Environmentalist

Environmentalist


پرديسان
شماري از کارشناسان و فعالان محيط زيست با انتشار بيانيه يي ضمن اشاره به شايعه فروش پارک طبيعت پرديسان، اين اقدام سازمان محيط زيست را خيانت در حق زيستبوم تهران و شهروندان آن دانستند.

 

 

به گزارش خبرگزاري محيط زيست ايران متن کامل اين بيانيه به شرح زير است:

به نام يزدان پاک

انتشار شايعاتي در باره فروش پارک طبيعت پرديسان نگراني هاي بسياري در ميان کارشناسان محيط زيست، دلمشغولان طبيعت ايران و همچنين شهروندان کلانشهر تهران برانگيخته است. اطلاع رساني ها در اين باره مخدوش و ناقص است و سازمان حفاظت محيط زيست که انتظار ميرفت، خود حافظ و نگاهبان اين عرصه باشد تاکنون از هر واکنشي درباره اين شايعات خوددداري کرده است. اخيرا رسانه هاي مستقل، خبري حيرت آور منتشر کردند با اين مضمون که بخش بزرگي از پارک مذکور با بهايي نازل فروخته شده و خريدار قصد تغيير کاربري اراضي پارک را دارد.
پارک طبيعت پرديسان بر مبناي طرح مصوب و قانوني آن يک پروژه بزرگ ملي به شمار آمده و مقرر بود با تبديل به ذخيره گاه گياهان و جانوران و بزرگترين پارک وحش شهري خاور ميانه، ضمن فراهم ساختن عرصه يي براي آموزش و جلب توجه هم ميهنان به مفاهيم حفاظت محيط زيست و حيات وحش، به يکي از مهمترين جاذبه هاي گردشگري پايتخت تبديل شده و نقش مهمي در رونق اقتصاد شهري تهران داشته باشد. انتخاب نام پرديسان براي اين پارک از آن جهت صورت گرفته که با ارائه نمونه هاي طبيعي و واقعي از زيست بومهاي اقيلم هاي مختلف کره زمين، چشم اندازي ملموس از بهشت طبيعت جهان را پيش روي ايرانيان قرار دهد. مضاف بر آنکه اين پارک با واقع بودن در مسير بادهاي غالب غربي نقش مهمي در تلطيف و خودپالايي هواي کلانشهر آلوده تهران دارد و ساخت و ساز در عرصه آن مي تواند راه تنفس را براي ميليونها شهروند ساکن اين شهر، باز هم تنگتر کند. از اين نظر، فروش و تغيير کاربري اراضي اين پارک مي تواند شليک تير خلاص به زيستبوم رنجور پايتخت ايران به شمار آمده و همچنين تهران را از يک فرصت بزرگ و تکرار ناشدني در حوزه گردشگري، اکوتوريسم و آموزش محيط زيست محروم کند. همچنين نبايد فراموش کرد پرديسان شايد آخرين عرصه دست نخورده از زيستبوم شهر تهران باشد، کما اينکه هم اکنون برخي گونه هاي گياهي خاص منطقه تهران فقط در اين پارک قابل مشاهده هستند.
ما امضاکنندگان اين بيانيه اطمينان داريم در مجموعه دولت هستند کساني که هرگز برنمي تابند چنين خيانت بزرگي در حق ميليونها شهروند و نسلهاي آينده به نام آنها ثبت شده و اميدواريم دولت يک بار براي هميشه طرح فروش پارک طبيعت پرديسان را ملغي و منتفي اعلام کرده و آستين همت براي اجراي کاربري مصوب اين پارک يعني تبديل آن به پارک وحش را بالا بزند. اگر چه متاسفانه در ساليان گذشته تصرفات و تعرضات نابخردانه عملا اين پارک را چندپاره نموده و بخش هايي از آن را به مخروبه تبديل کرده است، اما هنوز بيشترين گستره پارک، قابليت تبديل به عرصه اي براي تفرجگاه طبيعت گردي و آموزش محيط زيست را داشته و اگر هم تصميم بر تعيين کاربري تازه براي پرديسان است، اين کاربري هرگز نبايد مغاير با کارکرد اصلي پارک به عنوان ريه تنفسي تهران و مهمترين امکان بالقوه اين کلانشهر براي برخورداري از يک پارک طبيعت باشد.
اين بيانيه شايد ،‌ در غياب تشکل هاي زيست محيطي و در سکوت غالب رسانه هاي رسمي عجالتا تنها صداي دوستداران محيط زيست و دلمشغولان زيستبوم پايتخت درباره سرنوشت پارک طبيعت پرديسان باشد. اميدواريم که اين صدا شنيده شود و پاسخي در خور يابد.
مهندس شيرين ابوالقاسمي
دکتر حسين آخاني
مهندس ميترا البرزي منش
محمدعلي اينانلو
مهندس مژگان جمشيدي
مهندس عليرضا جورابچيان
مهندس محمد درويش
دکتر محمد تقي رهنمايي
مهندس بهرام زهزاد
مهندس هوشنگ ضيايي
مهندس بيژن فرهنگ دره شوري
دکتر ناصر کرمي
دکتر اسماعيل کهرم
دکتر عبدالحسين وهابزاده



 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 18 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com