Environmentalist

Environmentalist


جنگل

دبير اجرايي کنوانسيون مقابله با بيابان‌زايي:
سطح جنگل‌ها به بیش از 10 درصد مساحت کشور می‌رسد
ایرن- رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از توسعه دو میلیون هکتار جنگل‌کاری در کشور خبر داد و گفت: بر این اساس سطح جنگل‌ها به بیش از 10 درصد مساحت کشور خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اورنگی در دیدار لوک ناکاجا، دبیر اجرایی کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی سازمان ملل با اشاره به عزم جدی ایران برای مقابله با تخریب سرزمین گفت: اقدام ملی جمهوری اسلامی ایران در این خصوص تهیه شده است که توسط رییس جمهوری در اجلاس ریو+20 ارائه خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه مطابق اهداف برنامه پنجم توسعه، برنامه‌ریزی‌های لازم برای جلوگیری از تخریب سرزمین انجام شده است افزود: در جهت مقابله با تخریب سرزمین در یک برنامه 10 ساله، شش میلیون هکتار توسعه فضای سبز در دستورکار قرار دارد که از این میزان دو میلیون هکتار، توسعه جنگل‌کاری در کشور است که بدین ترتیب سطح جنگل‌های کشور به نسبت مساحت به بیش از 10 درصد خواهد رسید.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به جنگل‌کاری دو میلیون هکتار در طول پنج سال صرفا برای مقابله با بیابان‌زایی در کشور افزود: در عین حال در پنج سال آینده در سطح هشت میلیون هکتار از اراضی کشور عملیات آبخیزداری اجرا خواهد شد که این امر می تواند در حفظ منابع آب، خاک و پوشش گیاهی بسیار موثر باشد.

وی توسعه فضای سبز، مقابله با فرسایش بادی و فرسایش خاک و ... را از جمله برنامه‌های اصلی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور عنوان کرد و گفت: مدیریت توسعه پایدار در مراتع کشور نیز از دیگر برنامه‌های این سازمان است که بر این اساس طی یک برنامه 10 ساله فشار جوامع دامی و حضور دامداران در اراضی کاهش یافته و بتدریج تمامی آنها از این عرصه‌ها خارج می‌شوند و تلاش خواهیم کرد تعادل اکولوژیکی را در این عرصه‌ها برقرار کنیم.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه 5 پروژه بین‌المللی در سطح دو میلیون هکتار از اراضی کشور توسط سازمان جنگل‌ها در حال اجراست گفت: اعتبار این پروژه‌ها که مشترکا با برنامه عمران ملل متحد (UNDP)، صندوق توسعه تسهیلات جهانی محیط زیست (GEF) و سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) در حال انجام است حدود 40 میلیون دلار است.

وی از دبیر اجرایی کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی سازمان ملل خواست این کنوانسیون کارگاه‌های آموزشی را برای ارزیابی فنی اقتصادی کشورهای منطقه آسیا برگزار کرده و ضمن حمایت از اقدام منطقه‌ای، مقابله با بیابان‌زایی از برنامه‌ها و هدفگذاری‌های منطقه‌ای در این زمینه پشتیبانی کند.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با تاکید بر اینکه کشورهای منطقه باید ایران را در مقابل پدیده گرد و غبار یاری کنند گفت: در عین حال سازمان جنگل‌ها آبانماه امسال جلسه‌ منطقه‌ای را در خصوص مقوله بیابان‌زایی برگزار خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، در این جلسه لوک ناکاجا، دبیر اجرایی کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی سازمان ملل نیز با تاکید بر اینکه بازنگری اقدام ملی مقابله با بیابان‌زایی ایران یکی از موضوعات مهم مورد حمایت کنوانسیون است افزود: در عین حال تدوین استراتژی منابع مالی مقابله با بیابان‌زایی نیز از دیگر برنامه‌های کنوانسیون برای کمک به ایران است.

وی با اشاره به اینکه ایران در سال 2012 تا 2013 رییس مرکز آسیا و اقیانوسیه کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی سازمان ملل است تاکید کرد: ایران می‌تواند با برگزاری کارگاه منطقه‌ای، تجربیات مدیریتی پایدار خود را در عرصه منابع طبیعی و مقابله با بیابان‌زایی به کشورهای منطقه منتقل کند.

دبیر اجرایی کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی سازمان ملل به بحث گرد و غبار اشاره کرد و گفت: متاسفانه طی سالهای اخیر بحث گرد و غبار در ایران شدت یافته است که قطعا مقابله با این پدیده از عهده یک کشور خارج بوده و نیازمند همکاری‌های منطقه‌ای و کمک‌های بین‌المللی است.

وی از برگزاری جلسه‌ای با هدف اطلاع رسانی در بحث بازنگری کشورهای آسیایی برای مقابله با پدیده گرد و غبار و تدوین برنامه عمل منطقه‌ای در این خصوص خبر داد و گفت: با توجه به اینکه تغییرات آب و هوایی، افزایش گازهای گلخانه‌ای و تخریب سرزمین را به ما گوشزد می‌کند، زمان آن فرا رسیده است که یکسری اقدامات عملیاتی در این خصوص انجام شود.

دبیر اجرایی کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی سازمان ملل تاکید کرد: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده باید تا سال 2030 میلادی تخریب سرزمین به حد صفر برسد.

وی پدیده گرد و غبار را ناشی از فرسایش گسترده خاک عنوان کرد و گفت:‌ متاسفانه این امر طی سالهای گذشته شدت یافته که باید روند تخریب سرزمین را معکوس کنیم.

دبیر اجرایی کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی سازمان ملل وظیفه دبیرخانه را کمک به کشورهای عضو در شناسایی مناطق بحرانی، کمک به بازنگری در برنامه ملی، برای مقابله با گرد و غبار عنوان کرد.

به گزارش ایسنا کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی 195 عضو دارد که ایران سومین عضو این کنوانسیون بوده که از سال 1994 میلادی به آن پیوسته است.


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 3 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com