Environmentalist

Environmentalist


گياه

در نشست خبري روز جهاني تنوع زيستي عنوان شد:
بيش از هزار گونه گياهي انحصاري در ايران وجود دارد
ايرن- معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست گفت: از مجموع 8 هزار گونه گياهي موجود در جهان بيش از هزار گونه گياهي جزء گياهان انحصاري ايران است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني سازمان حفاظت محيط زيست (پام) اصغر محمدي فاضل در نشست خبري روز جهاني تنوع زيستي در جمع خبرنگاران گفت: متاسفانه اطلاع از وضعيت تنوع زيستي در جهان ضعيف است به گونه‌اي که 14 ميليون گونه گياهي و جانوري در سطح کره زمين وجود دارد که شناخت بشر از اين مجموع کمتر از 2 ميليون گونه است.

وي اضافه کرد: اطلاع‌رساني ضعيف باعث مي‌شود حفاظت از تنوع زيستي يک رويکرد محافظه‌کارانه داشته باشد.

وي با بيان اينکه بين 20 تا 50 درصد گونه‌هاي گياهي جهان در معرض خطر هستند افزود: در کشور استراليا حدود 20 در صد و آفريقا بالغ بر 50 درصد پوشش گياهي‌ تحت خطر نابودي است.

وي در ادامه با اشاره به عواملي که بر جمعيت گونه‌هاي جانوري در جهان تاثير گذاشته اظهار داشت: تخريب زيستگاه‌ها 39 درصد، شکار غيرقانوني و بي‌رويه 36 درصد و عواملي مثل ورود گونه‌هاي بيگانه، جابه جاي گونه‌ها، آلودگي نوري و آلودگي آب و... به ميزان 25 درصد از مهمترين عوامل تاثيرگذار در گونه‌هاي جانوري است.

وي در ادامه با اشاره به گونه‌هاي موجود در ايران گفت: بيش از هزار و 140 گونه جانوري در ايران وجود دارد که از اين مجموع پيش‌بيني مي‌شود که 8 هزار گونه مربوط به ايران باشد که بيش از هزار گونه گياهي جزء گياهان انحصاري ايران است.

وي در ادامه به فعاليت‌هاي انجام شده ايران در سطح ژن‌ها، گونه‌ها و زيستگاه‌ها اشاره کرد و ادامه داد: حفاظت از گونه‌هاي گياهي به روش زيست فناوري براي شش گونه، مطالعه ژنتيکي سرخدار ايران، بررسي ساختار ژنتيکي گونه‌هاي بومي و در معرض تهديد از جمله فعاليت‌هايي است که در سطح حفاظت از ژن‌ها انجام شده است.

وي ادامه داد: تهيه و تصويب طرح جامعه مديريت حيات وحش کشور، طراحي پروژه تجديد نظر بر فون مهره‌داران ايران اولويت پرندگان ايران، اقدام براي طرح برنامه عمل حفاظت از 30 گونه موجود در فهرست سرخ IUCN از جمله اقدامات انجام شده در سطح حفاظت از گونه‌ها بود.

وي همچنين معرفي 15 منطقه جديد به سيستم مناطق حفاظت شده، انجام مرزبندي براي 16 منطقه حفاظت شده و تدوين راهبردهاي ملي اکوتوريسم و غيره را از جمله فعاليت‌هاي انجام شده در زمينه حفاظت از تنوع زيستي در ايران عنوان کرد.


معاون محيط طبيعي سازمان محيط زيست با بيان اينکه هم اکنون سطح مناطق حفاظت شده در دنيا از 5 ميليون کيلومتر متر مربع به 14 ميليون کيلومتر متر مربع افزايش يافته است تصريح کرد: در حال حاضر سطح مناطق حفاظت شده در ايران معادل 4/10 درصد از کل مساحت کشور است يعني سطحي برابر 7/16 ميليون هکتار است.


فاضل ياد آور شد: البته اين رقم در کنار مناطقي که به اشکال ديگر توسط ديگردستگاهها حفاظت مي شود مانند درياچه هاي پشت سدها که توسط وزارت نيرو و يا نوار 7کيلومتري مناطق مرزي که جزو مناطق تير اندازي ممنوع هستند و توسط وزارت کشور حفاظت مي شوند سطح مناطق حفاظتي ايران را به حدود 20 درصد خاک کشور مي رساند.


وي در پايان افزود: عنوان روز جهاني تنوع زيستي امسال، تنوع زيستي دريايي است که براي علاقمندان به حيات درياها فرصت مغتنمي براي افزايش آگاهيها در اين زمينه است


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: چهار شنبه 3 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com