Environmentalist

Environmentalist


 

سرشماری پرندگان مهاجر تالاب‌های خوزستان

 به نقل از ایسنا، معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان این‌ که سرشماری پرندگان مهاجر از دی ماه آغاز می‌شود، گفت: در سرشماری سال گذشته، بیشترین تنوع گونه‌ها در تالاب هورالعظیم و بیشترین تراکم پرندگان مهاجر نیز در تالاب شادگان دیده شد.

عادل مولا اظهار کرد: پرندگان مهاجر به استان خوزستان بیشتر از دو نوع پرندگان جوجه‌آور و پرندگان زمستان‌گذر هستند که پرندگان جوجه‌آور از فصل بهار وارد استان می‌شوند و پس از تخم‌گذاری، جوجه‌آوری و قدرت پرواز گرفتن جوجه‌ها در اوایل مردادماه استان را ترک می‌کنند. این پرندگان اغلب از گونه‌های کبوتریان، باقرقره‌ها و گنجشک‌سانان هستند.

وی افزود: نوع دیگر پرندگان مهاجر به خوزستان پرندگانی هستند که برای زمستان‌گذری به این استان می‌آیند. این پرندگان از مناطق شمالی و سردسیر کره‌ زمین، آسیای مرکزی و شمال آفریقا در اوایل مهرماه وارد کشور می‌شوند و پس از توقف در شمال کشور، به آبگیرهای شمال خوزستان و تالاب میانگران می‌رسند.

مولا گفت: این پرندگان در تالاب‌های شادگان، هورالعظیم، بامدژ و آبگیرهای نیشکر و ناصری توقف می‌کنند که سایت‌های عمده سرشماری نیز در این تالاب‌ها مستقر است. توقف این پرندگان در استان تا اسفندماه ادامه دارد و با گرم شدن هوا، استان خوزستان را ترک می‌کنند.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان خاطرنشان کرد: سرشماری پرندگان مهاجر هر ساله انجام می‌شود که به دو روش اساسی و روزانه است. در سرشماری اساسی و اصولی پرندگان مهاجر که اواخر دی و اوایل بهمن همزمان با سراسر دنیا انجام می‌شود، از تجهیزات و وسایل لازم سرشماری استفاده و سرشماری پرندگان مهاجر انجام می‌شود. در سال‌های گذشته برای سرشماری پرندگان استان از کارشناسان خارجی و اغلب هلندی استفاده می‌شد، ولی در سه سال اخیر کارشناسان استانی مورد استفاده قرار گرفتند. در این سرشماری از تلسکوپ‌های مجهز و پیشرفته و ردیاب‌های قوی، آمار پرندگان و مسیر حرکت آنها مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: در سرشماری روزانه نیز که در مناطق خاصی انجام می‌شود، تنها مشاهدات نیروهای حفاظت محیط زیست به صورت روزانه ثبت می‌شود و آمار ماهانه و شش‌ماهه از آن استخراج می‌شود. در این آمارگیری تنها پرندگانی که مشاهده می‌شوند، ثبت می‌شوند.

مولا با بیان این‌که در سرشماری پرندگان مهاجر در سال گذشته در دی و بهمن ماه، ۱۷۶ هزار قطعه پرنده سرشماری شد، تصریح کرد: در این سرشماری ۸۵ گونه پرنده ثبت شد که مرغابیان گونه غالب بودند. در سال گذشته برخی پرندگان که احتمال انقراض آنها وجود داشت در تالاب هورالعظیم دیده شد که “پلیکان پاخاکستری” از این نمونه بود. این نوع پرنده چند سال است که در تالاب‌های استان دیده نمی‌شود و سال گذشته حدود ۱۰۰ قطعه از آن وجود داشت. همچنین در سال گذشته وجود گاکراس آفریقایی” در این تالاب به ثبت رسید.

وی با بیان این‌که تراکم گونه‌ها در تالاب شادگان شامل غازه‌ها، کشیم‌ها و آبچلیک‌ها بود، افزود: امسال نیز در صورت بهبود وضعیت آبی تالاب‌ها و آبگیرهای استان شاهد چنین تنوع و کثرت گونه‌ها خواهیم بود. امسال هم طبق برنامه، اواخر دی ماه سرشماری آغاز می‌شود و تا اواخر بهمن ماه ادامه دارد.

معاون اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان این‌که نمی‌توان به بحران ارقام در سرشماری‌ها توجهی کرد و آن را پایه و اساس قرار داد، گفت: کم و زیاد شدن پرندگان مهاجر به استان به دلایل بسیاری بستگی دارد و نمی‌توان گفت که با کم شدن میزان آب آبگیرها مهاجرت پرندگان کاهش یافته است یا به عکس؛ زیرا در صورت خشک شدن برخی آبگیرها تمرکز پرندگان در یک آبگیر را مشاهده خواهیم کرد و از تعداد پرندگان مهاجر کم نمی‌شود ولی در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی استان می‌توان شاهد پرندگان بیشتری در استان با تنوع گونه‌های بیشتر بود.

http://www.iew.ir/1391/08/15/3876



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 16 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com