Environmentalist

Environmentalist


 

 

در میان مناظر متنوع و زیبای زمین،‌ برخی بسیار تک و منحصر به فردند و نمونه‌های نادری از آن‌ها را در سراسر زمین می‌توان یافت. الگوی رنگ و شکلی که گاه طی میلیون‌ها سال به وجود آمده، بیشتر به نمایی از یک دنیای دیگر شباهت دارد

بهنوش خرم‌روز: در گوشه گوشه زمین، انواع مناظر متفاوتی شکل گرفته‌اند که هر کدام تا حدی منحصر به فردند. هر یک،‌ الگو،‌ شکل و ترکیب رنگی خاص خود را دارد. برخی، میلیون‌ها سال طول کشیده تا به این شکل در آمده‌اند و نیروهای متنوعی، از باد و تغییرات دما و آب گرفته تا آتشفشان و جاذبه، در شکل‌گیری آن‌ها نقش داشته‌اند. برخی، بسیار مناسب برای زندگی گونه‌های زنده و برخی، تقریبا غیرقابل سکونت هستند. در میان این همه تنوع، نقاطی روی زمین وجود دارند که می‌توان گفت بیش از حد متفاوت و کمیابند، ‌شاید از هر کدام نمونه‌های انگشت‌شماری روی زمین وجود داشته باشد. نشنال‌جئوگرافیک در گزارش جدید خود، برخی از این مناظر متفاوت و منحصر به فرد را انتخاب کرده است که در گزارش تصویری امروز خبرآنلاین می‌توانید آن‌ها را ببینید. برای دریافت این تصاویر در ابعاد بزرگبه نشنال‌جئوگرافیک مراجعه کنید.
 

کوه یخ آبی: پنگوئن‌های چینسترپ (پیگوسلیس آنتارکتیکا) را در حال حرکت روی سطح بالایی کوه‌های یخی آبی‌رنگ در نزدیکی جزیره کندل‌مس واقع در جنوب جزایر ساندویچ می‌بینید. آن‌ها در این شرایط از خطر شیرهای دریایی لئوپارد شکارچی در امان هستند. از نظر فراوانی، این پنگوئن‌ها رتبه دوم را در قطب جنوب و اطراف آن به خود اختصاص داده‌اند.
 

درخت‌ها، جنوب آفریقا: برای درخت‌هایی که بر بلندای کوه‌های نزدیک کیپ‌تاون واقع در آفریقای جنوبی می‌رویند، باد نقش یک مجسمه‌ساز بزرگ را بازی می‌کند. درخت‌هایی که از بادهای سهمگین جان سالم به در می‌برند، ‌اغلب شکل خود را تغییر می‌دهند تا بتوانند در برابر وزش بادها تاب بیاورند.
 

دست فاطمه، مالی: صخره معروف به «دست فاطمه» در نزدیکی دهکده هومبوری واقع در مالی، به سمت آسمان کشیده شده است. در بلندترین نقطه، ‌ارتفاع صخره به 610 متر از سطح صحرا می‌رسد. روایت‌های محلی می‌گویند به این دلیل به این مجموعه صخره، «‌دست فاطمه» گفته می‌شود که از 5 صخره تشکیل شده که همگی رو به آسمان هستند.


صخره‌های سنگ آهک (لایم‌استون): نیروی فرسایش را می‌توان به وضوح روی این صخره‌های سنگ آهک که در پارک ملی پورت کمپ‌بل واقع در استرالیا قرار گرفته‌اند، دید. در حدود 5 میلیون سال پیش، این منطقه پوشیده از سنگ آهک بود اما با بالا آمدن سطح دریا، موج‌های سطحی دریا و نیز باران شروع به شستن سنگ‌های آهکی کرده‌اند و این صخره‌های عظیم را با قوس‌ها و توده‌ها ایجاد کرده‌‌اند.
 

سرزمین‌های بد، جنوب داکوتا: وقتی توفان از تپه‌های زرد واقع در سرزمین‌های بد جنوب داکوتا عبور می‌کند،‌ سایه‌روشن‌هایی را خلق می‌کند که در این تصویر می‌توانید آن‌ها را ببینید. نام این منطقه در واقع از کلمات اوگلالا سیوکس، ماکو سیکا یا همان سرزمین بد گرفته شده است. این منطقه پهنه‌ای برای به نمایش گذاشتن تاثیر نیروهای طبیعی همچون باد و آب است و فسیل‌هایی را در خود دارد که به 35 میلیون سال پیش برمی‌گردند.
 

دودکش‌های تراورتین، جیبوتی: این اشکال موسوم به دودکش‌های تراورتین، در نزدیکی دریاچه ابه واقع در جیبوتی، به واسطه چشمه‌های آب گرم و رسوب کربنات کلسیم ایجاد شده‌اند،‌ همان فرایندی که استالاکتیت‌ها و استالاگمیت‌ها را می‌سازد. ارتفاع بعضی از آن‌ها در نزدیکی دریاچه که در مرز اتیوپی و جیبوتی قرار گرفته، به 50 متر می‌رسد.
 

چشمه‌های آب گرم وست تامب، یلو‌استون: در زمانی که این تصویر گرفته شده، لایه‌ای از برف حوزه چشمه‌های آب گرم وست تامب واقع در پارک ملی یلو‌استون را پوشانده است. تعداد چشمه‌هایی که در این منطقه وجود دارند، ‌از هر جای دیگری بر روی کره زمین بیشتر است.
 

منظره صحرای داناکیل: برج‌های نمک و بستر رودخانه پوشیده از بلورهای نمکی، ‌منظره‌ای را خلق کرده‌اند که انگار به سیاره دیگری تعلق دارد،‌ در حالی که این منظره در واقع در صحرای داناکیل در اتیوپی قرار دارد. این منطقه، 90 متر از ارتفاع آب‌های زمین پست‌تر است و دمای آن هم به 49 درجه سانتیگراد می‌رسد، با این همه، ‌هنوز یک امتیاز بزرگ برای ساکنان منطقه دارد: منابع نمک.
 

تنگه آرادن، کرت: یک دره عمیق به عمق 198 متر در نزدیکی شهر متروک آرادن. بازدیدکنندگان می‌توانند درون تنگه پایین بروند و مسافتی حدود 6.4 کیلومتر را پیاده بپیمایند تا به دریای مدیترانه برسند. این تنگه، علاوه بر مناظر بسیار زیبا، سرازیری 750 متری به سمت دریا ایجاد کرده است.
 

ستون‌های بازالتی: ستون‌هایی که با تقارنی نسبی در کنار هم شکل گرفته‌اند، ستون‌هایی بازالتی در نزدیکی غار فینگال، پایه جزیره اسکاتلندی استافا را تشکیل می‌دهند. این ستون‌ها در واقع از مواد مذابی درست شده‌اند که از بالای صخره به درون آب‌های سرد این منطقه جاری شده بودند. این جزیره سه غار اصلی دارد.

منبع: http://www.khabaronline.ir/detail/227159/



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 17 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com