Environmentalist

Environmentalist



درخواست فعالان محيط زيست از ديوان محاسبات و سازمان بازرسي كل كشور:
اجازه عبور خط لوله نفت سروستان از پارك ملي بمو را ندهيد


 

 

 بزرگنمایی
در پي شدت گرفتن فعاليت پيمانكاران نفتي براي عبور خط لوله نفت سروستان به پالايشگاه شيراز و رسيدن اين خط لوله تا پشت فنس هاي پارك ملي بمو،‌ برخي گمانه زني ها حاكي است به زودي ادامه عمليات خط لوله نفت از داخل پارك ملي بمو و از كنار حياتي ترين چشمه پارك موسوم به چشمه آب بز آغاز خواهد شد. در همين حال يكي از فعالان محيط زيست استان فارس و مدير موسسه 13 فرودين خواستار مداخله سازمان بازرسي كل كشور،‌ديوان محاسبات و مجلس شوراي اسلامي به مسئله ورود نفتي ها به پارك ملي بمو شد.


علي اكبر كاظميني ،‌مدير موسسه 13 فرودين در گفتگو با سبزپرس گفت: پارک ملی بمو با قدمت نیم قرن حفاظت از قدیمی ترین پارکهای ملی کشور است. موقعیت مکانی این پارک در مجاورت کلان شهر شیراز و محور گردشگری شیراز – تخت جمشید امتیاز ویژه ای برای استان فارس و شهر شیراز و ورزقان است . اما علی رغم توسعه بی رویه در سالیان گذشته که منجر به تغییر کاربری زیست بوم و کاهش تنوع زیستی و تخریب چشم اندازهای طبیعی در سطح استان فارس شده  پارک ملی بمو به صورت یک نمونه برجسته اکوسیستم طبیعی نسبتا بکر باقی مانده است.

به گفته او استان فارس با 2400 گونه گیاهی و پارک ملی بمو با 620 گونه گیاهی در همین وسعت کم منحصر به فرد است  که 30 گونه آن بومی و اندمیک است. این پارک با داشتن گونه های جانوری زیادی از جمله پلنگ آهو پازن، قوچ و میش شیراز، کفتار، گرگ، روباه ، خرگوش و ... و همچنین بیش از 50 گونه پرنده کلکسیونی از تنوع زیستی بالا دارد.

این فعال محیط یست می افزاید: متاسفانه سال گذشته مجوز تاسیس پالایشگاه دوم در پارک ملی بمو صادر شده و به تبع آن عبور خط لوله نفت از قلب زیستگاههای بمو بر خلاف ضوابط و دستورالعمل های محیط زیستي است.

او می افزاید : در حالی که شهر زرقان بر طبق تحقیقات دانشگاه شیراز آلودگی بالایی دارد و دشت زرقان به علت قرار گرفتن در بین کوهها بیش از نیمی از سال دارای وضعیت وارونگی دما یا اینورژن است هرگونه ساخت صنایع آلاینده در این محدوده خیانت به کودکان و زیست مندان پارک ملی بمو است.

کاظمینی می افزاید: از سمت شرق شهر زرقان و غرب پارک ملی بمو از تنگه آب بز خط لوله نفت با عبور از باغات انگور و تخریب شیب ها و دامنه ها بدون اجازه صاحبان باغ ها به پشت فنس پارک ملی بمو رسیده است در حالی که چشمه آب بز که در بدترین شرایط خشکسالی آب دارد و آبشخور قوچ و میش و پازن ها است در آستانه نابودی قرار گفته است. از سمت شرق پارک ملی بمو هم در منطقه بند امیر در محلی به نام شول قسمتی دیگر از این خط لوله در پشت فنس پارک ملی بمو توقف کرده و اماده است که با آمدن مسئولی در منطقه و توجیه ایشان که لابد این  خط لوله داخل پارک ملی بمو می تواند هزاران شغل ایجاد کند مجوز ان صادر شود و خط لوله نفت را عبور دهند و تیر خلاص را بر پیکر پارک بمو بزنند.

 اين همه اصرار براي عبور خط لوله از داخل پارك براي چيست؟

وی می گوید: چرا وقتي خط لوله ميعانات گازي را از بيرون پارك توانستند عبور دهند حالا اصرار دارند كه خط لوله نفت حتما از  داخل پارك عبور داده شود ؟ ايا اين اقدام براي اين نيست تا زمينه براي ساخت پالايشگاه و عبور ساير خطوط لوله انتقال فراهم شود و گرنه از همان مسير قبلي ميعانات گازي اين يكي را هم عبور مي دادند.

كاظميني تصريح كرد: اگر انجام برخي اقدامات در پارك هاي ملي ممنوع است خب ديگر نيازي به اين همه تعلل نيست اما عجيب است كه محيط زيست استان با وجود صراحت قانون نظر نهايي اش را قاطعانه اعلام نمي كند و انگار منتظر هستند تا سازمان تصميم بگيرد كه اميدي هم به سازمان محيط زيست نداريم.

اين فعال محيط زيست خاطر نشان كرد: در تاریخ 22/4/91 مدیر کل محیط زیست استان فارس در مصاحبه با خبرگزاری فارس که در روزنامه خبر جنوب چاپ شد می گوید که در توافقات صورت گرفته سال گذشته رییس سازمان با مسئولان استانی و وزارت نفت قرار بر این است که خط نفت از پارک ملی بمو با مجوز کمیسیون زیر بنایی دولت از محلی که کمترین آسیب را به پارک برساند عبور کند و جالب اینجاست که در  کمیسیون زیر بنایی دولت کسانی می خواهند از پارک ملی بمو دفاع کنند که خود عامل بوجود آورنده این مشکل بودند و قبلا در دفاع از تاریخچه و پالایشگاه سخن ها گفته اند انگار نه انگار که آنها متولی محیط زیست کشور هستند .

او می گوید: محیط زیست فارس در سالهاي اخير به شدت آسیب دیده است شايد به این علت که چیزهای دیگری بر حفظ محیط زیست تقدم پیدا کرده است.

کاظمینی افزود: امیدوارم همانطور که در سال گذشته دیوان محاسبات از سازمان محیط زیست در مورد مجوز پالایشگاه دوم در کنار پارک ملی بمو توضیح خواست مجددا سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و فراکسیون محیط زیست مجلس ضمن تحقیق و تفحص در این مورد اجازه ندهند که کسی زندگی و سلامت و جان مردم و منابع ملی و زيستي کشور را فدای منافع کوتاه مدت کند .

کد خبر : 91071006




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 4 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com