Environmentalist

Environmentalist


سيل1
آمارها نشان مي‌دهد در 53 سال گذشته بيش از 12 هزار شهروند ايراني بر اثر سيلاب جان خود را از دست داده اند. اين در حالي است که بر خلاف ادعاي سازمان مديريت بحران مبني بر انجام 1200 برنامه مقابله با سيلاب همچنان سيل جان شهروندان را تهديد مي کند.

 

به گزارش مهر، موضوع سيل و وقوع سيلاب و راههاي پيشگيري از آن پس از تشکيل سازمان مديريت بحران کشور دردستور کار اين سازمان قرار گرفت ولي پس از گذشت چهار سال از تاسيس اين سازمان همچنان سيل جان شهروندان را تهديد مي کند. بر اساس اين گزارش، بررسي آمار و ارقام نشان مي دهد 58 درصد کل افرادي که در اثر بلاياي طبيعي در جهان کشته شده اند مربوط به سيلاب بوده است. در واقع سيلاب از نظر تلفات جاني و مالي مهيب ترين بلاي طبيعي در جهان محسوب مي شود.

آمارها حاکي از آن است که در ايران‌ طي ‌53 سال يعني از سال 1330 تا 1383 تعداد چهار هزار و 185 مورد سيل حادثه خيز رخ داده است.

مرگ 12 هزار شهروند ايراني بر اثر سيلاب در 53 سال

در اين مدت پنج هزارو 821 شهر و 245 هزار واحد مسکوني بر اثر سيلاب‌خسارت‌ ديده‌ اند و 12 هزار نفر تلفات ‌انساني اين حوادث بوده اند. همچنين471 هزار رأس دام قرباني و يک ميليون هکتار از اراضي کشاورزي هم تخريب شده است.

از سوي ديگر بر اساس آخرين آمارها 13 درصد تلفات انساني در ايران بر بلاياي طبيعي بر اثر سيل بوده است.

شرکت مديريت منابع آب ايران وابسته به وزارت نيرو نيز در گزارشي اعلام کرده است: از سال 1331 تا 1370 يعني در يک دوره 40 ساله بيش از 1890 رخداد سيل ثبت شده است که خسارات جبران ناپذير اقتصادي در بر داشته است.

دهه 60- تعداد سيل: 1008 رخداد ..................... خسارت سالانه سيل 88 ميليارد تومان

دهه 50- تعداد سيل: 440 رخداد ...................... خسارت سالانه سيل 44 ميليارد تومان

دهه 40- تعداد سيل: 251 دخداد ....................... خسارت سالانه سيل 15 ميليارد تومان

دهه 30- تعداد سيل: 191 رخداد ...................... خسارت سالانه سيل 12 ميليارد تومان

مرگ سالانه 75 نفر بر اثر سيلاب در 25 سال

همچنين آمارها نشان مي دهد از سال 1350 تا 1375 در مدت 25 سال، سيل 916 ميليارد تومان خسارت و جان 1882 نفر را گرفته است يعني سالانه 75 نفر در اين 25 سال جان خود را بر اثر سيل از دست داده اند.

سازمان مديريت بحران آمار بلاياي طبيعي و ميزان خسارات و تلفات را ارائه نمي کند

متاسفانه اين آمارها قديمي و به روز نشده است. رسانه ها و حتي کارشناسان نيز به اين آمارها دسترسي ندارند. البته ناگفته نماند که اعلام آمار بلاياي طبيعي و ميزان خسارات برعهده سازمان مديريت بحران است ولي سايت اين سازمان حتي لينکي براي ارائه اينگونه آمارها ندارد در حالي که سازمان پزشکي قانوني که مهمترين آمارها (مرگ و مير) را روايت مي کند آخرين آمارها را هر ماه اطلاع رساني مي کند.



مرگ 7 شهروند بر اثر سيلاب در 24 ساعت گذشته

بر اساس اين گزارش هنوز هفته کاهش اثرات بلاي طبيعي به پايان نرسيده که درهفته جاري بر اثر بارندگي شديد در بهشهر 7 نفر از شهروندان جان خود را از دست دادند اين در حالي است که برخي از مسئولان دليل آن را تعلل در اطلاع رساني به موقع حادثه سيل عنوان کرده اند.

