Environmentalist

Environmentalist


قطب شمال


تداوم واپس نشيني يخها در قطب شمال
کارشناسان زيست محيطي در قطب شمال هشدار داده‌اند ذوب شدن يخ‌هاي قطبي که در تابستان سال جاري رکورد جديدي بر جا گذاشته است، تاثيرات گسترده در پي خواهد داشت، از جمله اينکه نابودي کامل يخ‌هاي اين منطقه را تسريع مي‌کند.

کارشناسان نروژي گزارش داده‌اند که يخ سطح دريا در منطقه قطب شمال به طور قابل توجهي نازک و شکننده شده است. بررسي‌ها نشان مي‌دهد که در ماه گذشته ضخامت يخ‌هاي شناور، طي فرآيند ذوب سالانه يخچال‌ها به پايين ترين سطح از زمان آغاز تصوير برداري‌هاي ماهواره‌اي طي 30 سال قبل، رسيد.
به گزارش بي بي سي، تصور مي‌شود که روند ذوب شدن يخ‌ها بر روي آب و هواي اروپا نيز تاثير مي‌گذارد. بنابراين گزارش، ذوب سالانه يخ‌ها دست کم تا يک هفته ديگر ادامه خواهد داشت که معمولا در اواسط ماه جاري ميلادي (سپتامبر) به اوج مي‌رسد و دماي هوا همچنان بالاي دماي انجماد خواهد بود.
کيم هولمن، رييس موسسه قطبي نروژ در گفت و گويي با شبکه بي بي سي اظهار داشت که امسال سرعت ذوب شدن يخ‌ها، سريعتر از آن‌ حدي بود که انتظار مي‌رفت.
هولمن اضافه کرد: تغييرات، بسيار بيشتر از حدي بود که 20 سال پيش و يا حتي 10 سال پيش تصور مي‌کرديم.
وي خاطر نشان ساخت: يکي ديگر از دلايلي که به ذوب شدن يخ‌ها سرعت بخشيده، تابش نور خورشيد به سطح تيره تر اقيانوس است و اين امر ما را در پيش بيني صحيح سرعت ذوب يخ‌ها، غافلگير کرده است. به همين دليل براي دستيابي به پيش بيني‌هاي دقيقتر، بايد درکمان را از اين تغييرات، بهبود بخشيده و دانش خود را با شرايط طبيعي و واقعي موجود در اطرافمان تطبيق دهيم.
اين کارشناسان مي‌گويند حتي محتاطانه ترين پيش بيني‌ها نيز حکايت از آن دارند که قطب شمال تا سالهاي 2080 و 2090 ميلادي خالي از يخ مي‌شود.
منبع: http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=7716




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 18 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com