار مدیر عامل سازمان بازیافت شهرستان رشت نیز  گفت : میزان تفکیک از مبدا در سطح خانوارهای رشت از مرز پنجاه و پنج خانوار گذشت و هم اکنون 30 درصد جمعیت شهری رشت تحت پوشش این طرح قرار دارند وی روند تفکیک از مبدا در شهر رشت مثبت و با کیفیتی خوب ارزیابی کرد.
دوستدار گفت : مجموعه ما از پیمانکاری که در چهارچوب ضوابط تعیین شده بتوانند دراین بخش فعالیت کنند استقبال می کند.
در این جلسه همچنین  موضوع احداث کارخانه کمپوست تالش طرح شد . گفتنی است سال قریب به ده سال قبل در سال 82، برای احداث این کارخانه در محدوده حفاظت شده لیسار در خواست فضا شده بود که  سه هکتار آن مورد توافق سازمان قرار گرفت  که البته در آن وقت توافق استانی برای 10 هکتار انجام گرفته بود در حال حاضر نیز فضای مورد نیاز 10  هکتار مورد تاکید است که برای پرهیز از هرگونه تصرف عدوانی و تغییر کاربری  مقرر شد تا موضوع در کمیسیون زیر بنایی دولت طرح و بررسی شود.
نوشته شده در ساعت 11:55:32 , مورخ 18/07/1391
کد خبر : 91071048

منبع:http://isdle.ir/news/index.php?news=8821


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 24 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

پارازيت

همه دنيا پارازيت دارند!
وزارت بهداشت: پارازيت بد نيست
رئيس اداره پرتوهاي وزارت بهداشت از بررسي اثرات پارازيتهاي ماهواره اي خبر داد و گفت: براساس بررسيهاي صورت گرفته تشعشعات و سيگنالهاي ماهواره اي جداي از ساير پرتوها نيست و منطقي نيست که بخواهيم پارازيت را عاملي براي بروز برخي بيماريها عنوان کنيم.

 





 

 

علي گوراني در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوي اداره پرتوهاي مرکز سلامت محيط کار وزارت بهداشت در زمينه تشعشعات و پرتوهاي محيطي که روزانه بر انسان ساطع مي‌شود، اظهار داشت: اين سازمان بنا بر رسالتي دارد که در زمينه پرتوهاي محيطي کاملا پاسخگوي افراد جامعه است.
وي با بيان اينکه به دليل ورود ابزار تکنولوژيک و فناورانه به ابعاد مختلف زندگي بشر، روزانه انرژي هاي بسياري از محيط و اين ابزار به انسان ساطع مي‌شود، گفت: به صورت کلي پرتوهايي که بر انسان تابيده مي‌شود خطرناک است و بايد راهکارهاي پيشگيري و مقابله با اين پرتوها در صورت امکان به کار گرفته شود و تا جايي که ممکن است از اين تشعشعات دوري کرد.
گوراني در مورد ارسال پارازيتهاي ماهواره اي و شائبه هايي که در زمينه تشعشعات آن وجود دارد، تصريح کرد: اين پرتوها جداي از ساير پرتوها نيست و مقداري انرژي که از آن تابيده مي‌شود تفاوتي با ديگر سيگنالهاي الکترومغناطيسي ندارد.
رئيس اداره پرتوهاي مرکز سلامت محيط کار وزارت بهداشت با تاکيد بر بررسي هايي که روي پارازيتهاي ماهواره اي صورت گرفته است به مهر گفت: اين امواج در شعاع گيرنده و فرستنده هاي تلويزيوني ارسال مي‌شود و مربوط به افراد نيست.
وي با بيان اينکه انسان امروزي با امواج همزيستي مسالمت آميز را بکار گرفته است، گفت: مراقبت در اين زمينه هميشه توصيه مي‌شود با اين حال منطقي نيست که بگوييم بيماريها تنها ناشي از پارازيتهاي ماهواره اي است.
گوراني با اشاره به اظهاراتي که از بروز برخي بيماريها مانند ناباروري و يا سقط جنين به دليل پارازيتهاي ماهواره اي حکايت دارد تصريح کرد: بيماري صدها عامل مي تواند داشته باشد و تاکنون ثابت نشده است که به طور خاص اين سيگنالها باعث به وجود آمدن يک بيماري شده باشد.
وي گفت: اينکه در زمينه پارازيت ماهواره اي موضوع تا اين حد پررنگ شده است ابعاد ديگري دارد و مربوط به مسائل بهداشتي نمي شود. چرا که سيگنالها و پارازيت ماهواره اي در همه جاي دنيا وجود دارند و مختص ايران نبوده و تنها مربوط به کانالهاي ماهواره اي نيست.

منبع:http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=7822

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 24 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

پاندا


خرس پاندا غذاي چيني‌هاي باستان
دانشمندان اعلام کردند که خرس‌هاي پاندا که گنجينه ملي چين به شمار مي‌آيد، هزاران سال پيش غذاي اصلي ساکنان نخستين اين سرزمين بودند.

 

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از زينيوز، طبق گفته ديرينه‌شناسان، ساکنان پيش از تاريخ اين سرزمين در منطقه‌اي که امروزه «چونگ کينگ» ناميده مي‌شود، خرس‌هاي پاندا را شکار مي‌کردند و مي‌خوردند.

