Environmentalist


این خرس‌های بامرام و ما آدم‌های بی‌مرام!

    با قتل فجیع یک قلاده خرس قهوه‌ای دیگر در دامنه‌های سهند واقع در استان آذربایجان غربی، شمار خرس‌هایی که در طول یک سال اخیر در فلات ایران کشته شده‌اند به عدد هشت رسید. قتل خرس‌ها در ایران‌زمین در حالی افزایش می‌یابد که شمار آنها در طول چند دهه‌ی اخیر به شدت کاهش یافته و در صورت تداوم این روند، ممکن است یکی از بزرگترین پستاندارهای ایران و جهان، در سیاهه‌ی سرخ IUCN قرار گرفته و همان راهی را برود که یوزآسیایی در ایران طی کرده و می‌کند.
یکبار دیگر به این عکس دقت کنید ... چه پیامی را دارند این پانداهای دوست‌داشتنی انتقال می‌دهند؟ انگار در حالی که به مرور بر شمار آدم‌هایی که زیر آدم را خالی می‌کنند، افزوده می‌شود، بر شمار خرس‌هایی که زیر هم‌نوع‌شان را پر کرده و تکیه‌گاهی امن برایش می‌شوند، افزوده می‌گردد! آیا این خجلت‌بار نیست؟

    حقیقت این است که دنیای حیوانات هم پر از عشق و معرفت و رفاقت و پای هم ایستادن است، سزاوار نیست تا لذت زندگی را از آنها بگیریم، زیرا دوست داریم به کیفیت زندگی و معاش‌مان با مرگ آنها بیافزاییم.

    به حادثه تلخ شیدا در دیار چهارمحال و بختیاری دقت کنید و از خود بپرسید: چرا همچنان عده‌ای حاضرند ننگ خوردن انگ شکارچی را بر خود بپذیرند و حتی در این راه بر حافظان طبیعت هم شلیک کنند؟!

     آی انسان‌های بامرام! به خدا این عین بی مرامی است! نیست؟

http://darvish100.blogfa.com/

 

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 31 مرداد 1391برچسب:خرس, شکار, سهند, پاندا, حقوق حیوانات, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

ایران: 28 پله بالاتر از آمریکا؛ 50 پله بالاتر از روسیه!

    در یکی از روزهای مهر 1390، در ماجرای غلام امیری و عملیات نجات‌بخشش برای جلوگیری از غرق شدن یک خرس ماده در روستای ونک سمیرم، با حیرت پرسیدم: «چرا بازتاب رسانه‌ای نجات یک خرس در سمیرم به اندازه قتل یک خرس در همان محل انعکاس نمی‌یابد؟!»
    تو گویی انگار میل عجیب و اسرارآمیزی در آدمی وجود دارد تا راوی و بازگوکننده و تحلیل‌گر خبرهای ناخوش و رخدادهای ناگوار و پس‌رفت‌های خجلت‌بار باشد؛ درصورتی که واقعاً همه‌ی خبرها هم بد نیست ...
    و یکی از تازه‌ترین این خبرها، ماجرایی است که در بیست و ششمین روز از مردادماه 1391، آن را در صفحه هفت روزنامه آرمان انتشار دادم؛ ماجرایی که کوشیده است، بپرسد:
    چرا افزایش ضریب شادمانی ایرانیان، به اندازه کاهش آن، جذابیت ندارد؟ نه برای مردم، نه اهل رسانه و نه حتا سازمانی که برای یافتن خبرهای خوش، به سوراخ موش هم رحم نمی‌کند! می‌کند؟

 

چرا آن سقوط را همه می‌بینند؛ اما این صعود را نه؟

 

      تازه‌ترین رده‌بندی کشورهای جهان مبتنی بر شاخص سرزمین شاد یا (Happy Planet Index (HPI که در ماه ژوئن گذشته توسط یک بنگاه اقتصادی مستقل به نام (nef (the new economics foundation و با حمایت نهادهای معتبر محیط زیستی و اقتصادی وابسته به سازمان ملل متحد، منتشر شده است، نشان می‌دهد که جایگاه ایران در بین 151 کشور مورد بررسی، با 4 پله بهبود، از رتبه 81 به رتبه 77 ارتقاء یافته است. به عبارت دیگر، فقط 76 کشور در دنیا وجود دارد که مردمش به صورت بالقوه شادتر از ایرانیان هستند.

  این شاخص که هر سه سال یکبار مورد اندازه‌گیری قرار می‌گیرد و از حاصل ضرب شاخص رفاه اقتصادی (Experienced well-being) در شاخص امید به زندگی (Life expectancy) تقسیم بر شاخص ردپای بوم‌شناختی (Ecological Footprint)، بدست می‌آید، نشان می‌دهد که رابطه‌ای ‌مستقیم و معنی‌دار بین سرزمینی که از طبیعتی مطلوب‌تر، با توان بوم‌شناختی بیشتر و غنای اکولوژیکی درخورتر بهره‌مند است با مردمی که در آن سرزمین زیست می‌کنند، وجود دارد. به عبارت ساده‌تر، هر چه زیگونگی حیات (تنوع زیستی) در کشوری بیشتر باشد، هر چه گیاهان و جانوران ساکن در یک قلمرو سیاسی، از امنیت بیشتر، زیستگاه غنی‌تر و امید به زندگی متعادل‌تری برخوردار باشند، انتظار می‌رود که مردم ساکن در آن اقلیم سیاسی هم از نشاط، شادی، روحیه و کارایی بیشتری برخوردار بوده و درجه افسردگی و میل به خودکشی در آنها در کمینه باشد.

    در حقیقت، این شیوه‌ی ‌نوین رتبه‌بندی کشورها که عملاً از سال 2006 میلادی آغاز شده است، کمک می‌کند به ترویج حسابداری سبز و انتقال اقتصاد ملّی بر بنیاد ملاحظات اقتصاد اکولوژیکی در بین کشورهای عضو سازمان ملل متحد؛ یعنی همان آموزه‌ای که طراحان برنامه پنج ساله چهارم کشور در قالب ماده 59 در متن آن گنجاندند که البته تحقق نیافت؛ اما خوشبختانه، عیناً به برنامه پنجم افزوده شد.

    در بررسی گزارش اخیر، البته می‌توان تحلیل‌های متنوع و فراوان بسیاری را ارایه داد؛ از جمله این که ایران، در حالی به رتبه 77 دست یافته است که رتبه ایالات متحده آمریکا 105 است که یک آبروریزی بزرگ برای کشوری محسوب می‌شود که ادعای حفاظت از محیط زیستش، گوش دنیا را کر کرده است. همچنین، رتبه روسیه در این جدول، 122 است که به مراتب وضعیت وخیم‌تری را نشان می‌دهد. اما شاید از این دو مورد تأمل‌برانگیز‌تر برای ایرانیان، وضعیت اسفبار اغلب کشورهای ثروتمند حاشیه جنوبی خلیج فارس است، به نحوی که در این جدول، امارات متحده عربی در رتبه 130، کویت در رتبه 143، بحرین (146) و قطر در رتبه خفت بار 149 قرار دارند (کشوری که قرار است میزبان جام جهانی فوتبال هم باشد و حتا ادعای برگزاری المپیک را هم دارد!) که فقط دو کشور بسیار فقیر چاد و بوتسوانا در آفریقا را در زیر دست خود می‌بیند. البته وضعیت کشور عربستان سعودی به دلیل وسعت زیاد و جمعیت کم آن، همچنان از دیگر کشورهای منطقه بهتر بوده و در رتبه 56 قرار دارد. هر چند همین کشور، با یک سقوط فاحش 43 پله‌ای نسبت به سال 2009 روبرو بوده است که نشان از شتاب تخریب محیط زیست در آن کشور و شکست طرح‌های بلندپروازانه‌ی نمک‌زدایی‌اش دارد.

     واپسین نکته آن که نگارنده نمی‌تواند حیرت خود را مخفی سازد از این که چرا زمانی که در آغاز سال 2012 در شاخص EPI (شاخص عملکرد محیط زیستی) اعلام شد که جمهوری اسلامی ایران، 36 پله سقوط کرده است ، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی و بین‌المللی آفرید و حتا سازمان حفاظت محیط زیست کشور را وادار به واکنش کرد؟ اما اینک که از منظر شاخص سرزمین شاد بهبود داشته‌ایم (هر چند اندک)، اما هیچ رسانه‌ای به آن نمی‌پردازد و شگفت‌آورتر آن که حتا سازمان متولی محیط زیست کشور هم که علی‌القاعده باید از این فرصت سود جوید، به آن اشاره‌ای نمی‌کند؟! انگار که همه در خواب غفلت و بی‌تفاوتی به سرمی‌بریم! نمی‌بریم؟

    دست آخر آن که هر چند، به نسبت سال 2009، موقعیت ما 4 پله بهبود یافته است، اما یادمان باشد که رتبه ایران در سال 2006، شصت و هفتم بود! یعنی هنوز 10 پله نزول را نسبت به شش سال پیش باید بپذیریم.

     و این که هموطن عزیز من!

    با نگاهی به چند کشور نخست این جدول و مشاهده‌ی نام کشورهایی چون کاستاریکا، ویتنام، ال‌سالوادر، جامائیکا، پاناما، نیکاراگوئه و ونزوئلا، فکر می‌کنید چرا شادترین مناطق جهان باید چنین کشورهایی باشند؟

    پی نوشت:

    - متن کامل گزارش سال 2012 شاخص سرزمین شاد

    - رتبه بندی کامل 151 کشور جهان با توجه به سه شاخص رفاه، امید به زندگی و ردپای بوم‌شناختی
 

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 31 مرداد 1391برچسب: شاخص سرزمین شاد, HPI, غلام امیری, خرس, روستای ونک سمیرم, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

برای روباه شیدایی که در شیدا سکته کرد و رفت!

    نامش اصغر درخشان است، هفت سالی می‌شود که می‌شناسمش. نخستین بار در ارتفاعات بالادست تنگ زندان واقع در شمال منطقه حفاظت شده سبزکوه دیدمش ... او یکی از محیط‌بان‌های پاسگاه چهارتاق در جنب ناغان بود؛ محیط‌بانی که افتخار می‌کند به رسالتی که برعهده گرفته است ...
    چندی پیش دوباره او را دیدم، اینبار در کنار زاینده رود و در نزدیکی‌های منطقه حفاظت شده شیدا ...
    برایم داستانی را تعریف کرد که تکانم داد و اشک از چشمانم جاری ساخت ... قرار است یک گروه فیلمساز، ماجرایی را که او دیده است، تبدیل به یک فیلم کند ... اما تا آن زمان، فکر می‌کنم کمترین قدردانی از او و از روح بلند آن روباه شیدا، آن است که شما خوبان روزگار و مخاطبان عزیز دل‌نوشته‌هایم را هم از آن آگاه کنم.
    خواهشم این است که شما هم پس از خواندن این داستان، آن را با دوستانی که بیشتر دوست‌شان دارید، به اشتراک نهید تا ایرانیان بیشتری بدانند که یک حیوان، یک روباه هم ممکن است چنان در برابر هم‌نوعانش شرمنده و خجالت‌زده و شرمسار شود که نتواند به زندگی برگردد و تمام کند ...

    اصغر می‌گوید: روزی که مشغول گشت زنی در منطقه حفاظت شده شیدا بوده است، متوجه انباشت مقداری لاشه مرغ می‌شود که احتمالاً از طریق مرغداری‌های محل و پنهانی در آن ناحیه تخلیه شده بودند. وی می‌گوید: در همان لحظه که می‌خواستم به سمت لاشه‌ها حرکت کنم، دیدم یک روباه به سرعت به سمت آنها رفته و می‌کوشد تا لاشه‌ها را استتار کند و سپس از منطقه دور می‌شود ... اصغر هم بلافاصله خود را به محل استتار رسانده و جای مرغ‌ها را عوض می‌کند ...
    از او می‌پرسم: چرا این کار را کردی؟ می‌گوید: می‌خواستم ببینم آیا واقعاً آنقدر که می‌گویند: روباه‌ها باهوش هستند، درست است یا خیر؟
    خلاصه اصغر گوشه‌ای کمین می‌کند تا روباه دوباره برگردد ... منتها اینبار با کمال تعجب، در‌می‌یابد که روباه قصه‌ی ما تنها نیست و با خود چند روباه دیگر را هم آورده است. آنها اما هر چه می‌گردند، لاشه مرغ‌ها را نمی‌یابند ... تا سرانجام، همه‌ی روباه‌ها خسته شده و به دور روباه اصلی، حلقه می‌زنند ...
    اصغر می‌گوید: آنچه که داشتم می‌دیدم، برایم باورکردنی نبود و اگر با چشم خودم نمی‌دیدم، امکان نداشت که قبول کنم ... زیرا روباهی که در مرکز حلقه ایستاده بود، نخست به تک تک روباه‌ها نگاه کرد و آنگاه، ناگهان مانند یک لاشه بر زمین افتاد و بی‌حرکت ماند ...
    اصغر خود را بلافاصله به محل رساند که سبب شد تا دیگر روباه‌ها منطقه را ترک کنند ... اما به این نتیجه رسید که حقیقتاً انگار روباه مرده است! او حتا به سرعت دامپزشک منطقه، آقای دکتر تراکنه را هم خبر کرد؛ اما او نیز نتوانست کاری بکند ... زیرا واقعاً روباه مرده بود ...     حیرت‌انگیزتر آن که پس از معاینه و کالبدشکافی لاشه حیوان، معلوم شد که روباه قصه ما در اثر ایست قلبی، جانش را از دست داده است!

    آری ... روباه‌ها هم ممکن است چنان در پیشگاه رفقای خود، احساس شرمساری و خجالت کنند که توان از دست داده و سکته کنند.
روباه شیدا، بی شک روباه بامرامی بود که دلش نمی‌خواست به تنهایی آن همه غذا را بخورد و برای همین رفقایش را خبر کرد ... و بی‌شک، من اگر جای اصغر بودم، آن آزار را روا نمی‌داشتم و می‌گذاشتم تا آنها از آن غذا بی هیچ ترسی نوش جان کنند ... اما عملکرد اصغر سبب شد تا دریچه‌ای دیگر به سوی جهان حیوانات گشوده شود و ما دریابیم که چه قوانین و سلوکی در بین آنها جاری است ...
    روباه‌ها، انگار جوانمردی و رفاقت و مرام و شرمندگی را خوب می‌فهمند؛ باید به آنها احترام نهاد و این جوانمردانه نیست تا عده‌‌ای سنگدل به نام شکارچی، این حیوانات محترم را نامحترمانه آزار رسانند و یا حتا هدف گلوله مرگبار خود قرار دهند.

    دوستان من: 
    ماجرای این روباه بامرام و شیدا را تا می‌توانید انتشار دهید، شاید سبب شود که یک شکارچی برای همیشه تفنگش را به دیوار منزلش آویزان کند.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 31 مرداد 1391برچسب:روباه, اصغر درخشان, دنیای حیوانات, منطقه حفاظت شده شیدا, چهارمحال و بختیاری, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

خورشید سیاه ، نور می‌تاباند بر فرهنگ محیط زیستی ایرانیان

    گروه خورشید سیاه، احتمالاً نخستین گروه در حوزه‌ی موسیقی است که اغلب آثار خود را به موضوعات مهم محیط زیستی اختصاص داده است. برخی از آثار این گروه را آنقدر دوست دارم که همواره زمانی که در سفر هستم، آنها را گوش می‌دهم ... ماجرای خرس قطبی سمیرم، یا قصه‌ی ریزگردهای عربی ، یا خرس سیاه بلوچی و یا دردنامه دریاچه ارومیه را حتمن از ایشان شنیده‌اید ...
    اینک فرصتی مهیا شده تا طرفداران محیط زیست ایران بتوانند از نزدیک با کار این عزیزان آشنا شده و دست مریزادی جانانه نثارشان کنند. لطفاً تنهای‌شان نگذارید و در شانزدهمین روز از شهریورماه 1391 با حضور در فرهنگسرای پورسینا از ایشان حمایت کنید.
    همچنین امیدوارم، معاونت آموزش سازمان حفاظت محیط زیست کشور و نیز روابط عمومی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور چتر حمایت خود را بر سر این جوانان هنرمند و سبزاندیش وطن گسترانده و سزاوارانه به ترویج چنین حرکت‌هایی همت گمارند.
    پس قرار ما باشد، پنج شنبه: ساعت هشت شب شانزده شهریور در خیابان ایران زمین برای دیدن و شنیدن آثاری از فرزندان هنرمند و طبیعت دوست ایران زمین. 

 

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 31 مرداد 1391برچسب:خورشید سیاه, خرس قطبی سمیرم, ریزگردهای عربی, کنسرت محیط زیستی, دریاچه ارومیه, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

ساحل گيلان

عضو گروه پژوهشي آمايش سرزمين گيلان گفت: ماندگاري گلوله‌هاي نفتي در سواحل گيلان، صدمات جبران ناپذيري به محيط زيست درياي خزر وارد مي‌کند.

به گزارش ايسنا نفت خام يا نفتي که به طور تصادفي از تاسيسات، دکل‌هاي نفتي، لوله‌ها، تانکرها و ... وارد دريا مي‌شود، در اثر عوامل جوي و تابش خورشيد و تبخير اجزاي سبک‌تر، تغليظ شده و حالتي قيرگونه به خود مي‌گيرد که جريان باد و امواج آنها را به صورت توده درآورده و به ساحل مي‌راند.
معمولا رويت گلوله‌هاي نفتي يا تاربال در سواحل از اولين هشدارهاي بروز آلودگي نفتي بوده و اهميت آن به سبب همين هشداردهندگي است. ماندگاري تاربال نيز در سواحل، تابع عوامل مختلفي از جمله نوع و جنس ساحل است. اين توده‌ها نسبت به تغييرات جوي مقاومند و گاه ممکن است با لايه‌اي از ماسه پوشيده شده و از ديد خارج شوند.
در عين حال تاربال در برابر آفتاب تبديل به توده‌اي چسبناک مي‌شود که در صورت چسبيدن به هر جسم ثانوي اعم از کفش يا پا و بدن شناگران، جداسازي آن بسيار دشوار است و به همين دليل، اغلب موجب نگراني پلاژداران، به ويژه در فصل تعطيلات و شنا مي‌شود.
دکتر کريم ثابت رفتار مدرس دانشگاه و عضو گروه پژوهشي آمايش سرزمين گيلان در گفت‌وگو با ايسنا، در اين باره گفت: گلوله‌هاي نفتي ناشي از آلودگي‌هاي هيدورکربني درياي خزر است که معمولا از سواحل کشور آذربايجان وارد درياي خزر ميشود و پس از مدتي فشرده شده و پس از سنگين شدن به کف دريا مي‌روند، اين گلوله‌هاي نفتي براي آبزيان درياي خزر خطري بالقوه محسوب مي‌شوند.
وي افزود: کمبود اکسيژن از جمله آثار گلوله‌هاي نفتي در درياي خزر است که به دريا و تالاب‌ها آسيب جدي مي‌رساند.
اين مدرس دانشگاه با تاکيد بر اينکه هرچه زودتر بايد گلوله‌هاي نفتي را از سواحل استان جمع‌آوري کنيم تا به کف دريا نرسند، خاطرنشان کرد: ماندگاري گلوله‌هاي نفتي در سواحل گيلان صدمات جبران ناپذيري به محيط زيست درياي خزر وارد مي‌کند و اکوسيستم سواحل استان را نيز به خطر مي‌اندازد.
ثابت رفتار اظهار کرد: اگر گلوله‌هاي نفتي قبل از جمع آوري به کف دريا برسند جمع‌آوري آنها از دريا بسيار مشکل‌تر خواهد بود و مخاطرات اين گلوله‌ها از 20 درصد به بيش از 50 درصد خواهد رسيد.
وي تصريح کرد: تلفات پرندگان آبزي از جمله باکلان‌ها و کاکايي‌ها از جمله خسارت‌هاي ثانويه ناشي از آلودگي گلوله‌هاي نفتي در درياي خزر است و اتفاقات ناگوارتري براي ديگر آبزيان نيز رخ خواهد داد.
در تابستان سال 88 نيز حجم عظيمي از تاربال‌ها به ميزان 14 تن به سواحل گيلان رسيده بود که به طور کامل توسط اداره کل بنادر و دريانوردي گيلان جمع آوري شد.
اما آنچه در اين مورد در خور توجه است، لزوم اقدام کشورهاي منطقه در خصوص پيشگيري اين موارد است. در حال حاضر تمامي کشورهاي حوزه درياي خزر، کنوانسيون تهران (حفاظت از محيط زيست درياي خزر) را پذيرفته‌اند و متعهد به انجام اقداماتي براي مقابله با پديده آلودگي نفتي هستند.
وجود تاربال‌ها در سواحل تنها يک نشانه است که بايد جدي گرفته شود تا تجارب ناخوشايند بروز آلودگي نفتي در اين درياچه، کشورهاي منطقه را غافلگير نکند.

http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=7674


 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 31 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

پسماند
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خراسان جنوبی گفت: دولت مسئولیتی در خصوص مدیریت پسماندهای خصوصی ندارد و بخش خصوصی وظیفه دارد پسماند تولیدی خود را مدیریت نماید.

