Environmentalist

Environmentalist



 

پایش و مطالعات شبیه سازی سواحل شمالی کشور
طرحی برای بهره برداری پایدار از سواحل شمال کشور


 

 

 بزرگنمایی
لیـــلا مســـروری: جلسه توجیهی طرح" پایش و مطالعات شبیه سازی سواحل شمالی کشور" در محل اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان برگزار شد.

به گزارش سبز پرس کارفرمای این طرح سازمان بنادر و دریانوردی کشور است و دستگاه نظارتی آن اداره کل مهندسی سواحل و بنادر است که تاکنون 4 فاز مطالعاتی در سواحل جنوب کشور داشته و پنجمین فاز مطالعاتی آن در شمال است .

مدیرکل مهندسی سواحل و بنادرسازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران از این طرح را بزرگترین و جامع ترین پروژه مرتبط با سواحل در حوزه دریای کاسپین عنوان کرد .

محمد رضا الهیار گفت : در بند بیست و دوم از ماده سوم ایین نامه سازمان بنادر و دریانوردی مصوب 1348 آمده است :« صدور اجازه تاسیس اسکله و سایر تاسیسات و تجهیزات ضمن تصویب طرح مربوطه با داشتن حق نظارت در اجرا و بهره برداری از وظایف این سازمان است»  در نهایت برای روشن شدن جایگاه و تقویت ضمانت اجرایی آن مجلس شورای اسلامی در سال هشتاد و هفت تبصره الحاقی این ماده را اینگونه به تصویب رساند که : « ساخت و ساز بدون مجوز یا خارج از مجوز سازمان بنادر و دریانوردی در دریاها و رودخانه های قابل کشتیرانی ممنوع است. سازمان در صورت اطلاع از طریق پاسگان (گارد) بندر و یا سایر ضابطین دادگستری از ادامه عملیات ساخت و ساز و یا بهره برداری از تاسیسات و تجهیزات فاقد مجوز و یا خارج از مجوز جلوگیری کرده و بلافاصله موضوع را به عنوان شاکی به مرجع قضایی محل اعلام می نماید. مرجع قضایی مکلف است به پرونده خارج از نوبت رسیدگی کرده و در صورت احراز تخلف حسب مورد حکم قلع بنا ویاتوقف عملیات و یا اصلاح آن مطابق مجوز را صادر نماید.»

وی افزود : با توجه به روند رو به رشد احداث انواع سازه ها دریایی از سال 69 تا 91  ،   یقینا اجرای دقیق این قانون مقدماتی را می طلبد تا کمیته صدور مجوز که بیش از ده سال از فعالیت ان در سازمان بنادر و دریانوردی می گذرد ، بتواند با معیار ها و ضابطه های دقیقی با اخذ اطلاعات لازمه از استانها نسبت به صدور یا عدم صدور مجوز اقدام کند .

الهیار گفت : در استان گیلان 150پرونده وجود داشت که از این بین 10سازه مجوز ساخت گرفتند و 20سازه مجوز بهره برداری اخذ کردند و 8سازه در مرحله بررسی هستند که عموما در تالاب انزلی قرار دارند.

وی با اشاره به تجاربی در ساخت برخی اسکله ها  که گاه پیش از افتتاح با مشکلاتی از قبیل فرسایش و رسوبگذاری روبرو شدند  تاکید کرد : یقینا با درست داشتن اطلاعات کامل از تمامی عوامل و فرایندهای مختلف موثر بر یک سازه ساحلی یا دریایی چنین مواردی از قبل برآورد و پیش بینی شده و مشکلاتی ایجاد نخواهد شد.

شبکه بویه های موج نگار

الهیار افزود : یکی از موارد موثر در خطوز ساحلی ما وضعیت امواج است که سازمان با ایجاد شبکه از بویه های موج نگار توانست به مدل بومی از موجهای ایران دست پیدا کند این بویه ها که یکی از قدیمی ترین نها در انزلی نصب شده به تعداد 6 دستگاه هستند که سه دستگاه در شمال و سه دستگاه در جنوب کشور است و قرار است تا سال آینده 11 دستگاه بویه جدید به این شبکه موج نگار آنلاین بپیوندند.

