Environmentalist

Environmentalist


گوزن زرد


مدير کل دفتر حيات وحش و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست گفت: از دو هفته پيش گزارشاتي مبني بر خروج گوزن زرد از جزيره اشک از طرف بوميان گزارش شده است.

حسين محمدي ادامه داد: در پي اين گزارش مامورين سازمان حفاظت محيط زيست در استان موضوع را بررسي کردند و تعدادي از اين گوزن ها را در اراضي کشاورزي را يافته و اقدام به زنده گيري آن‌ها کردند.
محمدي خاطر نشان کرد: در بررسي‌هاي اوليه صورت گرفته توسط کار‌شناسان سازمان حفاظت محيط زيست، کمبود منابع آب و علوفه در جزيره اشک، استرس هاس محيطي و پايين آمدن آب درياچه اروميه باعث خروج گوزن‌ها از جزيره اشک شده است.
وي تصريح نمود: در همين راستا سازمان حفاظت محيط زيست با بکارگيري يک فروند بالگرد طي سه روز در چندين مرحله پرواز اقدام به انتقال 15 هزار ليتر آب و 2 تن علوفه در جزيره کردند.
خوشبختانه با اين اقدام صورت گرفته از خروج گوزن‌ها به سواحل جلوگيري به عمل آمده اما پيش بيني مي‌شود در صورت تداوم اين شرايط زيستي در جزيره اشک جمعيت گوزن با دشواري‌هايي همراه باشد
محمدي ياد آور شد: در سال‌ها گذشته سازمان حفاظت محيط زيست به جهت تعديل جمعيت گوزن در جزيره اشک اقدام به زنده گيري حدود ?? راس گوزن از جزيره و انتقال آن‌ها به ساير زيستگاه‌ها ي مستعد که در محدوده پراکنش تاريخي اين گونه محسوب مي‌گردد؛ کرده و بنا دارد با شرايط پيش آمده و پيش بيني‌هاي که کار‌شناسان سازمان حفاظت محيط زيست از آينده جمعيت گوزن زرد و زيستگاه جزيره اشک دارند نسبت به معرفي مجدد اين گونه به زيستگاه‌هاي مستعد با هدف معرفي مجدد اين گونه به زيستگاه‌هاي طبيعي اقدام کند.
حسين محمدي افزود: از جمله زيستگاه‌هاي مستعد که نيازمند ارزيابي و امکان سنجي علمي است اراضي جنگلي منطقه حفاظت شده ميرآباد در جنوب پيرانشهر و شمال سردشت در استان آذربايجان غربي است.
به گزارش ايلنا، مدير کل دفتر حيات وحش و تنوع زيستي تاکيد کرد: طي دو روز بازديد از جزيره اشک و زيستگاه‌هاي جنگلي منطقه سردشت بعمل آمد، خوشبختانه هيچ گونه تلفات و خروج گوزن از جزيره اشک گوزن‌هاي جزيره نداشته است.
وي ادامه داد: اما به دنبال اجراي برنامه‌اي براي زنده گيري و انتقال بخش عمده جمعيت گوزن‌هاي جزيره اشک به منطقه جنگلي سردشت، دز و کرخه با هدف معرفي مجدد هستيم.
براي اجراي اين اقدام همه نيازمند تشکيل يک گروه کاري علمي با هدف ارزيابي زيستگاه‌هاي مستعد و همچنين يک گروه کاري اجرايي مورد نياز براي انتقال گوزن‌ها بوده و بخش کوچکي از جمعيت گوزن در جزيره اشک حفظ خواهد شد.
وي بيان داشت: بر اساس مطالعات، ظرفيت برد جزيره اشک، در شرايط مناسب مي‌تواند حدود 200 راس گوزن را در خود داشته باشد.
محمدي خاطر نشان کرد: تجهيزاتي که براي زنده گيري، ‌انتقال و‌‌ رها سازي در زيستگاه‌هاي طبيعي مورد نياز است شامل سلاح‌ها و دارو‌هاي بيهوشي، استفاده از چرخ بال براي انتقال گوزن‌ها به زيستگاه‌ها و همچنين در زمان‌‌ رها سازي گوزن‌ها نيازمند اين هستيم که تعدادي ردياب ماهواره‌اي بر روي تعداد ي گوزن‌ها نصب کنيم که پس از‌‌ رها سازي بتوانيم کنترل و پايش کنيم.
وي ادامه داد: براي تامين اين لوازم و تجهيزات بايد سازو کار‌هاي لازم را فراهم کنيم و همچنين بايد از ظرفيت‌هاي کار‌شناسي و دانشگاهي ملي و بين المللي هم در شناسايي زيستگاه‌هاي مستعد و هم معرفي مجدد اين گونه به زيستگاه طبيعي استفاده کنيم.
وي در پايان تاکيد نمود: اين امر نيازمند عزم و اراده جدي با پشتيباني علمي و فني از مراکز علمي و دانشگاهي براي اجراي اين برنامه مي‌باشد.

کد خبر :7759   زمان مخابره: 19:58:5 - 3/7/1391
www.iren.ir


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 4 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com