Environmentalist

Environmentalist


محمدی زاده: بیش از 50 یوزپلنگ در ایران زندگی می کنند
جمعیت یوزپلنگ ایرانی کاهش یافت؟!
 

 

 

 بزرگنمایی
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در یازدهمین اجلاس متعاهدین کنوانسیون تنوع زیستی در کشور هند درباره وضعیت یوزپلنگ ایران از آمار «بیش از 50 یوزپلنگ» استفاده کرد درحالی که پیشتر آمارها بین 70 تا 100 یوزپلنگ اعلام می شد.

به گزارش سبزپرس، «محمد جواد محمدی زاده» که روز چهارشنبه 26 مهرماه در «حیدرآباد» هندوستان و در جریان یازدهمین اجلاس متعاهدین کنوانسیون تنوع زیستی سخنرانی می کرد، درباره وضعیت گربه سانان ایران، با اشاره به انقراض شیر و ببر در کشور گفت: از حدود يك دهه قبل جمعيت يوزپلنگ آسيايي نيز در ايران در خطر انقراض قرار داشت، اما امروز وجود جمعيتي بالغ بر 50 قلاده در ايران گزارش شده كه البته هنوز تا جمعيت پايدار فاصله زيادي دارد، اما براي افزايش اميدواري ما به موفقيت حفاظت از حيات‌وحش كفايت مي كند.

این نخستین بار است که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از جمعیتی کمتر از 70 یوزپلنگ در ایران سخن می گوید.

پیشتر مقامات سازمان حفاظت محیط زیست آمار یوزپلنگ در ایران را بین 70 تا 100 (و بعضاً تا 120) یوزپلنگ اعلام می کردند که به نظر می رسد تغییراتی در این آمار به وجود آمده است.

شنیده های اخیر از معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست حکایت از آن دارد که طبق آخرین برآوردها، جمعیت یوزپلنگ در ایران نه «حداقل 70» که «حداکثر 70» یوزپلنگ است.
 
سرشماری یوزپلنگ آسیایی برای اولین بار انجام می شود

پس از اظهارات رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، «هومن جوکار» مدیر پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی نیز از برگزاری اولین سرشماری یوزپلنگ آسیایی در ایران با همکاری کارشناسان بین المللی خبر داد.

جوکار گفت: تاكنون برآورد واقعي از جمعيت يوزپلنگ آسيايي صورت نگرفته است و فقط به صورت نظرات كارشناسي جمعيت يوزپلنگ  برآورد شده است.

او بدون اشاره به آمار یا برآوردهای جمعیت در گذشته ياد آور شد: اگر اطلاع دقيقي از جمعيت يوزپلنگ نداشته باشيم، براي حفاظت از گونه نمي توانيم برنامه ريزي دقيقي انجام دهيم.

هومن جوكار با اشاره به پايش ملي يوزپلنگ آسيايي از اواخر پاييز افزود: در حال حاضر 500 عدد دوربين تله اي با اعتباري در حدود 200 ميليون تومان  براي برنامه پايش يوزپلنگ در نظر گرفته شده است .

مدير پروژه حفاظت از يوزپلنگ آسيايي  خاطر نشان كرد : اين برآورد در سه سال متوالي تكرار خواهد شد تا روند افزايش و يا كاهش جمعيت يوزپلنگ مشخص شود.
جوكار در ادامه از همكاري بين المللي ديگري براي شناسايي مسيرهاي عبور يوزپلنگ در زيستگاه پس از آغاز سال نو میلادی خبر داد و گفت: تا پايان سال پروژه راديو تله متري يوزپلنگ انجام خواهد شد.

مدير پروژه حفاظت از يوزپلنگ آسيايي با بيان اينكه كليه تجهيزات مورد نياز اين پروژه با اعتباري در حدود 300 ميليون تومان خريداري شده است، گفت: آگاهي  از مسيرهاي كريدور يوزپلنگ مي تواند درحفاظت يوزپلنگ آسيايي موثر باشد.

وي افزود: اين پروژه يكبار در سال 87 در ايران با همين تيم كارشناسي بين المللي امتحان شد  و اين بار به صورت منسجم با گردن بند هاي ماهواره اي حداقل در دو زيستگاه يوز انجام خواهد شد.

