Environmentalist

Environmentalist


اورامانات

دلايل عدم توسعه اکوتوريسم در کشور
طبيعت ايران جاذبه دارد، کمپينگ ندارد
«اورامانات» نمونه‌اي از ظرفيت جذب طبيعت‌گردان خارجي به ايران است. چنين مناطقي در کشور کم نيست اما بهره‌برداري،‌ مستلزم آن است که امکاناتي متناسب با طبيعت‌گردي مانند کمپ مهيا شود. همچنين مسيرهاي طراحي شده،‌ در نمايشگاه‌هاي گردشگري معرفي شود.

به گزارش خبرگزاري ميراث فرهنگي، کردستان، با طبيعت بکر و زيبا از يک سو و سبک و روش سنتي زندگي مردم و مهمان‌نوازي آنها از سوي ديگر يکي از مناطقي است که توان زيادي در جذب گردشگر داخلي و خارجي دارد. برخي مناطق اين استان در ميان گردشگران داخلي معرفي شده و در تورها جا دارند اما براي گردشگران خارجي کردستان کمتر در تورها ديده مي‌شود.
در اين ميان از روستاهاي استان کردستان که هر يک حکم جاذبه‌ گردشگري دارند نبايد غافل ماند. زيرا در اين روستاها مي‌توان پيوند زيبايي از طبيعت بکر،‌ معماري متناسب با آن و روش زندگي هماهنگ با اين شرايط را به خوبي ديد. «اورامانات» يکي از اين روستاها است که چندي پيش نيز ميزبان همايش اکوتوريسم و کوهستان بود.
«سيروس اعتمادي»، عضو هيئت مديره جامعه تورگردانان که در اين همايش شرکت داشت، معتقد است: «اين ناحيه بسيار ديدني است و در شرايطي که مشتري‌هاي فرهنگي ما کاهش يافته،‌ لازم است روي طبيعت کشور سرمايه‌گذاري شود.»
اعتمادي افزود: «مي‌توان 2 تا 3 شب اقامت برنامه‌ريزي کرد و به مسافر براي گشت وقت آزاد داد.»
بايد آنها که ايران را گشته‌اند،‌ مناطقي از اين دست را معرفي کنند تا بتوان يک برنامه 14 روزه طبيعت‌گردي براي مسافر خارجي در نظر گرفت.

وي گفت: «در اين سفر به جايي به نام "کُوار" رفتم که حکم ييلاق دارد،‌ يعني مردم اورامانات تابستان را آنجا سپري مي‌کنند و زمستان را در اورامانات هستند. البته مردم اين منطقه عشاير نيستند ولي ييلاق و قشلاق مي‌کنند. کوار با پاي پياده حدود 2 تا 3 ساعت و با ماشين حدود 45 دقيقه از اورامانات فاصله دارد. کوار جايي بسيار زيباست که محل نگهداري حيوانات اهلي گاو،‌ گوسفند و بز است. در نتيجه گردشگر مي‌تواند با سبک زندگي مردم اين منطقه آشنا شود.»
عضو هيئت مديره جامعه تورگردانان درباره جاي گرفتن اورامانات در يک تور گفت: «بهترين راه شناساندن منطقه،‌ دعوت از آژانس‌داران و خبرنگاران خارجي است چون مردم به اين گروه بيشتر اطمينان مي‌کنند. اين کاري است که از عهده بخش خصوصي برنمي‌آيد و لازم است بخش دولتي اقدام کند.»
سيروس اعتمادي در پاسخ به خبرگزاري CHN درباره امکان معرفي در نمايشگاه‌هاي گردشگري گفت: «تا زماني که بتوان سفري ويژه‌ي معرفي تورهاي طبيعت‌گردي برنامه‌ريزي کرد،‌ لازم است بخش عمده‌اي از نمايشگاه‌ها را به معرفي تورهاي طبيعت‌گردي اختصاص پيدا کند. راهنما و بروشور داد و عکس و فيلم نمايش داد.»
وي ادامه داد: «علاوه بر اورامانات،‌ منطقه چلگرد در چهارمحال و بختياري نيز ظرفيت طبيعت‌گردي براي گردشگر خارجي دارد. در اين منطقه عشاير واقعي زندگي مي‌کنند و يک برنامه 3 تا 4 روزه پياده‌روي جواب مي‌دهد.»
عضو هيئت مديره جامعه تورگردانان معتقد است: «بايد آن‌ها که ايران را گشته‌اند،‌ مناطقي از اين دست را معرفي کنند تا بتوان يک برنامه 14 روزه طبيعت‌گردي براي مسافر خارجي در نظر گرفت.»
وي از مشکلات طبيعت‌گردي گفت: «براي عمومي شدن طبيعت‌گردي کمپينگ لازم است،‌ در حالي که در ايران امکانات کمپ نداريم.»
اعتمادي توضيح داد: «گردشگران ماشين‌هاي مسافرتي مي‌خرند که بسياري از امکانات را دارد. اين گروه در هر مقصدي،‌ در مکان‌هاي مخصوص کمپ اقامت مي‌کنند که ضمن داشتن سرويس بهداشتي و حمام،‌ امنيت نيز برقرار است.»
وي افزود: «گردشگري که با چنين ماشيني به ايران مي‌آيد،‌ مکاني براي ماندن ندارد و معمولاً ماشين بزرگ خود را بيرون شهر مي‌گذارند و با ماشين توريستي به شهر مي‌آيند. در حال حاضر فقط آرامگاه امام (ره) پذيراي اين گروه از گردشگران‌ است که مسئولان آن نيز خيلي با مسافران مهربان بوده و به آنها مي‌رسند.»
اعتماي پيشنهاد داد: «بايد نگاهي به الگوهاي موجود در دنيا داشته باشيم و کمپ‌هايي متناسب با شرايط کشور ايجاد کرد.»
عضو هيئت مديره جامعه تورگردانان خاطرنشان ساخت: «گزارش آنها که با ماشين سفر مي‌کنند،‌ بهترين تبليغ خواهد بود. و بايد در نظر گرفت اين افراد دوست و رفيق زياد دارند و معمولاً‌ عضو انجمن‌ يا باشگاه‌هاي طبيعت‌گردي هستند. در اين صورت ايران به يک مقصد عمومي تبديل مي‌شود.»


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 17 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com