 

صالحی در اولین جلسه کارگروه مدیریت پسماند استان خراسان جنوبی که در محل استانداری تشکیل شد، با استناد به ماده 7 قانون مدیریت پسماند که هر کس پسماندی تولید کند باید آنرا مدیریت نماید گفت: دولت مسئولیتی در خصوص مدیریت پسماندهای خصوصی ندارد و بخش خصوصی وظیفه دارد پسماند تولیدی خود را مدیریت نماید.
وی افزود: بر اساس قانون مدیریت پسماند، حفاظت محیط زیست نظارت بر اجرای صحیح قانون را عهده دار است.
به گزارش ایسنا، در این جلسه مقرر شد سازمان نظام پزشکی استان در اسرع وقت با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان، دانشگاه علوم پزشکی و شهرداری بیرجند نسبت به تعیین تکلیف پسماندهای پزشکی مطب ها، کلنیک ها و آزمایشگاههای خصوصی اقدام نماید.http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=7672



 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 31 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

لرستان


مدير کل حفاظت محيط زيست لرستان گفت: 25 درصد تنوع حيات وحش کشور در لرستان وجود دارد.

مهندس بازگير با اشاره به اهميت و نقش محيط زيست در زندگي انسانها، افزود: همه ما اهميت هوا، آب، خاک، تنوع گياهان زيستي و جانوري را به خوبي متوجه هستيم و مي‌دانيم خلا هر کدام از آنها چه مشکلاتي را بوجود مي‌آورد، ولي با اين وجود متاسفانه همچنان شاهد تخريب و از بين بردن منابع طبيعي، گياهان وجانوران زيست محيطي هستيم.
وي در گفت‌وگو با ايسنا خاطر نشان کرد: ما در استاني زندگي مي‌کنيم که به تنهايي 10 درصد جنگلهاي ايران و 20 درصد جنگلهاي زاگرس را داراست و با خاک کمتر از 2 درصدي، بيش از 12 درصد آبهاي روان کشور را به خود اختصاص داده است.
مديرکل حفاظت محيط زيست لرستان با بيان اينکه همچنين 25 درصد تنوع حيات وحش کشور در گوشه گوشه خاک لرستان وجود دارد، تصريح کرد: با توجه به اين همه نعمتي که خداوند به استان ما عطا کرده، قطعا تکليف ما نيز سنگين‌تر است و به خاطر شکرانه اين نعمت هم که شده همه بايد در جهت حفظ آن تلاش کنيم.
مهندس بازگير يادآور شد: وقتي مشکل زيست محيطي در منطقه‌اي حادث شود و گستره تخريبها به اندازه‌اي زياد باشد که تخريب آن همه چيز را تحت شعاع خود قرار دهد، بنابراين اين تکليف فقط به عهده يک سازمان و يا ارگان خاص نيست، بلکه تکليفي همه گير و همگاني است.
وي خاطر نشان کرد: براي اين تکليف و حراست از منابع طبيعي سه دليل عقلي، قانوني و شرعي وجود دارد، به طوري که در تمام قوانين و مقررات کشور، حفظ منابع طبيعي در اولويت قرار گرفته است.
مديرکل حفاظت محيط زيست لرستان ادامه داد: جلوگيري از تخريب محيط زيست، با قانون، اسلحه، محيط بان و جنگل بان، امکانپذير نيست و در همه دنيا به اشاعه فرهنگ محيط زيست رسيده‌اند و اين قضيه را بسط مي‌دهند، بنابراين موثرترين راه حل براي اين مسئله، فرهنگ سازي در جامعه است.
مهندس بازگير با اشاره به اينکه متاسفانه در لرستان فرهنگ حفاظت محيط زيست به باور تبديل نشده است، افزود: طبق اصل 189 قانون اساسي کشور،همه ارگانها و ادارات بايد عمومي سازي فرهنگ حفاظت محيط زيست را تکليف خود بدانند و اين تنها وظيفه محيط زيست نيست.
وي با اشاره به اينکه محيط زيست يک فرهنگ است، نه يک اداره يا ارگان که مي‌تواند توسعه را نيز به دنبال داشته باشد، افزود: از همه ارگانها خواهشمنديم اصل توسعه پايدار که تلفيقي از حفاظت و بهره برداري است را رعايت کنند و به خاطر کاهش حجم پروژه‌ها به طبيعت آسيب نرسانند.
مديرکل حفاظت محيط زيست لرستان با بيان اينکه هيچ گونه منطقه حفاظت شده در شهرستان کوهدشت وجود ندارد و وظيفه حراست و حفاظت از منابع طبيعي کلا برعهده وزارت جهاد کشاورزي و منابع طبيعي است، تصريح کرد: ساماندهي صنوف آلاينده شهري از تکاليفي است که بايد در شهرستان انجام بگيرد، همچنين ايجاد تصفيه خانه‌هاي آب و فاضلاب حق مردم است که بايد مورد توجه قرار گيرد.
مهندس بازگير با بيان اينکه کوهدشت در زمينه آب با خطر جدي مواجه است و الگوي نامناسب کشت يکي از مشکلات آن است، گفت: جهاد کشاورزي بايد اين الگوي کشت را تغيير دهد و آب را فداي کشتهاي غير استراتژيک نکند.
وي با اشاره به اينکه حجم آبهاي زير زميني کوهدشت خيلي پايين رفته است، افزود: کاشت ذرت که يک کشت استراتژيک نيست، در اين سال که بحراني‌ترين سال طي 50 ساله اخير است، بايد عوض شود و نبايد با کاشت محصولات آب بر، تيشه به ريشه ساير چيزها زد.
مديرکل حفاظت محيط زيست لرستان اظهار کرد: 2 ميليون و 200 هزارهکتار مراتع و جنگل در استان وجود دارد که فقط 200 هزار هکتار آن تحت مديريت حفاظت محيط زيست است.http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=7675

 


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 31 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

خرس قطبي 3


متخصصان دامپزشکي پس از نمونه‌برداري از 11 خرس قطبي عامل بيماري تورم مغز يا آنسفاليت آنها را شناسايي کردند که يک ويروس مش‌مشه جهش يافته در گورخرها بوده است.

در سال 2010 ميلادي در باغ وحش «ووپرتال» آلمان، بيماري التهاب مغزي موجب مرگ يک خرس قطبي ماده به اسم «جيرکا» و بيمار شدن جفت او به نام «لارس» شد که البته خرس نر با تلاش دامپزشکان زنده ماند.
عوامل بيماري‌زاي بسياري در بروز بيماري تورم مغز يا آنسفاليت نقش دارند اما متخصصان دامپزشکي پس از نمونه‌برداري از جيرکا، لارس و 9 خرس قطبي ديگر عامل بيماري را شناسايي کردند که يک ويروس مش‌مشه جهش يافته در گورخرها بوده است.
به گزارش ايسنا و به نقل از لايوساينس، اين ويروس‌ که به جان خرس‌هاي قطبي افتاده در واقع حاصل انتقال بخشي از کد ژنتيکي يک ويروس تبخال اسبي به نسخه دوم همين ويروس است که روي سيستم عصبي حيوانات آلوده، تاثير مي‌گذارد. اين ويروس در خانواده اسب‌ها از جمله گورخر‌ها مشاهده مي‌شود.
دامپزشکان در مرحله بعدي مطالعات خود به بررسي چگونگي انتقال اين ويروس به خرس‌هاي قطبي خواهند پرداخت تا به اطلاعات دقيق‌تري در اين خصوص دست‌ يابند.

 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 31 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

دستکاری ژنتیکی درختان استرالیایی برای تولید کاغذ بیشتر، با مخالفت گسترده علاقمندان محیط زیست روبرو شد پژوهشگران با دستکاری ژنتیکی درختان استرالیایی ایده‌آل برای صنعت کاغذ، آن‌ها را برای رشد در نواحی سرد شمال آمریکا و کانادا آماده کرده‌اند. اما این کار با مخالفت گسترده علاقمندان محیط زیست روبرو شده است.چند شرکت بزرگ کاغذسازی می‌خواهند درختان استرالیایی را در ایالت‌های شمالی آمریکا و کانادا بکارند. دلیل آن‌ها این است که درختان استرالیایی هم خیلی سریع‌تر رشد می‌کنند و هم آوندهایی دارند که برای کاغذسازی کیفیت بسیار بالایی دارند. اما این درختان به هوای بسیار گرم نیاز دارند. حالا این شرکت‌ها با دستکاری این نوع درخت‌ها، آن‌ها را در مقابل سرما و یخ‌زدگی مقاوم ساخته‌اند و در حال حاضر، این آزمایش را پشت سر می‌گذارند که تا چه حد می‌توانند در زمین‌های شمالی پیش بروند. مثل همیشه این اقدام با مخالف شدید محیط‌دوستان مواجه شده است. آن‌ها نگرانند که کاشت درخت‌های دستکاری‌شده در محیطی که بومی آن‌جا نیستند،‌ اکوسیستم و زندگی سایر موجودات منطقه را تحت‌الشعاع قرار بدهد. هرچند که به نظر می‌رسد مثل اغلب نزاع‌های صنعت و اقتصاد با طبیعت‌نگری و محیط‌دوستی، نمی‌توان چندان به توقف چنین پروژه‌ای چشم امید داشت.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 31 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

کارشناسان سازمان ملل متحد اعلام کردند : ” مصرف گوشت موجب تغییر و انحطاط محیط زیست می شود “

سازمان ملل: برای مبارزه با تغییرات اقلیم، گیاه خوار شوید  . هیات مدیریت منابع پایدار سازمان ملل اعلام کرد: مصرف گوشت موجب تغییر و انحطاط محیط زیست می شود و لازم است جمعیت جهان برای مبارزه با تغییرات اقلیم به مصرف غذاهای گیاهی روی آوردکارشناسان معتقدند عمده ترین دلیل انتشار گازهای گلخانه ای تولید غذا و مصرف سوخت های فسیلی است. این هیات بین المللی در گزارش خود آورده است: کاهش قابل توجه اثرات تغییر اقلیم تنها با تغییر اساسی در شیوه تامین غذای سراسر جهان امکان پذیر است. با افزایش جمعیت جهان بیم آن می رود که تولید غذا به عمده ترین عامل تغییر و انحطاط زیست محیطی تبدیل شود. با این حال استفاده از زغال و نفت را می توان به تدریج با منابع انرژی تجدید پذیر مانند باد و خورشید جایگزین کرد. در این گزارش آمده است : تولید محصولات کشاورزی با مصرف ۷۰ درصد آب شیرین و به زیر کشت بردن ۳۸ درصد اراضی دنیا، در تولید ۱۹ درصد انتشار گازهای گلخانه ای نقش دارند. در این گزارش که قرار است به دولتهای جهان ارائه شود، آمده است: تنها راه برای تامین غذای جهانی و در عین حال کاهش تغییرات اقلیم، رو آوردن به رژیم غذایی گیاهی است. آخیم اشتینر” مدیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل می گوید، مردم می توانند با کاهش مصرف گوشت به مبارزه با تغییرات اقلیم کمک کنند. به گفته وی، این هیات تمامی علم موجود را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که در حال حاضر دو حوزه وسیع بطور نامتناسبی تاثیر بسیار زیادی بر روی مردم و سیستم های حامی حیات در زمین دارند که عبارتند از “انرژی به شکل سوخت فسیلی” و “کشاورزی”، بویژه افزایش دامپروری برای تولید گوشت و فرآورده های لبنی.

 http://erijd.ir/index.php?option=com_content&task=view&id=1178&Itemid=59


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 31 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 


 

 

حفظ محیط زیست با مدیریت زباله در منزل

 

 

زباله اصطلاحا به فضولات جامد، نیمه جامد یا مایعی گفته می شود كه ظاهرا به درد نخور بوده و دور ریخته می شود. زباله خانگی شاید مهمترین بخش زباله محسوب شوند كه در صورت تفكیك و مدیرت صحیح بتوانند بخشی از سرمایه های ملی را باز گرداند.

 

 

زباله اصطلاحا به فضولات جامد، نیمه جامد یا مایعی گفته می شود كه ظاهرا به درد نخور بوده و دور ریخته می شود. زباله خانگی شاید مهمترین بخش زباله محسوب شوند كه در صورت تفكیك و مدیرت صحیح بتوانند بخشی از سرمایه های ملی را باز گرداند.

 

 

 

 

امروزه به دلیل افزایش جمعیت، زباله های شهرها نیز افزایش یافته است. از آن گذشته رواج فرهنگ مصرف سبب شده است در شهرهای بزرگی چون تهران هر فرد روزانه 900 گرم زباله تولید كند. زباله های خانگی عبارتند از: پس مانده های مواد خوراكی، كاغذ، شیشه، فلزات، پلاستیك، پارچه و غیره.

 

 

 

 

بخش بزرگی از زباله های خانگی را پس مانده های گیاهی و حیوانی مثل پس مانده سبزی ها، پوست و ضایعات میوه و استخوان و ضایعات گوشت و مرغ و ماهی تشكیل می دهند كه زباله تر به حساب می آید. كاغذ و مقوا اعم از روزنامه، كتاب، دفتر و كاغذ بسته بندی نیز بخش بزرگ دیگری از زباله را تشكیل می دهد.

 

 

 

انواع پلاستیك، ظروف یك بار مصرف، اسباب بازی و قوطی های فلزی و شیشه ای نیز بخشی از زباله های منازل است.

 

 

باید توجه داشت تمام موادی كه از نظر ما به درد بخور نیستند، دور ریختنی نیست. اگر به هزینه های جمع آوری و دفن زباله نگاهی بیندازیم، متوجه می شویم كه با كمی دقت می توان از استهلاك چه سرمایه قابل توجهی جلوگیری كرد.

 

 

 

 

هزینه جمع آوری و دفن هر تن زباله 35 هزار ریال است. برای تولید هر تن كاغذ باید 15 اصله درخت تنومند قطع شود و برای تولید هر تن آلومینیوم 4 تن سنگ معدن و 7 تن زغال سنگ و قیر لازم است. برای تولید شیشه باید مقدار زیادی شن و ماسه از زمین استخراج شود. عمل حفاری و استحراج منظره زشتی به محل معدن می دهد و علاوه بر آن مقدار زیادی سوخت و آب نیز مصرف می شود.

 

 

 

 

هر تن زباله حدود 400 متر مكعب گاز گلخانه ای دی اكسید كربن متصاعد می كند و از هر تن زباله 400 تا 600 لیتر شیرابه خارج می شود كه می تواند تاثیر خطرناكی روی آب و خاك داشته باشد و محل های دفن زباله هر روز گسترش بیشتری پیدا می كنند. اگر تولید زباله به همین ترتیب ادامه داشته باشد، مدت زیادی طول نخواهد كشید كه تمام اراضی اطراف شهرها پر از زباله شده و محلی برای دفن زباله باقی نخواهد ماند.

 

 

 

 

بازگشت به طبیعت در مورد بسیاری از مواد موجود در زباله به طول می انجامد و این مواد سالها باعث آلودگی و آسیب به محیط زیست می شوند. شیشه و قوطی های فلزی و بویژه آلومینیومی صدها سال روی زمین باقی می مانند. كیسه ها و ظروف پلاستیكی كه یك روز به دلیل سبكی و دوام آنها ساخته شدند، امروزه عامل بزرگترین مشكلات زیست محیطی هستند. پلاستیك غیر قابل تجزیه است و كیسه های نایلونی به طور متوسط 500 سال در محیط باقی می مانند. كیسه های پلاستیكی همراه باد همه جا پخش می شوند و بیشتر آنها سر از دریا در آورده با بلعیده شده به وسیله جانداران سبب مرگ آنها می شوند. چنانچه پلاستیك و نایلون موجود در زباله سوزانده شود، اسید كلریدریك ایجاد می كند كه باعث آلودگی هوا و آسیب رساندن به انسان و دیگر موجودات می شود.

 

 

 

 

از سوی دیگر، انباشته شدن زباله در محل و شهرها مكان خوبی برای رشد میكروبها و تولید و تكثیر حشرات و جانوران موذی نظیر موش است؛ زیرا زباله 3 عامل رشد و تكثیر این جانداران یعنی مواد غذایی، رطوبت و پناهگاه را با خود دارد. طبق برآوردهای علمی در هر گرم خاكروبه بین 50 هزار تا 10 میلیون باكتری مختلف وجود دارد. مگس كه ناقل انواع اسهال، حصبه، وبا، سل و … است و موش كه تكثیر آن بستگی به میزان زباله دارد و تیفوس و طاعون را اشاعه می دهد، در اثر انباشتگی زباله سلامت محیط انسانی را تهدید می كنند.

 

 

 

 

بعضی از زباله های خانگی مثل انواع باكتری، لامپهای مهتابی و جیوه ای و لوازم الكترونیكی به علت داشتن سرب، جیوه و كادمیوم در تركیب خود خطرناك هستند.

 

 

 

 

همچنین تعویض خانگی روغن موتور ماشین و جاری كردن آن در فاضلاب شهری به دلیل وجود مواد سمی باعث آلودگی آبها می شود. یك لیتر روغن موتور می تواند تا یك میلیون لیتر آب سالم را آلوده كند.

 

 

 

 

در حالی كه این روغن موتور قابل بازیافت و استفاده مجدد است و می توان آن را به تعویض روغنی ها تحویل داد تا آن را برای تصفیه مجدد تحویل پالایشگاه دهند.

 

 

 

 

 

چگونه مدیریت زباله های خانه را به عهده بگیریم؟

 

 

 

مصرف درست می تواند تا حد زیادی هزینه های خانواده و مصرف آب و انرژی را پایین بیاورد و از تولید بیش از اندازه زباله جلوگیری كند.

 

 

 

 

برای مدیریت زباله های منزل در درجه اول مواد قابل تجزیه مثل پس مانده های آشپزخانه و مواد غذایی را از سایر مواد جدا كنید. این مواد بسرعت تجزیه شده به طبیعت باز می گردد.

 

 

 

 

پس مانده های گیاهی نیز به كود كمپوست تبدیل می شود كه برای اصلاح خواص خاك و جبران مواد غذایی از دست رفته آن مفید است و با اجرای دقیق این طرح می توان روزانه 530 هكتار خاك كشور را احیا كرد.

 

 

 

 

روزنامه ها و كاغذهای باطله و دفترچه های تمام شده مشق نیز قابل بازیافت است كه باید جداسازی شود. همچنین شیشه های به درد نخور منزل علاوه بر قابلیت مجدد تبدیل به شیشه در صورت بازیافت، فضای دفن زباله را نیز اشغال نمی كند. بنابراین شیشه ها را نیز در محل دیگری نگهداری كنید و وقتی انباشته شد آن را به ماموران بازیافت یا خریداران دوره گرد بفروشید.

 

 

 

 

ظروف و قوطی های فلزی آلومینیوم را دور نیندازید. بازیافت آلومینیوم می تواند 90 درصد انرژی لازم برای ساخت آن را به صرفه جویی كند. آلودگی مرحله تولید آن نیز 95 درصد كمتر است. این قوطی ها را نیز جدا نگهدارید و به فروشنده های دوره گرد بفروشید تا به قوطی، ظرف جدید، فویل و ظروف یكبار مصرف آلومینیومی تبدیل شود.

