Environmentalist

Environmentalist


کد خبر : 91101009
http://isdle.ir/news/index.php?news=8902

بزرگ ترین باغ وحش خوزستان توان اداره خود را ندارد
وقتی به باغ وحش هویزه می روید با خود غذا ببرید حیوانات گرسنه اند!


 

 

 بزرگنمایی
 مجتبی گهستونی: با اینکه بزرگ ترین باغ وحش خوزستان در شهر هویزه در جنوب غربی این استان واقع است اما بازدید کنندگان آن محدود و حیوانات و پرندگان در این باغ وحش گرسنه اند.

علی رغم وسعت قابل توجه این باغ وحش، حیوانات از گرسنگی رنج می برند و شرایط زیست مناسبی ندارند و آنچه که باعث تعجب من شد انگیزه تاسیس چنین باغ وحشی در شهر کوچکی که درآمد هایش حتی کفاف تامین مخارج شهرداری و امور شهری را ندارد بود. 

این باغ وحش زیر نظر مستقیم شهرداری شهر مرزی هویزه اداره می شود که به جز این باغ وحش هیچ مکان تفریحی و فرهنگی دیگری در این شهر وجود ندارد.

با اینکه در این باغ وحش 11 نفر کار می کنند اما شهرداری این مکان را به سختی اداره می کند به گونه ای که ماهانه 7 میلیون تومان به کارگران حقوق پرداخت می کند و هزینه ماهانه تغذیه حیوانات بالغ بر یک میلیون تومان است که با هزینه های جاری سالانه یک صدمیلیون تومان در این باغ وحش هزینه می شود.

شهر هویزه از محروم ترین شهرهای خوزستان است که در طول جنگ تحمیلی با خاک یکسان شد و تالاب هورالعظیم که این جاذبه طبیعی هم از خشک شدن رنج می برد در مجاورت این شهر قرار دارد.

در باغ وحش 8 هکتاری هویزه علاوه بر انواع پرندگان، حیواناتی همچون شیر، خرس، شتر، میمون، بزکوهی، آهو ،گوزن، شترمرغ، گرگ، کفتار، گراز، روباه، طاوس و... زیست می کنند.

بازدید کنندگان این باغ وحش یا دانش آموزان هستند یا کاروان راهیان نور که هزینه های دریافتی از بازدیدکنندگان دانش آموز نیم بها و از کاروان های راهیان نور مبلغی دریافت نمی شود و سایر بازدیدکنندگان تنها با پرداخت 500 تومان می توانند باغ وحش را ببینند که هزینه های دریافتی به هیچ وجه با هزینه ای که برای نگهداری از حیوانات، اداره باغ وحش و پرداخت حقوق پرسنل باغ وحش صورت می گیرد برابری نمی کند.

در بازدیدی که خود و همراهانم از این باغ وحش که تنها باغ وحش جنوب خوزستان است داشتیم متوجه شدیم که تعدادی از حیوانات برای استفاده از هوای آزاد درفضای باز باغ وحش رها شده اند و بعد از آنکه متوجه شدیم این حیوانات از گرسنگی رنج می برند تمام  غذا و خوراکی هایی که داشتیم را بین حیوانات رها در فضای آزاد و در قفس تقسیم کردیم که این موضوع باعث شد تا صدای همه حیوانات در بیاید و با فریادهای خود درخواست غذا می کردند. میمون ها دستان خود را از قفس به سمت مان دراز می کردند تا به آنها خربزه بدهیم. در صحنه ای بسیار تعجب برانگیز ابتدا شتر مرغ عظیم الجثه ای از پشت مزدایی که وسایل و خورایی های سفر را گذاشته بودیم پلاستیک نان را برداشت و در چند دقیقه میل کرد و بعد از آنان بزهای کوهی و مرغابی ها به سمت ماشین آمدند تا شکم خالی خود را سیر کنند.

شرایط نگهداری حیوانات نه تنها دوستداران حیوانات بلکه مسئولین شهرداری را هم ناراحت می کند اما با همه سختی ها آن را نگهداری می کنند.

اگرچه اطلاعات دریافتی ما حاکی از آن است که تامین غذاهای حیوانات باغ وحش هر یک روز در میان صورت می گیرد و به طور مرتب حیوانات معاینه شده و قفس ها ضدعفونی می شوند اما نگهداری از این باغ وحش برای تامین غذای منظم حیوانات بسیار سخت است چرا که درآمدهای شهرداری حتی توان اداره شهر را ندارد و مردم از محرومیت های زیادی رنج می برند.

در پیگیری های دیگری که داشتم متوجه شدم که شهرداری حاضر است برای نگهداری هرچه بهتر این باغ وحش آن را با شرایط بسیار مناسب به پیمانکار واگذار کند.




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 10 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com