Environmentalist

Environmentalist


نوشته شده در ساعت 09:35:21 , مورخ 08/07/1391
کد خبر : 91071019
منبع: http://isdle.ir/news/index.php?news=8794

به همت جمعیت زنان و جوانان حافظ محیط زیست گیلان
همایش گردشگری و انرژی پایدار در ماسوله برگزار شد

 

 

 

 بزرگنمایی
لیــــلا مســـروری: به مناسبت روزجهانی گردشگری ، جمعیت زنان و جوانان حافظ محیط زیست گیلان به همراه اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری گیلان ، همایش " گردشگری و انرژی پایدار " را در شهرک تاریخی ماسوله برگزار کردند .

به گزارش خبرنگار سبز پرس شیرین پارسی عضو هیئت مدیره جمعیت در ابتدای مراسم ضمن خوشامد گویی بر این نکته تاکید کرد که نه فقط سازمان میراث بلکه هریک از ما باید به نسبت به حفظ و پاسداشت میراث فرهنگی و طبیعی مان متعهد باشیم .

وی تعهدات متقابل میزبان و میهمان را برشمرد و گفت میهمان باید متعهد به حرمت گذاری به فرهنگ مردمی باشد که به میانشان میرود و میهمان نیز باید باپرهیز از تغییر به معنای مشابه شدن ویژگی های خاص عطف به تمامی مظاهر فرهنگی و طبیعی خویش ، پذیرای گردشگران باشد .

محمد درویش از سخنرانان مدعو این همایش در ابتدا با تبیین واژه " زیست سالاری " به مفهوم قائل بودن حق حیات برای تمامی زیستمندان و تامین امنیت آنها با پرهیز از نگاه آزمندانه گفت : لازم است در عرصه های گردشگری بویژه بوم گردی یا اکو توریسم ، چیدمان مدیریتی ما به سوی آموزه های زیست سالارانه برود چراکه در این عرصه زمانی می توانیم به توسعه پایدار برسیم که مصرف بیشتر ، کیفیت محیط زیستی و برداشت از منابع را مخدوش نسازد .

و همچنین با ذکر مثالی بر این نکته تاکید کرد جمع های این چنینی باید بدانند که امروز اگر سطح جدید آگاهی در تعداد معینی از افراد ایجاد شود و به طور چشم گیر و معنا دار رفتارهای آنها تعییر کند این آگاهی بدون نیاز به ارتباط مستقیم ، به دیگران منتقل میشود لذا باید امیدوار و جسور ومصرانه گروههای مختلف فعالیتهای خود را ادامه دهند.

درویش در عین حال با ارائه تصاویر مختلف از نقاط گوناگون ایران و جهان تاثیرات متقابل رفتارهای انسانی و پدیده ها را تشریح کرد . گفت : یکی از راهکارهای مهم حل پارادوکس اقتصاد و محیط زیست است ما اگر نتوانیم موارد طبیعی را ارزش گذاری اقتصادی کنیم ، نمی توانیم هزینه های حفاظت را تامین کنیم .

وی افزود : وقتی به اتش سوزی پارک بسیار بسیار با ارزش گلستان نگاه می کنیم و امنتاع سازمانها از تهیه امکانات و ناوگان اطفا به بهانه نداشتن پول و اعتبار یا آتش سوزی بیشابور را عدم توانایی میراث فرهنگی برای عکس العمل بدلیل امکانات لازم ، یکی از دلایل همین تعریف نشدن ارزش اقتصادی فضاهایی از این دست برای تصمیم سازان و تصمیم گیران است.

وی در بخش دیگر از سخنان خود با ذکر مثالهای متعدد تاکید کرد لازم اولویتها ، تهدیدها و فرصتها به واقع شناخته شود و افزود : وقتی ساختار کشاورزی ما سنتی است چه اصراری است در چنین شرایطی آنهم در کشوری که میانگین بارندگی آن یک سوم میانگین جهانی است و میزان تقطیر آن
20 درصد بیشتر است بخواهیم در کشاورزی به خود کفایی برسیم . حال آنکه با شیوه های نادرست با تخلیه ذخیره آب هزار سال در طی 30سال، شاهد فرو نشست خاک که آخرین مرحله بیابان زایی بوده و برگشت ناپذیر است در نقاط مختلف باشیم .