در پروژه ای که در سال 1387 انجام شده بود، دو یوزپلنگ و دو پلنگ ایرانی در استان یزد قلاده گذاری شده بودند که پس از مدتی، لاشه یکی از یوزپلنگ ها که در درگیری با حیوانی دیگر (احتمالاً) کشته شده بود، پیدا شد ولی از سرنوشت یک یوزپلنگ و دو پلنگ دیگر اطلاعاتی به دست نیامد. تنها، قلاده یوزپلنگ دیگر این پروژه به همان صورتی که روی گردن حیوان بسته شده بود، در منطقه پیدا شد و اثری از یوزپلنگ نبود. از آنجا که بعید به نظر می رسید، یوزپلنگ توانسته باشد قلاده را به صورت بسته از گردن خود خارج کند، سرنوشت این یوزپلنگ، در هاله ای از ابهام باقی ماند و با برکناری مدیر وقت پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در همان سال، دیگر پیگیری خاصی در مورد نتیجه پروژه قلاده گذاری انجام نشد.
 
حل مشکل قرارداد محیطبانان یوزپلنگ

جوكار در ادامه گفت: مشكل قرار داد هاي محيط بانان پروژه يوزپلنگ آسيايي با همت و پيگيري هاي مجدانه ادارات كل حفاظت محيط زيست استانها برطرف شده است و 48 محيط بان اين پروژه با عقد قرارداد كار معين وابسته به پروژه هاي استاني تعيين تكليف شدند.

مدير پروژه يوزپلنگ آسيايي از تلاش براي حفاظت يوزپلنگ در زيستگاه هاي طبيعي آن خبر داد و گفت: براي اين منظور پروژه قصد دارد در كنار ادارات كل حفاظت محيط زيست استانها مشكلات هر زيستگاه را برطرف نمايد.
وي افزود: به دليل مشكلات خاص هر زيستگاه اين كار زمان بر خواهد بود، اما تضمين كننده آينده يوزپلنگ است و اميد زيادتري به حفاظت از آن مي دهد.

جوكار تاكيد كرد: بايد نوع نگاه به همكاري جوامع محلي عوض شود و به سمت مشكلات جوامع محلي معطوف و براي رفع آن نيز اقداماتي انجام شود. با آموزش و رفع مشكلات مردم مي توان حفاظتي بر پايه همكاري جوامع محلي برقرار كرد.
 
طرح مرکز تکثیر یوزپلنگ اجرایی می شود

وي با بيان اينكه تلاش پروژه يوزپلنگ آسيايي حفظ يوزپلنگ در زيستگاه طبيعي آن است، گفت: در نظر است با همكاري مشاور هاي بين المللي طرح ايجاد مركز تكثير يوزپلنگ آسيايي  اجرايي شود

جوكار در ادامه افزود: اين پروژه در گذشته با همكاري UNDP پيگيري مي شد و در حال حاضر مهلت آن به پايان رسيده است  ولي سازمان حفاظت محيط زيست با توجه به اهميت اين گونه قائل است، همچنان بدون اعمال تغييرات  پروژه را ادامه مي دهد و به دنبال تخصيص منابع ملي براي پايداري بيشتر پروژه است.

وي در پايان گفت: بسياري از مطالعات پروژه يوزپلنگ با بنيادهاي علمي بين المللي انجام مي شود و امور حفاظتي و آموزش با تكيه بر استان ها انجام مي شود.

پیش از این، سایت تکثیر یوزپلنگ آسیایی در شرایط نیمه اسارت توسط سازمان حفاظت محیط زیست در پناهگاه حیات وحش «میاندشت» استان خراسان شمالی تاسیس شده بود که از آن زمان تاکنون، یک یوزپلنگ نر موسوم به «کوشکی» در این سایت نگهداری می شود. با این حال هنوز خبری از انجام برنامه ای خاص برای تکثیر یوزپلنگ در این سایت توسط مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست منتشر نشده است.

کد خبر : 91081003

منبع:http://isdle.ir/news/index.php?news=8843



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 2 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com