Environmentalist

Environmentalist


نوشته شده در ساعت 09:35:32 , مورخ 15/07/1391
کد خبر : 91071034
منبع: http://isdle.ir/news/index.php?news=8808

آيا نفت کش های عراقی عایدی هم برای خوزستان دارند؟
تانكرهاي حامل نفت، بلاي جان محيط زيست خوزستان


 

 

 بزرگنمایی
 مجتبی گهستونی : در مسیر جاده ای اهواز به اندیمشک در حالی که به اهمیت راه ها فکر می کردم یاد جملاتی از احمد حامی استاد برجسته و بازنشسته راهسازی دانشگاههای معتبر کشور افتادم که می گفت "راه پایه گسترش اقتصادی هر کشور محسوب می شود و برای آباد کردن ایران نیاز به یک شبکه از راه آهن، راههای کشوری، راههای استانی و راههای روستایی است."

در حالی که می اندیشیدم که راهها از عوامل موثر در توسعه گردشگری هر منطقه محسوب می شوند و گردشگری به طور کلی پس از انقلاب صنعتی با متکامل شدن شبکه های حمل و نقل و ارزان شدن آن، رونق خاصی به خود می گیرد، لذا سرمایه گذاری و احداث راهها با معیار و استانداردهای بین المللی، از مواردی است که توجه به آن ضرورت دارد.

همین موضوع بود که مرا به این فکر فرو برد که همه رفت و آمد چه سودی برای مملکت دارد و دولت چه خدماتی برای تسهیل در رفت و آمد ارایه می دهد چشمم به کامیون های حمل مواد نفتی عراقی افتاد که چند سالی است مهمان برخی جاده های وطنی شده اند.

بار دیگر پرسشی به ذهنم رسید که جولان این همه کامیون حامل مواد نفتی چه خاصیت و چه ضررهایی برای کشورمان دارد. آیا سودشان بیشتر است یا ضررشان؟ جواب بخشی از این پرسش ها را گذاشته ام تا بعضی مسئولان مربوطه ارایه دهند اما آنچه که در این نوشتار به آن خواهم پرداخت دغدغه های بعضی رانندگان دایمی جاده ها، مسافران و مردمی است که با نگاهی نه چندان دلخوش به خیری که ممکن است این کامیون ها به وطن نرسانند چشم دوخته اند. 

یادم می آید که نخستین بار 3- 4 سال پیش یکی از همکاران رسانه ای از من خواست که در تهیه چنین گزارشی به او کمک کنم. قبول کردم. تلفن را برداشته و پرسش های خود را از این نماینده، از آن مدیر کل و از این معاون پرسیدیم. همه گی به من و آن همکار جواب سربالا می دادند.

حالا همین پرسش ها را باید در این جا مطرح کرد که 1- کامیون های حمل مواد نفتی از چه سالی وارد جاده های ایران شده اند و  صادرات آنها تا چه زمان طول خواهد کشید؟ 2- کامیون های عراقی حامل چه نوع سوختی هستند و این سوخت را از چه شرکتی دریافت می کنند؟ 3- کامیون های عراقی مواد صادراتی را در مقصد به چه ارگانی تحویل می دهند؟ 4- زمان ورود و خروج شان چه مدت است؟ 5- مهم تر از همه اینکه این مواد نفتی که خارج می شود در ازای پرداخت چه مبلغی است؟ 6- تردد، بارگیری و خروج این همه محصول نفتی بر اساس کدام قانون و بخشنامه صورت می گیرد؟ 7- آیا از این کامیون ها هزینه گمرکی و عوارض دریافت می شود؟ 8- در صورت تخلفات جاده ای نحوه پرداخت هزینه آنها چگونه است؟ 9- تاکنون بارها مشاهده شده که این کامیون ها به هر دلیل چپ کرده اند و باعث ضرر به محیط زیست و یا بیت المال شده اند لذا مسئول جبران این خسارت کیست؟ 10- نکته پایانی این که آیا تبعات تردد این کامیون های حمل سوخت به واسطه یک راننده غیر ایرانی از هر نظر مورد توجه قرار گرفته است؟

اگرچه با جستجو در اخبار بتوان برای بخشی از این پرسش ها پاسخ پیدا کرد اما پاسخ دقیق به پرسش هایی از این دست را به مسئولین می سپاریم تا جواب قانع کننده ای به افکار عمومی که روزانه شاهد تردد دهها کامیون عراقی در جاده اهواز –شوش- اندیمشک هستند داده شود.

با این حال از همان بدو ورود نفتکش های عراقی،ابتدا اعتراض ها از سوی روزنامه نگاران آغاز و با عبور از فعالان زیست محیطی به سطح استانداران هم رسید.

