Environmentalist

Environmentalist


تالاب ميقان
سازمان ملل با تمدید طرح حفاظت از تالاب‌های ایران موافقت کرد.

 

نشست خبری طرح حفاظت از تالاب‌های ایران روز پنجشنبه با حضور علی اصغر محمدی فاضل معاون طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست و پروفسور مایکل موزر مشاور ارشد بین المللی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.
در این نشست ابتدا محسن سلیمانی مدیرملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران گزارش مشروحی از عملکرد طرح در راستای اجرایی کردن برنامه کاری مصوب سال 2012 طرح در 9 ماه آغازین سال ارایه کرد و همچنین گزارشی از فعالیت‌های این پروژه و دستاوردهای آن مطرح شد.
وی با بیان اینکه طرح حفاظت از تالاب‌های ایران و همکاری بین دولت ایران به نمایندگی سازمان حفاظت محیط زیست، صندوق تسهیلات محیط زیست جهانی و برنامه توسعه ملل متحد از سال 2005 شروع شد، ادامه داد: این پروژه با هدف کاهش یا حذف دائمی تهدیدات و به طور کلی پایداری و بقای اکوسیستم‌های تالابی ایران فعالیت‌های خود را در سه تالاب با امنیت کشور یعنی دریاچه ارومیه، تالاب شادگان در استان خوزستان و تالاب پریشان در استان فارس به عنوان سایت‌های نمونه اجرایی شده است.
سلیمانی ادامه داد: این پروژه تلاش می‌کند تا تجربیات به دست آمده را در غالب معرفی یک سیستم مدیریتی و فراهم کردن ساز و کارهایی قانونی برای اجرایی شدن آن به سایر تالاب‌های کشور گسترش دهد.
در ادامه این نشست پروفسور موزر با بیان اینکه 12 سال است که افتخار حضور در پروژه‌های بین المللی حفاظت از تالاب‌های ایران را دارم، اظهار داشت: از سال 2005 در سمت مشاور ارشد بین المللی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران فعالیت خود را آغاز کردم.
وی همچنین برخی فعالیت‌های کلیدی را که در راستای پایداری دستاوردهای طرح بوده و پیش از پایان یافتن دوره طرح نیاز به پیگیری مستمر دارند را مورد تاکید قرار داد.
وی توضیح داد: از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به تصویب برنامه عمل و استراتژی ملی حفاظت از تالاب‌های کشور، استقرار کمیته ملی مدیریت تالاب‌ها، تشکیل دبیرخانه ملی و تقویت دبیرخانه‌های محلی اشاره کرد.
موزر تاکید کرد: پروژه‌های حفاظت از تالاب‌های ایران با استانداردهای بالایی در حال انجام است که این جای بسیار خوشحالی دارد.
به گفته وی این پروژه نقاط قوت زیادی دارد که موجب موفقیت آن در سطح ملی شده است و می‌تواند به عنوان الگویی در سطح بین المللی مطرح شود.
در ادامه فاضل معاون طبیعی سازمان حفاظت از محط زیست اظهارداشت: این پروژه از سال 2005 تا 2012 به مدت 8 سال و با بودجه‌ای بالغ بر 12 میلیون دلار آغاز به فعالیت کرده است که از این مبلغ نزدیک به سه میلیون دلار از طرف نهادهای بین المللی و 9 میلیون دلار از سوی دولت ایران پرداخت شده است.
فاضل افزود: از تعهدات بین المللی 95 درصد پرداخت شده و 5 درصد باقی مانده است که تا سه ماه دیگر پرداخت خواهد شد. سهم دولت نیز پیش از 20 میلیون دلار پرداخت شده و به عبارتی ایران دو برابر تعهدات خود را به این پروژه پرداخت کرده است.
به گفته فاضل افزایش مشارکت‌های سایر دستگاه‌ها سوق دادن مدیریت از سطح ملی به سطح استانی و حتی محلی از جمله دستاوردهای است که در جای خود مشکلات و گرفتاری‌هایی داشت.
فاضل تاکید کرد: در حال حاضر تجربیات این سه سایت به 50 سایت تالابی کشور در حال استفاده است و توجه به بحث بهره برداری پایدار و کارآفرینی و ایجاد سازوکارهای ملی تحت عنوان دبیرخانه ملی در حال دنبال شدن است.
به گزارش ایلنا معاون طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: یک فعالیت از جمله دستاوردهای پروژه باقی مانده است و آن ایجاد یک نهاد ملی برای حفاظت از تالاب‌های کشور است که سازوکار آن تهیه شده و به تایید دستگاههای زیربط رسیده و امیدواریم با تصویب هیات وزیران به اجرا درآید.
فاضل تاکید کرد: سازمان محیط زیست همچنان به افزایش آگاهی‌های عمومی و افزایش مشارکت مردمی برای میل به اهداف حفاظت از محیط زیست تاکید دارد.
وی در پایان از موافقت سازمان ملل با تمدید طرح حفاظت از تالاب‌های ایران خبر داد و تاکید کرد: در جلسه نشست کمیته راهبردی طرح حفاظت تالاب‌های ایران که صبح دیروز با حضور نماینده سازمان ملل متحد و مشاور ارشد بین المللی طرح برگزار شد، معاون نماینده مقیم سازمان ملل تاکید کرد: با توجه به عملکرد موفق طرح و دستاوردهای مطلوبی نتیجه همکاری تمامی دستگاه‌های عضو کمیته راهبری این طرح است برنامه عمران ملل متحد آمادگی خودرا برای تمدید طرح و کمک‌های مالی و فنی جدید جهت انعکاس مطلوب این موفقیت در سطح بین المللی اعلام می‌کند.
در جلسه دیروز نشست کمیته راهبردی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران سازمان ملل با تمدید طرح حفاظت از تالاب‌های ایران که تا پایان سال 2012 به پایان می‌رسد موافقت و آن را به مدت3 تا 6 ماه تمدید کرد.

 

 // www.iren.ir //
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 2 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com