Environmentalist

Environmentalist


فرشته سادات میرطاهری*: امروزه استفاده از تلفن های همراه بصورت فوق العاده ای در حال گسترش می باشد. اگر چه این وسیله در گذشته بعنوان یک وسیله لوکس و یا در موارد خاص مورد استفاده قرار می گرفت اما امروزه یکی از اجزاء مهم زندگی انسانها را از جنبه های اقتصادی و اجتماعی به خود اختصاص داده است. گسترش استفاده از تلفن های همراه همیشه توام با این ابهام بوده است که آیا این تکنولو‍ژی برای سلامت انسان مضر است؟

 

تلفن های همراه که یکی از مهم ترین وسایل ارتباطی و ضروری برای مردم می باشد از مهم ترین منابع انتشار امواج الکترو مغناطیس می باشند و فرکانسهای بالایی در حدود MHz900 تا بیش از GHz1(امواج مایکروویو) را ارسال و دریافت می کنند که باعث آثار زیانباری خواهند شد.اثرات این امواج به دو بخش اثرات ناشی از میدانهای الکترومغناطیس ناشی ازگوشی های متنوع همراه و تاثیر ناشی ازآنتن های) BTS (base transceiver station تفکیک می گردد.

 

اثرات تشعشع فرکانس رادیویی و مایکروویو روی بدن:

تحقیقات نشان داده که اثرات بیولوژیکی گوشی های تلفن همراه بیشتر ناشی از میدان الکتریکی است تا میدان مغناطیسی که توسط این گوشی ها تولید می شود. یکی از مهمترین اثرات این گوشی ها اثرات حرارتی می باشد که ناشی از افزایش دمای بدن در اثر میدانهای الکتریکی نوسانی جذب شده توسط بدن می باشد، همچنین بیشترین افزایش دما ( در فرکانس ۹۰۰ و ۱۸۰۰ مگاهرتز) در مغز انسان حدود ۱/۰ درجه سانتی گراد بوده است.

 

امواج الکترومغناطیس که از منابع مختلف همچون موبایل و غیره انتشار می یابد در صورتیکه بالای حد استاندارد بوده و در زمان طولانی در معرض بودن و حساسیت فردی می تواند باعث سرطان باشدو علاوه بر آن احتمال ابتلا به بیماریهای آلزایمر و پارکینسون را افزایش می دهد. هنگام حرکت در مکان هایی که سیگنال موبایل متغیر است ، گوشی موبایل سعی در بدست آوردن سیگنال بیشتر می کند، در واقع امواج بیشتر و قوی تری از خود ساطع می کند و خطرناکتر است .خطر امواج هنگام صحبت کردن از هر زمان دیگر بیشتر است . زیرا این امواج همواره در حال کم و زیاد شدن هستندو یا صحبت کردن با موبایل حتی به ازای ۲ دقیقه ، ساختار مولکولی بزاق دهان را تغییر می دهد.میدان های الکترومغناطیسی به ویژه آنهایی که در گستره فرکانس بدن هستند ، باعث تغییر عملکرد جذب مواد معدنی در بدن می شوند و سرعت گسترش تومورها را افزایش می دهند.یکی ازخطرناکترین مشکلات امواج موبایل برای خانم های باردار است زیرا بدن جنین هنوز بافت خوب و کاملی را به خود نگرفته و بسیار حساس است ، با این وجود فاصله یک آنتن مخابراتی ( BTS ) با انسان باید حداقل ۵۰ تا ۶۰ متر باشد ، تا ضرر امواج کمتر به انسان آسیب برساند.

 

بطورکلی آثار بالینی امواج فرکانس رادیویی و مایکروویو که در برخی مطالعات آزمایشگاهی گزارش شده عبارتست از :

۱- اثر روی سسیستم عصبی مرکزی، عمل قلبی- عروقی و تنظیم حرارتی (امواج مایکروویو در چگالی توان بالاتر از ۱۰ Mw/cm2 موجب حرارت در بدن شده که بواسطه انتقال گرما توسط سیستم گردش خون می تواند بربخشهای حساس بدن از جمله چشم و بیضه ها آسیب رساند)

