Environmentalist

Environmentalist


ضرورت توجه بيش از پيش مسئولان به صنعت گردشگري
فرصتي که از دست مي دهيم!

  

 


امروز وقتي سايت هاي خبري و تحليلي را بررسي مي کردم خبري توجه مرا  به خود جلب کرد و آن ورود بيش از 23 ميليون گردشگر به کشور دوست و برادر ترکيه بود و جالب تر از آن اينکه هم ميهنان ما در کنار توريست هاي انگليسي رتبه سوم گردشگران ترکيه را به خود اختصاص داده اند! در متن اين خبر آمده است که با رشد شش درصدي ورود گردشگر به ترکيه در 9 ماهه نخست امسال، شمار گردشگران اين کشور به 23 ميليون و 140 هزار نفر رسيد !
 براساس آمار ارائه شده از سوي وزارت فرهنگ و گردشگري ترکيه، آلماني‌ها با در اختيار داشتن بالغ بر 14 و نيم درصد از گردشگران ورودي و روس‌ها با در اختيار داشتن بيش از 12 درصد از گردشگران، رده‌هاي نخست بازار گردشگري ترکيه را به خود اختصاص داده بودند.طبق اين آمار، گردشگران ايراني و انگليسي با در اختيار داشتن شش و نيم درصد از مجموع گردشگران ورودي به ترکيه رتبه سوم و بلغارستان نيز با پنج درصد رتبه چهارم را به خود اختصاص داده بودند. با اين حال بايد گفت در حالي که کشورهايي مانند ترکيه،  امارات و قطر خود را به قطب هاي گردشگري در سطح منطقه و حتي جهان بدل
مي کنند کشور ايران که جزء ده کشور برتر از حيث جاذبه هاي تاريخي و فرهنگي است همچنان تنها به 2 ميليون گردشگر در سال بسنده کرده است. البته هرچند در چشم انداز 20 ساله کشور دستيابي به 20 ميليون گردشگر مورد نظر و تصويب قرار گرفته است اما با توجه به روند فعلي توسعه گردشگري در ايران دستيابي به اين مهم بسيار سخت به نظر مي رسد . چندي پيش سازمان  شوراي جهاني جهانگردي، آماري را در خصوص وضعيت فعلي صنعت گردشگري در ايران و افق آتي آن تا سال 2020 منتشر کرد که حقيقتا متناسب با اهداف بلندمدت جمهوري اسلامي در صنعت توريسم نيست. هرچند بر اساس بررسي هاي اين سازمان ، گردشگري  ايران در سال 2010 رشد 3/9 درصدي را تجربه خواهد کرد اما اين ميزان  رشد در سال 2020 به 3/8 درصد خواهد رسيد که نشان دهنده کاهش يک دهم درصدي است . براساس گزارش WTO توليد ناخالص داخلي ايران از گردشگري تا پايان سال 2010 به 8/4 دهم درصد مي رسد اما در همين گزارش آمده اين توليد ناخالص در سال 2019 به 8/1 دهم درصد و يک سال بعد از آن به 8 درصد مي رسد. رشد واقعي ناخالص داخلي ايران از گردشگري نيز اگرچه در سال 2019 حدود 4/3 درصد پيش بيني شده اما در سال 2020 اين رقم به 3/8 درصد مي رسد.از اين رو مي توان گفت هر چند در مقطع فعلي و به دليل افت شديد صنعت جهانگردي که از تبعات اصلي  وقوع بحران هاي مالي در سطح جهان است کشورما توانسته به رشد نسبتا مطلوبي در گردشگري دست يابد اما واقعيت حکايت از آن دارد که در بلند مدت و با وجود رقباي قوي در سطح منطقه و جهان نمي توان با روند فعلي آتيه بسيار خوبي را در پيش روي صنعت نوپاي گردشگري در ايران پيش بيني کرد. با اين حال در آسيب شناسي عدم پيشرفت صنعت گردشگري در ايران بايد گفت متاسفانه هنوز  بسياري در کشور جهانگردي را يک خطر بالقوه معرفي مي کنند . در واقع نگاه منفي به اين صنعت باعث شده است که رشد جهانگردي در ايران به اولويت هاي دسته چندمي مسئولين بدل شود در حالي كه به زعم راقم اين سطور صنعت گردشگري بايد هم اکنون در کنار ساير اولويت هاي اقتصادي در ايران پيگيري شود چرا که توسعه اين صنعت در کشور هم اکنون يک نياز ملي است . در حقيقت صنعت جهانگردي مي تواند ضمن بهبود شاخص هاي اقتصادي ايران به اهرمي در پيشبرد ديپلماسي عمومي انقلاب بدل شود و همين امر ضرورت جدي گرفتن صنعت توريسم در ايران را صد چندان مي کند. طي چند ساله اخير تقريبا تمامي رسانه هاي جهاني در ذيل پروژه جنگ نرم ، ايران هراسي و تخريب وجهه ايرانيان فعال شده اند. در چنين وضعيتي آيا نبايد به فکر اقدامات هجومي بود؟! اخيرا رياست محترم جمهوري  در سفر به استان خراسان شمالي به نکته بسيار مهمي اشاره کردند که حقيقتا مي توان از آن به عنوان يک رويکرد اساسي در مقابله با جنگ نرم اشاره کرد. احمدي‌نژاد  ،  در جلسه کارگروه فرهنگ و هنر استان خراسان شمالي   اظهار داشت: موضع ملت ايران در برابر هجمه فرهنگي دشمنان بالاتر از مقاومت و ايستادگي است، موضع دفاعي نتيجه‌اي جز شکست ندارد!
