Environmentalist

Environmentalist


جنگل

گزارش فائو از مناطق جنگلي جهان منتشر شد
ايران، هنوز دومين کشور جنگلي غرب آسيا
سازمان غذا و کشاورزي ملل متحد (فائو) در گزارش سال 2011 خود درباره وضعيت جنگل‌هاي جهان به بازبيني مطالعه آماري خود با عنوان «ارزيابي منابع جنگلي جهان در سال 2010» (FRA) پرداخته است.

 

به گزارش سرويس «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، فائو با همکاري کشورهاي عضو، منابع جنگل هاي جهان را از سال 1946 ميلادي در دوره‌هاي 5 تا 10 سال ارزيابي کرده است. اين ارزيابي‌هاي جهاني اطلاعات ارزشمندي را در اختيار سياست گذاران در سطوح ملي و بين المللي، اعضاي عمومي و ساير گروه‌ها و سازمان‌هاي علاقه مند به «جنگلداري» قرار مي‌دهد.
به گزارش سايت رسمي فائو، گزارش «ارزيابي منابع جنگلي جهان در سال 2010» در واقع فراگيرترين مطالعه‌اي است که تا اين تاريخ در خصوص منابع جنگلي جهان، صورت گرفته است. بر اساس اين ارزيابي غني ترين کشورهاي جهان به لحاظ منابع جنگلي روسيه، برزيل، کانادا، آمريکا و چين هستند که به طور کلي بيش از نيمي از کل نواحي جنگلي جهان را در خود جاي داده‌اند.
در اين بازبيني تاکيد شد: هرچند نرخ تخريب و از بين رفتن جنگل‌ها بر اثر عوامل طبيعي هنوز در سطح هشدار دهنده‌اي است اما اخيرا رو به کاهش داشته است. در سطح جهاني نرخ تخريب جنگل‌ها از حدود 16 ميليون هکتار در سال در دهه 1990 ميلادي به حدود 13 ميليون هکتار در سال در دهه گذشته کاهش يافته است.
بر اساس اين گزارش، در سالهاي اخير پيشرفت‌هاي حائز اهميتي در زمينه رشد و توسعه خط مشي‌ها، قوانين و برنامه‌هاي ملي جنگلداري در کشورهاي مختلف جهان صورت گرفته است. براي مثال از سال 2000 ميلادي حدود 76 کشور مختلف بيانيه‌هاي جديدي را در زمينه سياست‌هاي جنگلداري خود صادر و يا بيانيه‌هاي قبلي را به روز کرده‌اند. همچنين در 69 کشور که ابتدا از اروپا و آفريقا آغاز شد از سال 2005 ميلادي به بعد، قوانين مربوط به جنگلداري تصويب يا به اجرا گذاشته شد. به اين ترتيب بالغ بر 75 درصد از جنگل‌هاي جهان تحت پوشش برنامه‌هاي ملي حفاظت از جنگل‌ها قرار گرفتند.
در اين گزارش مختصري از وضعيت جنگل‌هاي جهان در قاره‌هاي مختلف با استناد به بازبيني «ارزيابي منابع جنگلي جهان در سال 2010» از سوي فائو ارائه شده است.
طبق بازبيني FRA در قاره آفريقا وسعت نواحي جنگلي به حدود 675 ميليون هکتار مي‌رسد که تقريبا 17 درصد از کل نواحي جنگلي جهان و 23 درصد از کل خشکي‌هاي اين قاره را شامل مي‌شود. در تقسيمات زير منطقه‌اي نيز آفريقاي مرکزي 37 درصد، آفريقاي جنوبي 29 درصد، افريقاي شمالي 12 درصد و شرق و غرب آفريقا هر يک 11 درصد از کل نواحي جنگلي اين قاره را در خود جاي داده‌اند. در قاره آفريقا بيشترين مساحت منابع جنگلي در پنج کشور کنگو، سودان، آنگولا، زامبيا و موزامبيک واقع شده است. به لحاظ تنوع زيستي و عملکردهاي حفاظتي نيز حدود 10 درصد از کل نواحي جنگلي در اين قاره، جزو جنگل‌هاي ابتدايي سياره زمين و زيستگاه گونه‌هاي بومي هستند که تقريبا نشانه آشکاري از فعاليت‌هاي انساني در آنها مشاهده نمي شود و يا حداقل در فرآيندهاي اکولوژيکي، آسيبي به آن‌ها وارد نشده است. با اين حال آمار فوق مي‌تواند دقيق نباشد چون کشورهاي کامرون و کنگو که روي هم 26 درصد از جنگل‌هاي اين قاره را در بر مي‌گيرند، گزارش خود را در اين دسته بندي منعکس نکرده‌اند.
