Environmentalist

Environmentalist



گزارش سبزپرس از خطر نابودی حيات‌وحش منطقه کجور؛
شکار غیرمجاز و مسدود شدن آبشخورها، حیات وحش کجور را تهدید می کند


 

 

 بزرگنمایی
محمدحسین ملایی کندلوسی: منابع طبيعي، جنگل ها و موجودات زنده هر سرزميني از ارزش، اهميت و جايگاه بسيار ويژه‌اي برخوردار هستند و به‌عنوان ثروت‌هاي ملي از آنها ياد مي‌شود. جنگل‌ها به عنوان یکی از منابع تعديل کننده هوا و توليد اكسيژن و زيبايي بخش محیط زیست انسانی، زندگي‌هاي گوناگوني را در دل خود جاي داده است كه يكي از شگفتي‌ها و زيبايي‌هاي جهان هستي به شمار مي‌رود.‌ جنگل ها همچنین مامن و پناهگاه و به عبارتی محل زندگی انواع موجودات و حیات وحش به شمار می رود که در چرخه طبیعی زیست محیطی نقشی به سزا دارند.

به گزارش سبزپرس، در استان مازندران سرزمين كوهستاني و سرسبز كجور نیز از جمله نقاطي است كه جنگل‌ها و كوه‌هاي سر به فلك كشيده آن مامن و پناهگاه حيات وحش طبيعي است که وحوشي همچون گوزن، بزكوهي (کل) و شوكا را در دامان خود جای داده است که این حيوانات زيبا و ارزشمند از گذشته هاي بسيار دور در دل كوه‌ها و جنگل‌هاي مرتفع كجور جست‌وخيز كنان زندگي طبيعي و دور از هر گونه خطري را سپري مي‌كردند و جالب اينكه اين حيوانات منحصر به فرد نه تنها هرگز به حريم زندگي انسان‌ها تعرضي نكردند، بلكه همواره وجودشان در كوه‌ها و جنگل‌ها زيبايي و جلوه‌اي خاص به طبيعت بكر و پرطراوت كجور بخشيده است.

اما اكنون در آستانه فرارسیدن فصل پاییز نگراني هایی مبنی بر شكار غيرقانوني و پنهاني گوزن، بزكوهي و شوكا در ارتفاعات كجور به وجود می آید که مستلزم نگاه ویژه محیط زیست به این پدیده شوم است.

شكار غيرقانوني و بي‌رويه حیات وحش در ارتفاعات روستايي كجور از سال‌هاي گذشته تا به امروز همچنان ادامه دارد و حتي حضور برخي شكارچيان غريبه نيز در اين بين تامل برانگيز است. این اقدامات غیرقانونی در ارتفاعات كجور، در فصول پاييز و زمستان بيشتر ديده مي‌شوند، شكارچيان به دفعات مكرر و در گروه‌هاي چند نفره با سوءاستفاده از خلوت بودن مناطق روستايي كجور و به‌صورت شبانه به ارتفاعات جنگلي رفته و با كمين كردن، اقدام به شكار غيرقانوني گوزن، بزكوهي و يا شوكا مي‌كنند.

همچنين يكي ديگر از مواردي كه وحوش به ويژه گوزن، بزكوهي و شوكا را با خطرات جدي روبه‌رو كرده است، مسدود كردن چشمه‌ها در دل جنگل ها است. این چشمه ها كه جزيي از منابع طبيعي و ملي محسوب مي‌شوند، با هدف استفاده شخصي مسدود می شوند در حالی که این چشمه ها، آبشخورهای طبیعی وحوش هستند که مسدود شدن آنها، در كنار شكار غيرقانوني، نسل گونه های حیات وحش جنگل را با خطر مواجه ساخته است.

«علی اصغر حسین عمویی» رئیس اداره محیط زیست شهرستان نوشهر در گفتگو با سبزپرس اظهار داشت: همه ساله به علت حساسیت ویژه ای که در منطقه البرز مرکزی وجود دارد، در مناطق کوهستانی و جنگلی چادرهایی برای حفظ و حراست از حیات وحش غنی در مناطق حفاظت شده در حوزه استحفاضی نوشهر و کجور برپا می شود.

وی افزود: در این مناطق وحوشی مانند مرال، شوکا، کل و بز، خرس قهوه ای، پلنگ و گربه وحشی و پرندگانی همچون عقاب ها، قرقاول و سایر گونه ها زندگی می کنند.

عمویی اظهار داشت: در فصل گاوبانگی و جفت گیری نیز در چندین نقطه جنگلی در حوزه استحفاظی، چادرهایی برای استقرار محیطبانان و حفاظت از وحوش برپا می شود.

وی ادامه داد: علاوه بر اکیپ ثابت ، تقریبا حدود سه اکیپ سیار نیز بصورت نامحسوس به گشت زنی در جاده های جنگلی و داخل جنگل مشغول هستند.

این مسئول محلی درباره تخلفات صورت گرفته در حوزه شکار غیرقانونی تصریح کرد: در طول این مدت، چهار مورد تخلف شناسایی شد که طی آن یک مرال و یک بز کوهی به صورت غیرقانونی شکار شدند و از دو مورد شکار دیگر نیز پیشگیری شد و شکارچیان متخلف دستگیر و تحویل مراجع قانونی شدند.

به گفته وی در ایام زمستان و زمان بارش برف مقدار قابل توجهی دانه و غذا در زیستگاه های قرقاول و همچنین علوفه برای وحوشی نظیر بزکوهی و مرال و ... توزیع می شود.

کد خبر : 91071008




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 4 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com