Environmentalist

Environmentalist


تالاب3
رییس سازمان حفاظت از محیط زیست تأکید کرد: در صنعت نیشکر برای جلوگیری از آسیب رساندن به اکوسیستم، باید پساب‌ها مدیریت شود.

 

محمدجواد محمدی‌زاده در حاشیه راه‌اندازی واحد تصفیه فاضلاب بهداشتی شرکت توسعه نیشکر دهخدا و در جمع خبرنگاران گفت: اراضی مجموعه کشت و صنعت‌های خوزستان پیش از این، زمین‌های شور بوده و در این مجموعه کار باارزشی در زمینه خاک‌شویی انجام و زمین شور به زمین شیرین تبدیل شده است.
وی ادامه داد: شوری زمین موجب می‌شد آب ورودی از کارون، دز و کرخه به این منطقه از بین برود که مهم‌ترین و اساسی‌ترین نتیجه اقدام‌های انجام‌شده این است که اکنون آب خروجی زه‌آب‌ها شور نیست و همه زمین‌ها شیرین شده است.
محمدی‌زاده خاطرنشان کرد: نیشکر تولیدی در این منطقه علاوه بر تامین شکر مورد نیاز کشور به عنوان یک کالای مهم و استراتژیک در صنایع مرتبط مانند نئوپان‌سازی، کاغذ‌سازی، MDF، خوراک دام و... نقش دارد و پایه تولید بسیاری از صنایع وابسته است.
وی افزود: نیشکر در تولید، اشتغال و گردش مالی موثر است و صنعتی که ایجاد می‌کند موجب رونق اقتصادی است. با توجه به این که در این صنعت، عملیات آب‌شویی انجام می‌شود و در بخش کشاورزی آن نیز از کود شیمیایی و سموم استفاده می‌کنند، باید پساب‌ها مدیریت شود تا رودخانه کارون و تالاب‌های پایین دست مانند هورالعظیم، هویزه و شادگان و سایر اکوسیستم‌های شکننده و حساس، آسیب نبینند.
به گزارش ایسنا رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: آزمایش‌های انجام شده در مجموعه محیط زیست نشان می‌دهد که عملیات تصفیه در مجموعه شرکت‌های تابعه توسعه نیشکر به نحوی در حال انجام است که COD و BOD خروجی با استانداردهای موردنظر سازمان محیط زیست منطبق است و در مصارف کشاورزی، تالاب‌ها و بسیاری فعالیت‌های دیگر از جمله آبزیان و پرورش ماهی قابل استفاده است و با تحقیق و کار بیشتر در این زمینه ممکن است از آب ناشی از این پساب‌ها در صنعت دارو یا شرب هم بتوان استفاده کرد.
محمدی‌زاده اظهار کرد: گیاهان و به ویژه پهن‌برگ‌ها که رطوبت را در منطقه تقویت می‌کنند، در کاهش آلایندگی‌ها و افزایش جذب گرد و غبار موثر خواهند بود. به همین دلیل توسعه درختکاری با مساحت 200 هزار هکتار در سفر سوم دولت به خوزستان به تصویب رسید که با همکاری استانداری و سازمان‌های منابع طبیعی و محیط زیست استان این میزان در برنامه‌ای 5 ساله محقق می‌شود.
وی ادامه داد: در این جلسه‌ استانداری همه دستگاه‌های خوزستان موظف شدند نهضت درختکاری را با هدف کاهش گرد و غبار و آلایندگی‌ها پی گیرند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: بررسی‌های علمی اخیر سازمان در خوزستان نشان می‌دهد نه تنها آب خروجی از زه‌آب‌های کشت و صنعت نگرانی ایجاد نمی‌کند، بلکه سازمان محیط زیست ترجیح می‌دهد این آب‌ها در تالاب‌های هورالعظیم، شادگان و هویزه مورد استفاده قرار بگیرد.
محمدی‌زاده افزود: از آن‌جا که متقاضی مصرف این آب‌ها در مسیر رسیدن آن به تالاب بسیار است، در جلسه استانداری تاکید شد موضوع به نحوی مدیریت شود که آب به تالاب‌ها برسد.
وی با تاکید بر این‌که حق‌آبه تالاب‌ها باید تامین شود، اظهار کرد: در برخی از سال‌ها حق آبه تالاب‌ها به موقع تامین نشد که امسال نیز به دلیل خشکسالی، اجرای عملیات مختلف عمرانی در تالاب‌ها و کاهش آورد آب کرخه پس از آب‌گیری سد سیمره در بالادست، با مشکل تامین حق‌آبه تالاب‌های خوزستان مواجه هستیم.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان این که "با وجود برنامه‌ریزی‌ها امیدواریم نیاز حق‌آبه تامین شود" گفت: در خصوص تالاب شادگان جای نگرانی نیست و در زمینه مشکلات تالاب هورالعظیم نیز تصمیم‌گیری‌ها عملی خواهد شد.

Official: Mehsginshahr Deforestation Should Be Stopped     Specialized Tourism, Environment Committee for Children     Iran Wildlife in Poem for Children     Coastal Pollution Monitoring System to Kick off Soon     Another Ten Species at Risk of Extinct    


کد خبر :7752   زمان مخابره: 0:51:0 - 2/7/1391
// www.iren.ir //
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 2 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com