Environmentalist

Environmentalist


 

بهره برداری از جنگل ها در حد مجاز خسارت نیست

 

 

نوشهر - رییس ادارهٔ بهره برداری و بازرگانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری غرب مازندران، بهره برداری از جنگل ها را منطبق بر اصول علمی و فنی دانست و گفت : برداشت چوب از جنگل ها در حدی نیست که به جنگل آسیب برساند و موجب خسارت برگشت ناپذیر شود.
ˈ مجید آهی ˈ روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا در نوشهر افزود : هم اکنون بهره برداری جنگل به نحو اصولی و با رویکرد افزایش بهره وری انجام می شود و سعی می شود خسارات به حداقل ممکن برسد

 

.

 

وی تولیدات چوبی از درختان غرب مازندران را در سال 1390 معادل 113 هزار و 23 متر مکعب ذکر کرد و اظهار داشت: پیش بینی ما این است که در سال 1391 در مجموع نزدیک به 140 هزار متر مکعب انواع فراورده چوبی از جنگل های منطقه برداشت شود.

آهی گفت: با توجه به موجودی حجمی سرپای درختان و برداشت سالیانه ، بیشترین چوب مصرفی در غرب مازندران شامل درختان راش و تُوسکا و مَمْرَز است.

وی دربارهٔ ماشین های بهره برداری جنگل یادآور شد: جنگل های غرب مازندران، ناهموار و کوهستانی است و از هر ماشین و دستگاهی نمی توان در آن استفاده کرد.

رییس ادارهٔ بهره برداری و بازرگانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری غرب مازندران ادامه داد: عمده ماشین ها و ابزارهایی مورد بهره برداری شامل اسکیدِرهای چرخ لاستیکی و چرخ زنجیری و تراکتور و وینْچ و تیرفور (tirfor) و گوه است.

آهی گفت: بهره برداری اصولی در چارچوب علم جنگل شناسی و جنگل داری از ضروریات مدیریت جنگل است که در قالب طرح های جنگل داری انجام می شود.

وی افزود: هر سال قبل از شروع فصل برداشت چوب از جنگل های غرب مازندران، از آبان ماه تا دی ماه، برای تمام کارشناسان و عوامل اجرایی در بخش های مختلف بهره برداری جنگل ، دوره های آموزشی برگزار و نکات فنی و حفاظتی و ایمنی لازم بیان می شود تا کیفیت بهره برداری افزایش و ضایعات چوب کاهش یابد.

او ادامه داد: در غرب مازندران یک کارخانه تخته خرده چوب و 474 کارگاه صنایع چوب شامل 420 کارگاه درودگری و 48 کارگاه چوب بری و جعبه سازی و شش کارگاه متفرقه وجود دارد.

حوزه منابع طبیعی استان مازندران ـ نوشهر دارای 313 هزار هکتار جنگل و 197 هزار هکتار مرتع است.

منبع: http://www.frw.org.ir/Home/pageid/1/ctl/view/mid/1663/Id/20540/language/fa-IR/Default.aspx

شماره: 20540



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 17 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com