 

 

 

 

برای كاهش خطرات میكروبها و حشرات، در سطل زباله از كیسه های پلاستیكی سالم جای میوه یا خریدهای دیگر استفاده كنید و هر شب در زمان مناسب زباله را به رفتگر تحویل دهید. كیسه های پلاستیكی، ضایعات پلاستیكی و لوازم پلاستیكی شكسته را جمع آوری كنید و به خریداران دوره گرد تحویل دهید. تا جایی كه ممكن است از لباسها و پارچه ها استفاده كنید. از پارچه های پنبه ای برای گردگیری و استفاده در آشپزخانه می توان بهره گرفت.

 

 

 

 

لوازم برقی از انواع باتری بهتر است تا حد ممكن از اسباب بازیها و لوازم باتری دار استفاده نكنید. باتری ها حاوی مواد سمی هستند و قرار گرفتن آن در دسترس بچه ها كار درستی نیست.

 

 

 

 

از قرار دادن لامپهای سوخته در محلی كه قابل شكستن است، خودداری كنید. مواد موجود در آنها بشدت آلاینده است.

 

 

 

 

ظروف غذا را ابتدا كاملا تخلیه كنید و سپس بشویید. این كار باعث می شود رطوبت كمتری وارد زباله ها شود. خرده نان و پس مانده سفره را نیز می توانید برای پرنده ها بریزید. سعی كنید فقط مواد قابل تجزیه را در كیسه ریخته و تحویل رفته گر بدهید.

 

 

 

 

هنگام خرید از بسته بندیهای زیاد از سوی فروشنده جلوگیری كنید. خرید را به طور كلی انجام دهید. مثلا برنج را برای مصرف سالانه خریداری كنید.

 

 

 

 

با این روش كیسه های كمتری برای بسته بندی استفاده می شود. برای خرید نیز می توانید از ساكهای پارچه ای كه پارچه های موجود در خانه ساخته اید، استفاده كنید در صورت امكان شیرینی و آجیل را در پاكتهای كاغذی بخرید. از ظروف یك بار مصرف نیز كمتر استفاده كنید.

 


 

اگر در حیاط خانه تان باغچه دارید، می توانید مقداری از زباله ها و پس مانده های آشپزخانه مثل پوست تخم مرغ، استخوان، ضایعات سبزی و میوه و ضایعات گوشتی و دیگر مواد قابل تجزیه را در گوشه باغچه تان به كمپوست تبدیل كنید.

 

منبع: بنیاد اندیشه اسلامی

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

موقعيت جغرافيايي

اين تفرجگاه در 84 كيلومتري جنوب غربي شهر مشهد قرار گرفته است. اخلمد در دل كوههاي بينالود واقع شده است. اين كوه دنباله ي سلسله جبال البرز است. دهنه اخلمد در 75كيلومتري مشهد و 15 كيلومتري چناران و كنار جاده قبلي مشهد و قوچان مي باشد. آبشار اخلمد سه كيلومتر بالا از آبادي است و از 17متري آب به زمين پي ريزه آبشاربالا نيز23متر است رشته كوههاي اخلمد به كوههاي بينالود اتصال دارد
موقعیت طبیعی

اخلمد داراي دو آبشار است آبشار بزرگ كه 45 متر ارتفاع دارد و آبشار كوچك كه 23 متر ارتفاع دارد و در تمام فصول جاري است. از كوه منيژه سر چشمه ميگيرد. دروسط اين آبشارمحل وسيعي وجود دارد كه به تخت شاه عباس معروف است. بعد از آبشار بزرگ، رودخانه اي به امتداد 2كيلومتر بسيار تنگ وكوه هاي صاف و مرتفع ميباشد كه در آخر دره كوه منيژه با كوه فاراب به يكديگر وصل شده و منتهي ا ليه رودخانه اخلمد است، اينجارا اهل محل خانه هاي گلي ميگويند .

آهکی بودن جنس کوه‌های اخلمد باعث پیدایش حفره‌های ژرف مدور در زیر این آبشار شده ‌است. این دره دارای دیواره ‌های صخره‌ای با ارتفاع حدود ۲۰۰ – ۳۰۰ متر می‌باشد که یکی از بزرگ‌ترین مناطق برای ورزش مفرح سنگ نوردی در ایران می‌باشد از دیواره‌های معروف آن می‌توان به (دیواره سفید، الله اکبر، عقاب و…) نام برد. این دره دارای چندین آبشار می‌باشد که ۴ تای آن ها دائمی و چندین آبشار فصلی دارد. آبشار اصلی خلمد حدود ۴۰ متر ارتفاع دارد.

به علت ارتفاع زیاد و بارندگی فراوان، آبشار اخلمد در ماه‌ های ابتدای هر سال دارای بیشترین مقدار آب و زیبایی فریبنده‌ای می‌شود. زمین و رسوبات این منطقه به دلیل پیدایش فسیل‌های آمونیت متعلق به اواخر دوران ژوراسیک است. آبشار اخلمد دیواره های عمودی و بلند کوه های آن،‌ هوای پاکیزه و ییلاقی،‌ و انواع میوه های گیلاس و سیب درختی آن مشهور است. در مدخل دره اخلمد بندی است که به همت و یا در زمان میرزای تیموری فرزند شاهرخ و حاکم توس در نیمه اول سده نهم ساخته شده است. باغات فراوان و میوه های آن مخصوصا سیب اخلمد معروف است. کوه های اخلمد هم به دلیل ارتفاع و مسطح بودن و زیبایی فوق العاده هر سال سنگ نوردان، کوه نوردان و مسافران زیادی را به سوی خود جلب می کند.



نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

تحقیقات اخیر نشان داده با ذوب شدن کوه های یخی تا سال 2100 آب دریاها نیم متر بالا آمده و سواحل 14 کیلومتر زیر آب خواهد رفت. اطلاعات جدید حاکی است که حرکت توده های یخ در دهه اول قرن 21 به طور متوسط 30% بیشتر شده است. تصاویر گرفته شده از کوه یخ گرینلند، حاکی از حرکت این کوه به سمت دریا در سالهای اخیر است. با فروپاشی این کوه در چند دهه آینده، سطح آب دریا چند سانتیمتر بالا خواهد آمد.

منبع: ماهنامه بین المللی فنی-مهندسی عمران آب- شماره 58- اردیبهشت 91

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

به گزارش همشهري آنلاين:اين ميراث گرانبهاي ملي ساليان اخير به سبب مسائل و مشکلات اجتماعي ناشي از افزايش بي‌رويه جمعيت، بالا رفتن نرخ بيکاري در جامعه، قطع بي‌رويه و غيراصولي درختان، آتش‌سوزي‌هاي عمدي و غيرعمدي، چراي دام و تبديل عرصه‌هاي جنگلي به زمين‌هاي زراعي و... دستخوش زوال تدريجي شده به‌گونه‌اي که فرصت زادآوري و رشد طبيعي را از اين جنگل‌ها سلب کرده و درصورت عدم‌حمايت از جنگل آن را به سوي قهقرا پيش خواهد برد. امسال نيز 11هزار هکتار از جنگل‌هاي شمال کشور در معرض آسيب آفت‌هاي گياهي قرار دارد. با آغاز فصل گرما و سرسبزشدن درختان و براي دومين سال پياپي، آفت کرم سياه جنگل‌هاي مازندران را فراگرفته و موجب نگراني شده است.اين آفت مخرب موجب خشک‌شدن و ريزش برگ درختان‌جنگلي در مناطق کوهستاني شده‌ و چهره‌اي زمستاني به آن داده‌است. تعداد اين کرم‌ها چنان زياد است که تمام تنه درختان از اين کرم‌ها پوشانده شده و سراسر درختان را فرا گرفته و در حال نابودي جنگل است. کف جنگل پوشيده شده از برگ‌هاي تازه و سبزي که توسط حشرات خورده شده است. اين معضل با گرم‌تر شدن هوا به‌طور جدي‌تر و شديد‌تري درختان منطقه را تهديد مي‌کند. کارشناس ارشد گياه‌پزشکي منابع طبيعي استان مازندران (منطقه ساري) در گفت‌وگو با همشهري گفت: اين حشره يک آفت برگ خوار جنگلي بوده که به جنگل‌هاي پارک جنگلي شهيد زارع‌، جنگل‌هاي جاده زرين آباد تحت مديريت محيط‌زيست استان‌، جنگل‌هاي کولا حوزه شهرستان ساري و نيز جنگل‌هاي حوزه شهرستان نکا خسارت وارد کرده است. امين وطن‌دوست با بيان اينکه اين کرم هيچ‌گونه خسارتي به محصولات کشاورزي و زراعي و باغي نمي‌زند افزود: در سال‌جاري با توجه به شرايط آب و هوايي مساعد و منابع غذاي مناسب و کافي جمعيت آفت افزايش چشمگيري داشته است.
وي اظهار داشت: در عرصه‌هاي جنگلـــــي خسارت ديــده آفت ابريشم باف ناجور با نام علمي lymantria disparly mantridae وجود داشته که معمولا اواسط ارديبهشت‌ماه اوج خسارت را وارد مي‌کند و با تغذيه از برگ‌ها، درختان را عاري از برگ مي‌کند.اين آفت پنج سن لاروي داشته و در نيمه دوم ارديبهشت‌ماه به حالت شفيرگي مي‌رود و در خرداد‌ماه پروانه‌ها کامل ظاهر شده و پس از تخم ريزي روي سرشاخه‌هاي درختان از بين مي‌روند. وطن دوست ادامه داد: اين آفت، زمستان را به‌صورت تخم سپري مي‌کند. درختان خسارت ديده اکثرا از جنس‌هاي انجيلي، بلوط، راش و ساير گونه‌هاي جنگلي هستند و البته دوباره امکان سبز شدن دارند. کارشناس ارشد گياه‌پزشکي منابع طبيعي استان مازندران (منطقه ساري) اذعان داشت: اکثر خسارات عرصه‌هاي جنگلي مربوط به پروانه‌هاي ژيومتريده است. در حال حاضر اين آفت‌، خسارت خود را به عرصه‌هاي جنگلي وارد کرده و تقريبا سيکل زندگي و خسارت‌زايي آن به پايان رسيده است.وطن‌دوست بيان داشت: توصيه نمي‌شود که به‌منظور کنترل آفت با توجه به اکوسيستم پيچيده و حساس مناطق جنگلي، از سموم شيميايي استفاده شود و درصورت لزوم در سطح محدود و پارک‌هاي جنگلي از سموم ميکروبي bacillus thurikgiensis يا سموم IGR استفاده مي‌شود. وي گفت: در سال گذشته در پارک شهيد زارع با استفاده از شيوه‌هاي مکانيکي جمع‌آوري دسته جات تخم و شفيره آفت ابريشم باف‌ناجور و از بين بردن آنها، توانستيم جمعيت اين آفت را کاهش دهيم که خوشبختانه تا سال89 هيچ‌گونه مشکلي با اين آفت نداشتيم. وطن دوست ادامه داد: با برنامه‌اي که درنظر گرفتيم از اواخر سال‌جاري با استفاده از شيوه‌هاي مکانيکي و همينطور استفاده از عوامل بيولوژيک و ميکروبيولوژيک ازجمله محلول کشي BT اميدواريم بتوانيم جمعيت آفات را به‌طور کامل کنترل کنيم؛ البته اين کار نياز به اعتبارات دولتي دارد.به گفته وي عواملي ازجمله بارش باران سبب فعال شدن عوامل ميکروبي و ويروسي شده که خود منجر به کنترل طبيعي لاروهاي آفت خواهد شد. وطن دوست افزود: در حال حاضر سيکل زندگي آفت رو به اتمام است، لاروها تبديل به شفيره شده و پروانه‌هاي کامل ظاهر شده و به‌زودي درختان سبز و شکوفا خواهند شد. اين گياه‌پزشک هشدار داد: اگر طغيان آفت پروانه سفيد چند سال متوالي تکرار شود بايد با جنگل خداحافظي کرد.


http://iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=7489


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

بزرگترین شادی و هیجان میتواند زمانی باشد که سگ کوچکی به دنیا می آید یا وقتی بچه گربه ها برای اولین بار چشمانشان را میگشایند .

 

اگر کودکان به اینکه در نگهداری از حيوانات خانگي ایفای نقش کنند علاقه نشان میدهند والدین باید بر نگهداری حیوان توسط کودک نظارت داشته باشند. تعدادی از فعالیتهایی که کودک میتواند انجام دهد به شرح زیر است :

 

1.به فرزندانتان اجازه ددهید نقشی در غذا دادن به حیوان خانگی ایفا کنند. به آنها مقدار آب و غذای لازمه که باید روزانه تهیه کنند را آموزش دهید. به کودکاننتان یاآوری کنید که نباید حيوان خانگي را با غذا دادن بيش از حد پروار کرد.

 

2.به کودکان نشان دهید که چطور باید حیوان را در دست گرفته و جا به جا کنند. به آنها بگویید چطور سگ را نوازش کرده و چطور گربه را بلند کنند.کودکانی که ببراي بار اول صاحب حیوان خانگی میشوند ممکن است ندادنند چطور باید آنها را حمل کرد.

 

3.به کودکتان اهمیت پاکیزگی را گوشزد کنید مخصوصا در نزدیکی محل خواب حیوان خانگی. همچنین نظافت محل دستشویی اهمیت زیادی دارد. سگها برای ادرار و مدفوع نیاز به بیرون رفتن دارند.به فرزندتان جایی که سگ میتواند دستشویی کند را نشان دهید. گربه های خانگی نیاز به لگن و خاك براي دستشويی دارند. بچه های بزرگتر را میتوان برای تمیز کردن لگن دستشویی آموزش داد.

 

4.حیوانات نیاز به فعالیت دارند. برای بعضی از حیوانات مانند سگها این ممکن است اين جزء وظایفی باشد که توسط کودکان پشت گوش انداخته میشود. مطمئن باشید که بر زمان هایی که کودکتان به سگ اجازه ی فعالیت در بیرون از منزل را میدهد نظارت داشته اید. برای آنها اتفاقاتی که ممکن است وقتی سگ بیرون است رخ دهد را توضیح دهید ، مثلا وقتی سگ شما با سگ دیگری برخورد میکند.

 

5. کودکان ما به آموختن بردباری ، توجه و انضباط اهمیت بسیاری دارد که ميتوانيم به وسیله ی روش های ملموس این مسائل را به آنها آموزش دهیم. نگهداری از یک حیوان خانگی یک روش کاملا قابل لمس برای کودک شماست که به حس مسئولیت پذیری و توجه نشان دادن به کسی به جز خود را می آموزد.
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


ارزيابي زيست‌محيطي استراتژيك چيست؟

ارزيابي زيست‌محيطي استراتژيك براي نخستين بار در سال 1969 ميلادي در پي تصويب قانون NEPA در كشور آمريكا با رويكرد انجام ارزيابي اثرات زيست‌محيطي پروژه‌هاي پيشنهادي، مطرح گرديد.

سرفصلهاي اصلي دستورالعمل اجرايي SEA شامل غربالگري، حيطه‌يابي، ارزيابي گزينه‌ها ، تدوين گزارش و بازنگري آن، تصميم‌گيري، پايش و پيگري، مشاوره و مشاركت مي‌باشد. دهه 90 ميلادي آغاز ارايه پيشنهادات در زمينه SEA بوده است، در طي اين دهه پيشنهاداتي مبني بر اينكه اين فرايند مي‌تواند بسيار موشكافانه و قابل انعطاف براي تصميم‌سازيها در رده‌هاي بالاي استراتژيك و نيز تصميم‌گيريهاي هيئت دولت مورد استفاده قرار بگيرد، ارايه شده است .

 به عنوان يك نتيجه‌گيري منطقي مي‌توان گفت كه مدتهاست نوعي وجه تمايز براي تدوين طرح و برنامه بين ذي‌نفعان مختلف در حال شكل‌گيري است. در حال حاضر، بخش خصوصي از يك طرف و سياستگذاران بخش دولتي از سوي ديگر، دست اندركار انجام اين كار هستند. در مورد طرحها و برنامه‌هايي كه با رويكردهاي مبتني بر روش اجرايي EIA ارزيابي شده‌اند به طور معمول مي‌توان گفت كه كاركرد خوبي داشته‌اند. با اين حال، ساير فرايندهاي قابل انعطافي كه به روش اجرايي EIA عمل نمي‌كنند، باوجود دقت پايين و قابليت تطبيق بالا، همچنان در سياستگذاريها و تصميم‌گيريهاي هيئت دولت مورد حمايت قرار مي‌گيرند. شواهد تجربي حاكي از اين است كه طي سالهاي اخير اثربخشي كاربرد SEA روبه پيشرفت و توسعه است.

در اين فصل موارد زير به شكلي كلي معرفي و بطور اختصار مورد بحث قرار گرفتند ؛

 ● منطق وجودي SEA ، هدايت به سمت توجه هر چه بيشتر به مقوله‌هاي محيط‌زيست ، استدلالات اثربخش‌تر، كارآيي هر چه بيشتر تصميم‌گيريها، حمايت مناسب از اقدامات نظارتي و در نهايت توسعه پايدار مي‌باشد.

● SEA فرايندي است كه در طي آن كارها در مسير حمايت از تصميمات، توليد اطلاعات و ارايه يك چارچوب كاري نظام‌يافته براي تصميم‌گيري به انجام مي‌رسد.

● وظايف SEA شامل ارايه اطلاعات بهتر، آماده‌سازي نگرشها و تلقيات به منظور ايجاد تغيير در نحوه مشاركتها ، هم‌اجرايي‌ها و نيز تغيير در روالهاي معمول مي‌باشد.

● ارزشيابي سبك‌وسياق معيارها براي اثربخشي SEA شامل الزامات رسمي و    پيش‌بيني‌هاي روشن، اهداف روشن ارزيابي، اختصاص زمان كافي و اعتبارات مالي به همراه اقدامات حمايتي، دستيابي به تشريك مساعي‌هاي مطلوب، مشخص نمودن مرزها و آگاهي‌ها در خصوص موارد غير قطعي مي‌باشد.

 سبك‌وسياق معيارهايي كه در اين فصل به آنها اشاره شد به طور كامل و كاربردي در بازنگري يازده سامانه SEA در فصل چهارم به بحث گذاشته خواهد شد. همچنين توانايي SEA در با رابطه منافع اجرايي آن از طريق طرح پنچ مطالعه موردي مرتبط با كاربري اراضي در فصل ششم به بحث گذاشته مي‌شود. مباحث مطرح شده در فصل ششم شامل موارد زير خواهند بود ؛

 ● ملاحظه نظام يافته‌تر، مؤثرتر و گسترده‌تر اثرات و آلترناتيوهاي زيست‌محيطي

● حمايت فعال از اقدامات راهبردي در جهت توسعه پايدار و كمك بر تمركز به روي مقوله‌هاي درست و زمانهاي صحيح

● كارآيي روز افزون تصميم‌گيريهاي لايه‌بندي شده و اشاعه اجراي EIA در سطح پروژه‌ها

● اثربخشي هر چه بيشتر هم‌اجرايي‌هاي استراتژيك در تصميم‌گيريها

 ساير ارزشيابيها در خصوص معيارهاي اثربخشي SEA ، شامل جنبه‌هاي مرتبط با   آيين‌نامه‌هاي اجرايي و تناسب فنون و روشهاي مورد استفاده ، در فصول چهارم و ششم مورد بحث قرار مي‌گيرند. علاوه بر اين در فصل دوم پاره‌اي از مباحث و مفاهيم كليدي SEA معرفي مي‌شوند.


مرکز فروش

طی توافق با نشر سپهر چنین مقرر شد که این انتشارات  نماینده انحصاری پخش و فروش کتاب ارزیابی زیست محیطی استراتژیک باشد .

لذا کلیه عزیزانی که خواستار خرید این کتاب هستند می توانند با آدرس تهران - خیابان انقلاب - روبروی دانشگاه تهران - پاساژ فروزنده نشر سپهر مراجعه نمایند .