عضو کمیته هماهنگی توسعه پایدار تصریح کرد : چیدمان توسعه در کشور ما دچار مشکلات اساسی است و بخاطر داشته باشیم همانگونه که سنگفرش معابر عمومی با بقایای تخت جمشید نابخردانه است بسیاری از رفتارها و برنامه ریزی ها در مقابل طبیعت به معنا بوده و به همین اندازه دور از منطق است نظیر آنکه در منطقه حفاظت شده دنا تعداد کثیری بلوط برای عبور خط لوله ایی قطع میشود و تازه پس از آن کارفرما می فهمد که مسیر را اشتباه رفته است .

وی افزود : به نیت ِ درست ایجاد اشتغال و استحصال برق تصمیم به احداث نیروگاه حرارتی شهید مفتح همدان گرفته میشود حال انکه با یک جانمایی نادرست نیرو گاهی که به خنک کننده دائمی احتیاج دارد در حوزه آبخیز دریاچه نمک و کنار رودخانه فصلی تاسیس میشود نتیجه در چند سال عمق آب از بین
2 تا8 متر به 40 تا 60متر کاهش میابد و متعاقب ان حفر چاههای عمیق و امروز تهدید خود تاسیسات نیروگاههی به فرو نشست اتفاق می افتد . درویش یاد اور شد : امروز امار و گزارشات خبر میدهد که در 70 دشت کشور سطح آب زیرزمینی دست کم دو متر در سال افت می کند این یعنی فاجعه ایی چون دریاچه ارومیه در بسیاری از جاها در حال وقوع است که فقط چون زیر زمینی است از چشم ما دور مانده است.

عضو هئت علمی سازمان جنگلها و مراتع کشور بر این نکته تاکید کرد که همین ایران که به لحاظ آب در مضیقه است از فرصتی بهره مند است که کمتر نقطه ایی در جهان دارد .

درویش توضیح داد هر متر مربع از خاک ایران قابلیت دریافت انرژی به میزان 1500تا2500 کیلو وات انرژی در ساعت را داراست . این عدد در هیچ نقطه ایی از جهان بالاتر از 2500نیست.وی برا آنکه تصویری ملموس ایجاد کند گفت : در کشورآلمان بالاترین میزان جذب در جنوب این کشور با میزان

1150 است به عبارتی المان در بیشتر بخش جذبی خود از کمترین بخش جذبی ما که کرانه ی خزر است ، انرژی دریافتی کمتری دارد با این وجود این کشور در استحصال انرژی نو از مرز 50درصد گذشته در حالیکه ما استحصال بسیار ناچیزی داریم و در این راستا حتی از مصوبه برنامه پنجم توسعه کاملا عقب مانده ایم و همچنان نگاهی معیشتی به سرزمین داریم.

وی در خاتمه بر این نکته تاکید کرد شواهد نشان میدهد که با استفاده خردمندانه انسان قادر است حتی در سخت ترین شرایط حیات را باز گرداند.

شبکه اجتماعی گیل بوم

در این نشست کارشناسان میراث فرهنگی نیز به ایراد سخنرانی پرداخنتد و خبر ایجاد شبکه اجتماعی با عنوان گیل بوم برای ارتباط بیشتر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با اهالی محیط زیست و فعالان در این زمینه ها ، با ارتباطی انلاین داده شد.

امسال پیام روز جهانی گردشگری بر این مهم تاکید دارد که با توسعه بهره گیری از انرژی های پاک و پایدار که علاوه بر حفظ محیط زیست می توان فرهنگ گردشگری را در قالبی نو مدیریت کرد.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 9 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com