Environmentalist

Environmentalist


 

هم زمان با سراسر کشور انجام شد
نخستین مانور پدافندغیرعامل سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گیلان

 

 

 

 بزرگنمایی
لیـــــلا مســـروری: در هفته ملی پدافندغیرعامل ، نخستین مانور سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گیلان هم زمان با سراسر کشور برگزار شد .

به گزارش سبز پرس سناریو مانور از این قرار بود که با گزارش رویت مگس میوه مدیترانه ایی در روستای "دیوشل" شهرستان لنگرود و اعلام آن به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گیلان ستاد پدافند غیر عامل  نظام مهندسی شامل فرماندهی سانحه ، فرماندهی میدانی ، تیم های عملیات اجرایی ، امنیت و ایمنی سایت و ارزیابی تشکیل شده که با کمک کلینیک گیاه پزشکی مستقر در شهرستان پس از حصول اطمینان از صحت گزارش؛ ضمن اعمال قرنطینه ورود و خروج میوه از منطقه ، کارشناسان اعزامی با هماهنگی دهیاری این روستا برای باغداران ،  کلاسهای آموزشی جهت آشنایی با این افت  و لزوم مقابله و امحای آن تشکیل دادند.

در عین حال در بخش دیگری از ستاد با بررسی انواع راهکارهای مقابله با این آفت بهترین راهکاری تلفیقی مبارزه سریع با این افت اعم از زراعی و شیمیایی نظیر امحا و معدوم سازی میوه ها ی آلوده ، شخم خاک پای درختان برای از بین بردن شفیره ها ، روش طعمه پاشی و نیز نصب تله های فرمونی با توجه به میزبانان اصلی در منطقه دیوشل پس از بحث و تصمیم گیری ، در منطقه اعمال  شد.

همچنین ستاد عملیاتی گیلان با استان گلستان که خود ضمن درگیری با این افت ، مرکزیت عملیات در منطقه سوم  نظام مهندسی کشاورزی را عهده دار است، با ارتباط آنلاین هماهنگی های بین استانی را انجام میدادند.

سرانجام با موفقیت آفت مگس میوه مدیترانه ایی در منطقه مهار و از طغیان آن جلوگیری شد.

در پایان عملیات حمید شریف فرمانده عملیات و عضو نظام مهندسی کشاورزی در گفتگو با سبز پرس گفت: این مانور نشان داد که اعضای نظام مهندسی بعنوان یک تشکل تخصصی غیر دولتی این توانمدی را دارند تا در صورت بروز حوادث این چنین وارد عمل شده و بعنوان یک بازوی اجرایی قویی در کنترل و مهار معضل بروز کرده ، کمک کنند اما این مستلزم آن است که حداقلهایی در اختیار نظامه مهندسی کشاورزی استان باشد فراهم بودن یک اتاق فکر ، سخت افزارهای لازم اعم از امکانات آزمایشگاهی و ابزار مقابله فراهم باشد که تا با واکنش سریع جهت صرفه جویی در عامل مهم زمان ، نگرانی در زیر ساختهای ورود به کار وجود نداشته باشد .

وی توصیه کرد:بهتر است با تکرار تمرینات جدی از این دست ، و شناسایی ضعفها و قوتها و مهم تر از آن فراهم کردن ملزومات مورد نیاز آمادگی واقعی و لازم را بدست اوریم تا درصد غافلگیری به هنگام بروز سانحه واقعی کم شود و اقدام و راهکارهای اصولی در کوتاه ترین زمان اخذ شود .

مرضیه فرخی دبیر ستاد پدافند غیر عامل نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گیلان در گفتگو باسبز پرس گفت : خوشحالیم که به گوییم در نخستین مانور به رغم فرصت اماده سازی اندکی که در اختیار داشتیم ، توانمندی اعضای سازمان به لحاظ علمی و اجرایی به خوبی محک خورده و سر بلند از بوته آزمایش خارج شد .

وی گفت : ما این اطمینان را به مسولان و تصمیم گیران استانی می دهیم که می توانند روی دانش ، تخصص و توانایی عملی اعضای متخصص و پر تعداد نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گیلان در هنگام بروز حادثه بعنوان نیروهای کیفی پدافند غیر عامل حساب کنند.

در حاشیه مانور

اگرچه بر طبق دستور العمل سازمان مرکزی نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور انجام این کار به صورت " مانور دور میزی با عملیات محدود" پیش بینی شده بود اما برنامه ریزی مانور در گیلان ، با شبیه سازی شرایط تا حدود زیادی به فضای واقعی و عملیاتی نزدیک بود و صرفا به گفتگوی کارشناسی اکتفا نشد.

یعقوب جمالی دبیر شورای پدافند غیر عامل استان گیلان و نماینده استانداری در این مانور ضمن بر شمردن لزوم توجه به پدافند غیر عامل گفت : بر طبق مواد قانونی موجود ، مجوز پروژه های اجرایی در استان در تمامی زمینه ها ، منوط به اخذ موافقت و تصویب در شورای پدافند غیر عامل است. وی همچنین از تشکیل کمیسیون

مقابله با تهدیدات بیو لوژیک و بیو تروریسم دراین بخش خبر داد و گفت جهاد کشاورزی  استان و بخش حفظ نباتات از اعضای این کمیسیون هستند.

ششم تا دوازدهم آبانماه هفته پدافند غیر عامل نامگذاری شده است و برای اولین بار هشتم آبانماه بعنوان روز پدافند غیر عامل در تقویم ثبت شده است.

پدافند غیر عامل که خود الهام گرفته از طبیعت است با تاکید بر اصولی چون استتار ، اختفا ، پوشش ، پراکندگی و مقاوم سازی و ... شامل کلیه اقدام های غیر نظامی وغیر تسلیحاتی است ، به منظور تقلیل تاثیر خصمانه  انجام می شود.

کد خبر : 91081012


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 11 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com