Environmentalist

Environmentalist


نوشته شده در ساعت 08:45:21 , مورخ 22/07/1391
کد خبر : 91071055
منبع:http://isdle.ir/news/index.php?news=8828

دانش اموختگان محیط زیست عضو نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گیلان جذب صنایع خواهند شد
رصد وپایش زیست محیطی صنایع گیلان


 

 

 بزرگنمایی
 لیــــلا مســروری: حضور موثر کارشناسانی که به معنای واقعی و با وقت کافی حافظ منافع محیط زیست در صنایع باشند همواره یکی از خواسته های مطرح فعالان محیط زیست بود.

به گزارش سبز پرس سرانجام گامهای اولیه برای دست یابی به این مهم با توافق چند جانبه بین سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گیلان ، سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان ، شرکت شهرکهای صنعتی گیلان و اداره کل حفاظت محیط زیست برداشته شد.

نخستین دوره آموزشی نظارت و کنترل آلاینده های کارخانجات صنعتی با 45 کارشناسان محیط زیست عضو نظام مهندسی کشاوری و منابع طبیعی استان گیلان پس از طی دوره اموزشی شش ماهه خاتمه یافت و اینک این نیروها آماده اند تا پس از عقد قرارداد با واحدهای صنعتی ، عمرانی ، خدماتی و زیر بنایی در کنار صنایع برای رسیدن به شاخصه های توسعه پایدار وارد گود شوند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان و عضو شورای مرکزی نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در این مراسم با تاکید بر اینکه هدف ِ مجموع این فعالیت هدیه کردن محیط زیستی سالم به همگان است گفت: به رغم محدودیت نیروهای کارشناس سازمان در قیاس با عدد روبه رشد کارخانجات و واحدهای صنعتی مختلف ، تربیت و گسیل نیروهای کارشناس محیط زیست عضو نظام مهندسی می تواند فرصتی برای توان افزایی در رصد و نظارت و نیز اعمال راهبری های کارشناسانه محیط زیستی به واحد های مختلف صنعتی و خدماتی باشد که به نوبه خود اتفاق بسیار ارزنده ایی است.

امیر عبدوس افزود : در بندهای الف ، ب و ج مترتب بر ماده یکصد و نود و دوم قانون برنامه پنجم به منظور کاهش عوامل آلوده کننده و مخرب محیط زیست کلیه واحدهای تولیدی ، صنعتی ، عمرانی ، خدماتی و زیر بنایی ملزم شده اند تا مواردی چون لزوم ارزیابی اثرات زیست محیطی و رعایت آنها توسط مجریان طرح ، نمونه برداری و اندازه گیری آلودگی ها در چهارچوب خود اظهاری و راه اندازی سامانه پایش لحظه ایی و مداوم و ارتقا مشخصات فنی مطابق با ضوابط و استاندارد های محیط زیست را در دستور کار قرار دهند.

وی تصریح کرد : از ناظران زیست محیطی واحدهای موضوع ماده فوق الذکر انتظار میرود که تشکیل و هدایت بخش محیط زیست واحدهای HSE (ایمنی – بهداشت – محیط زیست ) و نظارت لازم ضمن اجرا و پس از بهره برداری و ارائه گزارش منظم و ادواری به محیط زیست استان را عهده دار شوند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست افزود : همچنین این کارشناسان، نمونه برداری و اندازه گیری آلودگی و تخریب محیط زیست واحد مشمول در قالب خود اظهاری انجام داده و در مواردی که واحد ضرورت و قابلیت نصب سامانه پایش لحظه ایی و مداوم را دارد نظارت و راهبری آن راعهده دار شوند .

عبدوس تاکید کرد :  انتظار می رود کارشناسان عضو سازمان نظام مهندسی طرف قرار داد با واحدهای صنعتی راهبری سیستم های تصفیه فاضلاب و سیستم های کاهش و فیلترینگ الودگی هوا را در واحدهای حوزه مسئولیت ، انجام دهند .

عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور تاکید کرد : ناظران معتمد سازمان باید در دوره های اموزشی که توسط سازمان نظام مهندسی و تحت نظارت و استانداردهای سازمان حفاظت محیط زیست است شرکت کرده و نمره قبولی را اخذ کنند و اگر در بازرسی ادواری کارشناسان ادارات کل محیط زیست استانها مشخص شود استانداردهای زیست محیطی در واحد رعایت نشده این ناظر به هیئت انتظامی نظام مهندسی معرفی و از ادامه فعالیت وی ممانعت بعمل می آید.