۲- آثار برگشتی، گسترشی و ژنتیکی و انحرافات کروموزومی

۳- اثر روی بافت های منشعب شده از مغز استخوان

۴- اثر روی شنوایی احساس علایمی نظیر تیک تیک و وزوز

۵- آثار چشمی، تیرگی عدسی و کاتاراکت

 

پیشنهادات:

 

در این راستا موارد ذیل جهت کاهش پرتوگیری ناشی از تشعشعات تلفن های همراه وآنتن ها توصیه می گردد:

 

1- با توجه به اینکه بچه ها در برابر تاثیرات زیان آور تشعشع فرکانس رادیویی آسیب پذیرتر می باشند(کودک یکساله ۲ برابر و کودک پنج ساله ۶۰% بیشتر از انسان بالغ انرژی جذب می کند) پیشنهاد می گردد آنتن های BTS در نزدیکی مهدهای کودک و مدارس نصب نگردد.

۲- پیشنهاد می گردد در اطراف آنتن ها محدوده ای به صورت منطقه ممنوعه مشخص شوند و آن منطقه با موانع فیزیکی و لوگوی واضح مشخص شوند.

۳- کمیته بین المللی حفاظت در برابر تشعشعات غیر یونیزه یا ICNIRP ( – INTERNATIONAL COMMISSION FOR NON-IONIZING RADIATION ) حدود در معرض تشعشع قرار گیری بافت زنده در باند ۹۰۰ و ۱۸۰۰ مگاهرتز را به ترتیب ۵/۰ و ۱ mW/cm2 توصیه نموده است.

۴- هنگام خرید گوشی همراه، میزان نرخ جذب انرژی ویژه یا SAR (Specific Absorption Rate) مستند شده آن از فروشنده درخواست شود.

۵- میزان SAR گوشی حتما بایستی کمتر از ۲ W/Kg باشد. این مقدار هر چه کمتر باشد بهتر است.

۶- میزان SAR مرغوبترین گوشی های همراه در حدود ده درصد حد آستانه استاندارد ICNIRP یا کمتر از آن می باشد.

۷- استفاده از تلفن همراه حدالامکان در مواقع ضروری صورت گیرد.

۸- کودکان زیر ۱۲ سال از تلفن همراه استفاده ننمایند و بزرگسالان مکالمات کوتاه داشته باشند.

۹- در خصوص نوجوانان حتی الامکان به جای برقراری تماس تلفنی از ارسال متن پیام کوتاه استفاده نمایید.

۱۰-سعی کنید هنگامیکه قدرت سیگنال ضعیف است از تلفن استفاده ننمایید، این حالت اکثرا در نواحی دورافتاده روی می دهد، مکان بهتری برای برقراری مکالمه پیدا کنید.

۱۱-تلفن همراه خود را تاحد امکان دور از سر خود نگه دارید، یا آنکه از هندزفری استاندارد استفاده نمایید.

۱۲-ازتماس با آنتن تلفن همراه در حالیکه تلفن همراه روشن است بپرهیزید.

۱۳-تلفن همراه را دور از نواحی حساس بدن مانند چشم ها، اعضا تناسلی، سینه و اعضا داخلی نگه دارید.

۱۴-در زمان حاملگی حدالامکان استفاده از تلفن همراه را محدود نمایید.

۱۵-در هنگام عدم استفاده، تلفن همراه خود را خاموش نمایید.

۱۶-در شرایط غیر عادی ازجمله بیماری، سرماخوردگی، سردرد، جراحت، شکستگی موضعی، سوختگی و… از تلفن همراه استفاده ننمائید.

 

مراجع:

 

1- ICNIRP 1998.International Commission on Non-Ionizing Radiation Protection, Guidelines for Limiting exposure to time-varying electric,magnetic,and electromagnetic fields(1Hz-300 GHz) Health Physics 1998;78:494-522.

2- ICNIRP 1996.Health issues related to the use of hand-held radiotelephones and base transmitters. Health Phys,70,587.

3-سلیمانی، محمد- اثرات امواج الکترومغناطیسی بر روی انسان، مرکز انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران ، ۱۳۸۹

 

*کارشناس ارشد محیط زیست و مدرس دانشگاه

http://zistboom.com/8531/



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 11 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com