وي گوانگ بيائو، ديرينه‌شناس دانشگاه پکن گفت: فسيل‌هاي متعددي از پانداها در اين منطقه کشف شده است که نشان مي‌دهد بسياري از اين حيوانات به دست انسان شکار شده بودند.

وي با اشاره به اين که انسان‌هاي ماقبل تاريخ حيواناتي را که منفعتي براي آن‌ها نداشتند شکار نمي‌کردند، گفت: پانداها در آن زمان به بزرگي امروز نبودند و جثه‌اي به اندازه سگ‌هاي تبتي داشتند و انسان‌ها به‌راحتي آن‌ها را شکار مي‌کردند.

پانداها 10 هزار تا يک ميليون سال قبل در ارتفاعات چونگ کينگ مي‌زيستند و سپس به سمت سيچوان که اکنون محل زندگي پانداها ناميده مي‌شود، کوچ کردند.

دانشمندان معتقدند که علت اصلي مهاجرت دسته‌جمعي اين حيوانات کاهش منابع غذايي آن‌ها همچون بامبو به دليل تغييرات آب و هوايي بوده است.



 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 24 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

سيل1
آمارها نشان مي‌دهد در 53 سال گذشته بيش از 12 هزار شهروند ايراني بر اثر سيلاب جان خود را از دست داده اند. اين در حالي است که بر خلاف ادعاي سازمان مديريت بحران مبني بر انجام 1200 برنامه مقابله با سيلاب همچنان سيل جان شهروندان را تهديد مي کند.

 

به گزارش مهر، موضوع سيل و وقوع سيلاب و راههاي پيشگيري از آن پس از تشکيل سازمان مديريت بحران کشور دردستور کار اين سازمان قرار گرفت ولي پس از گذشت چهار سال از تاسيس اين سازمان همچنان سيل جان شهروندان را تهديد مي کند. بر اساس اين گزارش، بررسي آمار و ارقام نشان مي دهد 58 درصد کل افرادي که در اثر بلاياي طبيعي در جهان کشته شده اند مربوط به سيلاب بوده است. در واقع سيلاب از نظر تلفات جاني و مالي مهيب ترين بلاي طبيعي در جهان محسوب مي شود.

آمارها حاکي از آن است که در ايران‌ طي ‌53 سال يعني از سال 1330 تا 1383 تعداد چهار هزار و 185 مورد سيل حادثه خيز رخ داده است.

مرگ 12 هزار شهروند ايراني بر اثر سيلاب در 53 سال

در اين مدت پنج هزارو 821 شهر و 245 هزار واحد مسکوني بر اثر سيلاب‌خسارت‌ ديده‌ اند و 12 هزار نفر تلفات ‌انساني اين حوادث بوده اند. همچنين471 هزار رأس دام قرباني و يک ميليون هکتار از اراضي کشاورزي هم تخريب شده است.

از سوي ديگر بر اساس آخرين آمارها 13 درصد تلفات انساني در ايران بر بلاياي طبيعي بر اثر سيل بوده است.

شرکت مديريت منابع آب ايران وابسته به وزارت نيرو نيز در گزارشي اعلام کرده است: از سال 1331 تا 1370 يعني در يک دوره 40 ساله بيش از 1890 رخداد سيل ثبت شده است که خسارات جبران ناپذير اقتصادي در بر داشته است.

دهه 60- تعداد سيل: 1008 رخداد ..................... خسارت سالانه سيل 88 ميليارد تومان

دهه 50- تعداد سيل: 440 رخداد ...................... خسارت سالانه سيل 44 ميليارد تومان

دهه 40- تعداد سيل: 251 دخداد ....................... خسارت سالانه سيل 15 ميليارد تومان

دهه 30- تعداد سيل: 191 رخداد ...................... خسارت سالانه سيل 12 ميليارد تومان

مرگ سالانه 75 نفر بر اثر سيلاب در 25 سال

همچنين آمارها نشان مي دهد از سال 1350 تا 1375 در مدت 25 سال، سيل 916 ميليارد تومان خسارت و جان 1882 نفر را گرفته است يعني سالانه 75 نفر در اين 25 سال جان خود را بر اثر سيل از دست داده اند.

سازمان مديريت بحران آمار بلاياي طبيعي و ميزان خسارات و تلفات را ارائه نمي کند

متاسفانه اين آمارها قديمي و به روز نشده است. رسانه ها و حتي کارشناسان نيز به اين آمارها دسترسي ندارند. البته ناگفته نماند که اعلام آمار بلاياي طبيعي و ميزان خسارات برعهده سازمان مديريت بحران است ولي سايت اين سازمان حتي لينکي براي ارائه اينگونه آمارها ندارد در حالي که سازمان پزشکي قانوني که مهمترين آمارها (مرگ و مير) را روايت مي کند آخرين آمارها را هر ماه اطلاع رساني مي کند.



مرگ 7 شهروند بر اثر سيلاب در 24 ساعت گذشته

بر اساس اين گزارش هنوز هفته کاهش اثرات بلاي طبيعي به پايان نرسيده که درهفته جاري بر اثر بارندگي شديد در بهشهر 7 نفر از شهروندان جان خود را از دست دادند اين در حالي است که برخي از مسئولان دليل آن را تعلل در اطلاع رساني به موقع حادثه سيل عنوان کرده اند.