عبدوس در ادامه به موارد دستورالعمل انضباطی و خلاف شئوون حرفه ایی اعضای سازمان مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی جهت اطلاع حاضران اشاره کرد.
اموزش مستمر

رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان گیلان نیز ضمن بیان  مواردی که نظام مهندسی معدن در چنین روندی ، تجربه کرده بود گفت : لازم است مهندسان ناظر و مسولان فنی در دوره های آموزشی شرکت کنند چراکه یقینا اطلاعات تئوریک دانشگاهی کاربرد عملی لازم را ندارد ، لذا باید با آموزش مستمر و  گذراندن دوره های کاربردی در تقویت توان اجرایی و عملی  خود بکوشند.

علی منتظری حوزه صنعت را حوزه ایی گسترده خواند و گفت : در گیلان دوهزار و پانصد واحد تولیدی فعال وجود دارد که از این تعداد ، سیصد واحد بعنوان واحد بزرگ تلقی میشوند لذا زمینه جذب نیرو جهت نظارت زیست محیطی فراهم است .

وی تاکید کرد : گاه کارشناسان محیط زیست صرفا به واحدها "نه" می گویند اما راهکار نمی دهند که امیدواریم با ورود  و استقرار نیروهای جدید راهکارهای اصلاحی نیزبه واحد ارائه شود.

منتظری همچنین بر تشکیل بانک اطلاعاتی از ناظران دوره دیده و مورد وثوق سازمان نظام مهندسی جهت دسترسی آسان واحدها صنعتی و سایرین برای شناسایی آسان  جهت دعوت به همکاری ، تاکید کرد .

تصفیه خانه ها نیازمند راهبری نیروهای متخصص

مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی گیلان نیز با ابراز خرسندی از این روند ارتباطی گفت : یکی از خروجی های مباحث آمایش سرزمین ، استراتژی توسعه صنعتی و توسعه پایدار تشکیل شهرکهای صنعتی است که مجموعه متمرکزی از خدمات و فعالیتها را در عین حفاظت محیط زیست انجام میدهد.

مجید عباسیان امین ضمن تبیین جایگاه زیست محیطی شهرکهای صنعتی اعم از مکان یابی ، استقرار تا موارد مشمول راهبری گفت : نقطه عطف حضور و بهره گیری از دانش فنی ناظران در تصفیه خانه های واحد های مستقر در شهرکهای صنعتی در همپا سازی خروجی آنها با شرایط تصفیه خانه مرکزی است.

آرمون رئیس سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی کشور در سخنان کوتاهی به دانش آموختگان توصیه کرد حتما به مطالعه عمیق و ارتباط با کارشناسان با تجربه در این عرصه مبادرت کنند.

توافق های بین دستگاهی

بنا به اظهارات مسولان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان ، با توافقهای چند جانبه بین سازمان نظام مهندسی ، اداره کل حفاظت محیط زیست، شرکت شهرکهای صنعتی و سازمان صنعت معدن تجارت گیلان مقرر شده است : کلیه کارخانجات صنعتی آلاینده استان جهت کنترل و پایش آلایندگی نسبت به عقد قرارداد با ناظر زیست محیطی ( کارشناسان محیط زیست) بعنوان مسئول فنی پایش اقدام کنند.

همچنین مقرر گردید کلیه کارخانجات صنعتی استان پس از ارائه درخواست برای تاسیس ،  جهت دریافت پروانه تاسیس با معرفی از طریق سازمانهای ذیربط به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان ، نسبت به عقد قرارداد ناظر زیست محیطی ، با کارشناس ناظر محیط زیست از طریق سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی اقدام کنند.

 

بر همین اساس توافق شد کلیه کارخانجات صنعتی جهت دریافت پروانه بهره برداری نسبت به ارائه گزارش پایان کار ناظر زیست محیطی و عقد قرارداد با مسئول فنی پایش اقدام لازم را بعمل اوردند.

در حاشیه
*
خانم های کارشناس محیط زیست عضو نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گیلان، اکثریت جمعیت شرکت کنندگان این دوره شش ماهه را تشکیل میدادند.
* با پایان مراسم اختتامیه و پس از استماع  صحبتهای مسولان امر و تاکید فراوان بر لزوم جذب و حضور این نیروها، اغلب شرکت کنندگان، از مسولان سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گیلان زمان انعقاد قرار داد برای حضور در واحدهای صنعتی را سراغ می گرفتند!
این مهم لزوم تدوین هرچه سریعتر ائین نامه ها و جزئیات اجرا اعم از قرار دادها ، نحوه معرفی ، تعرفه ها و حتی چگونگی دریافت انها را در پاسخ به اشتیاق این گروه تازه نفس و پر انگیزه می طلبد.




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 23 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com