لازم به توضیج است که کلیه دانشجویان گرایش های مختلف رشته محیط زیست پس از تماس با من  میتوانند این کتاب را به طور مستقیم  با ۲۰ درصد تخفیف تهیه نمایند لذا  برای دریافت این کتاب به آدرس اینترنتی  m_androudi@yahoo.com  ایمیل بفرستید یا  در قسمت ثبت نظرات پیغام بگذارید و يا شماره تلفن ۳۳۴۵۹۹۸-۰۹۳۵ تماس حاصل بفرماييد .


سرانجام منتشر شد

سرانجام پس از ماه ها انتظار کتاب ارزیابی زیست محیطی استراتژیک منتشر شد .

اين كتاب تلاشي ارزشمند در جهت ارتقاي آموزه‌هاي علمي و افزايش مهارتهاي حرفه‌اي كليه دست اندركاران انجام ارزيابيهاي زيست‌محيطي استراتژيك مي‌باشد. نويسنده اين كتاب ­ آقاي توماس بي. فيشر­ دانشيار دانشكده عمران دانشگاه ليورپول بريتانيا مي‌‌باشد و موضوعات آموزشي مطرح شده در اين كتاب به طور اخص از دوره كارشناسي ارشد مديريت و برنامه‌ريزي محيط‌زيست اين دانشگاه اقتباس شده است.

عناوین فصول هفتگانه این کتاب به شرح زیر است :

فصل اول / ارزيابي زيست‌محيطي استراتژيك چيست؟       

فصل دوم / فنون، روشها و فرايند ارزيابي زيست‌محيطي استراتژيك

فصل سوم / تعيين مقوله‌ها و آلترناتيوهاي مناسب و مورد نظر در SEA و اهميت اتخاذ يك رويكرد لايه‌بندي شده         

فصل چهارم / بازنگري مقايسه‌اي يازده سامانة تثبيت شده SEA

فصل پنجم / آيين‌نامه اروپايي SEA ؛ نحوه پذيرش و چگونگي  اجراي آن در بين کشورهاي عضو 

فصل ششم / مطالعات موردي کاربري اراضي و فضاها

 فصل هفتم / خلاصه و نتايج

امیدوارم مطالب این کتاب برای همه خوانندگان مشتاق آن سودمند باشد .

قیمت این کتاب ۷۵۰۰ تومان است که برای دانشجویان با تخفیف ۲۰ درصد از جانب بنده محاسبه خواهد شد . برای دریافت این کتاب به آدرس اینترنتی  m_androudi@yahoo.com  ایمیل بفرستید یا  در قسمت ثبت نظرات پیغام بگذارید و يا شماره تلفن ۳۳۴۵۹۹۸-۰۹۳۵ تماس حاصل بفرماييد .


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

یک بچه نهنگ در حال خوردن ماهی از تور ماهیگیران در ساحل اندونزی CONSERVATION INTERNATIONAL / MARK ERDMANN / AFP/GettyImages
مدیر باغ وحش نانت فرانسه در حال برگزاری جشن تولد یک اورانگاتورن در این باغ وحش ALAIN JOCARD/AFP/GettyImages
یک ببر سیبری در باغ وحشی در کانادا REUTERS/Mathieu Belanger
سه توله پلنگ باغ وحش لایپزیک Norman Rembarz/AP
چهار توله شیر سفید که به تازگی توسط باغ وحش یلتای اکراین خریداری شده اند. Andrew Lubimov/AP
لبخند یک میمون در برابر دوربین مدار بسته باغ وحش هوستون<br /><br /><br /><br />
Houston Zoo / Rex Features<br /><br /><br /><br />
لبخند یک میمون در برابر دوربین مدار بسته باغ وحش هوستون Houston Zoo / Rex Features
یک پاندای غول پیکر در حال آب بازی در 	باغ وحش گولیان چین<br /><br /><br /><br />
KeystoneUSA-ZUMA / Rex Features<br /><br /><br /><br />
یک پاندای غول پیکر در حال آب بازی در باغ وحش گولیان چین KeystoneUSA-ZUMA / Rex Features
حمله یک خرس خاکستری به یک قایق ماهیگیری در ساحل دریاچه کوریل در کامچاتکا روسیه<br /><br /><br /><br />
Sergey Gorshkov/Minden/Solent<br /><br /><br /><br />
حمله یک خرس خاکستری به یک قایق ماهیگیری در ساحل دریاچه کوریل در کامچاتکا روسیه Sergey Gorshkov/Minden/Solent
یک خرس گریزلی و توله اش در پارک ملی یلوستون، وایومینگ Nate Chappell / Rex Features
ثبت تصویر یک قورباغه چشم قرمز در جزیره ای در اندونزی Shikhei Goh/Caters
باب جغد باغ وحش لندن است که در مسابقه دو سرعت در این باغ وحش شرکت کرده است. Anthony Devlin/PA
بابون های باغ وحش کلن Detlef Knapp/KNS


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

تهیه نقشه مسیر تردد گونه یوزپلنگ ایرانی برای اولین بار در کشور

برای اولین بار نقشه مسیر تردد گونه یوزپلنگ آسیایی توسط اداره محیط زیست شهرستان بردسکن تهیه شد.

مهندس کوروش گشایشی، رییس اداره محیط زیست بردسکن در گفت و گو با خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در خراسان رضوی، با بیان این خبر افزود: براساس این نقشه مشاهدات میدانی و گزارشات مردمی از این گونه صورت گرفته است و حضور یوزپلنگ آسیایی در دو منطقه پناهگاه حیات وحش “دشت لاغری” و منطقه حفاظت شده” درونه” این شهرستان مورد تاکید قرار گرفته است.

وی افزود: احتمال حضور این گونه براساس نقشه تهیه شده در شهرستان های سبزوار، طبس و بجستان وجود دارد که برای اولین بار به صورت علمی و عملی در شهرستان بردسکن سال گذشته ردیابی یوزپلنگ آسیایی توسط پرسنل این اداره صورت گرفت که منجر به شناسایی این گونه از گربه سانان مهم دراین شهرستان شد.

به گزارش ایسنا با مشاهده این گونه تمامی ۸ گونه گربه‎سانان موجود در کشور در خراسان رضوی قابل مشاهده است.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


به بهانه بیست و سومین سالگرد قتل جورج آدامسون (پدر شیرها)

“Baba ya Simba”

کریستین ساینس مونیتور: “هیچکس مانند جورج زبان و زندگی شیر ها را نمیشناخت و به اندازه او آنها را دوست نداشت”

جورج آدامسون,پدر شیرها

جورج آدامسون در سال ۱۹۰۶ در هند (که آن زمان هنوز مستعمره انگیس بود) بدنیا آمد. پدر او مشاور نظامی یکی از راجه های هند بود. در سن ۱۸ سالگی، جورج به کنیا رفت و درمزرعه قهوه پدرش آغاز به کارکرد. کار در مزرعه مناسبتی با روح ماجراجوی او نداشت. بارها شغل خود را تغییر داد تا اینکه در ۳۲ سالگی محیط بان یکی از ذخیره گاه های حیوانات در کنیا شد. این حرفه جدید با روحیه ماجراجویانه جورج کاملا سازگار بود!

جورج آدامسون,پدر شیرها,Baba ya Simba

سالها بعد در سال ١٩۶٨ او به وضوح این ماجراجویی را در بیوگرافی جالب خود با عنوان “بازی Bwana” (عنوان اروپایی) و در ایالات متحده آمریکا با عنوان “یک عمر با شیرها” توصیف میکند. کتاب دوم او منتشر شده در سال ١٩٨۶ زندگی نامه اش است با عنوان: غرور و شادی من که به اندازه کتاب اولش جذاب و خواندنی است.

جورج آدامسون,پدر شیرها,Baba ya Simba

جورج (سمت چپ) و برادرش که بسیار با هم صمیمی و نزدیک بودند و در آرامگاه ابدی شان نیز در کنار یکدیگر خفته اند.

در فوریه ١٩۵۶ سه توله شیر برای تیمار به خانه خود آورد. متاسفانه دو توله شیرها به باغ وحش منتقل شدند و کوچکترین آنها بنام السا نزد جورج ماند. السا، این شیر باهوش و قابل اطمینان نه تنها زندگی جورج و همسرش جوی را کاملا تغییر داد بلکه برای اولین بار کنجکاوی وعلاقه مردم جهان را نسبت به شیرها بر انگیخت.
هنگامی که السا سه ساله بود، جورج و جوی تصمیم گرفتند به او شکار بیاموزند تا بتواند درطبیعت آزادانه زندگی کند. آنها تمام کوشش خود را به کار گرفتند تا السا غرائز طبیعی خود را پرورش دهد. علی رغم سختیهای بسیار،السا موفق شد تا در طبیعت گرسنه نماند و به زندگی عادی و آزادانه ی خود ادامه دهد و در عین حال دوستی خود را با جورج و جوی حفظ کند. السا پس از چند سال به یک بیماری لاعلاج مبتلا شد و در حالیکه سر بر زانوی جورج نهاده بود، جان سپرد.
جورج و پیشآهنگانش پس از دفن السا ٢٠ تیر اطراف آرامگاهش شلیک کردند به امید اینکه جفت السا آنها را بشنود… جورج او را در ذخیره گاه ملی “مرو” دفن کرد و هنوزهم افراد زیادی به قبرالسا سرمیزنند.

جورج آدامسون,پدر شیرها,Baba ya Simba

اعتماد، محبت و دوستی… جورج و السا در کنار یکدیکر استراحت میکنند

 

در سال ۱۹۶۱، جورج بازنشسته شد و پس از آن تمام وقت و انرژی خود را وقف شیرها کرد. جورج آدامسون کار خود را با شیرها سالها ادامه داد و به بسیاری از آنان کمک کرد که آزاد و مستقل در طبیعت زندگی کنند.
کتاب جوی آدامسون (همسر جورج) با نام “
BORN FREE” (آزاد بدنیا آمده) در مورد تجارب شان با السا، به سرعت در لیست پرفروش ترین کتابها درآمد و به زبانهای مختلف ترجمه شد.
بخش عمده ای از این کتاب با استفاده از یادداشت های گسترده جورج نوشته شده بود.از روی این کتاب پرفروش نیز فیلمی با همین عنوان ساخته شد که نامزد و برنده جوایز بسیاری از جمله ٢ جایزه اسکار شد. بازیگران این فیلم ” Bill Travers” و همسرش “Virginia McKenna ” بودند که بعدها از نزدیکترین دوستان جورج آدامسون شدند.
گفتنی است که بیشتر نزدیک به تمامی درآمد این کتاب ها ، سخاوتمندانه از سوی جورج آدامسون برای کمک به حیات وحش اهدا شد.
هنرپیشه، سناریست، کارگردان و فعال حقوق حیوانات بیل تراورز و همسرش ویرجینیا هر دو به حیوانات محبت و علاقه واقعی داشتند و در راه مبارزه برای کاهش درد و رنج حیوانات مبارزه میکردند. از جمله فعالیت های آنها سازماندهی و ایجاد
Born Free Foundation میباشد.

جورج آدامسون,پدر شیرها,Baba ya Simba

دوستان از چپ براست: ویرجینیا مک کنا، جورج آدامسون، بیل تراورز و جوی آدامسون

جورج و کریستین – کریستین نام توله شیری بود که در سال ١٩۶٩ در لندن توسط John Rendall و Anthony “Ace” Bourke خریداری شد و در نهایت توسط جورج آدامسون آزاد شد. در سال ٢٠٠٨ ویدئو کلیپ کوتاهی از فیلم “کریستین شیری در انتهای دنیا” بر روی اینترنت به نمایش گذاشته شد که متاسفانه با عجله و شتابی که شرکتها و افراد ذینفع برای سودجویی و کسب درآمد از این فیلم سرشار از احساس و تاثر برانگیز داشتند، صحبت چندانی از قهرمان اصلی این فیلم یعنی جورج آدامسون، کسی که با صبر ، محبت و از خود گذشتگی فراوان به کریستین کمک کرد تا آزادی خود را باز یابد و به او آموخت چگونه در حیات وحش به زندگی آزادانه خود ادامه دهد، به میان نیامد!. فیلمهای کریستین را در ۵ قسمت در اینجا و اینجا و اینجا و اینجا و اینجا مشاهده نمایید.

جورج آدامسون,پدر شیرها,Baba ya Simba
جورج میگفت : این روزها، از شادترین روزهای زندگی اش بودند.Kora در این زمان هنوز وحشی، دست نخورده و صلح آمیز بود با تعداد اندکی از انسانهایی که قصد نابودی اش را داشتند…

جورج آدامسون,پدر شیرها,Baba ya Simba

جورج در حال قدم زدن با “پسر” در سمت چپ و “کریستین”

 

پیاده روی های روزانه جورج با شیرها، در این پیاده روی ها او با معرفی مناظر، صداها و بوهای مختلف شیرها، را با دنیای جدید آشنا میکرد.
جورج شلر، یکی از معدود دانشمندانی که جورج آدامسون را جدی گرفت و به کار او ارج نهاد، میگوید: اطلاعاتی که او به ما منتقل کرده در هیچیک از کتابهای بیولوژی پیدا نمیشود. تجربه او از باز گرداندن حیوانات به طبیعت، درسهای بی نظیری به ما آموخته است و جامعه ی مدافعان محیط زیست برای همیشه مدیون اوست…

جورج آدامسون,پدر شیرها,Baba ya Simba

جورج با “دختر” و توله های او – “دختر” شیری بود که بطور آزاد و وحشی زندگی می کرد اما هنوز هم به دوست عزیزش اعتماد داشت و اجازه میداد جورج به توله هایش نزدیک شود و آنها را نوازش کند.

جورج آدامسون,پدر شیرها,Baba ya Simba

جورج آدامسون با شیرهایی که به آنها عشق میورزید – این شیرها آزاد زندگی میکردند ولی با وجود این به دوستی با جورج ادامه میدادند. جورج رابطه ای باور نکردنی با شیرها حفظ کرده بود رابطه ای بر اساس عشق و اعتماد عمیق و دوستی پایدار و متقابل.

جورج آدامسون,پدر شیرها,Baba ya Simba
هیچ انسانی تا به حال نتوانسته وفاداری ، دوستی و اعتماد شیر هایی را اینچنین جلب کند که در عین زندگی وحشی و آزاد، همچنان رابطه صمیمی و دوستانه خود را حفظ کنند.
این دو دوست، در آرامگاه نهایی خود نیز در کنار یکدیگر آرمیده اند.
متاسفانه ما دیگر شاهد چنین افرادی نخواهیم بود. جورج آدامسون در نوع خود منحصر بفرد بود. انسانی که نه تنها در صلح و صفا با شیرهای آزاد زندگی میکرد بلکه دوست آنها نیز بود.

پشت “پسر” به شدت بر اثر گاز گرفتگی مجروح شده بود اما با وجود درد شدید به دوست بسیار عزیزش اجازه میداد زخمهایش را درمان کند. “کریستین” به نظر می رسید این حرکت جورج را درک میکند و آرام و بیصدا از این کار جورج حمایت میکند.
جورج آدامسون به جهانیان نشان داد که چگونه با عشق و محبت میتوان با حیواناتی که برخی آنها را وحشی و ددمنش می نامند حتی پس از آزادی شان، رابطه و دوستی برقرار کرد.
و شیرهایی که به آنها عشق میورزید به ما نشان دادند که بر خلاف آنچه به تصویر کشیده شده اند، موجوداتی بی احساس و مکانیکی که فقط در پی دریدن و خوردن هستند، نیستند.

جورج آدامسون,پدر شیرها,Baba ya Simba

جورج در کنار “پسر” و کریستین (بالا سمت چپ)

جورج آدامسون در حال تعمیر لندروور متوقف شده اش. مدت زمان زیادی میخواهد تا فردی واقعا منحصر به فرد به چنین مرحله ای از خودکفایی برسد که به تنهایی و با امکانات بسیار اندک و با اتکا به اعصاب پولادین و دانش خود،  ناهمواری ها و سختی های زندگی را بخاطر عشق و هدفش تحمل کند…

جورج آدامسون,پدر شیرها,Baba ya Simba

متاسفانه در ٢٠ آگوست ١٩٨٩ جورج آدامسون در کنیا، هنگامی که برای نجات دستیار خود و یک جهانگرد اروپایی به پارک “کورا” رفت توسط شکارچیان غیرمجاز سومالیایی به ضرب گلوله به قتل میرسد…
او در پارک ملی کورا در کنار برادرش، توله شیری بنام “SuperCub”و دوست بسیار عزیزش، شیری بنام “پسر” به خاک سپرده شده است.
به دلیل نزدیکیش به شیرها، دوستانش همیشه نگران جان او و جوی همسرش بودند. اما او بدست بیرحمترین و خطرناکترین شکارچی، یعنی انسان، کشته شد.
یکی از دوستان نزدیکش میگوید :” بسیاری از ما بدلیل نادانی و قضاوت متعصبانه ، تصور میکنیم که چون حیوانات مانند ما حرف نمیزنند در رتبه پایین تری از انسان قرار دارند. جورج مانند دیگران نبود. او با تجربه و تیزبینی خود توانایی های حیوانات را تشخیص میداد و آنها را با خود برابر میدانست و تلاش میکرد حیوانات را از اسارت، رنج و مرگ نجات دهد. پایه رابطه اش با حیوانات عشق و درک آنان بود.
او همیشه میگفت: “حیوانات هیچ خطری برای انسان ندارند، ولی این انسان است که برای حیوانات و حتی کره خاکی مان بسیارخطرناک است.”

جورج آدامسون,پدر شیرها,Baba ya Simba

جورج آدامسون همواره نگران آینده شیرها بود. چندی پیش از مرگش در کتابش نوشته بود:
اینک چه کسی مراقبت از حیوانات را بعهده خواهد گرفت، مراقبت از آنهایی که خود به تنهایی از پس این کار بر نمی آیند؟ آیا مردان و زنان جوانی هستند که آمادگی داشته باشند این بار را بدوش بکشند؟ آنگاه که باد صدای مرا با خود به دوردست ها ببرد، چه کسی صدای آنها خواهد بود تا به دفاع از آنها برخیزد؟
یادش گرامی باد

جورج آدامسون,پدر شیرها,Baba ya Simba

به امید اینکه شما هم با الهام گرفتن از جورج آدامسون و شیرها، صدایی باشید برای بیصدایان، حیواناتی که خود نمیتوانند برای خویش صحبت کنند و تکیه شان بر ماست که از حقوقشان دفاع کنیم…
چند لینک برای کمک به شیرها و دیگر حیوانات:

 

http://www.lionrescue.org.za/projects.htm

http://www.tigerhaven.org

http://www.cannedlion.org

http://www.bornfree.org.uk

http://www.ad-international.org/adi_world

چند ویدئو از جورج آدامسون و دوستان شیرش
منبع:
http://www.fatheroflions.org/


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

اینترپل با اعلام نتایج موفقیت‌آمیز عملیاتی که اخیرا با هدف نجات ببرهای در معرض انقراض و مصادره محموله‌هایی از پوست و سایر اعضای بدن این حیوانات کمیاب انجام شد، روز جهانی ببر را تبریک گفت.

به گزارش سرویس محیط زیست خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، طی این عملیات گسترده حدود ۴۰ نفر از عاملان قاچاق این حیوانات ارزشمند، باشکوه و کمیاب، بازداشت و تمام محموله های‌ آنها که حاوی پوست و سایر اعضای بدن ببرها بودند،‌ مصادره شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اینترپل اعلام کرد: در این عملیات که تحت عنوان «عملیات شکار» در سراسر کشورهای بوتان، چین، هند و نپال اجرا شد، کالاهای قاچاق دیگری که از حیات وحش جمع آوری شده بودند، نظیر شاخ کرگدن، عاج فیل و اسبهای دریایی و نیز بسیاری از گونه‌های گیاهی حفاظت شده، مصادره شدند.