نکته قابل تامل اين است که حسين درخشان سخنگوي سازمان امداد و نجات هلال احمر به مهر مي گويد: از ابتداي سال 90 تا کنون 40 مورد سيل و آب گرفتگي در مازندران داشته ايم که بيشتر در بهشهر و ساري و نکا بوده است و 3900 نفر هم حادثه ديده اند!

اطلاع رساني48 ساعت قبل از وقوع سيل

با اين حال ايرانمنش رئيس مرکز اطلاعات حوادث سازمان مديريت بحران کشور در گفتگو با خبرنگار مهر مي گويد: سازمان مديريت بحران به تازگي سيستم هشدار سريع را به صورت 24 ساعته فعال کرده است. در اين سامانه 2 نيروي فعال هميشه آن لاين بوده و تمامي امکانات ارتباطي از تلفن همراه، تلفن ثابت، تلفن ماهواره اي، بي سيم و... را در اختيار دارند و هر گونه خطر و بلاياي طبيعي را 48 ساعت قبل از وقوع به ستاد مديريت بحران استان اعلام مي کنند.

وي گفت: در حادثه اخير هم ما بر اساس اعلام سازمان هواشناسي اخطار داده بوديم. حتي موضوع را به کارگروههاي مربوطه مانند صدا و سيماي استان هم مخابره مي کنيم تا اطلاع رساني به سرعت انجام شود. من نمي گويم صدا و سيما و رسانه ها در اطلاع رساني سريع کوتاهي کردند ولي کارگروهها بايد اخطار ها و هشدارها را جدي بگيرند.



پاسخهاي مديريت بحران و مسئولان!

سيل اخير نشان داد وعده هاي مسئولان در مورد اجراي پروژهاي پيشگيرانه و امدادرساني و اطلاع رساني به هنگام تا عمل فاصله بسيار دارد. هر چند رئيس سازمان مديريت بحران مي گويد هزارو 200 طرح اجرايي کرديم ولي جزئيات اين اقدامات اعلام نشد.. اين اظهارات همانند نشست خبري چندي پيش رئيس سازمان مديريت بحران کشور بود. وي در پاسخهاي مکرر خبرنگاران عنوان کرد که آمارهاي بافتهاي فرسوده کاهش نيافته و خانه هاي زيادي در روستاهاي آذربايجان شرقي مقاوم سازي نشده بود و خود روستايي ها نخواستند خانه هايشان مقاوم شود!

وعده هاي مسئولان

عنوان اظهار نظر در مورد پيشگيري از وقوع سيل
رئيس سازمان مديريت بحران کشور مشکل اصلي ما تجاوز به حريم رودخانه‌ها است. در مورد قطع درختان هم بايد بگويم اگر مشاهده شد سريعاً اطلاع دهيد ولي در بحث پيشگيري از وقوع سيل هزار و 174 پروژه را اجرايي کرده‌ايم!

رئيس سازمان محيط زيست کشور قرار شد؟ با همکاري سازمان هواشناسي و وزارت جهاد و با مسئوليت و مديريت سازمان محيط زيست به زودي گروهي از کارشناسان و متخصصان اين حوزه از ارمنستان به ايران بيايند و در مسير هايي که امکان بروز تگرگ و سيل بيشتر است تکنولوژي پيش بيني سيل را راه اندازي کنند.

رئيس سازمان جنگلها و منابع طبيعي سازمان جنگلها طرح آبخيزداري شهري را به زودي؟ اجرايي مي‌کند.


در اين ميان کارشناسان و صاحب نظران اعلام کرده اسند که با برطرف کردن 5 دليل وقوع سيل مي توان بخشي از خسارات را جبران کرد.

دلايل وقوع سيل:

1- از دست رفتن پوشش گياهي و خاک

2- تغيير در مسير طبيعي رودخانه ها و نهرها

3- تغيير در عرصه هاي طبيعي و شکل زمين

4- سدسازي هاي غير اصولي و کار شناسي

5- زير کشت رفتن اراضي حاشيه رودخانه ها

کارشناسان مي گويند: انجام عمليات آبخيزداري و مديريت صحيح آبخوان ها، حفظ پوشش جنگلي و مرتعي، احياي رويشگاه هاي آسيب ديده و ساماندهي فعاليتهاي عمراني بر اساس سند آمايش سرزمين اقداماتي است که براي جلوگيري از وقوع سيل و کاهش خسارات ناشي از آن برشمرده شده است.

---------------------

گزارش از سيد هادي کسايي زاده



 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 24 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


کار جمعي دروي محصولات کشاورزي موسوم به "گل درو" که هم اينک در سطح روستاهاي ايلام در حال انجام است، نمادي از اخلاق‌گرايي اين بخش از جامعه استان است.

