Environmentalist

Environmentalist


کد خبر: 47848 زمان انتشار: 20 آذر 1391 14:58:00
ساخت سل خورشیدی پلیمری با ترکیب جدیدبرای نخستین بار در دنیا/
گام بلند پژوهشگران کشور در تولید نسل چهارم سلول‌های خورشیدی
پژوهشگران کشورمان موفق به طراحی و ساخت یک سل خورشیدی با یک ترکیب جدید پلیمری شدند.
 گام بلند پژوهشگران کشور در تولید نسل چهارم سلول‌های خورشیدی

به گزارش دریچه خبر ، دکتر علی کسائیان، سازنده این سل خورشیدی پلیمری با ابراز این عقیده که تاکنون ساخت سل خورشیدی با این ترکیب پلیمری در هیچ کشوری گزارش نشده است، خاطرنشان کرد: سل ساخته شده ترکیبی از پلیمر P3HT و نانو فیبر اکسید تیتانیوم است که با توجه به ساختار نانویی آن از نسل چهارم سلول‌های خورشیدی به شمار می‌آید.

عضو هیات علمی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران با اشاره به اینکه این نوع از سل‌های خورشیدی بسیار انعطاف‌پذیر هستند، خاطرنشان کرد: این سل‌ها نسبت به سل‌های خورشیدی سیلیکونی انعطاف‌پذیر هستند و به راحتی بر روی یک کوله پشتی و یا چادر نصب می‌شوند.

به گفته وی فرآیند تلخیص سیلیکون برای سل‌های سیلیکونی بسیار سنگین و پر هزینه است اما خلوص ماده در سل‌های پلیمری بیشتر است و با هزینه کمتری نیز تجاری می‌شوند.

کسائیان با تاکید بر اینکه ساخت سل‌های خورشیدی پلیمری با ساختار نانو سابقه زیادی در دنیا ندارد، تصریح کرد: سل‌های سیلیکونی بازدهی چندان بالایی ندارند و در نهایت به بهره‌وری 30 درصدی می‌رسند (30 درصد فوتون‌های دریافتی توسط سلول‌های خورشیدی جذب و به انرژی تبدیل می‌شوند) اما نسل جدید سل‌های خورشیدی قابلیت بازدهی بالا دارند و می‌تواند قیمت تمام شده را کاهش دهند.

عضو هیات علمی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران با اشاره به اینکه طراحی و ساخت سل‌های خورشیدی پلیمری در قالب یک پروژه کارشناسی ارشد، انجام شده است، اظهار کرد: انتظار داریم از این پروژه سه مقاله ISI و دو مقاله علمی – پژوهشی به دست آید. اما برای تکمیل این سلول‌ها و سنجش میزان کارایی آنها در انواع مختلف باید پروژه‌های دیگری در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تعریف شود.

کسائیان ادامه داد: دنیا هم اکنون در آغاز راه طراحی و تولید سلول‌های خورشیدی پلیمری است و زمان زیادی تا کاربردی کردن آنها و افزایش بازدهی باقی مانده است اما با توجه به تنوع مواد اولیه برای سل‌ها نسبت به سلول‌های خورشیدی متداول، این هدف چندان دور به نظر نمی‌رسد.

به گفته این عضو هیات علمی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران مراحل ساخت این سلول خورشیدی درآزمایشگاه جهاد دانشگاهی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی انجام شده است و دانشکده علوم و فنون نیز برنامه‌ای برای تجهیز آزمایشگاه خود برای پیشبرد بهتر پروژه‌هایی این چنین در دست دارد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 20 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com