Environmentalist

Environmentalist


ميمون

پستانداران نخستين در خطرند؛
فهرست 25 گونه از مهم‌ترين پستانداران نخستين در معرض انقراض منتشر شد
فعالان محيط‌ زيست با ارائه يک گزارش جديد در يازدهمين کنفرانس تنوع بيولوژيک اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت، فهرست 25 گونه از مهم‌ترين پستانداران نخستين را که در حال حاضر به طور جدي در معرض خطر انقراض هستند، منتشر کردند.

 

 

به گزارش سرويس محيط‌زيست خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين گزارش با عنوان «پستانداران نخستين در خطرند؛ 25 گونه از مهم‌ترين پستانداران نخستين در معرض خطر از سال 2012 تا 2014 ميلادي» با همکاري مشترک «گروه تخصصي بررسي پستانداران نخستين» تحت نظارت «کميسيون بقاي گونه‌ها» در اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت (IUCN)، انجمن بين‌المللي شناخت پستانداران (IPS) و همچنين با مشارکت سازمان بين‌المللي حفاظت از محيط‌ زيست (CI) و انجمن علوم و حفاظت از محيط‌ زيست بريستول (BCSF) گردآوري شده است.



به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت، در اين گزارش تاکيد شده است که در حال حاضر شامپانزه‌ها، ميمون‌ها، لمورها و ساير گونه‌هاي پستانداران نخستين در آستانه انقراض و در لبه پرتگاهي نابودي هستند و بايد هر چه سريعتر اقدامات فوري براي حفظ نسل و بقاي آنها صورت گيرد.



در اين گزارش که هر دو سال يکبار از سوي کارشناسان برجسته گونه‌شناسي ارائه مي‌شود، تاکيد شده است که مهم‌ترين عواملي که اين گونه‌هاي ارزشمند را به لبه پرتگاه نابودي کشانده شامل تخريب جنگل‌هاي استوايي، تجارت غيرقانوني حيات وحش و شکار غيرقانوني براي مقاصد تجاري هستند.



در فهرست جديد اسامي 9 گونه از پستانداران نخستين بومي آسيا، شش گونه بومي ماداگاسکار، پنج گونه بومي آفريقا و پنج گونه بومي نواحي «نو- استوايي» منتشر شده است.



همچنين بررسي جداگانه کشورها در اين گزارش نشان مي‌دهد که ماداگاسکار با دارا بودن شش گونه در معرض انقراض از کل اين 25 گونه،‌ در بالاي اين فهرست قرار گرفته است. پس از آن به ترتيب ويتنام با پنج گونه، اندونزي با سه گونه، برزيل با دو گونه و چين، کلمبيا، ساحل عاج، جمهوري کنگو،‌ اکوادور، گينه استوايي،‌ غنا، کنيا، پرو، سريلانکا، تانزانيا و بالاخره ونزوئلا هر کدام با دارا بودن يک گونه در معرض انقراض در جايگاه‌هاي بعدي اين دسته‌بندي قرار گرفته‌اند.



فعالان محيط‌ زيست با توجه به جزئيات اين گزارش تاکيد دارند که بايد اقدامات فوري براي حفظ گونه‌هاي به شدت در معرض خطر مانند ميمون‌هاي گونه Pygmy Tarsier ، بومي نواحي جنوبي و مرکزي جزيره سولاوسي صورت گيرد. ظاهرا از اين گونه در سال 2008 ميلادي فقط سه نمونه در پارک ملي «لور لنيدو» و يک ميمون ديگر در طبيعت مشاهده شده است. جمعيت بسيار اندکي که از اين پستانداران نخستين باقي مانده، هم‌اکنون به شدت از سوي انسان‌ها تهديد مي‌شوند. لمورهاي بومي ماداگاسکار نيز در شرايط مشابهي هستند.



بر اساس اين گزارش، بيش از نيمي (54 درصد) از کل 633 گونه پستاندار نخستين که در حال حاضر در کل حيات‌وحش جهان موجود هستند در فهرست قرمز گونه‌هاي در معرض انقراض IUCN گنجانده شده‌اند.



کد خبر :7829   زمان مخابره: 11:29:49 - 26/7/1391

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 27 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com