 

مراد نصري، کارشناس ارشد اخلاق‌ اسلامي در گفت وگو با ايسنا، اظهار کرد: "گل‌درو" که نسل به نسل همچنان در ايلام جايگاه خود را از دست نداده، نشان مي‌دهد "اخلاق‌گرايي" در روستاهاي ايلام همچنان نمادهاي خود را از دست نداده است.
وي با تشريح چگونگي "گل‌درو" گفت: دراين کار اهالي يک روستا يا چادرنشينان يک منطقه عشايري به هنگام موسوم برداشت، داشت يا کاشت محصول در قالب کاري دسته جمعي تحت عنوان "گل‌درو" به ياري هم مي‌شتابند.
نصري با تبيين اينکه "گل‌درو" بيشتر نماد برداشت محصول را نشان مي‌دهد، اضافه کرد: روستانشينان ايلام اخلاقا خود را موظف مي‌دانند به هنگام موسوم کار خود را به جمع برسانند، آنها هيچگاه در اين گونه نمادهاي اخلاقي با بهانه‌تراشي و زيرکاررفتن، سستي نشان نمي‌دهند.
کارشناس ارشد اخلاق اسلامي اضافه کرد:از جمله انگيزه‌هاي اصلي عمل نيک "گل درو" در روستاهاي ايلام افزون بر سرعت بخشيدن به يک کار، حفظ ارتباط و صله رحم و دوري جستن از کار انفرادي است که جزء توصيه‌هاي تأکيد شده دين مبين اسلام نيز هست.
مراد نصري با بيان اينکه "گل درو" نه تنها بين اهالي يک روستا در حال اتفاق است، بلکه ميان جوامع روستايي مناطق مختلف استان هم گاه خودنمايي مي‌کند، افزود: در کار"گل‌درو" علاوه بر مردان، زنان نيز در کنار هم اين نماد اخلاق‌گرايي روستايي را مانايي بخشيده‌اند.

کارشناس ارشد اخلاق اسلامي در تبيين چگونگي گل درو در بين جامعه زنان روستايي ايلام نيز گفت: در زمان عمل جمعي مردان روستا، زنان در تهيه آذوقه يا در کمک به جابجايي محصولات برداشت شده به ياري همسران خود مي‌شتابند.
وي به قاليبافي بانوان روستاهاي ايلام به صورت جمعي نيز اشاره کرد و گفت: زنان روستايي براي سرعت بخشيدن به کار يک بافنده به صورت دسته جمعي به ياري او مي‌آيند تا نتيجه او هرچه زودتر به فرجام برسد و اين عمل بي‌شباهت با "گل‌درو" نيست.
در همين رابطه مديرکل ميراث فرهنگي ،صنايع دستي وگردشگري استان ايلام در خصوص چگونگي ثبت "گل‌درو" در فهرست آثار ملي به خبرنگار ايسنا گفت: خوشبختانه مستندسازي اين اثر فاخر محلي به جهت ثبت ملي آن انجام گرفت است.
"علي قاسم‌پور" اضافه کرد: چگونگي ثبت اين اثر فاخر بومي در فهرست آثار ملي به شاخص‌هايي بستگي دارد که بايد احراز شود.
وي با پيش‌بيني اينکه "گل‌درو" در فهرست آثار ملي قرار خواهد گرفت، افزود: مستند اين اثر براي ثبت ملي به مرکز ارسال شده است تا ارزيابي شود.


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 24 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

شکار

خبر فوري- اختصاصي ايرن
قميشلو در محاصره خونخواهان شکارچي مقتول تيراني
ايران- گروه حيات وحش: التهابي تازه براي محيط زيست ايران. قتل يک شکارچي ديگر محيطباناني ديگر را روانه زندان کرد. خونخواهان شکارچي مقتول هم اکنون پاسگاه محيطباني و منطقه حفاظت شده قميشلو را محاصر کرده اند.

به گزارش خبرگزاري مستقل محيط زيست ايران ماجرا چهارشنبه گذشته رخ داد. هنگامي که در زدوخورد مابين شکاچياني غير مجاز با محيطبانان يک شکارچي جوان به نام رضواني کشته شد. منسوبان او ادعا کرده اند گلوله از پشت به اين شکارچي اصابت کرده است. متعاقب اين حادثه پنج محيطبان منطقه قميشلو دستگير و روانه زندان شده اند.
بر اساس اين گزارش مقتول اهل تيران استان اصفهان بوده و هم اکنون شماري از اهالي اين منطقه به خونخواهي او قميشلو را محاصره کرده اند و اوضاع منطقه ملتهب گزارش شده است. هنوز سازمان حفاظت محيط زيست در اين باره واکنشي نشان نداده است.



 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 24 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

آبچليک

  اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت (IUCN) ‌در بيانيه جديدي اعلام کرد: در شرايطي که فقط حدود 100 جفت آبچليک منقار قاشقي در کل حيات وحش جهان باقي مانده، ا‌دامه حيات اين پرندگان کمياب با بحران مواجه شده است.