نکته قابل تامل اين است که حسين درخشان سخنگوي سازمان امداد و نجات هلال احمر به مهر مي گويد: از ابتداي سال 90 تا کنون 40 مورد سيل و آب گرفتگي در مازندران داشته ايم که بيشتر در بهشهر و ساري و نکا بوده است و 3900 نفر هم حادثه ديده اند!

اطلاع رساني48 ساعت قبل از وقوع سيل

با اين حال ايرانمنش رئيس مرکز اطلاعات حوادث سازمان مديريت بحران کشور در گفتگو با خبرنگار مهر مي گويد: سازمان مديريت بحران به تازگي سيستم هشدار سريع را به صورت 24 ساعته فعال کرده است. در اين سامانه 2 نيروي فعال هميشه آن لاين بوده و تمامي امکانات ارتباطي از تلفن همراه، تلفن ثابت، تلفن ماهواره اي، بي سيم و... را در اختيار دارند و هر گونه خطر و بلاياي طبيعي را 48 ساعت قبل از وقوع به ستاد مديريت بحران استان اعلام مي کنند.

وي گفت: در حادثه اخير هم ما بر اساس اعلام سازمان هواشناسي اخطار داده بوديم. حتي موضوع را به کارگروههاي مربوطه مانند صدا و سيماي استان هم مخابره مي کنيم تا اطلاع رساني به سرعت انجام شود. من نمي گويم صدا و سيما و رسانه ها در اطلاع رساني سريع کوتاهي کردند ولي کارگروهها بايد اخطار ها و هشدارها را جدي بگيرند.



پاسخهاي مديريت بحران و مسئولان!

سيل اخير نشان داد وعده هاي مسئولان در مورد اجراي پروژهاي پيشگيرانه و امدادرساني و اطلاع رساني به هنگام تا عمل فاصله بسيار دارد. هر چند رئيس سازمان مديريت بحران مي گويد هزارو 200 طرح اجرايي کرديم ولي جزئيات اين اقدامات اعلام نشد.. اين اظهارات همانند نشست خبري چندي پيش رئيس سازمان مديريت بحران کشور بود. وي در پاسخهاي مکرر خبرنگاران عنوان کرد که آمارهاي بافتهاي فرسوده کاهش نيافته و خانه هاي زيادي در روستاهاي آذربايجان شرقي مقاوم سازي نشده بود و خود روستايي ها نخواستند خانه هايشان مقاوم شود!

وعده هاي مسئولان

عنوان اظهار نظر در مورد پيشگيري از وقوع سيل
رئيس سازمان مديريت بحران کشور مشکل اصلي ما تجاوز به حريم رودخانه‌ها است. در مورد قطع درختان هم بايد بگويم اگر مشاهده شد سريعاً اطلاع دهيد ولي در بحث پيشگيري از وقوع سيل هزار و 174 پروژه را اجرايي کرده‌ايم!

رئيس سازمان محيط زيست کشور قرار شد؟ با همکاري سازمان هواشناسي و وزارت جهاد و با مسئوليت و مديريت سازمان محيط زيست به زودي گروهي از کارشناسان و متخصصان اين حوزه از ارمنستان به ايران بيايند و در مسير هايي که امکان بروز تگرگ و سيل بيشتر است تکنولوژي پيش بيني سيل را راه اندازي کنند.

رئيس سازمان جنگلها و منابع طبيعي سازمان جنگلها طرح آبخيزداري شهري را به زودي؟ اجرايي مي‌کند.


در اين ميان کارشناسان و صاحب نظران اعلام کرده اسند که با برطرف کردن 5 دليل وقوع سيل مي توان بخشي از خسارات را جبران کرد.

دلايل وقوع سيل:

1- از دست رفتن پوشش گياهي و خاک

2- تغيير در مسير طبيعي رودخانه ها و نهرها

3- تغيير در عرصه هاي طبيعي و شکل زمين

4- سدسازي هاي غير اصولي و کار شناسي

5- زير کشت رفتن اراضي حاشيه رودخانه ها

کارشناسان مي گويند: انجام عمليات آبخيزداري و مديريت صحيح آبخوان ها، حفظ پوشش جنگلي و مرتعي، احياي رويشگاه هاي آسيب ديده و ساماندهي فعاليتهاي عمراني بر اساس سند آمايش سرزمين اقداماتي است که براي جلوگيري از وقوع سيل و کاهش خسارات ناشي از آن برشمرده شده است.

---------------------

گزارش از سيد هادي کسايي زاده



 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 24 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com