Environmentalist

Environmentalist


 

برگزاری نشست هم اندیشی علمی تخصصی تالاب ها در جامعه مهندسان مشاور ایران

دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به نقل از ایرنا، نشست هم اندیشی علمی تخصصی تالاب ها امروز یکشنبه با حضور محققان و متخصصان محیط زیستی کشور در جامعه مهندسان مشاور ایران برگزار و مباحث گوناگونی در جریان این نشست مطرح شد.

سند راهبردی حفاظت از تالاب های کشور در انتظار تصویب است

محسن سلیمانی مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران در هم اندیشی علمی تخصصی تالاب ها افزود: آیین نامه های اجرایی سند راهبردی حفاظت از تالاب های کشور در سازمان حفاظت محیط زیست تهیه شده است و ستاد ملی حفاظت از تالاب ها آیین نامه های مربوط به این سند را اجرا می کند.

وی خاطرنشان کرد که قرار است که ستاد ملی حفاظت از تالاب ها یا توسط معاون اول رییس جمهوری و یا توسط رییس سازمان حفاظت محیط زیست مدیریت شود. دراین ستاد اجرای مصوبات احیای و حفاظت از تالاب های کشور با رویکرد زیست محیطی دنبال می شود.

وی در مورد وضعیت تالاب های کشور گفت: تالاب ها همواره در تامین آب مورد نیاز دچار مشکل هستند و از آنجا که تالاب ها همیشه در پایین دست منابع آبی قرار گرفته اند، آن طور که باید به آب مورد نیاز برای ادامه حیات خود دست نمی یابند.

سلیمانی اظهار داشت: در گذشته در مدیریت تالاب ها نقش مردم و اهالی حاشیه تالاب ها نادیده گرفته می شد اما در مدیریت جدید نقش مردم به رسمیت شناخته شده و قرار است در تمام تصمیم گیری ها نقش مردم در حفاظت از تالاب ها و توسعه پایدار لحاظ شود. این تغییر نگاه را در سه تالاب ارومیه، پریشان و شادگان مورد آزمایش قرار دادیم تا در صورت نتیجه بخش بودن در تمام تالاب های کشور اجرا کنیم که خوشبختانه نتیجه رضایت بخش بود.

بیست میلیارد تومان اعتبار برای حفاظت از تالاب های کشور اختصاص یافت

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در جریان این نشست گفت: در بودجه سال ۹۰ اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی برای حفاظت از محیط زیست تخصیص یافت که از این میزان ۴۰ میلیارد تومان برای حفاظت از تالاب هاست که تاکنون ۲۰ میلیارد تومان آن اختصاص یافته است.

اصغرمحمدی فاضل در هم اندیشی علمی تخصصی تالاب ها افزود: تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای حفاظت از محیط زیست، برای اولین بار بود که در کشور اتفاق افتاد که نشان از توجه مسئولان به حفظ محیط زیست دارد.

وی اظهار داشت: از میزان اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی ۴۰ میلیارد تومان برای مقابله با ریزگردها، ۴۰ میلیارد تومان برای احیاء و حفاظت از تالاب ها و ۲۰ میلیارد تومان برای دیگر اقدامات زیست محیطی تخصیص داده شد.

فاضل ادامه داد: از میزان ۴۰ میلیارد تومان اعتبار حفاظت از تالاب ها در مرحله اول ۲۰ میلیارد تومان برای حفاظت از ۵۰ تالاب در ۱۸ استان کشور تخصیص یافت که به صورت ۵۰ درصد ملی و ۵۰ درصد استانی تامین شد.

وی اظهار داشت: همچنین در قالب یک طرح جدید که در مجلس شورای اسلامی تصویب شد ۶۴ میلیارد تومان اعتبار به صورت ملی باید در طول برنامه پنجم در اختیار سازمان محیط زیست قرار گیرد که اگر بتوانیم همین میزان اعتبار را از استان ها تامین کنیم حدود ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار خواهیم داشت.