در خصوص آسيا و اقيانوسيه نيز بر اساس بازبيني FRA معلوم شد که نواحي جنگلي اين قاره‌ها به طور کلي در سال 2010 ميلادي 740 ميليون هکتار بوده که حدود 18 درصد از کل نواحي جنگلي جهان را شامل مي‌شود. بيشترين وسعت جنگل‌هاي اين مناطق در پنج کشور چين، استراليا، اندونزي، هند و ميانمار وجود دارد که تقريبا 75 درصد از کل منابع جنگلي در اين دو منطقه را شامل مي‌شود. بعلاوه شايان ذکر است که چين و استراليا نيمي از جنگل‌هاي کل آسيا و اقيانوسيه را در خود جاي داده‌اند. به گفته کارشناسان فائو، به رغم افزايش نرخ خالص نواحي جنگلي در سطح منطقه‌اي در بسياري از کشورهاي آسيايي هنوز نرخ بالاي تخريب جنگل‌ها ادامه دارد به طوري که طي 10 سال گذشته، جنوب شرق آسيا بالاترين ميزان کاهش مساحت جنگل‌ها را در اين منطقه تجربه کرده است. در اين ميان چين، هند و ويتنام برنامه ريزي‌هاي بلند مدتي را با هدف درختکاري‌هاي گسترده در محيط‌ هاي جنگلي انجام داده‌اند.
در بازبيني سال 2011 فائو از FRA هم چنين آمده است، منطقه اروپا که شامل 50 کشور و قلمرو است به طورکلي يک ميليارد هکتار منابع جنگلي دارد که حدود 25 درصد از کل نواحي جنگلي جهان را شامل مي‌شود. طبق آمار FRA، جنگل‌ها حدود 45 درصد از کل خشکي‌هاي اروپا را در بر مي‌گيرند و پراکندگي منابع جنگلي در اين قاره بسيار متنوع و متفاوت است به طوري که براي مثال کشور موناکو به طور کلي فاقد جنگل است در حالي فنلاند 73 درصد از منابع جنگلي اروپا را در خود جاي داده است. به لحاظ تنوع زيستي و عمليات‌هاي حفاظتي نيز مي‌توان گفت که حدود 26 درصد از نواحي جنگلي اروپا جزو جنگل‌هاي اوليه محسوب مي‌شوند که در مقايسه با آن وسعت جنگل‌هاي ابتدايي در کل جهاني 36 درصد برآورد شده است.
در اين گزارش هم چنين آمده است که منطقه آمريکاي لاتين و کارائيب نيز منابع جنگلي فراواني دارند به طوري که 49 درصد از کل خشکي‌هاي آن در سال 2010 ميلادي پوشش جنگلي بوده است. اين منطقه حدود 891 ميليون هکتار منابع جنگلي دارد که تقريبا 22 درصد از کل جنگل‌هاي جهان را شامل مي‌شود. در اين منطقه نيز بخش وسيعي از پوشش گياهي را جنگل‌هاي ابتدايي با تنوع زيستي قابل توجه، تشکيل مي‌دهند.
طبق جدول ارائه شده در گزارش فائو و براساس تقسيم بندي‌هاي اين سازمان در خصوص وسعت نواحي جنگلي و تغييرات آن در کشورهاي مختلف جهان در ميان کشورهاي منطقه غرب آسيا، ايران در سال 2010 ميلادي به لحاظ وسعت نواحي جنگلي پس از ترکيه در دومين جايگاه قرار مي‌گيرد. به اين ترتيب ترکيه با دارا بودن 11 هزار و 334 هکتار و ايران با 11 هزار و 75 هکتار، بيشترين وسعت زمين‌هاي جنگلي در غرب آسيا را در خود جاي داده‌اند. همچنين در اين منطقه کشور قطر تقريبا عاري از جنگل است.

http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=7718



 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 18 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com