Environmentalist

Environmentalist


عملیات آبگیری بزرگ‌ترین سد بتنی دو قوسی در شمال‌غرب کشور در کمال بی توجهی به وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه با حضور رئیس‌جمهور آغاز شد. به گزارش زیست بوم و به نقل از سایت حامیان محیط زیست آذربایجان، محمود احمدی‌نژاد  که به منظور حضور در مراسم آغاز آبگیری سد شهریار بزرگ‌ترین سد بتنی دوقوسی شمال‌غرب کشور به آذربایجان‌ شرقی سفر کرده بود،از بخش‌های مختلف این سد بازدید کرد و با توضیحات کارشناسان در جریان جزئیات احداث این پروژه قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌ شرقی از سد شهریار به عنوان یکی از سدهای بزرگ کشور یاد کرد و یادآور شد: این سد طرح‌های مدیریت جامع منابع آب وزارت نیرو را در حوزه آبریز «قزل‌اوزن» تکمیل می‌کند.

b9903
ارسلان هاشمی اثرات ملی این طرح را در حوزه اقتصادی و اجتماعی مورد تاکید قرار داد و گفت: هشت استان از منافع ملی این طرح بهره‌مند می‌شوند.

وی ادامه داد: سد بتنی دو قوسی شهریار به عنوان بزرگ‌ترین سد بتونی دوقوسی شمال‌غرب کشور در ۳۷ کیلومتری شمال‌شرقی شهرستان میانه به منظور تامین نیاز آبی اراضی و شالیزارهای استان گیلان و جبران کاهش حجم مخزن سد سفیدرود توسط شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی اجرا شده است.
وی افزود: این طرح به عنوان طرح برتر بتنی سال ۱۳۹۰ کشور در رشته سدسازی در نهمین همایش بتن در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی در روز جهانی بتن انتخاب شد.

هاشمی تصریح کرد: طول تاج این سد ۲۰۷ متر و ارتفاع آن از پی ۱۳۵ متر و حجم اولیه مخزن آن ۷۰۰ میلیون مترمکعب است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: این سد افزون بر کاربری تامین نیاز آبی کشاورزی و صنعتی استان گیلان، ۱۲ هزار هکتار از اراضی شهرستان میانه و محیط زیست، کنترل سیلاب و ایجاد سیلاب‌های مصنوعی برای رسوب‌زدایی مخزن سد سفیدرود، برای تولید ۱۶۸ گیگاوات ساعت انرژی پیک در سال طراحی و اجرا شده است.
هاشمی یادآور شد: این سد که بر روی رودخانه قزل‌اوزن و با هدف تامین آب کشاورزی و صنعتی ۱۲ هزار هکتار از اراضی شهرستان میانه و ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی منطقه احداث شده است.
وی ادامه داد: تولید ۱۶۸ گیگابایت برق در سال، کنترل سیلاب‌ها و ایجاد سیلاب‌های مصنوعی از دیگر اهداف احداث این سد بتنی دوقوسی است.
مدیرعامل آب منطقه‌‌ای آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: این سد در دولت نهم و دهم ساخته شده و برای آن ۳ هزار و ۶۳۵ میلیارد ریال هزینه شده است.
هاشمی خاطرنشان کرد: از مهم‌ترین شاخص‌های سد شهریار،‌ کنترل، مهار و تجمیع سیلاب‌ها و روان آب‌های بالا دست سفیدرود است که دارای نیروگاه برق آبی است و از یک چشم‌انداز طبیعی بسیار زیبایی برخوردار است و علاوه بر آذربایجان‌شرقی، استان‌های همجوار را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

هاشمی، کنترل روان آب‌ها در سطح استان، تغییر الگوی کشت و نیز بهسازی روش آبیاری را از جمله مهم‌ترین برنامه‌های آبی استان توصیف کرد و گفت: با اعتبارات خوبی که اختصاص یافته، توسعه شبکه آبیاری تحت‌فشار، بستن چاه‌های غیرمجاز و جلوگیری از برداشت بی‌رویه منابع زیرزمینی در دستور کار استان قرار دارد.

وی ساخت و ساماندهی شبکه‌های آبیاری زیردست سدها را یکی از مهم‌ترین اقدامات تکمیلی برای مصرف بهینه منابع آبی موجود در سدها دانست و آن را وظیفه‌ای بیرون از محدوده وظایف وزارت نیرو خواند.

هاشمی گفت: تمام مراحل تحقیقات، طراحی، تجهیزات و اجرای آن توسط متخصصان داخلی انجام شده و سدی است که به گفته هاشمی مدیرعامل شرکت منطقه‌ای آب آذربایجان‌شرقی، جزو سدهایی با طول عمر ۱۰۰ سال در جهان محسوب می‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری طرح سد شهریار از جمله ماهیگیری، استقرار سیاحتگاه و نزدیکی به خط راه‌آهن از فراهم بودن امکانات مطلوب برای گردشگری در این محل خبر داد.
توسعه کشاورزی، صنعتی و تولید برق، بهبود ارتباطات و توسعه شبکه حمل و نقل در منطقه، توسعه گردشگری در منطقه، افزایش سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال و افزایش سطح درآمد و رفاه اجتماعی از آثار اقتصادی و اجتماعی پیش بینی شده برای طرح احداث این سد به شمار می رود.

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران صبح امروز به منظور آبگیری سد شهریار و بازدید از مناطق زلزله‌زده آذربایجان‌ شرقی وارد استان آذربایجان شرقی شده است.
در این سفر یک روزه وزیران نیرو، راه و شهرسازی، روسای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و شهید و امور ایثارگران رئیس جمهوری را همراهی می‌کنند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 14 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com