دیوید هیگینز از افسران پلیس بین الملل (اینترپل) در بیانیه‌ای تاکید کرد: قاچاقچیان، هر نوع جانور یا گیاهی را که بتوانند از آن سود ببرند، جمع آوری و خرید و فروش می‌کنند. واحد مقابله با جنایات محیط زیست در اینترپل، وظیفه هماهنگ سازی این عملیات را بر عهده داشته است. «عملیات شکار» در عین حال با همکاری نیروهای پلیس، ماموران گمرک، آژانس‌های محیط زیستی، مقامات حفاظت از جنگل‌ها و جمعی از بازرسان بین المللی انجام شد.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

وضعیت اسفبار و زندگی سخت حیوانات در باغ وحش باغلارباغی تبریز/ تصویری

وضعیت اسفبار و زندگی سخت حیوانات در باغ وحش باغلارباغی تبریز را نشان می دهد.
 
http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-4586.jpg
http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-4587.jpg
http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-4588.jpg
http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-4589.jpg
http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-4590.jpg
http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-4591.jpg
http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-4592.jpg
http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-4593.jpg
http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-4594.jpg
http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-4595.jpg
http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-4596.jpg
http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-4597.jpg
http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-4598.jpg
http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-4599.jpg
http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-4600.jpg
http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-4601.jpg
http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-4602.jpg
http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-4603.jpg
http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-4604.jpg
http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-4605.jpg
http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-4606.jpg
http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-4607.jpg
http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-4608.jpg
http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-4609.jpg
http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/08/Animal-Rights-Watch-ARW-4610.jpg
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

بسیاری از رسانه ها در بخش حوادث، خاطیان اجتماعی را با تشبیه به حیوانات معروف می کنند و اسباب دشمنی ضمنی بشر و حیوانات را فراهم می آورند. در چنین شرایطی است که دیدن روباه در شهر باعث وحشت می شود و در روستاها باعث استفاده از تفنگ!

کارآگاهان پلیس آگاهی تهران بزرگ پیرمرد ۶۷ ساله‌ای را که قصد آزار واذیت زنی معلول را داشت دستگیرکردند.

به گزارش جام جم در ۲۲ اردیبهشت ماه سالجاری،زنی جوان با مراجعه به کلانتری ۱۴۱ شهرک راه آهن به مأموران کرد که از پایانه میدان‌ آزادی به سمت خلیج سوار یک دستگاه اتوبوس بنز قدیمی به رانندگی پیرمردی حدودا ۶۵ـ۶۰ ساله شدم اما در بین راه راننده اتوبوس قصد سرقت اموال و همچنین آزار و اذیت مرا داشت که خود را از اتوبوس به بیرون پرتاب کردم.

با تشکیل پرونده مقدماتی و به دستور بازپرس شعبه ششم دادسرای امور جنایی تهران پرونده برای رسیدگی تخصصی در اختیار پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

زن جوان پس از مراجعه به پایگاه دوم پلیس آگاهی در اظهارات خود به کارآگاهان گفت که از آنجائی که من دارای معلولیت جسمی حرکتی شدید از ناحیه دو پا هستم، راننده اتوبوس به بهانه کمک کردن مرا سوار اتوبوس کرد و در طی مسیر با معرفی خود به نام« اصغر یوسفی» مدعی شد که دارای چندین اتوبوس بین شهری است و…؛ هنوز مسیر زیادی را با اتوبوس در نکرده بودم که با شنیدن برخی از صحبت‌ها از سوی وی متوجه قصد راننده اتوبوس برای آزار و اذیت خود شدم؛ به همین علت قصد باز کردن در اتوبوس را داشتم که ناگهان راننده اتوبوس با چکش چندین ضربه به سرم وارد کرد و زمانیکه مقاومت مرا در برابر خود مشاهده کرد؛ مرا تهدید کرد که باید طلا و جواهرات خود را به او بدهم؛ با وجود سرقت تمامی طلا و جواهراتم شامل گردنبند، النگو و گوشواره، راننده اتوبوس مجددا تهدید کرد که مرا خواهد کشت که در یک لحظه موفق به باز کردن در اتوبوس شده و با پرتاب کردن خود به بیرون اتوبوس توانستم خود را از دست راننده اتوبوس نجات دهم و اتوبوس نیز به سرعت از محل متواری شد؛ من نیز پس از دقایقی و با کمک یکی از شهروندان که با خانواده‌اش در حال عبور از محل بود به کلانتری مراجعه و موضوع را به پلیس اطلاع دادم.

کارآگاهان با توجه به حساسیت موضوع، بلافاصله تحقیقات برای شناسایی و دستگیری متهم را در دستور کار خود قرار داده و با توجه به اظهارات زن جوان درباره ضربات محکم ناشی از اصابت چکش، بلافاصله وی را به پزشکی قانونی معرفی و پزشکی قانونی نیز اصابت جسم سخت به ناحیه سر و آثار به جای مانده از ضربات وارده را تأیید کرد.

کارآگاهان با توجه به مشخصات ارائه شده درباره اتوبوس بنز قدیمی و مراجعه به پایانه میدان آزادی و انجام تحقیقات، موفق به شناسایی خودرو اتوبوس بنز قدیمی شده اما صاحب آن پس از مراجعه به پایگاه دوم پلیس آگاهی، در اظهارات خود عنوان اشت که خودرو را به مدت چند ماه و برای مسافرکشی به فردی به نام«محمود »(۶۷ ساله) اجاره داده اما وی چند روز پیش اتوبوس را بازپس آورده و از آن زمان دیگر از وی اطلاعی ندارم.

در ادامه تحقیقات و برای بررسی صحت اظهارات صاحب اصلی اتوبوس، علاوه بر بررسی اسناد و مدارک متعلق به اجاره اتوبوس به محمود، مواجهه حضوری میان شاکی پرونده و صاحب اتوبوس انجام و زن جوان صراحتا اعلام کرد که این شخص راننده اتوبوس نیست.

با شناسایی «محمود»، کارآگاهان با بررسی سوابق مجرمان سابقه‌دار اطمینان پیدا کردند که متهم از مجرمان سابقه‌دار و با بیش از ۳۶ فقره سابقه دستگیری و زندان است.

بررسی سوابق متهم نشان داد که «محمود» از سال ۵۶ تاکنون و در سال‌های متعدد بارها به اتهام ارتکاب جرایم مختلف سرقت، رابطه نامشروع، تهدید با سلاح سرد، قدرت نمایی، شرب خمر، ایراد ضرب و جرح عمدی، قتل عمد در حین رانندگی، صدور چک بلامحل، ایجاد مزاحمت و… بارها دستگیر و روانه زندان شده است.

با شناسایی هویت و سوابق متعدد متهم در ارتکاب جرایم مختلف، تصاویر بدست آمده از «محمود»در برابر زن جوان شاکی پرونده قرار گرفت و به صورت کامل مورد شناسایی قرار گرفت که با شناسایی هویت متهم، کارآگاهان با بهره گیری از بانک اطلاعاتی مجرمان سابقه‌دار موفق به شناسایی آخرین مخفیگاه و محل سکونت متهم در استان قزوین شدند و با اخذ نیابت قضایی به مخفیگاه متهم رفته و پس از چندین روز مراقبت‌های پلیسی و نامحسوس، متهم را در زمان ورود به مخفیگاهش دستگیر کردند.

با دستگیری و انتقال متهم به پایگاه دوم، بار دیگر شاکی پرونده برای مواجهه حضوری و شناسایی متهم دعوت به عمل آمده و اینبار شاکی پرونده، متهم را به عنوان راننده اتوبوس بنز قدیمی مورد شناسایی قرار داد.

سرهنگ کارآگاه مهرداد یگانه، رئیس پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ گفت: در حال حاضر تحقیقات برای شناسایی دیگر جرایم ارتکابی متهم در مراحل مقدماتی قرار داشته و متهم با صدور قرار قانونی و برای شناسایی دیگر جرایم ارتکابی، در اختیار پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفته است ؛ لذا از کلیه شهروندان و شکاتی که بدین شیوه و شگرد مورد سرقت اموال بویژه طلا و جواهرات و یا تهدید، ضرب و جرح و… قرار گرفته‌اند دعوت می‌شود تا برای شناسایی متهم و طرح شکایات خود به پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در خیابان آزادی ـ خیابان زنجان شمالی مراجعه کنند.

http://arw.ir/wp-content/uploads/2011/08/Animal-Rights-Watch-ARW-1576.jpg

____________________________

تائید حکم اعدام عقرب سیاه در دیوان عالی کشور!/ تیتر های زرد و خبرنگاران…!

کیفرخواست «روباه پیر» به دادگاه انقلاب رفت/ معروف کردن جانیان با استفاده از نام حیوانات

اعدام روباه سیاه در ملأ عام/ درخواست کمک دیده بان از افراد صاحب نظر

این بار نگفتند پلنگ وحشی!

تجاوز حیات وحش به دختران خردسال/ اتفاقی که فقط در ایران رخ می دهد!

از دام عنکبوت برای پسران تا آزار و اذیت دختران توسط گرگ ها!

فارس: روباه پیر اعدام شد!

روباه، شیطان و دشمن آشکار شماست

انس با حیوانات معادل اعتیاد، خودکشی و لامذهبی!

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

کارشناسان حفاظت از محیط زیست در استرالیا هشدار دادند که خشکسالی و کشتار کنترل نشده، جمعیت شترهای وحشی این کشور را به میزان قابل توجهی کاهش داده است.

 به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آمارها نشان می‌دهد که جمعیت شترهای وحشی استرالیایی طی سالهای اخیر حدود ۲۵۰ هزار نفر کاهش یافته اما هنوز صحرای دور افتاده و بایری که زیستگاه اصلی این شترها در استرالیا است، بیشترین تعداد گله‌های وحشی این حیوانات را در مقایسه با سایر نقاط جهان در خود جای داده است. کارشناسان پروژه مدیریت شترهای وحشی استرالیایی در این باره اظهار داشتند که در حال حاضر حدود ۷۵۰ هزار شتر در صحرایی واقع در مرکز استرالیا زندگی می‌کنند.

 خبرگزاری فرانسه گزارش داد، بین سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۸ میلادی، نزدیک به یک میلیون شتر وحشی در این صحرا می‌زیسته‌اند اما خشکسالی، تعداد قابل توجهی از این حیوانات را تلف کرده است. به گفته متخصصان حیات وحش، شترهای وحشی می‌توانند در طول یک روز مسافتی حدود ۷۰ کیلومتر و در ظرف یک هفته، صدها کیلومتر در بیابان سفر کنند.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


لحظه وحشتناک یک عکاس/ تصویری

عکاسی از نیش ماری از نژاد استوایی جان سالم بدر برد.
به گزارش روزگار نو، مارک لایتا که حرفه اش عکاسی از حیات وحش است در حالی که سرگرم عکاسی بود، متوجه نیش مار بر پای خود نشد و بعدا از عکس های خود متوجه این اتفاق گشت. البته نیش این مار خالی از زهر بوده؛ وگرنه زهر این گونه مارها صد در صد کشنده است.
این عکاس در حال عکاسی برای پروژه ای است به نام «مار» با هدف جلب توجه به گونه های در حال انقراض این حیوان.

 

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

برخورد یک قایق مسافرتی با یک وال کله چکشی و بچه آن در بندر سیدنی به مجروح شدن بچه وال و مادرش منجر شد.

به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران‌ (ایسنا)، شاهدان عینی می‌گویند: بدن هر دو وال، جراحات قابل توجهی برداشته است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد، این قایق مسافرتی به اسم «کولاری» که از منطقه Cicular Quay‌ به مقصد حاشیه شهر «مانلی» حرکت کرد در حوالی بندر سیدنی با این وال و بچه‌اش تصادف کرد. مقامات سازمان نظارت بر وال‌های سیدنی اعلام کردند: چون وال‌ها ناگهان در مسیر قایق ظاهر شدند، کنترل قایق تقریبا غیرممکن و این برخورد اجتناب ناپذیر بوده است.

مقامات این سازمان همچنین متذکر شدند: با وجودی که جراحت هر دو وال نسبتا جدی بوده اما آنها موفق شدند به راه خود ادامه دهند و خوشبختانه از حادثه جان سالم به در بردند.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

اولین تجربه امداد و نجات حیوانات در سوانح طبیعی توسط یگان امداد و نجات حیوانات و با یاری رسانی مثال زدنی امدادگران حیوانات با موفقیت در حال انجام است. این عملیات برای اولین بار در تاریخ حوادث و سوانح طبیعی و پس از زلزله شمال غرب کشور در آذربایجان شرقی آغاز شده است.

اولین تجربه امداد و نجات حیوانات در زلزله و سوانح طبیعی اذربایجان شرقی

اولین تجربه امداد و نجات حیوانات در زلزله و سوانح طبیعی اذربایجان شرقی

اولین تجربه امداد و نجات حیوانات در زلزله و سوانح طبیعی اذربایجان شرقی

اولین تجربه امداد و نجات حیوانات در زلزله و سوانح طبیعی اذربایجان شرقی

اولین تجربه امداد و نجات حیوانات در زلزله و سوانح طبیعی اذربایجان شرقی

اولین تجربه امداد و نجات حیوانات در زلزله و سوانح طبیعی اذربایجان شرقی

اولین تجربه امداد و نجات حیوانات در زلزله و سوانح طبیعی اذربایجان شرقی

اولین تجربه امداد و نجات حیوانات در زلزله و سوانح طبیعی اذربایجان شرقی

اولین تجربه امداد و نجات حیوانات در زلزله و سوانح طبیعی اذربایجان شرقی

اولین تجربه امداد و نجات حیوانات در زلزله و سوانح طبیعی اذربایجان شرقی

اولین تجربه امداد و نجات حیوانات در زلزله و سوانح طبیعی اذربایجان شرقی

اولین تجربه امداد و نجات حیوانات در زلزله و سوانح طبیعی اذربایجان شرقی

اولین تجربه امداد و نجات حیوانات در زلزله و سوانح طبیعی اذربایجان شرقی

اولین تجربه امداد و نجات حیوانات در زلزله و سوانح طبیعی اذربایجان شرقی

اولین تجربه امداد و نجات حیوانات در زلزله و سوانح طبیعی اذربایجان شرقی

اولین تجربه امداد و نجات حیوانات در زلزله و سوانح طبیعی اذربایجان شرقی

اولین تجربه امداد و نجات حیوانات در زلزله و سوانح طبیعی اذربایجان شرقی

اولین تجربه امداد و نجات حیوانات در زلزله و سوانح طبیعی اذربایجان شرقی

اولین تجربه امداد و نجات حیوانات در زلزله و سوانح طبیعی اذربایجان شرقی

اولین تجربه امداد و نجات حیوانات در زلزله و سوانح طبیعی اذربایجان شرقی

اولین تجربه امداد و نجات حیوانات در زلزله و سوانح طبیعی اذربایجان شرقی

عکس ها: محمد منتظری/ دیده بان حقوق حیوانات

کیفیت نسبتا پایین تصاویر به دلیل ارسال با تلفن همراه است.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

امداد و نجات حیوانات در مناطق زلزله زده

دیده بان حقوق حیوانات: اولین تجربه امداد و نجات حیوانات در سوانح طبیعی مورد پذیرش بی چون و چرای هموطنان عزیز دردمند و مسوولین زحمتکش منطقه واقع شده است.

به گزارش خبرنگار اعزامی دیده بان حقوق حیوانات به مناطق زلزله زده شمال غرب کشور، اولین تجربه امداد و نجات حیوانات در سوانح مورد توجه عزیزان دردمندی قرار گرفته که برای اولین بار با چنین اقدامی مواجه شده اند. فعالیت منطقی و به دور از افراط و تفریط امدادگران حیوانات و یگان امداد و نجات در منطقه اطمینان مسوولین و مردم محلی را جلب کرده  و باعث شده با اتمام مرحله بحرانی امداد رسانی به مردم آسیب دیده، مردم و مسوولین دوشادوش این گروه به یاری دیگر جانداران منطقه اقدام کنند.

طبق اخبار واصله در روز دوم روستاهای ایزد صفرعلی، تخمدل، آغبلاغ سفلی، آقا بابا سنگ، سیدکلان، جوین دیرج، لاله بجان، برازین، سیدآباد، لیلی خانه، دوریق، گویجه سلطان، اره جان و خردملو مورد پایش قرار گرفته است.

در پایش روستاهای صدمه دیده و با توجه به مشکلات موجود، تیم های سه گانه اقدام به سم پاشی مناطق آلوده و کمک به اهالی سختی کشیده منطقه کردند. همچنین جمع آوری زباله ها و اجساد جانوران، پاکسازی مجاری آب جاری و جوی ها، دفع اصولی زباله ها، جمع آوری و دفن اصولی اجساد جانوران، معاینه احشام و درمان حیوانات اهلی نیازمند درمان و زخمی، رسیدگی به حیوانات بدون صاحب روستا و حومه از دیگر اموری است که توسط عزیزان انجام شده است. در بخش امور فرهنگی و برخورد با افراد محلی، فرهنگ سازی نحوه برخورد و پیش گیری از تقابل با حیات وحش، آموزش های اولیه امداد و نجات حیوانات مصدوم به صورت چهره به چهره انجام شده است.

پایش و مراقبت حومه روستاها در تاریکی شب برای جلوگیری از ورود وحوش به حیطه زیست بشر و پروژکتورکشی اطراف روستها انجام شده و هیچ نمونه ورود و تقابل حیات وحش به روستاها مشاهده نشده است.

لازم به ذکر است در اولین روز امداد رسانی ضمن بررسی ابتدایی امور و برآورد نحوه ورود به عملیات، تحویل ماشین آلات و تجهیزات و تجهیز منطقه اسکان، روستاهای میرزاعلی کندی، علی بیک کندی و زنگ آباد مورد پایش و امداد رسانی قرار گرفته بودند.

در پاسخ به درخواست انجام شده، چهار تیم از عزیزانی که اعلام آمادگی کرده بودند در آماده باش به سر می برند و در صورت لزوم فردا عازم منطقه خواهند شد.

پس از اتمام کامل عملیات، ضمن معرفی عزیزان، به نحو مقتضی از تمام یاریگران به صورت رسمی تشکر خواهد شد.

____________________________

اولین تجربه امداد و نجات حیوانات در مناطق زلزله زده/ تصویری

اطلاعیه فوری یگان امداد و نجات حیوانات/ یاری رسان «اولین گروه امداد و نجات حیوانات در سوانح طبیعی» باشید

مورد مستند «حمله» گرگ و خرس تا کنون گزارش نشده است/ زخمی شدن یگ گراز در تقابل با بشر

اعزام یگان امداد و نجات حیوانات به مناطق زلزله زده/ درخواست کمک

حیوانات سرگردان در زلزله شمال غرب کشور/ تصویری

خطر تقابل بشر با گرگ ها در مناطق زلزله زده/ حیوانات هم نیازمند امدادرسانی هستند

لغو همایش حقوق حیوانات و حیوان آزاری ۲۰ شهریورماه/ هزینه برگزاری صرف امداد رسانی به هموطنان عزیز زلزله زده خواهد شد

بیانیه گروه های زیست محیطی در رابطه با «روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات»

به مناسبت ۲۰ شهریور ،روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات، خورشید سیاه می خواند

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

دادگاه عالی هند، گردشگری در مناطقی را که زیستگاه‌های اصلی حفاظت شده برای ببرها محسوب می‌شوند، ممنوع کرد.

 به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مقامات دولت هند اخیرا اقدامات گسترده‌ای در جهت حفاظت بیشتر از ببرهای بومی این کشور، انجام داده‌اند. مناطقی که بر اساس تصمیم اخیر دادگاه عالی هند، گردشگری در آنها ممنوع شده، بیش از ۴۰ پارک طبیعی حفاظت شده هستند که تحت نظارت دولت هند، اداره می‌شوند.

 به گزارش بی بی سی، این قانون قرار است در سراسر هند به اجرا گذاشته شود و چنانچه در هر منطقه و استان، تخطی از قانون فوق صورت گیرد، توهین به دادگاه تلقی شده و جریمه‌های هنگفتی برای آن در نظر گرفته خواهد شد. آمار دولتی نشان می‌دهد که جمعیت ببرهای بومی هند در دهه‌های اخیر تا حد هشدار دهنده‌ای کاهش یافته و مسوولان و طرفداران محیط زیست را نگران کرده است.

