Environmentalist

Environmentalist


 

مرکز حفاظت و تکثیر یوزپلنگ آسیایی به زودی راه اندازی می شود / دلبر و کوشکی در کنار یکدیگر (اختصاصی دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران)

مهندس هومن جوکار مدیر پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در گفتگو با پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران راه اندازی مرکز حفاظت و تکثیر یوزپلنگ آسیایی در آینده نزدیک را تایید نمود.

مرکز حفاظت و تکثیر یوزپلنگ با همت سازمان حفاظت محیط زیست و پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی با اهداف مهمی چون تکثیر و پرورش یوزپلنگ آسیایی در شرایط نیمه اسارت، انجام طرح های مطالعاتی و تحقیقاتی پیرامون این گونه ارزشمند و در معرض انقراض، تیمار، درمان و رها سازی یوزپلنگ هایی که به دلایل گوناگون از جمله برخورد با خودروهای عبوری در جاده ها، تقابل با جوامع انسانی، شکار و زنده گیری غیر مجاز و غیره آسیب دیده اند و نگهداری دائمی از یوزپلنگ هایی که امکان رهاسازی مجدد آنها در زیستگاه طبیعی وجود ندارد بزودی راه اندازی خواهد شد.

با توجه به توسعه روزافزون فعالیت های انسانی از جمله گسترش شبکه جاده ای، توسعه جوامع محلی و در نتیجه افزایش احتمال تقابل یوزپلنگ با انسان و آسیب پذیری این گونه کمیاب، همچنین نگهداری از یک جفت یوزپلنگ نر و ماده در اسارت که امکان بازگشت مجدد به طبیعت را ندارند، برنامه ریزی و اجرای چنین پروژه ای در کشور ضروری به نظر می رسید.

دلبر و کوشکی پس از مدتها تنهایی در کنار یکدیگر:

در راستای اجرای پروژه راه اندازی مرکز حفاظت و تکثیر یوزپلنگ آسیایی، یک قلاده یوزپلنگ نر (بنام کوشکی) و یک قلاده یوزپلنگ ماده (بنام دلبر) که هردو در اسارت و بصورت جداگانه در سمنان و خراسان نگهداری می شوند، در این مرکز در کنار هم قرار می گیرند تا در صورت امکان، تکثیر از طریق زادوولد این دو یوزپلنگ انجام شود.

به همین منظور آقای “شان مک کوین” از کشور ایرلند یکی از سرشناس ترین متخصصین جهان در زمینه تکثیر یوزپلنگ در شرایط اسارت که پیش از این نیز چندین بار از جمله در کشور امارات موفق به انجام این امر شده است بعنوان مشاور این پروژه در کشور حضور می یابد.

 

دلبر:

دلبر نام یک توله یوز ماده می باشد که توسط سگهای گله یک چوپان افغانی در بهار سال ۱۳۹۰ در منطقه توران به دام افتاد. پس از به دام افتادن توله یوز چوپان افغانی تصمیم به نگهداری از آن می گیرد. پس از مدتی چوپان دیگری به نام علی، زمانی که مشغول چرای گله خود بوده متوجه حیوان عجیبی در بین گله چوپان افغانی می شود. علی پس از مشاهده دقیقتر متوجه می شود که حیوان عجیب یک یوزپلنگ است. علی پس از متقاعد نمودن چوپان افغانی توله یوز را گرفته و به منزل خود می آورد. خوشبختانه منزل علی در نزدیکی پاسگاه محیط بانی تجور بوده و بلافاصله محیط بانان را از این موضوع مطلع نموده و توله یوز را به محیط بانان تحویل می دهد. در حال حاضر دلبر در پارک ملی توران در محیط فنس کشی شده که تردد و بازدید کننده در آن کم است، نگهداری می شود. توله یوزها شکار کردن را بوسیله مادرشان در سن یک سالگی آموزش می بینند. متاسفانه به دلیل سن کم دلبر و عدم توانایی در شکار، همچنین عدم موفقیت در پیدا نمودن مادر دلبر، رها سازی این توله یوز امکان پذیر نبود و منجر به مرگ زود هنگام او می شد. دلبر در حال حاضر با خرگوش زنده و گوشت گوسفند تغذیه می شود.

دلبر

 

کوشکی:

کوشکی نام یوزپلنگ نری است که در سال ۱۳۸۶ که توله چند ماهه بود توسط یکی از علاقمندان به حیات وحش به سازمان حفاظت محیط زیست تحویل داده شد. پس از چند ماه نگهداری در پارک طبیعت پردیسان، به محوطه ای دوازده هکتاری واقع در پناهگاه حیات وحش میاندشت که در نزدیکی زیستگاه اصلی او بود منتقل و در آنجا به زندگی در اسارت ادامه می دهد.

کوشکی



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 10 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com