Environmentalist

Environmentalist


 

فرود ۱۵۰ قطعه غاز خاکستری در پارک ملی بوجاق / تا کنون حدود یکصد هزار قطعه پرنده مهاجر جهت زمستان گذرانی وارد تالاب های استان گیلان شده اند

دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: چند روزی است که تالاب ها و علفزارهای گیلان صداهای «گیس گیس» گرم بال‌هایشان را می شنود و حضورشان نوید بخش آن است که امسال نیز میزبان دهها هزار قطعه پرنده خواهیم بود.

تالاب های بین المللی بندرانزلی، پارک ملی بوجاق کیاشهر و امیرکلایه لاهیجان به همراه سایر تالاب‌های استان از این حیث به خود می بالند که علاوه بر اینکه هر ساله میزبان و حافظ جان هزاران قطعه از سفیران صلح و دوستی اند، نقش قابل ملاحظه ای در حفظ چرخه اکوسیستم استان گیلان، بخشی از اقتصاد مردم محلی و نشاط و تفرج مردم دارند.

بر اساس آخرین گزارش محیط‌بانان پارک ملی بوجاق تاکنون حدود ۱۵۰ قطعه غاز خاکستری و آنقوت جهت زمستان گذرانی وارد پارک ملی بوجاق شده‌اند و حضور این پرندگان در این زمان برای کارشناسان محیط زیست گیلان نشانه و شاخصی به عنوان آغاز مهاجرت موج اصلی پرندگان مهاجر آبزی زمستان گذران به استان گیلان است.

سرشماری اخیر در تالاب‌های استان گیلان در چند روز گذشته نشان می دهد که تاکنون حدود صد هزار قطعه پرنده آبزی، کنارآبزی و خشکی‌زی وارد استان گیلان شده‌اند که از جمله آنها می توان به قوی فریادکش، غاز خاکستری، آنقوت، سرسبز، خوتکا، فیلوش، نوک پهن، اردک ارده‌ای، گیلار، اردک سرحنایی، اردک بلوطی، اردک سیاه‌کاکل و اردک سرسیاه اشاره کرد و پیش بینی می شود تا دهه اول دیماه تمام جمعیت پرندگان آبزی زمستان‌گذران وارد استان گیلان شوند.

غاز خاکستری در پارک ملی بوجاق

 

در حال حاضر، بیشترین تعداد پرنده آبزی به ترتیب در پناهگاه حیات وحش سلکه صومعه سرا، پارک ملی بوجاق کیاشهر و تالاب امیرکلایه لاهیجان مشاهده شده است. در سال گذشته در جریان سرشماری پرندگان استان گیلان که همه ساله در بهمن ماه همزمان با سراسر دنیا انجام می شود بیش از ۲۰۱۰۰۰ پرنده آبزی و کنار آبزی در استان گیلان شمارش شده بود.

اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان امید دارد تا مرم با فرهنگ و مهمان نواز گیلان همچون گذشته حضور این مخلوقات زیبا را در سرزمین خود پاس بدارند و ضمن ارج نهادن به نقش کلیدی و حساس این جانداران در زنجیره حیات و لزوم حفظ آنها به عنوان سرمایه های ژنتیکی و ذخیره گاه ژن های تامین حیات سایر موجودات زنده و علی الخصوص انسان ها، با حمایت از این نهاده های خلقت، شکر گذار نعمت های بیکران خداوند باشند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 20 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com