Environmentalist

Environmentalist


رشد غیرطبیعی گونه ای گیاهی در تالاب «عینک» رشت:

 

 

 بزرگنمایی
 رشد غیرطبیعی یک گونه گیاهی باعث شده تا سطح وسیعی از تالاب «عینک» در شهر رشت پوشیده از گیاه شود به گونه ای که در بخش های جنوبی این عرصه تالابی، سطح آب دیده نمی شود و همانند زمینی هموار به نظر می رسد.

به گزارش سبزپرس از رشت، از حدود یک سال قبل رشد این گونه گیاهی در تالاب عینک مشاهده شده و از آن زمان تا کنون، سطح وسیعی از این تالاب توسط این گیاه پوشیده شده است.

برخی منابع، این گیاه را «سنبل آبی» معرفی کرده اند و برخی دیگر نیز آن را «قاشق واش» یا «بارهنگ آبی» با نام علمی (Alisma Plantago Aguatica) می دانند. با این حال پیگیری های سبزپرس منجر به دریافت اطلاعات دقیقی از این گونه و علت شکوفایی آن نشد.

تالاب عینک

تالاب عینک

با وجود اینکه برخی شنیده ها، حکایت از آن دارد که این گیاه از زیرگونه غیر ایرانی بارهنگ آبی است و به شکل گونه مهاجم در این تالاب به چشم می خورد، اما برخی شنیده های دیگر حکایت از بومی بودن این گونه دارد و علت شکوفایی آن نیز غنی شدن آب تالاب عینک از مواد مغذی و آلی بر اثر ورود فاضلاب های خانگی و صنعتی و کشاورزی دارد. در هر صورت هر یک از این فرضیه ها نیازمند بررسی علمی هستند.

این گیاه، بوته ای به ارتفاع 50 تا 60 سانتیمتر است که به صورت بسیار متراکم، داخل آب رشد می کند. تراکم رشد آن به نحوی است که عبور قایق را غیرممکن می کند و از طرف دیگر، مسیر آبراهه ها را مسدود می سازد. از طرف دیگر تمامی سطح آب توسط برگ های این گیاه پوشیده شده و جلوی تابش نور خورشید به آب تالاب گرفته می شود.

تالاب عینک

تالاب عینک

گیاه در ابتدای فصل تابستان به سرعت رشد می کند و با شروع فصل سرما، سریعاً خشک شده و لاشبرگ های آن به بستر تالاب می ریزد. با شروع فصل گرما، باردیگر گیاه به سرعت رشد می کند و این روند ادامه پیدا می کند.

این گیاه همچنین دارای گل هایی به رنگ بنفش روشن است که برخی افراد محلی، اقدام به چیدن و فروش آن به عنوان گل زینتی می کنند.

تالاب عینک

تالاب عینک

هنوز علت شکوفایی این گیاه در تالاب عینک مشخص نیست اما آنچه مسلم به نظر می رسد، غیرطبیعی بودن این پدیده است که باید هرچه سریعتر علت و راه کنترل این شکوفایی مشخص شود. چرا که با توجه به حاصخیز بودن زمین های اطراف رشد و همچنین وجود شالیزارهای وسیع درمنطقه، احتمال ورود این گونه و تکرار اتفاق مشابه در شالیزارها نیز دور از ذهن نیست.

هم اکنون مدیریت تالاب عینک به شهرداری رشت واگذار شده است و این شهرداری وظیفه حفاظت آن را نیز بر عهده دارد.

تالاب عینک

تالاب عینک

 از چند سال قبل، ورود گونه گیاهی مهاجم «آزولا» به تالاب انزلی تبدیل به یکی از مهمترین معضلات این تالاب شده است و در صورتی که این گیاه نیز به عنوان گونه مهاجم شناخته شود، این دومین گونه مهاجمی است که به تالاب های استان گیلان وارد شده است.

پیگیری های سبزپرس درباره این گونه هنوز ادامه دارد. به دلیل ضعف شدید اطلاعاتی درباره این گونه و وضعیت تالاب عینک، از کلیه صاحب نظران، کارشناسان و علاقه مندانی که اطلاعاتی درباره این گیاه و وضعیت تالاب عینک دارند درخواست می شود تا این اطلاعات را در اختیار ما نیز قرار دهند. علاقه مندان می توانند اطلاعات خود را به نشانی پست الکترونیک Pr.sanzpress@gmail.com  ارسال کنند. به منظور سهولت در دریافت اطلاعات، خواهشمند است در قسمت موضوع ایمیل حتما از عبارت «تالاب عینک» استفاده شود.

تالاب عینک

یک نظر :

اولا اينجا اصلا از اول هم يك تالاب طبيعي نبوده بلكه يك استخر مصنوعي است كه در قديم براي مصارف كشاورزي استفاده ميشده
ثانيا كسي مديريت آن را به شهرداري واگذار نكرده بلكه اكنون به دليل قرار گرفتن در محدوده شهر مثل ساير استخرهاي شهري توسط شهرداري مديريت ميشود. و اين امر مستند به قانون شهرداريهاست نه اينكه كسي مديريت آن را به شهرداري واگذار كرده باشد.
ثالثا گونه اي كه در تصوير ديده ميشود به هيچ عنوان يك گونه غيربومي مهاجم نيست. چرا كه اگر مهاجم بود بايد در بخش شمالي اين استخر هم كه يك خيابان ارتباط اين دو بخش را قطع كرده پراكنش نشان ميداد. اما هيچ اثري از آن در بخش شمالي ديده نميشود. بنابراين رشد اين گونه در بخش جنوبي بدليل مساعد بودن شرايط رشد و نمو آن در اين استخر به دليل ازدياد مواد آلي و مغذيست.
رابعا هيچ فاضلاب صنعتي و كشاورزي وارد اين استخر نميشود بلكه صرفا فاضلاب شهري است كه باعث افزايش مواد آلي در اين استخر شده است.
خامسا اين گونه همانطور كه در تصوير هم مشاهده ميشود صحنه اي بسيار زيبا و ديدني را به نمايش گذاشته و علي الخصوص در فصل گلدهي بسيار زيباست.




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 28 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com