 

به گزارش سرويس «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ به منظور نجات اين گونه از خطر نابودي، ائتلاف جهاني SOS با نام کامل Save Our Species به معني «گونه‌هاي ما را نجات دهيد» و با مشارکت IUCN‌، از يک پروژه ابتکاري جديد با هدف افزايش جمعيت آبچليک‌هاي منقار قاشقي در زيستگاه‌هاي تابستاني آنها در روسيه حمايت کرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت، ‌صندوق حمايت از پرندگان وحشي و تالاب‌ها بعنوان يکي از اعضاي IUCN با همکاري باغ وحش مسکو و مرکز حمايت از پرندگان روسيه اخيرا به موفقيت‌هاي چشمگيري در زمينه جفت گيري، پرورش و آزاد کردن 9 جوجه آبچليک‌ منقار قاشقي در طبيعت دست يافته‌اند.
نام اين پرونده در فهرست قرمز گونه‌هاي در معرض انقراض IUCN‌ به چشم مي‌خورد. اين 9 جوجه در زيستگاه‌هاي ناحيه پوشش گياهي توندرا در منطقه چوکوتکا واقع در شرق روسيه پرورش يافته و تحت مراقبت قرار گرفته‌اند.

 



 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 24 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

خرس قهوه اي
رييس اداره حفاظت محيط‌زيست مشگين‌شهر گفت: يک قلاده خرس قهوه‌اي که به قصد خوردن آب در استخر افتاده بود، با ضربات اجسام سخت از پاي درآمد.

 

به گزارش ايسنا، حسين دهقاني در اين باره گفت: به دنبال اين حادثه کارشناسان اداره حفاظت محيط زيست و شبکه دامپزشکي شهرستان در محل حاضر شده و پس از معاينه لاشه و تاييد نحوه کشته‌شدن حيوان صاحب باغ را به عنوان متهم اصلي تحويل مقامات قضايي دادند. به گزارش اداره حفاظت محيط زيست مشگين شهر، وي گفت: در اين ماجرا صاحب‌باغ در حالي که مي‌توانست با مطلع‌کردن ماموران اداره حفاظت محيط زيست زمينه نجات و بازگرداندن اين حيوان به آغوش طبيعت را فراهم کند از اين کار خودداري کرد. وي از باغداران خواست براي جلوگيري از حوادث مشابه نسبت به ايمن‌سازي استخرهاي خود اقدام کرده و از هرگونه تعرض نسبت به حيوانات خودداري کنند.

 


 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 24 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

زیست بوم: آلبوم خانوادگی یک تمساح؛ پدر، مادر…!

 

تمساح - سایت زیست بوم

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 23 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

هوشنگ ضيايي: سازمان محيط زيست به جاي صدور جوابيه اقدامات مناسب انجام دهد
فروش گوزن زرد ايراني در بازار سليمانيه عراق

 

 

 بزرگنمایی
يک استاد دانشگاه گفت: بر اساس گزارش هاي محلي، يک راس گوزن زرد ايراني در کردستان سليمانيه عراق به فروش رسيده است.

خبرگزاري موج به نقل از هوشنگ ضيايي، استاد دانشگاه و انتقال دهنده گوزن زرد ايراني به جزيره اشک درياچه اروميه، نوشت: در گذشته تصور مي شد، نسل گوزن زرد ايراني منقرض شده است. وي افزود: 60 سال پيش گوزن زرد ايراني در جنگل هاي دز و کرخه خوزستان مشاهده و تعدادي از آنها با هدف تکثير به دشت ناز ساري منتقل شود.

ضيايي خاطر نشان ساخت: با توجه به وضعيت مطلوب زيستگاهي در جزيره اشک واقع در درياچه اروميه، در سال 56، سه گوزن زرد شامل دو ماده و يک نر از دشت ناز به اين منطقه منتقل و در سال 60 تعداد بيشتري گوزن زرد به اين ناحيه انتقال يافت.

وي گفت: در حال حاضر جمعيت گوزن هاي زرد ايراني در جزيره اشک به 300 راس رسيده و به دليل ايجاد سکون در رشد جمعيت اين گونه، حدود 30 راس از گوزن هاي زرد مجددا به خوزستان منتقل شدند.

اين استاد دانشگاه درباره دلايل مساعد بودن شرايط جزيره اشک و تکثير گونه گوزن زرد ايراني، بيان داشت: در اين جزيره هيچ شکارچي طبيعي براي گوزن زرد وجود نداشت. وي ادامه داد: اين جزيره يک چشمه داشت بنابراين دو آبشخور ديگر براي استقرار اين گونه ساخته شد.

منتقل کننده گوزن زرد ايراني به جزيره اشک درباره دلايل خروج اين گونه از جزيره اشک، اذعان داشت: جزيره اشک مکاني است که اطراف آن را آب احاطه کرده و امکان ورود شکارچيان به اين منطقه وجود نداشت. وي افزود: گوزن هاي زرد نيز قادر نبودند از اين جزيره خارج شوند بنابراين شرايط امني براي زندگي آنها فراهم شده بود اما با خشک شدن درياچه اروميه، امکان خروج اين گونه از جزيره فراهم شد.

ضيايي ورود شکارچيان طبيعي به جزيره اشک را يکي از دلايل خروج گوزن هاي زرد از اين منطقه دانست و گفت: گوزن هاي زرد تا کنون حتي شغال نيز نديده اند، بنابراين با خشک شدن آب درياچه اروميه و امکان ورود شغال ها به اين جزيره، دچار اضطراب شده و ممکن است به اين دليل از جزيره خارج شده باشند.
وي خشک شدن چشمه ها را دومين دليل خروج گوزن زرد از جزيره اشک اعلام کرد.