فاضل گفت: با احتساب توان استانی و اعتبارات ملی در کشور می توان یک بسته ۲۵۰ میلیارد تومانی برای حفاظت از تالاب ها در کشور تعریف کرد.

فاضل در ادامه به تهیدات و مشکلات تالاب های کشور اشاره کرد و گفت: تغییرات اقلیم نه تنها باعث کاهش حدود ۱۵ درصدی بارش ها شده، بلکه افزایش دمای متوسط کشور به میزان حدود دو درجه را نیز به دنبال داشته است.

وی افزود: در بسیاری موارد در اجرای طرح های توسعه منابع آب به ویژه طرح های سدسازی و انتقال آب بین حوزه ای سهم آب زیست محیطی در پایین دست نادیده گرفته شده و باعث تغییر عمده در رژیم هیدرولوژیکی حوزه های آبی شده است.

فاضل ادامه داد: تغییرات کاربری حاشیه تالاب ها، آلودگی های سرازیر شده از بالادست توسط جریان های سطحی و زیر زمینی، فرسایش خاک در بالادست حوزه آبخیز تالاب ها بر اثر تخریب جنگل ها و مراتع، شکار و صید غیر مجاز و راه یابی گونه های غیر بومی به تالاب ها برخی دیگر از عواملی است که تالاب های کشور را تهدید می کنند.

وی گفت: سازمان محیط زیست تمهیدات گسترده ای را در راستای حفاظت از تالاب ها اندیشیده که استقرار مدیریت زیست بومی تالاب ها، تصویب و اجرایی کردن سند ملی راهبردها و برنامه عمل ملی حفاظت از تالاب ها، تعیین، تصویب و اجرای مرز و حریم تالاب ها، ارتقاء همکاری های بین بخشی و استفاده از طرفیت های بین المللی و افزایش تحقیق و پژوهش در زمینه تالاب ها برخی از آنهاست.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: تخصیص اعتبار ۴۰ میلیارد تومان برای احیا و حفاظت تالاب ها، تعیین و تامین حقابه زیست محیطی تالاب های کشور، تشکیل کارگروه مشترک کارشناسی بین سازمان محیط زیست و وزارت نیرو، تعیین حداقل نیاز آبی تالاب ها و رویکرد به جلب مشارکت سایر ذینفعان در مدیریت تالاب در جهت تحقق اصل ۴۴ قانون اساسی برخی از اقدامات اجرایی مدیریت تالاب های کشور است.

ارزش اقتصادی تالاب ها ۱۰ برابر جنگل ها و ۲۰۰ برابر زمین زراعی است

سرپرست دفتر محیط زیست و توسعه پایدار در جریان این نشست گفت: برخی صاحب نظران بر این باورند که ارزش اقتصادی تالاب ها حدود ۱۰ برابر جنگل ها و ۲۰۰ برابر زمین های زراعی است.

مجید ولدان در مقاله ای که ارائه کرد افزود: در شرایط کنونی که رشد جمعیت و افزایش تقاضا، گرمایش جهانی و بروز خشکسالی های پی در پی، ورود آلاینده ها و مواد شیمیایی روز به روز بر وخامت زیست محیطی کره زمین دامن می زند.

وی اظهارداشت: کشور ما نیز که در ۵۰ سال اخیر با یک جهش بزرگ در روند توسعه و بهره برداری از منابع پایه مواجه بوده از این قاعده مستثنی نیست و اکوسیستم های طبیعی به ویژه اکوسیستم های آبی کشور به شدت تحت تاثیر این شرایط قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه تالابها یکی از مهمترین اکوسیستم های طبیعی است افزود: در فرآیند رشد جمعیت و توسعه اقتصادی کشور، تالاب ها نخستین قربانیان بوده اند و در حال حاضر بیشتر این اکوسیستم ها با بحران های جدی زیست محیطی روبه رو بوده و بسیاری از آنها به مرحله نابودی کامل رسیده اند.

