Environmentalist

Environmentalist



تجمع مجدد روستاییان در اعتراض به معدنکاوی
«دره زرشک» هفته را با ناآرامی آغاز کرد


 

 

 بزرگنمایی
اعتراض های اهالی روستاهای «دره زرشک» و «حسن آباد» استان یزد در برابر معدنکاوی «شرکت ملی صنایع مس ایران» در محدوده این روستاها هنوز ادامه دارد و در جدیدترین اتفاق، اهالی این دو روستا از بامداد امروز با حضور در محوطه معدن سعی در توقف عملیات معدنکاوی کردند.

به گزارش سبزپرس، این اعتراض ها برای بار چهارم، از روز چهارشنبه گذشته آغاز شده است اما با پایان تعطیلات و تلاش برای آغاز به کار مجدد «معدن مس دره زرشک» از سوی مسئولان معدن، امروز (شنبه) این اعتراض ها بار دیگر از سر گرفته شد. 
مسئولان معدن قصد داشتند که از ساعت 4 بامداد امروز، معدنکاوی را از سر بگیرند اما اهالی روستا که از این تصمیم آگاه شده بودند، در همین ساعت وارد محوطه معدن شدند تا مانع آغاز به کار مجدد این معدن مس شوند. 
بر اساس اظهارات یکی از اهالی روستا، تا لحظه تنظیم این خبر، فعالیت های معدن مس دره زرشک متوقف شده است. 
مناقشه بر سر معدنکاوی در روستاهای دره زرشک و حسن آباد استان یزد از مدت ها قبل و از دوره ریاست فاطمه واعظ جوادی بر سازمان حفاظت محیط زیست مطرح است. به طوری که نه تنها اهالی روستا که جمعی از کارشناسان مستقل محیط زیست و منابع طبیعی و همچنین کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست با راه اندازی این معدن مخالف هستند. 
علت این مخالفت از سوی کارشناسان محیط زیست، «تهدید جدی منابع محدود آب دشت یزد و اردکان» مطرح شده و روستاییان نیز به دلیل آسیب های معدن به باغات و کشاورزی منطقه و همچنین از دست رفتن آسایش اهالی با این معدن به مخالفت پرداخته اند. 
کمیته ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در سال گذشته با طرح این معدن موافقت نکرده بود. علت این عدم موافقت، تهدید منابع آب منطقه مطرح شده بود. علی محمد شاعری، قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست نیز در خردادماه امسال اعلام کرده بود که هیچ گونه مجوزی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست برای آغاز به کار این معدن صادر نشده است. 
با این حال مسئولان معدن، بدون توجه به رای کمیته ارزیابی و بدون اخذ مجوز زیست محیطی معدنکاوی را آغاز کردند. 
از سوی دیگر، جمعی از اهالی این روستا نیز با مراجعه به دیوان عدالت اداری شکایت خود از معدن مس را به این دیوان بردند و دادگاه نیز به توقف فعالیت های معدن رای داد. 
با این حال مسئولان معدن فعالیت خود را متوقف نکردند تا جایی که سازمان بازرسی کل کشور نیز بررسی این معدن را در دستورکار خود قرار داد. 
هنوز فعالیت این معدن که بدون مجوز سازمان حفاظت محیط زیست فعالیت خود را آغاز کرده، با وجود رای دیوان عدالت اداری نیز ادامه دارد و از ابتدای امسال تنها توسط اهالی برای چهار مرتبه به تعطیلی کشیده شده است. 
هنوز رای سازمان بازرسی کشور و واکنش احتمالی مسئولان معدن مشخص نیست اما به نظر می رسد حمایت مسئولان سیاسی استان یزد، بار دیگر از توقف فعالیت این معدن جلوگیری کند. 

http://isdle.ir/news/index.php?news=8758




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: یک شنبه 26 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com