Environmentalist

Environmentalist


درياچه اروميه

نوشدارو بعد از مرگ سهراب؟
ساخت سد بر روی رودهای دریاچه ارومیه ممنوع شد
ایرن- رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ساختن سد به رودخانه‌هایی که به سمت دریاچه ارومیه می‌رود ممنوع شده است.

محمدجواد محمدی‌زاده ظهر امروز در حاشیه اولین همایش مدیریت و مهندسی تالاب‌ها در جمع خبرنگاران گفت: پاشیدن آب در کف خیابان‌ها مشکلی از وجود ریزگردها حل نمی‌کند زیرا یکی از علت‌هایی که ریزگرد وجود دارد عملیات ساختمانی داخل شهرهاست.

معاون رئیس جمهور اظهار داشت: ساختمان‌هایی را که مردم نوسازی می‌کنند به دلیل وزش باد ریزگردهایش به هوا می‌رود و اینکه ما بیاییم خیابان‌ها را با مواد چسبنده آب‌پاشی کنیم راه حل درستی نیست.

وی گفت: زمانی که شهرداری برای ساخت و ساز ساختمان مجوز می‌دهد باید تکلیف کند که با آب پاشیدن و مرطوب نگه داشتن فضا از انتشار ریزگردها جلوگیری شود.

ساخت سد بر روی رودهای دریاچه ارومیه ممنوع است

رئیس ساز مان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: ساختن سد به رودخانه‌هایی که به سمت دریاچه ارومیه می‌رود ممنوع شده است.

محمدی‌زاده ادامه داد: طی جلساتی که با رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور برگزار کرده‌ایم تصمیم‌هایی در زمینه احیای دریاچه ارومیه گرفته شده است.

محمدی‌زاده ادامه داد: در درجه اول برای بهبود روش‌های آبیاری و استفاده از روش‌های نوین اعتباری جهاد کشاورزی برای استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان در سال گذشته تخصیص داده بود.

وی گفت: اعتبار 164 میلیارد تومان که برای روش‌های آبیاری اختصاص یافته بود امسال 2 برابر افزایش یافت، یعنی در سال 91 برای اصلاح روش‌های آبیاری باید 2 برابر سال 90 کار انجام شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: اگر این اصلاح روش‌های آبیاری انجام شود ما یک صرفه‌جویی یک میلیارد مکعب آب در ارتباط با کشاورزی خواهیم داشت که این آب وارد دریاچه ارومیه می‌شود.

وی ادامه داد: سدهایی که در بالادست از چندین دهه قبل تا الان احداث شده مجموعا 19 سد است که یک میلیارد و 700 میلیون مترمکعب آب در پشت این سدها نگهداری می‌شود.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه وزارت نیرو درصدد احداث چند سد دیگر بر روی رودخانه‌هایی که به دریاچه ارومیه می‌ریزد بود گفت: هیچگونه سد جدیدی در آن منطقه احداث نخواهد شد و اگر ما بخواهیم مهار آبی را انجام دهیم از طریق عملیات آبخیزداری و مهار روان آب‌ها انجام خواهد شد.

وی در ادامه گفت: برای احیای دریاچه ارومیه بارور کردن ابرها مورد تأکید بود که در سال گذشته سه مرتبه این کار انجام شد و امسال نیز در چندین مرحله این کار را انجام خواهیم داد.

محمدی‌زاده در ادامه به موضوع ریزگردها اشاره کرد و گفت: برای مهار ریزگردها دو کار موازی در حال انجام است. یکی جلوگیری از توسعه بیابان و دیگری عملیات تثبیت خاک که یکی از دلایل تولید ریزگرد در کشور است.

وی با بیان اینکه 5 تا 10 درصد مشکل و آسیب ریزگردها منشأ داخلی دارد گفت: برای جلوگیری از این مشکل قرار است سالی 500 هزار هکتار تثبیت شن‌های روان در کشور انجام شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مشکل اصلی ریزگردها را در کشورهای همسایه عنوان کرد و گفت: بیشترین مشکل ما در کشور عراق است بعد از این کشور سوریه، اردن، کویت و عربستان و شمال آفریقا این مشکل نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: متأسفانه کشورها در رابطه با مقابله با ریزگرد هیچ اقدامی انجام ندادند.

محمدی‌زاده گفت: با کشور عراق وارد مذاکره شدیم که ظرف مدت 5 سال برای یک میلیون هکتار بیابان با مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون دلار تثبیت شن روان انجام دهیم.

وی تصریح کرد: متأسفانه در کشور عراق به دلیل نبودن امنیت هنوز اقدام جدی صورت گرفته زیرا آنها باید امنیت جانی نیروهای ما را تضمین کنند تا بتوانند در اطراف کربلا و بصره که کانون ریزگردها است کار عملیات تثبیت شن‌های روان انجام شود.

وی همچنین اضافه کرد: عراق هنوز پول نگذاشته زیرا باید سالی 250 میلیون دلار برای اجرای این عملیات اختصاص دهد.


 www.iren.ir منبع خبر
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 8 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com