در حقيقت امروز براي دفاع در برابر جنگ نرم تنها رويکرد اصلي پيشروي و اقدامات ايجابي است. هم اکنون براي از بين بردن تبعات جنگ نرم، ايران مي بايست به ترسيم  چهره حقيقي فرهنگ ايراني و دين مبين اسلام بپردازد والا صرف دفاع روزانه در برابر تهمت ها و دروغ هاي دنياي غرب که روز به روز نيز بر شدت و حدت آنها افزوده مي شود نمي تواند راهکار مناسبي در اين زمينه باشد . صنعت جهانگردي به اذعان بسياري از کارشناسان برجسته و صاحب نظران
يکي از مهمترين ابزارها در پيشبرد اهداف ديپلماسي عمومي است چرا که در اين صنعت غالبا سازمانهاي مردم نهاد دخيل هستند و افراد از جوامع مختلف به صورت مستقيم با هم ارتباط  برقرار مي کنند.در چنين وضعيتي بي شک صنعت جهانگردي مي تواند به يکي از اساسي ترين بستر ها در مقابله با جنگ نرم و آگاه سازي افکار عمومي جهاني در خصوص ماهيت انقلاب اسلامي بدل شود . گردشگري که از آن سوي دنيا به ايران
مي آيد مي تواند با فرهنگ ايراني آشنا شود، رفتار ايراني ها را ببيند ، فلسفه و طرز زندگي ايرانيان را درک کند و با آرمان هاي انقلاب اسلامي که چيزي جز مطالبه صلح و آزادي براي همه جهانيان نيست آشنا شود.
با اين حال متاسفانه هنوز در کشور هستند افرادي که صنعت جهانگردي را يک خطر بالقوه براي فرهنگ ايراني تصور مي کنند .بايد دانست  جاذبه هاي تاريخي و فرهنگي ايران ، اقليم چهارفصله ، ده ها درياچه و تالاب، هزاران کيلومتر مربع کوير ، هزاران کيلومتر ساحل وجنگل ها ، مراتع، کوهستانها و... ايران را به نمايشگاهي از جاذبه هاي توريستي بدل کرده است که قابليت رفتن راه صد ساله در يک شب را دارد. اما با تمام اين قابليت ها هنوز ما  بايد قبطه 23 ميليون گردشگر ورودي به ترکيه در 9 ماه را بخوريم!
البته بحث ما در اين مقال آن نيست که صنعت جهانگردي هيچ تاثير فرهنگي بر جوامع  ندارد و هيچ آسيب فرهنگي نيز در پي رواج اين صنعت در کشور پديد نمي آيد اما به راستي تاثيرات حضور جهانگردان در جامعه جدي تر است  يا هزاران شبکه اي که امروز با بهره گيري از جديد ترين متد تبليغي در حال استحاله فرهنگ ايرانيان هستند؟!
 اگر يک گردشگر در جامعه حضور پيدا مي کند و شايد با نوع رفتارش موجب تغيير هنجار هاي اجتماعي شود - که البته اين امر با ترتيب کنترل هاي اجتماعي و قانوني کاملا قابل مرتفع شدن است - امروز رسانه هاي ديداري و شنيداري غرب تا قلب خانه هاي ايرانيان نفوذ کرده اند و تمام مدت در حال تبليغات براي فرهنگ غرب هستند!!
امروز ديگر نمي توان با  پيش فرض هاي تهديد گرا به صنعت جهانگردي نگاه کرد. اين صنعت از چند منظر براي ايران بسيار مهم و حياتي است؛اول بعد اقتصادي است که همگان امروز به اهميت اقتصادي اين صنعت پي برده اند.بر اساس آمار سازمان جهاني جهانگردي در سال2010 تعداد جهانگردان به108 /1 ميليارد نفر خواهد رسيد که به خوبي بيانگر اهميت اقتصادي اين صنعت در جهان مي باشد. امروز بسياري از کشورها از صنعت جهانگردي به عنوان موتور محرک اقتصادي خويش استفاده مي کنند. از سوي ديگربعد فرهنگي صنعت جهانگردي براي ايراني بسيار مهم  است . در حقيقت امروز صنعت جهانگردي در ايران  بايد به ابزاري براي بسط انديشه هاي ديني در سطح جهان بدل شود و  تمام نقشه هاي نرم اتاق فکرهاي غربي را نقش بر آب کند و  پاسدار هويت انقلاب اسلامي  باشد.لذا در يک جمع بندي بايد گفت ضرورت تام و تمام دارد تا مسئولين و آحاد مردم به صنعت گردشگري نگاه ويژه اي داشته باشند. توسعه گردشگري در ايران جز با همت و کوشش همگان ميسر نخواهد بود . ضمن آنکه رويکردها نسبت به اين صنعت بايد تغيير يابد و مسئولين توسعه گردشگري در کشور را يک فرصت استثنايي براي توسعه اقتصادي ايران و مقابله با جنگ نرم دشمنان به حساب آورند.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 4 ارديبهشت 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com