اين استاد دانشگاه ادامه داد: آغاز فصل جفت گيري گوزن هاي زرد، دليل ديگري براي خروج اين گونه از جزيره است زيرا فصل جفت گيري اين گونه از اوايل شهريور آغاز مي شود و نرها براي تعيين قلمرو با هم مي جنگند. وي اضافه کرد: اين نزاع ها سبب شده جوانترها که تاکنون امکان خروج از جزيره را نداشته اند، به دليل ترشح هورمون هاي جنسي گيج شده و از محدوده جزيره خارج شوند.ضيايي فصل جفت گيري گوزن هاي زرد را يک ماه اعلام کرد.

وي وزش بادهاي نمکي و پوشيده شدن علف ها از رسوبات شور را يکي ديگر از دلايل خروج گوزن هاي زرد از جزيره دانست.

اين منتقل کننده گوزن زرد به جزيره اشک با تاکيد بر اينکه تا کنون هيچ مطالعه دقيقي درباره دلايل خروج گوزن زرد انجام نشده، درباره اظهارات اخير رييس سازمان محيط زيست مبني بر انعکاس نور خورشيد توسط نمک هاي درياچه اروميه و تاثير آن بر چشم گوزن هاي زرد، اظهار داشت: بايد با مطالعات کارشناسي دقيق در اين زمينه اظهار نظر کرد.

وي ادامه داد: ممکن است يک عامل يا مجموعه اي از عوامل منجر به خروج گوزن هاي زرد از جزيره اشک شود اما براي اظهار نظر قطعي نياز به بررسي هاي کارشناسانه داريم و به صرف گفته هاي يک نفر، نمي توان مسايل را تاييد يا رد کرد.
ضيايي از گير کردن گوزن هاي زرد در لجن زارهاي اطراف درياچه اروميه خبرداد و افزود: محيط بانان تلاش هاي زيادي براي نجات دادن اين گوزن ها انجام داده اند.

وي با اشاره به گزارش هاي مردمي رسيده از منطقه، خاطر نشان ساخت: حداقل يک گوزن زرد در قره قشلاق بوسيله شکارچيان شکار شده و گارد آذربايجان شرقي متخلف را دستگير کرده است. صورتجلسه رسمي نيز براي آن تهيه شده است.

اين استاد دانشگاه افزود: همچنين لاشه يک گوزن زرد در لجن زارهاي اطراف درياچه اروميه پيدا شده و بخشي از گوزن ها در مزارع جنوب اطراف درياچه اروميه مشاهده شده اند، در اين شرايط برخي نيز اقدام به شکار اين گونه مي کنند.

وي وضعيت گوزن هاي زرد ايراني را اسف انگيز توصيف کرد و افزود: سازمان حفاظت محيط زيست براي حفظ اين گونه بايد برنامه هاي آموزشي و اطلاع رساني مناسبي براي مردم و جوامع محلي برگزار کرده و به مردم بگويد که اين گونه بسيار ارزشمند است.

ضيايي ادامه داد: در حال حاضر بسياري از سازمان هاي مردم نهاد، علاقمند هستند که در زمينه اطلاع رساني به مردم، با سازمان حفاظت محيط زيست همکاري کنند.

وي اذعان داشت: مشکلات پيش آمده براي گوزن زرد ايراني به دليل کم کاري سازمان حفاظت محيط زيست نيست، محيط بانان شبانه روز کار مي کنند اما به دليل کمبود پرسنل به راحتي امکان کنترل شرايط وجود ندارد.
اين استاد دانشگاه اظهار اميدواري کرد: سازمان حفاظت محيط زيست فقط اکتفا به صدور جوابيه نکند بلکه اقدامات مناسبي در اين زمينه انجام دهد.

وي افزود: مشکلات فعلي پيش آمده براي جزيره اشک و درياچه اروميه ناشي از سدسازي هاي بي رويه و مهندسان مشاوري است که با ساخت سدها موافقت کرده اند، هيچ يک از مشکلات فعلي به دليل عملکرد سازمان حفاظت محيط زيست نيست.

ضيايي با اشاره به تمايل بسياري از کارشناسان داوطلب براي حضور در جزيره اشک و کمک به بهبود وضعيت گوزن هاي زرد ايراني، بيان داشت: در پروژه حفاظت از يوزپلنگ ايراني، تجربيات موفقي در زمينه استفاده از کارشناسان در قالب سازمان هاي مردم نهاد داشتيم.

وي ادامه داد: دو سازمان مردم نهاد در پروژه يوزپلنگ ايراني تشکيل شد. اين دو مجموعه از حمايت نهادهاي بين المللي استفاد کردند و کارشناسان جوان آنها در مناطق مختلف حضور يافته و به مردم آموزش دادند.

منتقل کننده گوزن زرد ايراني به جزيره اشک گفت: اين آموزش ها به حدي بر مردم منطقه تاثيرگذار بود که حتي يک قلاده يوزپلنگي که شکارچيان قصد فروش آنرا داشتند به بهاي دو ميليون تومان بوسيله جوامع محلي خريداري و به محيط زيست تحويل داده شد.