مدیر کل مهندسی سواحل و بنادر کشور تهیه پایگاه اطلاعاتی شامل تمامی دانسته های پایه مورد نیاز مهندسی سواحل و سازه های ساحلی  دانست و شناسایی و ارائه راهکارها جهت رفع مشکلات موجود از دیدگاه مهندسی ، باز نگری و مداقه و به روز رسانی مطالعات انجام شده قبلی و نیز بررسی تغییرات تراز آب دریای خزر را از اهداف این پروژه خواند.
مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی در انتظار اجرا

الهیار همچنین با اشاره به طرح بزرگ مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور تصریح کرد: این طرح که متولی ان سازمان بنادر و دریانوردی با همکاری هجده دستگاه ، سازمان ، ارگان ، وزارتخانه صورت گرفته طرحی چند وجهی و بی نظیر در منطقه و بین همسایگان ما است که بهره برداری پایدار از سواحل را ضمن رعایت جنبه های زیست محیطی با در نظر گرفتن کلیه جوانب سیاسی، امنیتی ، اجتماعی و فنی و مهندسی ارائه کرده که در حال حاضر به تصویب شورایعالی معماری و شهرسازی رسیده  و در حال گذراندن مراحل ابلاغ به استانهای ساحلی است . وی افزود : این طرح در برنامه ریزی برای بهره برداری پایدار از سواحل می تواند بهترین و مطمئن ترین توصیه را برای تصمیم سازان و تصمیم گیران و مدیران ارد استانی داشته باشد.
خزر کوچک اما ویژه

پس از انکه مشاور پروژه و همکاران آن به توجیه این پروژه و دستاوردهای پرداختند مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان در سخنان کوتاهی نقطه نظراتی را پیرامون این پروژه اعلام کرد.

فرهاد منتصر کوهساری با تاکید بر اهمیت مطالعات این چنینی که امکان برنامه ریزی دقیق را فراهم میسازد تصریح کرد : لازم است مشاور طرح چند نکته را لحاظ کند نخست انکه با توجه به تاثیر خروجی ولگا بر خزر  لازم است تعیین شود که بعنوان مثال اگر آب ولگا سی سانتیمتر پایین برود کاهش آبخور کشتی چه زمانی در بنادر آستارا خان ، الیا محسوس خواهد بود و این تاثیر چه زمان در بندر آستارا ، چه هنگام در بندر انزلی و سپس نوشهر و امیراباد رویت میشود تا بنادر بتواند بر اساس این حرکت چپگرد شمال به جنوب  دریای خزر  و در ادامه  عمیق تر بودن سمت  غرب نسبت به شرق  و توالی اثرات ، بر مبنای زمانبدی برنامه ریزی لازم را انجام دهند .

وی افزود : مورد درخور تامل بعدی بروز گرد بادهای محلی خاص خزر است که به رغم وجود کشتی های کوچک در این پهنه ی آبی موج های بلند و شرایط خاصی را ایجاد می کند که لازم در مطالعات به آن پرداخته شود تا بنادر اطلاعات لازم برای چگونگی مدیریت در مواقع بحرانی این چنین و امکان از پیش آمادگی را برای طوقانها داشته باشد.

کوهساری همچنین با اشاره به سابقه کاهش و افزایش سطح آب دریای خزر گفت: وقتی چند سال قبل این روند اتفاق افتاد گمانه های مختلفی از پدیده گرمایش ، ذوب یخ های شمالی ، تعییرات رودخانه ولگا عنوان شد که در این میان جای مطالعه کاملی از توپوگرافی بستر خزر و تغییرات آن خالی ماند در حالیکه دانستن شرایط بستر خزر و چگونگی تغییراتی که در آن اتفاق می افتد ، بویژه  در پیش بینی های تغییر تراز بسیار موثر است.

ایران پنج هزار و 800 کیلومتر نوار ساحلی دارد و سهم استان گیلان 228کیلو متر است که نوار ساحلی آن به لحاظ سازه و جمعیت بسیار متراکم است و طبیعتا متاثر از تغییرات تراز آب و پدیده هایی که در دریای کاسپین اتفاق می افتد ، خواهد بود .

نوشته شده در ساعت 00:00:00 , مورخ 05/07/1391
کد خبر : 91071018 -http://isdle.ir/news/index.php?news=8793




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 6 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com