بر اساس این گزارش، سرشماری سال ۲۰۱۱ میلادی نشان داد هم‌اکنون حدود ۱۷۰۰ قلاده ببر در حیات وحش هند موجود هستند در حالی که یک قرن پیش، حداقل ۱۰۰ هزار قلاده ببر در نواحی مختلف این کشور زندگی می‌کرده‌اند. فعالان محیط زیست از قانون جدید استقبال کرده و آن را پیشرفتی مهم در جهت حفاظت از گونه‌های کمیاب تلقی کرده‌اند.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

http://arw.ir/wp-content/uploads/2011/07/Animal-Rights-Watch-ARW-1418.jpg

با داشتن دستبند نارنجی در آزادی حیوانات مظلوم شریکید.

 دومین سری دستبندهای حمایتی مخصوص حامیان حیوانات در تعدادی محدود آماده تحویل به علاقمندان شد.

شما هم می توانید با دست کردن “دستبند حامی حیوانات” تفکر حمایت از حقوق حیوانات را گسترش دهید. “دستبند حامی حیوانات” علاوه بر اینکه نشان دهنده ایده و هدف قلبی شماست؛ بهانه بسیار موثری است برای شروع مباحث مربوط به حقوق حیوانات. “دستبند حامی حیوانات” هدیه ای ارزشمند برای عزیزانتان خواهد بود.

متعهدیم تمام عواید حاصل از فروش “دستبند حامی حیوانات” صرف هدف مشترکمان -حمایت از حقوق حیوانات- شود. به همین دلیل با داشتن “دستبند حامی حیوانات” دوشادوش هم از حیوانات حمایت خواهیم کرد، تنها به یک شرط: نیت خیر برای حمایت از حقوق حیوانات!

http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/04/Animal-Rights-Watch-ARW-3432Wrestband.jpg

نوشته روی دستبند

بر روی دستبند عبارت اشنای WE ARE THEIR VOICE نوشته شده است. این شعار معروف جهانی حامیان حیوانات است به این معنی که «ما صدای آنهاییم» یا «ما از زبان بی زبانان سخن می گوییم». این شعار اشاره به این دارد که حیوانات قدرت تکلم (به زبان بشر) را ندارند و برای احقاق حقوقشان در جوامع بشر نیازمند وکلایی هستند که از جانب انها سخن بگویند، از حقوقشان دفاع کنند و برای احقاق این حقوق تلاش کنند. این شعار به عنوان شعار رسمی «انجمن جلوگیری از ظلم به حیوانات آمریکا» که پیشروترین انجمن با این نام است استفاده می شود. در بخش پشتی ARW.IR در میان نقش دو پنجه دیده می شود.

http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/04/Animal-Rights-Watch-ARW-3429Wrestband.jpg

دلیل انتخاب رنگ نارنجی

رنگ نارنجی رنگ رسمی حمایت از حیوانات است که توسط انجمن جلوگیری از ظلم به حیوانات آمریکا (ASPCA)، جامعه جهانی حمایت از حیوانات (WSPA)، و شعب مختلف آنها به عنوان رنگ اصلی و غالب مورد استفاده قرار می گیرد. این رنگ از آغاز فعالیت دیده بان حقوق حیوانات به عنوان رنگ رسمی مورد استفاده قرار گرفته و تبلیغ می شود. رنگ نارنجی دستبند ها مشابه دستبندهای ASPCA بوده و در هماهنگی با برنامه GO ORANGE For Animals می باشد.

http://arw.ir/wp-content/uploads/2011/07/Animal-Rights-Watch-ARW-1418.jpg

عواید حاصل از فروش چگونه هزینه خواهد شد

تا کنون بخشی از هزینه های امداد و نجات، رهاسازی ها، درمان و تیمار حیوانات نیازمند از این منبع تامین شده است.

در حال حاضر تجهیز یگان امداد و نجات در اولویت اول است. بخشی از هزینه خرید یک دستگاه آمبولانس و وارد کردن تجهیزات ویژه یگان امداد و نجات از فروش این دستبند ها تامین خواهد شد.

روش خرید:

برای خرید «دستبند حامی حیوانات» می توانید هزینه لازم را به حساب دیده بان واریز کنید. مشخصات زیر را از طریق ایمیل یا تلفن ارسال کرده و منتظر بسته پستی ما باشید.

مشخصات لازم برای ارسال:

۱- مشخصات پرداخت کننده (نام و نام خانوادگی)

۲- مشخصات پرداخت (چهار رقم آخر کارت یا شماره پیگیری تراکنش اینترنتی یا شماره سریال فیش یا تصویر قبض)

۳- آدرس دقیق پستی دریافت کننده (در صورتی که پرداخت کننده و دریافت کننده یکی نیستند یا دستبند در قالب هدیه ارسال می شود نام و نام خانوادگی دریافت کننده لازم است.)

۴- کد پستی دریافت کننده (الزامی برای ارسال بسته پستی)

۵- تعداد و سایز دستبند(های) درخواستی (کوچک برای بانوان و جوانان/ بزرگ برای آقایان)

۶- ایمیل (برای ارسال مشخصات بسته و پیگیری تا زمان تحویل)

هزینه ها:

 قیمت هر دستبند ۱۰۰۰۰۰ریال معادل ده هزار تومان

هزینه پست پیشتاز ۲۶۰۰ تومان و پست معمولی ۶۵۰ تومان

سایز بندی:

دستبند ها در دو سایز کوچک (مناسب برای بانوان و جوانان) و بزرگ (مناسب برای آقایان) طبق اندازه های زیر موجوداست.

http://arw.ir/wp-content/uploads/2012/04/Animal-Rights-Watch-ARW-3433Wrestband1-600x293.jpg

 برای دیدن تصاویر در اندازه بزرگ، روی آنها کلیک کنید.

 

______________________

برای اولین بار در ایران: دستبند حامی حیوانات

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

کارخانه‌های خودروسازی بسیار معروف مانند فراری معمولاً کمتر خودروی های خاص تولید می کنند اما گاهی به سفارش مشتریان، خودروهای بسیار گرانقیمت را تولید می کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به تازگی فراری به درخواست یکی از مشتریانش دست به اقدامی جالب زد و یک خودروی تماما از چرم را تولید کرد.

این فراری مدل “F۴۳۰” به درخواست یک کلکسیونر فرانسوی ساخته شد و در ساخت بدنه و داخل آن از چرم سیاه استفاده شده است.
البته این کار برای فراری خیلی هم سخت نبوده است چرا که در گذشته یکی دیگر از ماشین هایش را با پوست وال تزئین کرده بود.
این مشتری میلیونر تاکید بر روی اصل بودن چرم داشته است و کارخانه نیز بیش از دو روز وقت صرف درست کردن و فراهم آوردن چرم این خودرو کرده است.این خودروی بسیار لوکس و منحصر به فرد ۱۶۵ هزار دلار قیمت گذاری شده است
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

دیده بان حقوق حیوانات: کوسه وال کمیابی که به یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم و معروف در فیلیپین تبدیل شده است، بر اثر اصابت پروانه یک قایق موتوری به صورتش، مجروح شد.

به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این کوسه وال عظیم الجثه که «فرمین» نام دارد در منطقه توریستی «تان – اوان» یک شهر تفریحی در فیلیپین نگهداری می‌شود. در این منطقه از اقیانوس به قایق سواران اجازه داده می‌شود که به کوسه وال‌ها غذا بدهند و آنها را تا مجاورت قایق‌هایشان بیاورند تا گردشگران بتوانند از فاصله بسیار نزدیک این آبزیان بزرگ جثه را مشاهده کنند.

به نوشته مجله تخصصی لایوساینس، هر چند در حال حاضر این روش غذا دادن به کوسه وال‌ها در منطقه مزبور متداول شده اما بسیاری از زیست شناسان دریایی، نسبت به اقدام فوق، ابراز نگرانی می‌کنند.

به گزارش ایسنا، یکی از این زیست شناسان دریایی به نام «سامانتا کراون» در این باره خاطر نشان ساخت: روش فوق باعث می‌شود که کوسه وال‌ها برای گرفتن غذای مجانی خیلی زیاد به قایق‌ها نزدیک و با چنین حوادثی مواجه شوند.هم چنین این کوسه‌ها فرصت مهاجرت‌های طبیعی خود را از دست می‌دهند و الگوهای مهاجرتی آنها در اقیانوس‌ها دچار اختلال می‌شود.

کراون تاکید کرد: در حال حاضر کوسه وال‌ها جزو فهرست گونه‌های در معرض انقراض اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت هستند. اگر این آبزیان کمیاب پس از بالغ شدن مهاجرت نکنند، از اجتماعات بزرگتر سایر همنوعان خود حذف شده و دیری نمی‌گذرد که از تنوع ژنتیکی گونه‌های آنها کاسته می‌شود.

___________________

کشته شدن یک دلفین به ازای هر هزار بازدیدکننده

قشم: نجات یک نهنگ گوژپشت

 استقبال دلفین های قشم از مسافران/ تصویری

سوگواری یک دلفین ماده بر جسد نوزادش در خور موسی/ تصویری

مجلس سوئیس نگهداری دلفین در باغ وحش ها را ممنوع کرد

سوت دلفین‌ها وسیله معرفی آنهاست

سونوگرافی از دولفین باردار/ تصویر

پوستر «دلفین های ایران» تهیه و توزیع شد.

سوگواری یک دلفین ماده بر جسد نوزادش در خور موسی/ تصویری

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

چای سبز در طب سنتی چینی برای قرن ها مورد استفاده قرار می گرفته است و امروزه مطالعات علمی شاهد اثرات مفید چای سبز بر سلامت بدن می باشند. یکی از فواید چای سبز، اثر آن در پیشگیری از آلزایمر و سرطان می باشد. بر طبق آخرین بررسی های دانشمندان دانشگاه نیواسکاتلند، نوشیدن منظم چای سبز می تواند مغز را در برابر توسعه آلزایمر و دیگر اشکال زوال مغز و جنون، و همچنین از توسعه تومورهای سرطانی در بدن پیشگیری نماید و دانشمندان ذکر می نمایند که هضم چای سبز، اثرات مثبت آن را ارتقا می بخشد.

تحقیقی که اخیرا در ژورنال آکادمیک Phytomedicineبه چاپ رسید. نتایج این بررسی حاکی از آن است که اشکال هضم شده از چای سبز بیش از اشکال هضم نشده در پیشگیری از آلزایمر و نیزپیشگیری از  رشد سلول های سرطانی موثر واقع می گردد. در واقع هضم شدن چای سبز در بدن منجر به آزاد شدن ترکیبات مفید آن می گردد.در  بررسی های آزمایشگاهی سلول ها در معرض غلظت های متفاوتی از مواد سمی و ترکیبات هضم شده چای سبز قرار گرفتند و مشاهده شد ترکیبات هضم شده چای سبز،  از تخریب سلول ها توسط سموم ممانعت به عمل می آورند و رشد سلول های سرطانی تومور را نیز کاهش می دهند.

دو ترکیب مهمی که در توسعه و پیشرفت بیماری آلزایمر دخیل هستند عبارتند از: پراکسید هیدروژن و بتا-آمیلوئید. مطالعات نشان داده اند که پلی فنل ها ی موجود در چای  از تخریب اعصاب در برابر سموم محافظت می کنند، پلی فنل ها  با ترکیبات سمی متصل می شوند و سلول های مغز را از آسیب آنها مصون نگه می دارند.  پلی فنل ها در طی هضم و جذب  به ترکیبات جزیی تری نیز شکسته می شوند و لذا گام بعدی دانشمندان آن است که اجزایمفید اصلی که در طی هضم و جذب چای سبز در بدن آزاد می گردند را شناسایی کنند. 

نکته عملی: مسلما عوامل بسیاری دست در دست یکدیگر بر روی بیماری هایی نظیر سرطان و جنون موثرند که یکی از آنها  رژیم غذایی سالم می باشد. مصرف روزانه چای سبز به عنوان یکی از عوامل رژیم غذایی سالم، در پیشگیری از زوال مغزی و ارتقای سلامت بدن موثر شناخته شده است و این در حالیست که شواهد جدید حاکی از آنند که هضم چای سبز در بدن اثرات مفید آن را به مراتب ارتقا می بخشد.

منبع: http://tabdil.net/Topbist/?r=thom#life/729

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

برای این منظور آن‌ها از زبان برنامه نویسی PHP کمک گرفته‌اند. در واقع برنامه‌ای که این دو هنرمند بریتانیایی نوشته‌اند قادر است تا 21000 لغت از دیکشنری زبان انگلیسی را در موتور جستجوی تصاویر گوگل کاویده و نخستین تصویر ارائه شده را دریافت و در برگه‌های سه ستونه صفحه‌بندی کرده و خروجی نهایی را به فرمت PDF تهیه نماید.

این فرهنگ لغت 1240 صفحه‌ای که «فلیکس هیز» و «بن وست» آن‌را آماده کرده‌اند با عنوان «گوگل» در حال انتشار است.

«بن وست» یکی از این دو جوان هنرمند، معتقد است که کتاب فوق‌الذکر در حقیقت «فرهنگی از زندگی آدمی در سال 2012 است که با نگاهی بی‌طرفانه و به دور از هرگونه سانسور، غرض ورزی یا چهارچوب، تصاویر را گرد آوری کرده است.»

جالب است بدانید نیمی از تصاویر کتاب پیرامون مسائل پزشکی، نژادپرستی، کمیک‌ و مواردی از این دست است.

 http://tabdil.net/Topbist/?r=thom#fana/751


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

مدیر کل حفاظت محيط زیست اردبیل:

كشاورزان از آتش زدن كاه وكلش پس از برداشت محصول خودداري كنند .

 استان ها - اردبيل

مدیرکل حفاظت محیط زیست اردبیل نسبت به آتش زدن ضایعات محصولات كشاورزی روی خاك‌های زراعی، به كشاورزان منطقه پارس‌آباد هشدار داد.

 

"علی حمیدی" در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ایسنا) - درباره عوارض سوزاندن بقایای مزارع کشاورزی، گفت: سوزاندن بقایا و ضایعات محصولات کشاورزی باعث از بین رفتن مواد ارزشمند خاك، افزایش شوری خاك زراعی و آلودگی آب و هوا و محیط زیست شده و سلامت ساكنان منطقه را نیز به مخاطره می‌اندازد.

 

وی گفت: برخی از كشاورزان به امید كاهش خسارت آفات و بیماری‌ها در كشت‌های بعدی و همچنین تسریع در آماده‌سازی زمین برای كشت دوم اقدام به سوزاندن بقایای گیاهی مزارع می‌كنند، غافل ازاینكه با تكرار این شیوه غیرعلمی، حاصلخیزی خاك و جمعیت حشرات ریز و موجودات زنده مفید خاك كاهش یافته و پس از مدتی مزارع كشاورزان غیرقابل كشت خواهد شد.

 

این مسوول، بهره‌گیری از مواد تجزیه‌كننده، دستگاه‌های خردكننده ضایعات و بقایای گیاهی و همچنین جمع‌آوری و استفاده از بقایای گیاهی به عنوان بستر تهیه كمپوست و نیز تولید كودهای آلی توام با اقدامات آموزشی و ترویجی را مناسب‌ترین روش حذف باقیمانده محصولات كشاورزی از جمله «كلش» از زمین‌های زراعی دانست و بر ضرورت آگاه‌سازی زارعان از مضرات سوزاندن بقایای گیاهی تاكید كرد.

 

 

وی كشاورزان را به خودداری از آتش زدن و سوزاندن كاه و كلش پس از برداشت محصولاتی نظیر گندم، جو، كلزا و برنج فرا خواند و افزود: با توجه به صراحت منع قانونی در این زمینه اداره حفاظت محیط زیست در قبال حفظ سلامت جامعه و محیط زیست با افراد متخلف برخورد قانونی می‌كند.

 

حمیدی از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه آتش زدن بقایای محصولات زراعی مراتب را در اسرع وقت به اداره حفاظت محیط زیست پارس‌آباد اطلاع دهند.

http://www.ghatreh.com/news/nn10426696

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 
 

محیط زیست پارس آباد نسبت به سوزاندن بقایای محصولات زراعی هشدار داد

پارس آباد مغان، اردبیل - رییس اداره حفاظت محیط زیست پارس آباد مغان نسبت به آتش زدن ضایعات محصولات كشاورزی روی خاك های زراعی، به كشاورزان منطقه هشدار داد.

محیط زیست پارس آباد نسبت به سوزاندن بقایای محصولات زراعی هشدار داد

محمد مجرد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در پارس آباد افزود: این كار موجب از بین رفتن مواد ارزشمند خاك ، افزایش شوری خاك زراعی و آلودگی آب و هوا و محیط زیست شده و سلامت ساكنان منطقه را نیز به مخاطره می اندازد.

وی گفت: برخی از كشاورزان به امید كاهش خسارت آفات و بیماری ها در كشت‌های بعدی و همچنین تسریع در آماده‌سازی زمین برای كشت دوم اقدام به سوزاندن بقایای گیاهی مزارع می نمایند، غافل از این كه با تكرار این شیوه غیر علمی ، حاصلخیزی خاك و جمعیت حشرات و ریز موجودات زنده مفید خاك كاهش یافته و پس از مدتی مزارع كشاورزان غیرقابل كشت خواهد شد.

وی، بهره‌گیری از مواد تجزیه‌كننده، دستگاه های خردكننده ضایعات و بقایای گیاهی و همچنین جمع‌آوری و استفاده از بقایای گیاهی به عنوان بستر تهیه كمپوست و نیز تولید كودهای آلی توام با اقدامات آموزشی و ترویجی را مناسب ترین روش حذف باقیمانده محصولات كشاورزی از جمله 'كلش' از زمین های زراعی دانست و بر ضرورت آگاه سازی زارعان از مضرات سوزاندن بقایای گیاهی تاكید كرد.

وی كشاورزان را به خودداری از آتش زدن و سوزاندن كاه و كلش پس از برداشت محصولاتی نظیر گندم، جو، كلزا و برنج فرا خواند و گفت: با توجه به صراحت منع قانونی در این زمینه اداره حفاظت محیط زیست در قبال حفظ سلامت جامعه و محیط زیست با افراد متخلف برخورد قانونی می كند.

وی از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه آتش زدن بقایای محصولات زراعی مراتب را در اسرع وقت به اداره حفاظت محیط زیست پارس آباد اطلاع دهند./ خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا) / کد خبر 80186178

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀




Arad Tourism Club

دعوت به همکاری در کمیته های کانون

 

سلام به تمامی دوستان و همــراهان گرامی کانون گردشگری آراد

 

با توجه به انتخابات برگزار شده در مجمع عمومی و تعیین اعضای شورای کانون، در نخستین جلسه شورا مسئولین واحدها مشخص گردیدند.

 

اکنون با توجه به نیاز این مسئولین به همکاری اعضا در راستای پیشبرد اهداف کانون از شما عزیزان درخواست می‌شود بنابر تجربیات، توانایی ها و علاقمندی های خود در صورت امکان برای حضور در هر یک از این واحد ها اعلام آمادگی نمایید تا بتوانیم کانونی پویا با برنامه های مفید و مؤثر را در سال پیش رو داشته باشیم.

برای آشنایی شما با مسئولین واحدها و وظایف هریک در فهرست زیر مختصری از این وظایف را بیان می کنم:

 

 

1- واحد فنی و ایمنی

مسئول: مهـــران راجی 09122233641
وظایف: برنامه ریزی و تهیه جدول زمانبندی برنامه ها، تعیین تیم های سرپرستی و بررسی عملکرد ایشان، بررسی صلاحیت فنی افراد برای حضور در برنامه های فنی و ...