وي افزود: در حال حاضر اين يوزپلنگ که بعدها کوشکي نام گرفت در خراسان شمالي نگهداري مي شود.

ضيايي در پاسخ به اينکه کدام زيستگاه ها براي انتقال گوزن زرد ايراني مناسب است، اظهار داشت: زيستگاه هاي مناسبي در منطقه آذربايجان نظير منطقه سردشت وجود دارد همچنين زيستگاه هاي زاگرسي براي انتقال اين گونه مناسب هستند.

وي گفت: البته به دليل اينکه اين حيوانات با شرايط جديد آشنا نيستند، يکسال بايد آنها را بوسيله محيط بانان تحت حمايت قرار داد تا شکارچيان به سراغ آنها نروند، پس از آن به تدريج زمينه زندگي مستقل اين گوزن ها در محيط فراهم خواهد شد.

اين استاد دانشگاه اذعان داشت: براي گوزن هاي رها شده بايد از گردنبندهاي ماهواره اي استفاده کرد تا امکان رديابي آنها وجود داشته باشد.

نوشته شده در ساعت 09:16:32 , مورخ 22/07/1391
کد خبر : 91071056

منبع:http://isdle.ir/news/index.php?news=8829


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 23 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

نوشته شده در ساعت 08:45:21 , مورخ 22/07/1391
کد خبر : 91071055
منبع:http://isdle.ir/news/index.php?news=8828

دانش اموختگان محیط زیست عضو نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گیلان جذب صنایع خواهند شد
رصد وپایش زیست محیطی صنایع گیلان


 

 

 بزرگنمایی
 لیــــلا مســروری: حضور موثر کارشناسانی که به معنای واقعی و با وقت کافی حافظ منافع محیط زیست در صنایع باشند همواره یکی از خواسته های مطرح فعالان محیط زیست بود.

به گزارش سبز پرس سرانجام گامهای اولیه برای دست یابی به این مهم با توافق چند جانبه بین سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گیلان ، سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان ، شرکت شهرکهای صنعتی گیلان و اداره کل حفاظت محیط زیست برداشته شد.

نخستین دوره آموزشی نظارت و کنترل آلاینده های کارخانجات صنعتی با 45 کارشناسان محیط زیست عضو نظام مهندسی کشاوری و منابع طبیعی استان گیلان پس از طی دوره اموزشی شش ماهه خاتمه یافت و اینک این نیروها آماده اند تا پس از عقد قرارداد با واحدهای صنعتی ، عمرانی ، خدماتی و زیر بنایی در کنار صنایع برای رسیدن به شاخصه های توسعه پایدار وارد گود شوند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان و عضو شورای مرکزی نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در این مراسم با تاکید بر اینکه هدف ِ مجموع این فعالیت هدیه کردن محیط زیستی سالم به همگان است گفت: به رغم محدودیت نیروهای کارشناس سازمان در قیاس با عدد روبه رشد کارخانجات و واحدهای صنعتی مختلف ، تربیت و گسیل نیروهای کارشناس محیط زیست عضو نظام مهندسی می تواند فرصتی برای توان افزایی در رصد و نظارت و نیز اعمال راهبری های کارشناسانه محیط زیستی به واحد های مختلف صنعتی و خدماتی باشد که به نوبه خود اتفاق بسیار ارزنده ایی است.

امیر عبدوس افزود : در بندهای الف ، ب و ج مترتب بر ماده یکصد و نود و دوم قانون برنامه پنجم به منظور کاهش عوامل آلوده کننده و مخرب محیط زیست کلیه واحدهای تولیدی ، صنعتی ، عمرانی ، خدماتی و زیر بنایی ملزم شده اند تا مواردی چون لزوم ارزیابی اثرات زیست محیطی و رعایت آنها توسط مجریان طرح ، نمونه برداری و اندازه گیری آلودگی ها در چهارچوب خود اظهاری و راه اندازی سامانه پایش لحظه ایی و مداوم و ارتقا مشخصات فنی مطابق با ضوابط و استاندارد های محیط زیست را در دستور کار قرار دهند.

وی تصریح کرد : از ناظران زیست محیطی واحدهای موضوع ماده فوق الذکر انتظار میرود که تشکیل و هدایت بخش محیط زیست واحدهای HSE (ایمنی – بهداشت – محیط زیست ) و نظارت لازم ضمن اجرا و پس از بهره برداری و ارائه گزارش منظم و ادواری به محیط زیست استان را عهده دار شوند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست افزود : همچنین این کارشناسان، نمونه برداری و اندازه گیری آلودگی و تخریب محیط زیست واحد مشمول در قالب خود اظهاری انجام داده و در مواردی که واحد ضرورت و قابلیت نصب سامانه پایش لحظه ایی و مداوم را دارد نظارت و راهبری آن راعهده دار شوند .

عبدوس تاکید کرد :  انتظار می رود کارشناسان عضو سازمان نظام مهندسی طرف قرار داد با واحدهای صنعتی راهبری سیستم های تصفیه فاضلاب و سیستم های کاهش و فیلترینگ الودگی هوا را در واحدهای حوزه مسئولیت ، انجام دهند .

عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور تاکید کرد : ناظران معتمد سازمان باید در دوره های اموزشی که توسط سازمان نظام مهندسی و تحت نظارت و استانداردهای سازمان حفاظت محیط زیست است شرکت کرده و نمره قبولی را اخذ کنند و اگر در بازرسی ادواری کارشناسان ادارات کل محیط زیست استانها مشخص شود استانداردهای زیست محیطی در واحد رعایت نشده این ناظر به هیئت انتظامی نظام مهندسی معرفی و از ادامه فعالیت وی ممانعت بعمل می آید.

عبدوس در ادامه به موارد دستورالعمل انضباطی و خلاف شئوون حرفه ایی اعضای سازمان مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی جهت اطلاع حاضران اشاره کرد.
اموزش مستمر

رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان گیلان نیز ضمن بیان  مواردی که نظام مهندسی معدن در چنین روندی ، تجربه کرده بود گفت : لازم است مهندسان ناظر و مسولان فنی در دوره های آموزشی شرکت کنند چراکه یقینا اطلاعات تئوریک دانشگاهی کاربرد عملی لازم را ندارد ، لذا باید با آموزش مستمر و  گذراندن دوره های کاربردی در تقویت توان اجرایی و عملی  خود بکوشند.

علی منتظری حوزه صنعت را حوزه ایی گسترده خواند و گفت : در گیلان دوهزار و پانصد واحد تولیدی فعال وجود دارد که از این تعداد ، سیصد واحد بعنوان واحد بزرگ تلقی میشوند لذا زمینه جذب نیرو جهت نظارت زیست محیطی فراهم است .

وی تاکید کرد : گاه کارشناسان محیط زیست صرفا به واحدها "نه" می گویند اما راهکار نمی دهند که امیدواریم با ورود  و استقرار نیروهای جدید راهکارهای اصلاحی نیزبه واحد ارائه شود.

منتظری همچنین بر تشکیل بانک اطلاعاتی از ناظران دوره دیده و مورد وثوق سازمان نظام مهندسی جهت دسترسی آسان واحدها صنعتی و سایرین برای شناسایی آسان  جهت دعوت به همکاری ، تاکید کرد .

تصفیه خانه ها نیازمند راهبری نیروهای متخصص

مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی گیلان نیز با ابراز خرسندی از این روند ارتباطی گفت : یکی از خروجی های مباحث آمایش سرزمین ، استراتژی توسعه صنعتی و توسعه پایدار تشکیل شهرکهای صنعتی است که مجموعه متمرکزی از خدمات و فعالیتها را در عین حفاظت محیط زیست انجام میدهد.

مجید عباسیان امین ضمن تبیین جایگاه زیست محیطی شهرکهای صنعتی اعم از مکان یابی ، استقرار تا موارد مشمول راهبری گفت : نقطه عطف حضور و بهره گیری از دانش فنی ناظران در تصفیه خانه های واحد های مستقر در شهرکهای صنعتی در همپا سازی خروجی آنها با شرایط تصفیه خانه مرکزی است.

آرمون رئیس سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی کشور در سخنان کوتاهی به دانش آموختگان توصیه کرد حتما به مطالعه عمیق و ارتباط با کارشناسان با تجربه در این عرصه مبادرت کنند.

توافق های بین دستگاهی

بنا به اظهارات مسولان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان ، با توافقهای چند جانبه بین سازمان نظام مهندسی ، اداره کل حفاظت محیط زیست، شرکت شهرکهای صنعتی و سازمان صنعت معدن تجارت گیلان مقرر شده است : کلیه کارخانجات صنعتی آلاینده استان جهت کنترل و پایش آلایندگی نسبت به عقد قرارداد با ناظر زیست محیطی ( کارشناسان محیط زیست) بعنوان مسئول فنی پایش اقدام کنند.

همچنین مقرر گردید کلیه کارخانجات صنعتی استان پس از ارائه درخواست برای تاسیس ،  جهت دریافت پروانه تاسیس با معرفی از طریق سازمانهای ذیربط به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان ، نسبت به عقد قرارداد ناظر زیست محیطی ، با کارشناس ناظر محیط زیست از طریق سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی اقدام کنند.

 

بر همین اساس توافق شد کلیه کارخانجات صنعتی جهت دریافت پروانه بهره برداری نسبت به ارائه گزارش پایان کار ناظر زیست محیطی و عقد قرارداد با مسئول فنی پایش اقدام لازم را بعمل اوردند.

در حاشیه
*
خانم های کارشناس محیط زیست عضو نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گیلان، اکثریت جمعیت شرکت کنندگان این دوره شش ماهه را تشکیل میدادند.
* با پایان مراسم اختتامیه و پس از استماع  صحبتهای مسولان امر و تاکید فراوان بر لزوم جذب و حضور این نیروها، اغلب شرکت کنندگان، از مسولان سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گیلان زمان انعقاد قرار داد برای حضور در واحدهای صنعتی را سراغ می گرفتند!
این مهم لزوم تدوین هرچه سریعتر ائین نامه ها و جزئیات اجرا اعم از قرار دادها ، نحوه معرفی ، تعرفه ها و حتی چگونگی دریافت انها را در پاسخ به اشتیاق این گروه تازه نفس و پر انگیزه می طلبد.


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 23 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com