Environmentalist

Environmentalist


تالاب شيرين سو


آغاز دوران آيش براي تالاب هاي ايران
ايرن- رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست گفت: از سال دوم برنامه پنجم توسعه يعني از سال جاري هرگونه بهره‌برداري از تالاب‌ها ممنوع است.

به گزارش خبرنگار فارس محمدجواد محمدي‌زاده ظهر امروز در اولين همايش مديريت همايشي تالاب‌ها گفت: اهميت تالاب‌ها زماني بيشتر مشخص مي‌شود که ما با موضوع تغيير اقليم و خشکسالي که بر روي طبيعت و تالاب‌ها تاثير خودش را مي‌گذارد مي‌‌شناسيم.

وي اظهار داشت: امروز ما با يک پارادوکس مهمي در جهان مواجهيم که رو به افزايش است و موضوع سکونت‌ها مسائل مهمي به شمار مي‌رود. رفاه و آسايش بايد در دنيا اتفاق بيفتد به همين دليل تغيير کاربري‌ها مسئله مهمي است که بشر براي تامين نيازهاي خود به آن احتياج دارد.

معاون رئيس جمهور ادامه داد: از طرفي تحولات سياسي و مديريتي در سطح دنيا اتفاق مي‌افتد موضوع تالاب‌ها را دستخوش تغييرات قرار داده که تالابها يا خشک شده و يا ؟منضعتي ندارد. لذا امروز به عنوان کانون بحراني توليد ريزگردها تبديل شده است.

وي ادامه داد: دستکاري‌هاي که انسان در طبيعت انجام داده نتيجه قهري آن حدود 18 ميليون استعداد توليد ريزگرد است.

وي همچنين گفت: يک ميليون و 800 هزار هکتار کانون بحران ريزگرد در کشور عراق وجود دارد که به دليل فعاليت‌هاي سياسي و مديريتي در عراق چنين مشکلاتي به وجود آمده است.

رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست تالاب‌ها را موضوع جدي و حياتي کل بشر دانست و گفت: براي اينکه بشر بتواند زندگي همراه با دفاع و رفاه داشته باشد بايد به تالابها اهميت دهد و حفاظت از آنها را سرلوحه کار خودشان قرار دهند.

وي ادامه داد: تالابها محل صيد و شکار مردم بومي است و حيات و اقتصاد آنها تابع تالاب است.

محمدي‌زاده با بيان اينکه جذاب‌ترين و بکرترين محيط‌هاي طبيعي تالاب‌ها هستند ادامه داد: تالاب مي‌تواند نياز به چوب، علوفه و مايحتاج بوميان را تامين کند. تالاب‌هاي کنترل کننده سيلابهاي ويرانگر هستند که موجب مي‌شود بسياري از درياها آسيب نبيند.

وي در ادامه به چالش‌ها و مشکلات پيش روي تالابها اشاره کرد و گفت: کاهش آب ورودي به تالابها از منابع بالادست از مشکلات اساسي تالاب‌ها است.

محمدي‌زاده ورود انواع آلاينده‌هاي فيزيکي و بيولوژيک و غيره از ديگر آسيب‌هاي تالابها عنوان کرد و گفت: شکار و صيدها و برداشت‌هاي نادرست علوفه و بهره‌برداري نابخردانه از ديگر تهديدها در مورد تالاب‌ها است.

معاون رئيس جمهور در ادامه با اشاره به اين مطلب که در دولت دهم چندين تصميم در قانون برنامه پنجم توسعه گرفته شد تصريح کرد: مسئله اصلي که ما به دنبال آن هستيم مديريت زيست‌‌بومي است و که نقش وزارت نيرو، جهادکشاورزي و ساير دستگاه‌ها در اين زمينه بسيار پررنگ‌تر است.

وي ادامه داد: موضوع تالاب موضوع بين‌المللي است و نياز به نگاه جامع دارد که همه دستگاه‌ها در قالب يک مديريت جامع به آن بپردازند.

وي ادامه داد: رويکرد ما در تالاب‌ها توجه به ابعاد اجتماعي، سياسي، اقتصادي و اکولوژيک است که متاسفانه در دولت‌هاي قبل اين رويکرد و نگاه به تالابها وجود نداشتند.

محمدي‌زاده تصريح کرد: براي اولين 100 ميليارد تومان براي احياي تالاب‌ها و ريزگردها به سازمان حفاظت محيط زيست اختصاص داده شده همچنين براي تالاب انزلي 97 ميليارد تومان اعتبار نياز داشتيم که سال گذشته 7 ميليارد و سال جاري بالاي 10 ميليارد تومان اختصاص يافته که در يک برنامه 5 ساله اين تالاب احيا مي‌شود.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 8 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com