Environmentalist

Environmentalist


دکتر نوری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه سیستان و بلوچستان، افزود: تالاب بين المللي هامون يكي از تالاب هاي مهم دنيا و بزرگترين درياچه آب شيرين در سراسر فلات ايران محسوب مي شود كه با مساحتي حدود 5700 كيلومتر مربع و دامنه عمقي 1 تا 5 متر در ناحيه كويري و بياباني شرق كشور، در منطقه سيستان و در محدوده 60 درجه و 39 دقيقه تا 61 درجه و 35 دقيقه طول شرقي و 31 درجه و 15 دقيقه تا 31 درجه و 32 دقيقه عرض شمالي واقع گرديده است.  

عضو هیات علمی دانشگاه ادامه داد: منطقه حفاظت شده هامون بدليل قرار گرفتن در مركز مناطق كويري و نيمه كويري كشورهاي ايران و افغانستان، تنها مأمن زيست پرندگان مهاجر در اين خطه محسوب مي شود و به همين دليل از بعد ملي و بين المللي قابل توجه بوده و توسط سازمان بين المللي حفاظت و حمايت از پرندگان به عنوان زيستگاه با اهميت پرندگان ( IBA ) معرفي شده است.  

نوری بیان کرد: اكوسيستم هامون در زمان پرآبي منحصر به فرد است، آب شيرين، زمين هاي باتلاقي، پخش آب حاصل از طغيان رودخانه ها، نيزارها، و تنوع زيستي بالا از جلبك ها گرفته تا حشرات و ماهيان باعث شده تا اين منطقه مأواي صدها هزار پرنده بخصوص پرندگان آبزي و كنارآبزي باشد؛ اما جمعيت آن ها رابطه مستقيمي با ميزان آب و پوشش گياهي موجود در درياچه دارد.  

وی اظهار داشت: هامون يك منبع آبي مناسب براي مصارف كشاورزي و دامداري است. در سال هايي كه آب كافي وجود دارد در اثر وزش بادهاي موسمي و شديد، آب در اراضي مسطح دشت سيستان پيشروي نموده و مراتع درياچه را آبياري مي نمايد . پس از عقب نشيني، مراتع غني و سرسبز، منبع اصلي تغذيه هزاران رأس دام محسوب مي شوند.  

وی تاکید کرد: نيزارها و گياهان آبزي با كاهش سرعت آب، فرصت ته نشيني رسوبات را افزايش داده، از ته نشيني مواد فرسايش يافته در مجاري و منابع آبي و بروز مشكلات زيست محيطي جلوگيري مي كنند. علاوه بر آن ، پوشش گياهي تالاب به صورت بادشكن عمل نموده و با تثبيت خاك از فرسايش بادي كه مهمترين معضل منطقه سيستان است پيشگيري مي كند.

منبع : ایسنا



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 16 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com