ولدان معتقد است با توجه به ارزش های اکولوژیک و اقتصادی تالاب ها در تولید و ذخیره سازی آب، غنی سازی سفره های آب زیر زمینی، حفظ تنوع زیستی گیاهی و جانوری، مهار سیل و فرسایش، پالایش آب و تولید فرآورده های شیلاتی و پرندگان، اقدامات صورت گرفته به منظور حفظ و احیاء آنها در کشور، نتایج کاملا مطلوبی به دنبال نداشته است.

وی اظهارداشت: به موازات پیشرفت در فن آوری، روند تخریب در چند دهه اخیر نیز شتاب بیشتری گرفته است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

وی گفت: ارتقاء بهره وری آب هدف مهمی است که کشور ناگزیر باید به سوی آن برود و میزان فعلی را تا ۲۰ سال آینده به دو برابر مقدار فعلی برساند. این چالش نیازمند تدوین قوانین و نهادهای جدید درباره مدیریت آب و ارتقای دانش فنی و تحقیقات فنی و مهندسی کاربردی است.

حیات ۶۷ درصد از پرندگان به تالاب ها وابسته است

عضو شورای گروه کشاورزی مهندسین مشاور پویندگان محیط زیست در هم اندیشی علمی – تخصصی تالاب ها گفت: حیات حدود ۶۷ درصد پرندگان بومی و مهاجر کشور به تالاب ها وابسته است.

برهان ریاضی افزود: جوجه آوری ۶۳ درصد از پرندگان و زمستان گذرانی ۷۷ درصد از پرندگان در تالاب ها صورت می گیرد و از این رو این اکوسیستم طبیعی در ادامه حیات پرندگان نقش اساسی دارد.

وی اظهار داشت: همه ساله یک تا دو میلیون پرنده کنار آبزی مهاجر در تالاب های کشور زمستان گذرانی می کنند. اگر چه تعداد پرندگان مهاجر به تالابها در چند سال اخیر کم شده اما همچنان نقش تالاب ها در جذب و حیات این پرندگان موثر است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: تالاب ها بیشترین تنوع زیستی را دارند به گونه ای که ۱۵ تا ۲۰ درصد تنوع زیستی هر کشور در تالاب های آن است.

وی افزود: از آنجا که ایران بر روی کمربند خشک و نیمه خشک قرار گرفته تالاب های موجود در کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا به عنوان تالاب های آب شیرین به حساب می آیند که ۲۰۰ گونه پرنده از ۵۰۰ گونه پرنده موجود در کشور را در خود جای می دهند.

ریاضی با بیان اینکه از نظر کنوانسیون رامسر تالاب ها انواع مختلف دارند گفت: تالاب های ساحلی – دریای، داخلی و انسان ساز تقسیم بندی انواع تالاب هاست که تمام آنها در کشور ما وجود دارد.

کنوانسیون رامسر پیمانی بین‌المللی در سال ۱۹۷۱ میلادی است. نام این پیمان از شهر رامسر در ایران گرفته شده است. این کنوانسیون به منظور حفاظت از تالاب‌ها و پرندگان مهاجر تشکیل شده و کشورهای عضو موظفند از تالاب‌های ثبت‌ شده در این کنوانسیون حفاظت کنند.

این معاهده در ابتدا به امضای نمایندگان ۱۸ کشور شرکت‌ کننده رسید، اما امروزه ۱۶۰ کشور جهان عضو این پیمان هستند.

وی ادامه داد: ۲۷۰ تالاب مهم در کشور وجود دارد که کریدورهای مهاجرتی پاییزی، بهاری و به ویژه زمستان گذرانی خوبی برای چند صد گونه پرنده آبزی به حساب می آیند.

ریاضی گفت: با وجود اهمیت های اکولوژیک ویژه ای که تالاب های کشور ما دارند، روند تخریب و ایجاد تغییرات اکولوژیک شدید در آنها از راه های گوناگون، سبب از بین رفتن برخی از اکوسیستم های حساس تالابی شده همچنین تهدیدی برای انقراض بسیاری از گونه های گیاهی و جانوری اندمیک (بومی) که به تالاب های کشور وابسته اند، به حساب می آید.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 13 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com