 

 

2- واحد مالی

مسئول: مهــدی احمــدی 09126719183
وظایف: تهیه گزارش بودجه، نگهداری حساب درآمدها و هزینه ها، ارائه گزارشات ترازنامه و مالی سالیانه، تعیین مبلغ حق عضویت، همکاری برای خرید تجهیزات و لوازم مورد نیاز کانون، نگهداری مبلغ صندوق ذخیره کانون

 

 

3- واحد روابط عمومی

مسئول: وحید رضا رامین 09383896675
وظایف: انجام کلیه موارد اطلاع رسانی، بروز رسانی وبسایت کانون، انجام امور مرتبط با عضویت و بیمه اعضا، نگهداری مدارک کانون، انجام امور مرتبط با ارتباطات خارج کانون، تهیه آرشیو عکس ها و گزارشات برنامه ها

 

 

4- واحد آموزش و مستندات

مسئول: مجتبی زینال 09125080047
وظایف: تهیه جزوات، کتب و لوح های فشرده آموزشی برای کانون، انجام کلیه امور مرتبط با برگزاری دوره‌های آموزشی مورد نظر، تهیه جدول آموزشی و ارتباط با مراجع ذیصلاح در خصوص برگزاری این دوره ها، تهیه گزارش برنامه ها

 

 

5- واحد تجهیزات

مسئول: کسری بختیاری 09193102091
وظایف: حفظ و نگهداری از تجهیزات کانون، خرید و تهیه تجهیزات مورد نیاز، برنامه ریزی برای خریدهای دوره‌ای اعضا و ارائه مشاوره در خصوص خرید وسایل، نظارت بر روند استفاده از تجهیزات در برنامه و کنترل کیفی وسایل

 

 

6- واحد فرهنگــی

مسئول: آزاده ثبوت 09123302501
وظایف: برنامه ریزی بمنظور بستر سازی مناسب برای شناخت بیشتر اعضا از اهداف اساسی کانون در حوزه های میراث فرهنگی، طبیعت گردی و حفظ محیط زیست، بررسی چگونگی تعامل با مردم بومی مناطق مورد بازدید، بررسی عملکرد فرهنگی اعضا، تشکیل تیمهایی با کارکردهای فرهنگی گوناگون (تئاتر، موسیقی و ...)

 

 

 

دوست گرامی (خانم تلما قیـم 09192069750) قبول زحمت کردند و بعنوان مسئول هماهنگی و پیگیری و نظارت بر این همکاری ها تعیین شده اند. دوستانی که توانایی یا تجربیاتی در حوزه فعالیت های کانون دارند و مایل به همکاری می باشند، یا نظرات و دیدگاهی در خصوص بهبود روند فعالیتهای کانون گردشگری آراد دارند می‌توانند از طریق تماس با ایشان اعلام آمادگی برای حضور در هریک از واحدها نموده و یا نظرات خود را بیان نمایند.

 

 

لازم به ذکر است، تمامی اعضای کانون حق حضور در جلسات شورا و طرح سؤال، انتقاد یا پیشنهاد را داشته و می توانند با هماهنگی با دبیر شورا (خانم راحله صــادقی 09381539967) یا مسئول روابط عمومی (وحید رضا رامین 09383896675) درخواست حضور در جلسات داشته باشند تا نکته مورد نظرشان در دستور جلسه شورا قرار گرفته و از ایشان دعوت بعمل آید

 

با سپاس از همراهی شما عزیـــــــزان

 

برنامه ها »
مستندات »

آراد را به دوستان خود معرفی کنید
www.aradclub.ir »

کانون گردشگری آراد
واحد روابط عمومی
info@aradclub.ir



نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


سه قطعه پرنده شكاری دلیجه پس از مداوا در دامن طبیعت ارومیه رها شدند

سه قطعه پرنده شكاری دلیجه پس از مداوا در دامن طبیعت ارومیه رها شدند

 مدیركل محیط زیست آذربایجان غربی از رها كردن سه قطعه پرنده شكاری دلیجه پس از مداوا در دامن طبیعت ارومیه خبر داد. 
 
 

حسن عباس نژاد گفت: این پرندگان مصدوم پس از اطلاع رسانی یك گروه دوستدار محیط زیست با همكاری یگان حفاظت این سازمان از دست شكارچیان غیرمجاز گرفته شده بود.
وی اضافه كرد: پرندگان مصدوم پس از درمان و تغذیه مناسب و حصول اطمینان از سلامت كامل توسط فعالان محیط زیست به طبیعت منطقه مرگور در دامنه كوه بزسینا بازگشتند.
عباس نژاد با اشاره به فواید این پرندگان در محیط زیست انسانی گفت: این پرنده كه در زیستگاه های مختلفی به سر می برد در از بین بردن جانوران موذی كه به محصولات كشاورزی، باغها و درختان آسیب می رسانند نقش مهمی دارد.
وی با تاكید بر مقابله جدی اداره كل محیط زیست آذربایجان غربی با اسیب زنندگان به محیط زیست اظهار كرد: با متخلفان در این خصوص به شدت برخورد می شود.
دلیجه با پرهای قهوه ای و خالهای تیره از پرندگان شكاری و از تیره شاهینیان به شمار می آید كه بالهای نوك تیز و دم باریك این پرنده را در زمره شاهین ها قرار می دهد.
اندازه كوچك و عادت در جا بال زدنهای طولانی نشانه دلیجه بودن آن است.
بالهای آن باریك و دراز و منقار آن كوتاه و قلاب مانند است و دم نسبتا بلندی دارد كه در انتها كمی گرد می شود



کد خبر:  1467592
فرستنده: westadoe.ir admin

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

کتاب «طبیعت در کلاس درس» منتشر شد
1391/04/26

پس از مدت‌ها انتظارها به پایان رسید و کتاب «طبیعت در کلاس درس» منتشر شد. این کتاب که یک راهنمای آموزش تنوع‌زیستی برای آموزگاران است، توسط شرکت انتشارات فنی ایران و با حمایت برنامه کمک‌های کوچک تسهیلات محیط‌زیست جهانی (SGP) منتشر شده و به بازار کتاب عرضه شده است. مترجمان و مولفان این کتاب از آموزشگران انجمن یوزپلنگ ایرانی هستند. انجمن طی سال‌ها فعالیت آموزشی در زمینه تنوع‌زیستی و مفاهیم پایه مرتبط با محیط‌زیست و حفاظت، جای چنین منبعی را برای آموزگاران خالی می‌دید. منبعی که آموزگاران رسمی و آموزشگران غیررسمی بتوانند به آن مراجعه کرده و طرح درس‌هایی را برای تدریس در زمینه تنوع‌زیستی بیابند و اجرا کنند. در تالیف این کتاب از منابع بسیار متنوعی استفاده شده است. در عین حال گروه تالیف کتاب بر بومی‌سازی طرح درس‌ها و مفاهیم ذکر شده در کتاب تاکید داشته است. تالیف این کتاب در کنار پروژه «توانمندسازی جامعه محلی و آگاه سازی برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در منطقه حفاظت‌شده کوه بافق» آغاز شد. در این مدت برای هر چه کاربردی‌تر شدن طرح درس‌ها و فعالیت‌های ذکر شده در کتاب با آموزگاران و کارشناسان مختلف مشورت شد و همچنین طرح درس‌ها و فعالیت‌ها به آزمون گذاشته شد.

این کتاب برای گروه سنی 11 تا 14 سال تهیه شده است و در انتهای پیشگفتار آن راهنمایی وجود دارد که آموزگاران مدارس با مراجعه به آن می‌توانند ارتباط فعالیت‌های ذکر شده با کتاب‌های درسی را بیابند و آن‌ها در جای خود مورد استفاده قرار دهند (البته متاسفانه با تغییر نظام آموزشی در سال تحصیلی 92-91 و تغییر کتاب‌های درسی که پس از تالیف و آغاز چاپ این کتاب رخ داده است، بخشی از اطلاعات این جدول دچار ناهمخوانی شده است که امیدواریم در چاپ‌های بعدی کتاب آن را اصلاح کنیم).

کتاب «طبیعت در کلاس درس» شش فصل دارد و در هر فصل پیش از ذکر فعالیت‌های آموزشی، بخشی به نام «دانستنی‌های آموزگار» آمده است تا آموزگاران با مطالعه آن اطلاعات خود را در زمینه مبحث مورد نظر آن فصل افزایش داده و سپس به اجرای فعالیت‌ها بپردازند. در فصل آخر کتاب چند توصیه آموزشی برای آموزگاران، لغت نامه برخی کلمات ذکر شده در متن و فهرست کتاب‌هایی که در زمینه افزایش دانش درباره  محیط‌زیست و تنوع زیستی راه گشایشان باشد ذکر شده است.

برای تهیه این کتاب می‌توانید علاوه بر مراجعه به دفتر انجمن یوزپلنگ ایرانی، مستقیما به دفتر فروش کتاب‌های انتشاران فنی ایران به نشانی خیابان میرعماد، شماره 24 مراجعه کرده یا از طریق تلفن 88505055 یا ایمیل info@sabzha.com با انتشارات ارتباط برقرار نمایید. قیمت کتاب 6000 تومان است.

لازم به ذکر است، گروه مولفان کتاب مشتاقانه منتظر انتقادات و پیشنهادات شما در زمینه بهبود فعالیت‌های پیشنهادی و مفاهیم پرداخته شده در کتاب هستند.

 

 

SCN_0001.jpg

 

SCN_0003.jpg

منبع: http://www.wildlife.ir/ShowInfo.aspx?Lang=1&InfoId=372

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

روباه کوچک کويرهای ايران در پناهگاه حيات وحش عباس آباد

شاه روباه يکی از کوچکترين اعضای خانواده سگ سانان در مناطق کويری مرکزی ايران به شمار می رود که در ايران و همچنين ساير مناطق حوزه انتشار آن در آسيا، چندان شناخته شده نيست. نتايج مطالعه اخير در پناهگاه حيات وحش عباس آباد نشان از پراکنش گسترده اين روباه در بخشهای مختلف اين منطقه دارد. از ابتدای ارديبشهت ماه 1391، ايستگاه های متعددی در سرتاسر اين منطقه وسيع در مرکز ايران با استفاده از دوربين های تله ای درحال پايش می باشد که تصاوير متعدد از شاه روباه نشان از فراوانی نسبتا بالای اين گونه در مقايسه با ساير هم خانواده های آن در اين زيست بوم کويری می باشد.

از 4 گونه روباه که در ايران زيست می نمايد، 3 گونه شاه روباه، روباه شنی و روباه معمولی در پناهگاه حيات وحش عباس آباد و تنگل ها زيست می نمايد و حضور انواع مختلف از گوشتخواران در اين منطقه دال بر تنوع زيستگاه های متفاوت در سرتاسر منطقه می باشد. شاه روباه در مناطق کوهستانی پاکستان، افغانستان، ايران و کشورهای جنوبی روسيه زندگی می کند. مطالعات محدود صورت گرفته درباره اين گونه نشان داده اند که مواد گياهی و حشرات بخش عمده ای از نيازهای غذايی شاه روباه را تأمين می کنند. علی رغم پراکنش گسترده اين گونه در ايران، تابحال مطالعه ای در خصوص وضعيت يا نيازهای بوم شناختی آن در کشور صورت نگرفته است. مطالعه حاضر برای پايش جمعيت و پراکنش گوشتخواران منطقه عباس آباد به صورت مشترک توسط اداره حفاظت محيط زيست نايين و انجمن يوزپلنگ ايرانی با حمايت اداره کل حفاظت محيط زيست اصفهان و پروژه حفاظت از يوزپلنگ آسيايی درحال اجرا بوده و تا اواسط تابستان ادامه خواهد داشت.

 

Cana 4.jpg

Cana 3.jpg

 

Cana 1.jpg

منبع : http://www.wildlife.ir/ShowInfo.aspx?Lang=1&InfoId=367

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


شناسایی دوگونه جغد جدید در فیلیپین
نوع صدای جغدها در فیلیپین موجب شده که محققان دو گونه جغد جدید را شناسایی کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، پام راسموسن جانورشناس دانشگاه میشیگان طی بیانیه ای اظهار داشت: بیش از 15 سال پیش ما دریافتیم که زیرگونه های جدیدی از جغدهای شکاری در فیلیپین وجود دارد اما تا سال گذشته نتوانستیم شواهد کافی از وجود آنها بدست آوریم، این شواهد جدید نشان می دهد که این جغدها تنها زیرگونه نبوده اند بلکه دو گونه جدید جغد هستند.

 

در حقیقت محققان در فیلیپن دریافتند که جغد شکاری (Ninox philippensis) دربرگیرنده هفت گونه است.

 

آنها همچنین یک زیر گونه را نیز شناسایی کرده اند. این دو گونه جدید تاکنون توصیف نشده و رسما نامگذاری نشده اند. یکی از گونه های تاره کشف شده جغد اکنون جغد شکاری کامیگوین نام دارد که تنها در یک جزیره کامیگوین سور زندگی می کند و صدا و ویژگیهای فیزیکی متفاوت آن با سایر جغدهای منطقه منجر به شناسایی آن شده است.

این جغد دارای چشمهای آبی – خاکستری است و یک نغمه طولانی تک نفری در هنگام شب سر می دهد که دارای تن خرناس است.

محققان که نتایج این کشف را در مجله پرنده شناسی آسیایی منتشر کرده اند یک جغد شکاری دیگر را تحت عنوان کبو شناسایی کرده اند که درحال حاضر ساخت و آواشناسی نغمه آن را درحال مطالعه قرار دارند.

راسموسن اظهار داشت: جغدها نغمه های خود را نمی آموزند بلکه آنها را همانطور که در DNA آنها قرار دارد اجرا می کنند تا سایر جغدها را به خود جلب کرده و یا از منطقه خود دفاع کنند.

وی افزود: وقتی ما برای اولین بار نغمه این دو جغد را شنیدیم بسیار شگفت زده شدیم چرا که این نغمه با تمام صداهایی که از جغدهای دیگر شنیده ایم متفاوت بودند.

 منبع خبر : http://www.mehrnews.com/Fa/newsdetail.aspx?NewsID=1676597

 


 امانت داری و اخلاق مداری

استفاده از این خبر فقط با ذکر منبع  "خبرگزاری مهر"  مجاز است.


نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

کشف یک ساعت رشدی درون مغز/ اسکنهایی که سن افراد را فاش می‌کنند
محققان دریافتند که یک ساعت رشدی درون مغز ما وجود دارد که می تواند سن دقیق هرکس را نشان دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، براساس نتایج تحقیقات جدید، محققان اظهار می دارند که این اکتشاف می تواند کارکردهای بزرگی برای پزشکی داشته باشد و بینشی برای چگونگی تغییر مغز ما در طی زمان فراهم می کند.

 

دانشمندان در سن دیگو تأکید کردند که یک اسکن MRI چون این تصویر، می توان نشان دهد که هرکس چند ساله است

تیموتی براون از دانشکده پزشکی سن دیگو، دانشگاه کالیفرنیا اظهار داشت: ما با یک ساعت رشدی در داخل مغز رو به رو شدیم که به مثابه یک نشانه زیستی از رشدی که می تواند تفاوتهای سنی را به خوبی نشان دهد کار می کند و کارکرد آن هیچ ارتباطی به تفاوتهای میان افراد ندارد.

وی با استفاده از سیستم تصویربرداری رزونانس مغناطیسى (MRI) مغز 885 نفر 3 تا 20 ساله را اسکن کرده است.

این اسکنهای مغزی برای شناسایی 231 شاخص زیستی آناتومی مغز مورد استفاده قرار گرفته و محققان توانستند با استفاده از آنها سن افراد را با 92 درصد صحت اعلام کنند.

براساس اظهارات محققان این سیستم تاکنون از هر اندازه گیری زیست شناسی دیگری جلوتر بوده است.

درحالی که محققان بسیاری در گذشته شاخصهای زیستی مغز را یک به یک بررسی کرده اند، کلید مسئله یافتن راهی برای ترکیب آنها به منظور دستیابی به ماهیت چند بعدی آناتومی مغز و الگوهای متمایز تغیر رشدی همگام با سن بوده است.

براون اظهار داشت: این حقیقت که ما مجموعه ای از اندازه گیریهای مغزی را کشف کرده ایم که به درستی می تواند سن فرد را تشخیص دهد به این معنا است که رشد مغز و یا دست کم ابعاد مشخص مربوط به آناتومی آن کنترل شده تر از چیزی است که پیشتر تصور می شد.

پزشکان می گویند که این کشف می تواند دستاورد مهم برای درک چگونگی سن مغز باشد

مسئله مهم در تشخیص میزان رشد به ویژه در میان کودکانی که در سن رشد هستند به این معنا است که تشخیص فعالیتهای غیرعادی مغز نیز ممکن است بسیار حساس باشد.

هنوز مشخص نشده است که این تغییرات آناتومی - رشدی چه ارتباطی به رفتارهای انسانی دارد.

روشل لنروت از مرکز تحقیقات عصب شناسی استرالیا تصریح کرد که این تحقیق می تواند به درک اختلالاتی چون اوتیسم کمک کند.


 امانت داری و اخلاق مداری

استفاده از این خبر فقط با ذکر منبع  "خبرگزاری مهر"  مجاز است.
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


محیط زیست ایران سالی پر فراز و نشیب ‌را پشت سر گذاشت. افزایش میزان ذرات گرد و غبار، آلودگی هوا، آتش سوزی جنگل‌ها، خشک شدن دریاچه‌ها و تالاب‌ها از جمله اخبار سال ۱۳۹۰ بود. فعالان محیط زیست و کارشناسان، وخامت وضعیت دریاچه ارومیه و دیگر تالاب‌های ایران در سال ۱۳۹۰ را در صدر جدول رویدادهای زیست محیطی این سال قرار می دهند.

inviroment5







 



وضعیت دریاچه‌ها و تالاب‌ها قرمز است

inviroment1
اجرای پروژه احداث پل میان گذر بر روی دریاچه ارومیه که از چندین سال پیش مطرح شده بود، سبب تقسیم آب این دریاچه به دو بخش و در نهایت کاهش شدید آب و خشک
شدن بخشی از دریاچه شد که نگرانی شدید کارشناسان و فعالان محیط زیست را برانگیخت. کار تا به آنجا پیش رفت که حسن عباس‌نژاد، مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در آبان‌ماه گفت که ۶۵ درصد دریاچه ارومیه به کویر نمک تبدیل شده است. آقای عباس‌نژاد گفت که دریاچه ارومیه نیازمند ۲۰ میلیارد متر مکعب آب است و ۸۰ درصد از جمعیت تخم گذار فلامینگوها در جزایر ۹ گانه این دریاچه کاسته شده است.


اما محمدجواد محمدی‌زاده، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران، در بهمن ماه ۱۳۹۰ اعلام کرد که با توجه به بارندگی‌های اخیر در ایران سطح آب دریاچه ارومیه ۸ سانتی متر افزایش پیدا کرده است. محمدجواد محمدی‌زاده تاکید کرد که مشکل دریاچه ارومیه ظرف یک سال حل نمی‌شود، اما افزایش بارندگی در سال ۱۳۹۰ و استمرار آن در سال‌های آینده امیدوار کننده خواهد بود.
دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه داخل ایران و دومین دریاچه بزرگ آب شور جهان است.

 



دریاچه بختگان از دیگر دریاچه‌های ایران است که خشکی آن نگرانی‌هایی را در پی داشت


مسعود باقرزاده کریمی، مشاور معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه مسئولان وزارت نیرو رایزنی‌هایی را در زمینه رهاسازی آب برای نجات تالاب بختگان انجام داده اند، گفت: "۸۰ درصد از تالاب بختگان خشک شده است."
و همچنین آلودگی آب باعث مرگ و میر ماهی‌ها می‌شود.inviroment2

آقای باقرزاده با اشاره به اینکه بختگان تالاب کویری است و به طور طبیعی ۵۰ درصد از آن هر ساله خشک می شود، افزود: "در دو سال اخیر خشکسالی در این تالاب که از پیوستن سه تالاب نی‌ریز، کمجان و بختگان تشکیل می شود، افزایش یافته است." تالاب بختگان در استان فارس قرار دارد و زیستگاه زمستانی پرندگانی بود که از روسیه و دشت های سیبری به ایران مهاجرت می کردند.
محمد جواد محمدی‌زاده، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران در آبان ماه گفته که تنها ۲۴ تالاب از ۲۵۲ تالاب ایران در کنوانسیون رامسر به ثبت بین المللی رسیده است.

