Environmentalist

Environmentalist


گونه های گیاهی منطقه حفاظت شده دنا که در سال 2010 میلادی از سوی "برنامه انسان و کره مسکون" به عنوان دهمین ذخیرگاه بیوسفری ایران توسط یونسکو به ثبت رسید، از 45 کشور جهان بیشتر است بطوری که گونه های اندمیک گیاهی دنا، 15 برابر سوئد و 20 برابر هلند و نروژ است.

به گزارش خبرگزاری مهر، در حال حاضر تنوع گونه های گیاهی در سراسر زاگرس مرکزی، بالغ بر 2000 گونه گیاهی است که از این میان حدود 1250 گونه در منطقه حفاظت شده دنا شناسایی شده اند که این رقم معادل 15.6 درصد گونه های کشور و بیش از گونه های 45 کشور جهان است.

منطقه زاگرس مرکزی دنا که یکی از کم نظیر ترین زیستگاههای طبیعی ایران و جهان محسوب می شود از تنوع زیستی بالایی برخوردار است و به لحاظ گونه های اندمیک گیاهی دنا، 14 برابر سوئد و 20 برابر هلند و نروژ است.

یافته های محققان همچنین نشان می دهد تعداد گونه های بومی گیاهی این منطقه حدود 60 گونه برآورد شده که این رقم از تعداد گونه های بومی 44 کشور دنیا بیشتر است. به طوریکه تعداد گونه های گیاهی بومی در کشور بلغارستان 53، رومانی 46، اتریش 35، عربستان 26 ، انگلستان 16، لهستان 11، سوئد 4، هلند 3، نروژ 3، دانمارک 2 و بلژیک تنها یک گونه بومی دارد و فنلاند نیز فاقد گونه های بومی است.

منطقه حفاظت شده دنا در ارتفاعات بالاتر پوشیده از جنگل های بلوط و در مناطق پایین دست مملو از درختان پسته و بادام وحشی است.

با این وجود منطقه حفاظت شده دنا که یکی از ارزشمند ترین زیستگاههای کشور در منطقه زاگرس مرکزی محسوب می شود با تهدیدات زیادی مواجه است. افزایش رشد جمعیت ، چرای دام ، شکار غیر قانونی و اجرای برخی طرح های عمرانی بدون رعایت ملاحظات زیست محیطی همچون عبور خط لوله گاز از مهمترین تهدیدات تنوع زیستی در این منطقه به شمار می رود.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 16 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com