Environmentalist

Environmentalist


  سامانه خبری سازمان بنادر و دریانوردی نوشت:

 

برای نخستین بار با تکثیر مصنوعی و تولید بچه ماهی آزاد دریای خزر (قزل آلای خال قهوه ای) توسط بخش خصوصی از انقراض این گونه ماهی ارزشمند جلوگیری شد.
 ماهی آزاد دریای خزر از گونه ماهیان استخوانی و در اصل قزل آلای خال قهوه ای با ارزش اقتصادی بالاست که به علت بزرگی جثه ماهی و بزرگی اکوسیستم آبی در حوزه جنوبی(دریای خزر) زیست دارد.

ماهی آزاد دریای خزر از ماهیان مهاجر است که به منظور تولید مثل از دریا به رودخانه مهاجرت می کند.
طی سال های گذشته ذخایر رودخانه ها به دلیل نامناسب بودن شرایط، ورود فاضلاب های کشاورزی، صنعتی و شهری، برداشت شن و ماسه از رودخانه، احداث پل و سد، صید بی رویه، به شدت کاهش یافته و مکان مناسبی برای زیست این ماهی نیست.
در همین راستا سازمان شیلات ایران برای جلوگیری از انقراض نسل ماهی آزاد، تکثیر مصنوعی آن از سال 1362 با احداث مرکز شهید باهنر در کلاردشت آغاز شد و سالانه حدود 300 تا 500 هزار بچه ماهی با هدف بازسازی ذخایر دریایی تولید و پس از رساندن به وزن 20-15 گرم در رودخانه های غرب مازندران و دریا رهاسازی می شود.
به طور عمده این عملیات در رودخانه های چشمه کیله سرد آبرود و چالوس صورت می گیرد.
ماهی آزاد دریای خزر یکی از گونه های ارزشمند، گوشت با کیفیت بالا و بسیار گران قیمت در بازار مصرف به خصوص در استانهای شمالی است که می تواند به عنوان یکی از گونه های با ارزش اقتصادی و در راستای تنوع گونه ای در مزارع سردآبی استان و کشور در کنار ماهی قزل آلا پرورش یافته و به بازار مصرف عرضه شود.
بنا بر این طی دو سال گذشته برای نخستین بار مولدسازی ماهی آزاد دریای خزر با کمک کارشناسان معاونت آبزی پروری شیلات استان گیلان در مراکز بخش خصوصی (مرکز تکثیر و پرورش ماهیان قزل آلا) انجام شد.
همچنین در نیمه دوم سال 1390 تکثیر این نوع ماهی با موفقیت انجام شد که حاصل آن تولید حدود 100 هزار بچه ماهی با وزن 5-1 گرم است.
در راستای تنوع گونه ای در آبزی پروری، مولد این نوع ماهی به صورت ترویجی و رایگان در اختیار علاقمندان (مزرعه سردآبی استان) به صورت پراکنش شهرستانی و با ظرفیت منابع آبی متنوع قرار گرفته است.

http://www.khabaronline.ir/detail/245221/economy/industry



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 2 مهر 1391برچسب: سازمان بنادر و دریانوردی - پرورش ماهی - مرگ ماهی‌ها, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com