تالاب انزلی از جمله تالابهای ثبت شده است که به دلیل ورود حجم بالای رسوبات، عمق آن کم شده است. بخش های بزرگی از تالاب گاوخونی، ارژن، پریشان، آجی‌گل و تالاب سه گانه هامون نیز خشک شدند. وضعیت تالاب شادگان هویزه، هوالعظیم نیز نامناسب گزارش شد.
به اعتقاد صاحبنظران شرایط نگهداری از این تالابها مناسب نیست و تالابهای ایران در معرض آلودگی و یا خشک شدن قرار دارند. بخشی از این به خاطر کاهش بارش و بارندگی و بخشی از آن به دلیل استفاده از آب تالاب‌ها برای مصارف کشاورزی است. ورود فاضلاب‌های شهری و کارخانه‌ها به آب تالاب ها نیز از دلایل آلودگی آنها شناخته می شود.

 



جنگل‌ها در آتش: آتش سوزی در جنگل‌های منطقه زاگرس ایران

 

inviroment3

 

محمد امینی، رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندان در دی ماه اعلام کرد که براساس آمار اعلام شده از سوی نهاد‌های رسمی روزانه ۴۰ هکتار از جنگل‌های ایران نابود می‌‌شود و روند تخریب جنگل و مراتع در ایران روند صعودی دارد.
محمدحسین بازگیر، مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان لرستان نیز عمده‌ترین مشکل محیط زیست این استان را آتش‌سوزی جنگل‌ها و تخریب آن عنوان کرد و گفت: "از ابتدای سال ۱۳۹۰ بیش از ۷۰ هکتار از مراتع و جنگل‌های حفاظت شده این استان دچار آتش سوزی شده است.

  • سازمان جهانی خوار و بار و کشاورزی فائو نیز در گزارشی نسبت به وضعیت جنگل‌ها در ایران هشدار داد.
  • در میان کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا ایران از نظر میزان نابودی مناطق جنگلی در اثر آتش سوزی در رتبه چهارم قرار دارد.

 

علیرضا احمدوند، مدیرکل منابع طبیعی استان لرستان با اعلام اینکه بیشتر آتش‌ سوزی‌های سطح استان لرستان توسط عامل انسانی انجام می‌شود ،گفت : "از دلایل آتش‌سوزی عمدی می‌توان به دو عامل اصلی اختلافات قومی و طایفه‌ای و ایجاد آتش سوزی در جنگل برای تصرف اراضی ملی برای زراعت اشاره کرد."

 

نفس ها تنگ شد

 

inviroment4

آلودگی هوا و افزایش گرد و غبار و ذرات معلق در ایران از جمله مشکلات محیط زیستی بود که بارها موجب تعطیلی فعالیت در شهرهای مختلف در این کشور شد و تا آخرین روز سال ادامه یافت.
معصومه ابتکار، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به اینکه "آلودگی هوا کماکان از معضلات اصلی شهر و کشور ما است"در شهریورماه اعلام کرد: "امسال از نظر آلودگی هوا تاکنون روز سالم و پاک نداشته‌ایم، این یک زنگ خطر جدی است و هشدار می‌دهد همه باید برای حل این معضل تلاش کنیم."
آلودگی هوای در شهرهای ایران از مسائلی است که بارها مورد بحث کارشناسان قرار گرفته است :
برخی از صاحبنظران خودروهای فرسوده و استفاده از مواد سوختی غیر استاندارد را از مهمترین دلایل آلودگی هوا شهرهای ایران عنوان می‌کنند.
همچنین براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی شهر اهواز در جنوب ایران با بیشترین میزان اندازه گیری شده از ذرات معلق در هوا یا ریزگردها (ذراتی با بزرگی کمتر از دو میکرون که برای سلامتی انسان خطراناک است و باعث بیماری‌های مختلف می‌شود) در صدر آلوده ترین شهرها قرار گرفت. در همین حال سنندج در غرب ایران هم با ۲۵۴ میکروگرم از این ذرات در هر مترمکعب هوا، از این نظر یکی از آلوده ترین شهرهای جهان معرفی شده است.

 

قاچاق و کشتار حیوانات

 

inviroment6

عبدالرضا کرباسی، معاون محیط دریایی سازمان محیط زیست ایران در بهمن ماه اعلام کرد که در راستای نجات دلفین هایی که به دلایل مختلف در سواحل به گل می نشینند پیش نویس دستورالعمل امداد و نجات دلفین ها و کوسه های خلیج فارس و دریای عمان تدوین شده است.
به گفته وی، این پیش نویس پس از نهایی‌شدن حداقل در یکصد هزار نسخه چاپ و در اختیار جوامع محلی قرار خواهد گرفت تا در زمان مشاهده دلفین های به گل نشسته در سواحل بتوان از اقدامات مردمی استفاده بهینه کرد.
به گفته معاون محیط دریایی سازمان محیط زیست، این دستورالعمل دو قسمت مجزا دارد که یک بخش آن برای مردم عادی و جوامع محلی تدوین شده و بخش دیگر آن ویژه کارشناسان و متخصصان است.

 


منبع:

http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2012/03/120312_l21_environment_review_iran_1390.shtm 

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 29 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

نشنال


نشنال جئوگرافی در جستجوی زشت ترین ها
ایرن: "نشنال جئوگرافی" به تازگی به جمع‌آوری تصاویری از عجیب‌ترین و ترسناک‌ترین حیوانات دست زده که چهره بیشتر آنها را تنها مادرانشان دوست دارند.

این سایت خبری یک نمایش تلویزیونی جدید را با عنوان «عجایب و ترسناک‌ها» برای به تصویر کشیدن عجایب طبیعت آغاز کرده است. لوسی کوک، کاوشگر و جانورشناس سایت نشنال جئوگرافیک برای این نمایش به اطراف جهان سر زده است.
به گزارش ایسنا و به نقل از نشنال جئوگرافی کوک از قصد خود در این برنامه تلویزیونی برای پایان دادن به توجه عمومی به بچه‌گربه‌های بامزه خبر داده که قرار است از شبکه Nat Geo Wild با برنامه عجیب‌ترین میمون پخش شود. کوک، این برنامه را در سه قاره دنبال می‌کند که رقابت محبوبیت را در طبیعت کاملا تغییر داده است.
در این برنامه ماهی‌های عجیب و غریب، سوسکهای سرگین به سر و میمونهای دارای گونه‌های برآمده حاضر بوده در حالی که غیبت حیواناتی مانند کوالاهای کرکی و بچه گربه‌ها در آن کاملا مشهود است.
این مجموعه از آسیا تا استرالیا و آفریقا سفر کرده و به بازدید از قورباغه‌ای با دهان بزرگتر از پاهایش، تلاشهای کوک و تیم وی برای فرار از قایق در حال غرق شدن در آبهای پر از تمساح و نماهای نزدیک و شخصی از یک حیوان جوجه‌تیغی مانند پرداخته است.
هنگامی که کوک از میان جنگل‌های گرمسیری و بیابانها و در حاشیه خطوط ساحلی سفر می‌کند، با شیاطین استرالیایی و مخلوقات تاسمانیایی دیدار می‌کند.

 

منبع خبر // www.iren.ir //


کد خبر :7671   زمان مخابره: 20:6:0 -28/5/1391
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 29 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

قطب شمال

طبق بررسي هاي ماهواره اي از قطب شمال
سرعت ذوب شدن بیش از محاسبات است . اطلاعات حاصل از مشاهدات ماهواره‌ای نشان می دهد که یخ‌های قطب شمال خیلی سریع‌تر از محاسبات انجام شده، در حال ذوب شدن هستند.

دانشمندان علوم زیست محیطی و مطالعات جوی در انگلیس با استفاده از ابزار راداری و لیزری، ضخامت یخ‌های اقیانوس منجمد شمالی را ارزیابی کرده و به نتایج ذکر شده رسیده‌اند.
تجزیه و تحلیل‌های ابتدایی نشان می‌داد که از سال 2004 میلادی به بعد، حجم یخ‌های ذوب شده در این منطقه سالانه 90 کیلومتر مکعب بوده است اما نتایج آزمایش‌ها و مطالعات جدید تایید می‌کند که میزان ذوب یخ های قطب شمال در بسیاری از مناطق تقریبا 50 درصد بیشتر از پیش بینی های گذشته است.
به گزارش ایسنا و به نقل از بی بی سی، فرآیند فقدان و ناپدید شدن یخ‌ها در نواحی شمال گرینلند نیز در سال‌های اخیر افزایش بیشتری داشته به طوری که ضخامت یخچال‌های این منطقه کاهش چشمگیری یافته و از 5 تا 6 متر در طول یک دهه پیش به 3 متر در سال گذشته رسیده است.
کارشناسان جوی هشدار داده‌اند که قطب شمال سریعتر از سایر نقاط سیاره زمین در حال گرم شدن است و بی شک ناپدید شدن یخ‌های دریایی، روی جمعیت گونه‌های مختلف در این منطقه تاثیر گذار خواهد بود.
دانشمندان هنوز قادر نیستند با اطمینان بگویند که چه میزان از روند گرم شدن قطب شمال طبیعی و چه میزان از آن حاصل تغییرات جوی ناشی از فعالیت‌های مخرب انسانی است، اما از این بابت مطمئن هستند که ادامه روند کنونی می‌تواند عواقب ناخوشایندی داشته باشد.


 
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 29 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

ريزگرد

معاون علمي وفناوري ريياست جمهوري عنوان کرد:
نابودی نخل ها در جنگ تحمیلی عامل بروز ریزگردها
ایرن: سلطانخواه نابودی نخل ها در جنگ تحمیلی را یکی از عوامل افزایش پدیده ریزگردها و گرد و غبار عنوان کرد و گفت: در جنگ بین ایران و عراق بسیاری از نخل‌ها که مانع بیابان زایی می شود از بین رفتند.

دکتر'نسرین سلطانخواه' گفت : این معاونت با حمایت از محصولات دانش بنیان تلاش دارد که مشکلات کشور حل شود و درحال حاضر پدیده ریزگردها نیز یکی از مشکلات کشور است که این معاونت با حمایت از تولید دو محصول دانش بنیان و همچنین ارایه طرح های مختلف سعی در مبارزه با این پدیده دارد .
وی خاطرنشان کرد:با توجه به این که کشور عراق یکی از مبداهای بروز ریزگردها است و تاکنون اقدام جدی در این زمینه انجام نداده بنابراین بهتر است کارشناسان ایرانی خود برای حفظ سلامتی هموطنان راه های جلوگیری از ورود ریزگردها را بررسی و در این زمینه اقدام کنند.
وی تاکید کرد که سهم معاونت علمی در مبارزه با ریزگردها استفاده از دانش و فناوری روز است. زیرا وظیفه این معاونت این است که دانش و فناوری تولید شده در کشور را وارد عمل کند تا در کوتاه ترین زمان باعت تغییرات شود.
به گزارش روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سلطانخواه نابودی نخل ها در جنگ تحمیلی را یکی از عوامل افزایش پدیده ریزگردها و گرد و غبار عنوان کرد و گفت: در جنگ بین ایران و عراق بسیاری از نخل‌ها که مانع بیابان زایی می شود از بین رفتند که با توجه به مسایل و مشکلات کشور عراق، ‌بسیاری از آنها احیا هم نشدند بنابراین پیشنهاد می شود که ایران نخلستان های عراق را احیا کند تا به منظور جلوگیری از بیابان زایی و عدم گسترش ریزگردها گام موثری برداشته شود.
همچنین دکتر 'حسین سالار آملی ' معاون امور بین الملل و انتقال فناوری های معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در این زمینه گفت : با توجه به این که مردم ایران در ماه های اخیر به دلیل گرد و غباربا مشکلات زیادی روبرو بودند و از سوی دیگر حل قطعی و اجرای راه حل اساسی نیازمند زمان زیادی است، این معاونت از دو طرح کوتاه مدت شامل ساخت و تولید دستگاه جذب ریزگردها و ساخت و تولید ماسک‌های نسوجی حمایت کرده است.
وی در خصوص دستگاه جذب ریزگردها در محیط بسته گفت: عمده ریزگردهایی که می توانند به انسان ضربه بزنند ابعادی حدود 2.5 میکرون دارند که در گردوغبار ماه های گذشته نیز مشاهده شده اند. دستگاه جذب ریزگردها با استفاده از فیلترهای نسوجی می تواند ریزگردهای موجود در یک محیط بسته را به خوبی بمکد تا مکان مورد نظر خالی از ریزگردها شود و شرایط تنفس به وجود بیاید.
به گفته سالار آملی دستگاه جذب ریزگردها می تواند در سالن ها و اتاق های بیمارستان ها، دانشگاه ها، ادارات و مدارس مورد استفاده قرار گیرد.
وی در زمینه طرح ماسک های نسوجی نیز گفت: ماسک های نسوجی می توانند ذرات و ریزگردهایی تا 2.5 میکرون را جذب کنند این درحالی است که ماسک های موجود ظرفیت گرفتن ذرات و ریزگرد های با این قطر را ندارند.
معاون امور بین الملل و انتقال فناوری های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: ماسک های جدید چند لایه هستند و ضمن این که می توانند حجم زیادی از ریزگرد های را جذب کنند. این ماسک ها قابل شست و شو و چندبار مصرف هستند.
سالارآملی گفت : این دو طرح توسط شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری تهران و شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان انجام شده است. دستگاه جذب ریزگردها دارای ابعاد 40×50 سانتی متر است و قرار است در مرحله اول به تعداد 6 هزار دستگاه تولید شود و دراختیار مراکز دولتی قرار گیرد. همچنین در مرحله اول تعداد 400 هزار ماسک های نسوجی تولید و به مناطق محروم و درگیر ذرات و گرد و غبار اختصاص می یابد. در مرحله بعدی نیز این ماسک ها برای عموم قابل دسترس خواهد بود.
وی گفت : این دو طرح تا سه ماه آینده به تولید انبوه می رسند و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار است از طریق ایجاد بازار و اهدای وام از آنها حمایت کند.

 

منبع خبر // www.iren.ir //

کد خبر :7667   زمان مخابره: 18:57:0 - 27/5/1391
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 29 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

روستاي برز
اهالی برز برای سومین سال پیاپی جهت حفظ محیط زیست به جمع آوری پسماندهای روستایشان می‌پردازند.

 

این اقدام که به ابتکار سازمان مردم نهاد (سمن) کانون نواندیشان برز صورت گرفته در طول این سه سال تبدیل به سنت گردیده و هر ساله این برنامه یک روز پس از عید فطر برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا، به گفته میثم شفیعی برزی، دبیر کانون نواندیشان برز، ساکنین این روستا از سال ?? زیر نظر کانون نواندیشان برز طی مراسمی گردهم جمع شده و به پاکسازی روستای خود می‌پردازند. سال گذشته در برگزاری این مراسم که با حضور ??? نفر از اهالی برگزار شد حجم قابل توجهی پسماند از سطح روستا جمع آوری شد. هم چنین برای ترویج فرهنگ حفظ و احترام به محیط زیست، دادن کیسه‌های زباله به گردشگران و بسته‌های تبلیغاتی حاوی پیام‌های مربوط به محیط زیست نیز، از برنامه‌های این کانون در امسال است.
امید است با کمک مسئولان کشوری و با همیاری روستاییان بتوان طرق دفن صحیح پسماند‌ها و استفاده از دستگاه‌های زباله سوز را در این منطقه (به عنوان نمونه) و سپس در سراسر کشور ترویج کرد.

روستای برز از توابع استان اصفهان در?? کیلومتری شهر نطنز و ?? کیلومتری شهر کاشان قرار دارد. برز روستایی در منطقه برزرود است. ابیانه نیز، که از شناخته شده‌ترین روستاهای ایران است، در این منطقه قرار دارد.


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 29 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

قورباغه

اثرات تغييرات جوي
افزايش جمعيت قورباغه هاي بيمار
کارشناسان تغييرات جوي در يک مطالعه جديد هشدار دادند که نوسانات غير معمول دماي هوا بر اثر پديده گرمايش جهاني، جمعيت قورباغه‌هاي بيمار را افزايش مي‌دهد.

به گزارش سرويس «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين کارشناسان تاکيد کردند: تشديد پديده تغييرات جوي که از پيامدهاي گرمايش جهاني است، موجب شيوع بيشتر بيماريهاي قارچي کشنده در بين قورباغه‌ها مي‌شود.


به گزارش بي بي سي، مطالعات نشان مي‌دهد که وقتي دماي هوا با الگويي غير قابل پيش بيني تغيير مي‌کند، قورباغه‌ها خيلي بيشتر در معرض آلودگي با قارچ کشنده chytridiomycosis قرار مي‌گيرند. اين قارچ امروزه از قاتلان درجه يک دوزيستان در جهان محسوب مي شود.


به گفته جانورشناسان، ظاهرا تغييرات شديد دمايي باعث کاهش توان سيستم ايمني بدن قورباغه‌ها مي‌شود و آن‌ها را در برابر قارچ‌هاي بيماري‌زا آسيب پذيرتر مي‌کند. بررسي‌ها نشان مي‌دهد اين قارچ کشنده که از سال 1998 ميلادي شناسايي شده، عامل انقراض تعدادي از گونه‌هاي دوزيستان بوده است.

 

 
کد خبر :7660   زمان مخابره: 10:54:0 - 26/5/1391
 
نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 29 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

ساخت بتون جدید به منظور جذب آلودگی هوا پژوهشگران در هلند بتون جدیدی ساخته اند که می تواند  آلودگی هوا را جذب و هوا را تصفیه می کند.
به گزارش سایت پزشکان بدون مرز ،  بتون جدید ساخته شده در هلند که آزمایش های مختلف بر آن انجام شده است، می تواند حدود چهل و پنج درصد از دی اکسید کربن خطرناک منتشر شده از خودروها را جذب کند. براساس این گزارش؛ شهرهای مدرن در اینده می توانند از بتون موسوم به بتون سبز برای ساخت و ساز استفاده کنند. این بتون توانایی جذب نیتروژن تولید شده توسط خودروها را نیز داراست. گاز دی اکسید نیتروژن که به بارش باران های اسیدی منجر می شود، برای سلامت افراد بسیار خطرناک است.دانشمندان ژاپنی نیز از حدود دوازده سال پیش تحقیقاتی درباره ساخت بتونی با قابلیت های مشابه را شروع کرده بودند

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 29 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

خطر نابودی پنگوئنها تا پایان قرن گروهی از دانشمندان بین المللی هشدار دادند که تا پایان قرن از هر ۱۸ پنگوئن ۱۰ پنگوئن نابود خواهند شد.۲۲ محققی که در کنفرانس بین المللی پنگوئن در بوستون آمریکا گردهم آمده بودند هشدار دادند که زندگی این پرندگان قطبی در معرض تهدیدات بسیاری قرار دارد.کمبود غذا، تغییرات آب و هوایی، صید بی رویه و نفتی که آبها را آلوده می کند از جمله این تهدیدات به شمار می روند.این دانشمندان با تاکید بر اینکه تا پایان قرن از هر ۱۸ پنگوئن ۱۰ پنگوئن نابود خواهد شد اظهار داشتند که پنگوئنهای "گالاپاگوس" و پنگوئنهای "هامبولدت" که در سواحل پرو و شیلی ساکن هستند به دلیل کاهش ماهی برای خوردن مجبور به مهاجرت شده اند. پنگوئنهای گالاپاگوس تا پایان قرن با ۳۰ درصد احتمال انقراض مواجهند. همچنین پنگوئنهای امپراتور که قهرمان اصلی فیلم مستند علمی "رژه پنگوئنها" هستند درصورتیکه نتوانند خود را با تغییرات آب و هوایی و تغییر فصول تولید مثل و مهاجرت سازگار کنند تا سال ۲۱۰۰ نابود خواهند شد. از سویی دیگر آلودگی مزمن آبها در اثر تخلیه غیرقانونی نفت توسط کشتیها از دیگر خطرهایی است که پنگوئنها را به شدت در معرض خطر قرار می دهد.

نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 29 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com