وقوع حوادث و تصادفات ناشی از ورود کامیونهای عراقی به کشور برای ترانزیت مواد سوختی به خصوص ماده خطرناک مازوت، باعث شد که سال گذشته از سوی استاندار خوزستان در جلسه ایمنی راه های استان در خصوص ورود بی رویه این خودروها به استان واکنش نشان داده شود و در نهایت خواستار منع ورود کامیون های فاقد استاندارد به این استان شود.

این در حالی است که بارها مشاهده کرده ام که محموله تانکرهای حامل مواد سوختی پس از تصادف در سطح گسترده ای در معابر و یا زمین های کشاورزی رها شده و باعث ضرر به مال شده است.

پیش تر گفته شده است که بخشی از محموله این تانکرها مواد نفتی و مازوت ترانزیتی از کشور عراق است که از پالایشگاه های بی جی، کرکوک و سلیمانیه عراق توسط کامیون از مرزهای غربی کشور به مقصد بندر امام (ره) حمل و از این بندر توسط کشتی به کشورهای حوزه خلیج فارس ترانزیت می شود که این حمل و نقل توسط کامیونهای عراقی صورت می گیرد.

از سویی دیگر بعضی فرمانداران نیز با اعتراض به تردد کامیون هایی که جانب احتیاط را رعایت نمی کنند که در همین خصوص سعیدی نیا فرماندار شوش با ذکر اینکه شوش در مسیر کامیونهای بی شمار عراقی قرار دارد تردد آنها را با واکنش مواجه کرد و در گفت و گو با مهر گفت: تردد کامیونها عراقی حامل مواد سوختی رشد قابل ملاحظه ای داشته اند به گونه ای که این کامیون ها بخش عمده ای از ماشین هایی را که در محور اهواز به شوش تردد می کنند را شامل می شود.

وی با ذکر این نکته که به نظر من آنها حتی با قوانین کشور ما آشنا نیستند و در مواردی این قوانین از سوی این رانندگان نادیده گرفته می شود می گوید این موضوع باعث بروز تصادفات و حوادث فراوانی از سوی رانندگان عراقی در محور اهواز به شوش شده و شهرستان را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است.

فرماندار شوش در ادامه گفت و گوی خود عنوان می کند که در یکی از این تصادف ها دو کامیون عراقی باعث ایجاد حریق در جاده و مجروح شدن شش نفر شد و ما مجبور شدیم این جاده پرتردد را برای مدتی به صورت یک بانده ببندیم که این موضوع باعث معطلی و ترافیک سنگین در این محور شد.

با توجه به تردد قابل توجه این تانکرها در صورتی که تصادفات وخیم تری صورت بگیرد علاوه بر این که اغلب امکانات و تجهیزات نیروهای امدادی و به خصوص آتش نشانی و اورژانس به محل حادثه اعزام می شوند که به گفته فرماندار شوش اگر در این بین حادثه ای در خود شهرستان شوش رخ دهد بی شک با بحران جدی نبود امکانات مواجه می شدیم که حادثه تلخ تری بوجود خواهد آمد.

در حوادث مشابه دیگر گزارش شده است هنگامی که ماموران امداد دریک صحنه تصادف در حال اطفای حریق، ایمن سازی منطقه و انتقال رانندگان مجروح به بیمارستان بودند انفجار دیگری در یکی از کامیونها رخ می دهد و تعدادی از نیروهای امدادی  از جمله رئیس اورژانس منطقه (روستای الهایی) آسیب می بینند که متاسفانه به شدت مجروح شده و حال وی وخیم می گردد.

در حادثه ای دیگر نفت كش عراقی در برخورد با یك دستگاه تریلر پس از آتش گرفتن منفجر شد.

با این حال تردد تانکرهای عراقی در جاده های غربی خوزستان تا چه حد بستگی به وعده ها و خبرهایی دارد که مسئولین می دهند چرا که پیش از این معاون وزیر نفت از صف نفت کش های خارجی برای خرید بنزین و گازوییل ایران صادرات گاز مایع به عراق خبر داده بود.

"ضیغمی" همچنین از درخواست مکرر برخی از کشورهای همسایه و حتی حاشیه جنوبی خلیج فارس برای خرید فرآورده های نفتی ایران خبر داد و افزود: با تکمیل و راه اندازی فاز نخست طرح توسعه پالایشگاه لاوان صادرات گازمایع این واحد پالایشگاهی از طریق کشتی به عراق آغاز شده است.

در همین حال "جلیل سالاری" مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی پیش تر با بیان اینکه فروردین امسال قرارداد صادرات روزانه حدود یک میلیون و 500 هزار لیتر گازوییل به عراق برای مدت یک سال نهایی شد، گفته بود: صادرات این فرآورده نفتی بدون هیچ گونه توقفی به این کشور همسایه ارسال خواهد شد.

در این خصوص گفته می شود نخستین محموله گازوییل به میزان 1.8 میلیون لیتر اردیبهشت ماه سالجاری در مخازن نفت مرز خسروی برای تحویل به نفتکش های عراقی و صادرات به این کشور تخلیه شد.





نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 17 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com