Environmentalist

Environmentalist


  زراعت چوب ، راهکاری برای نفس کشیدن جنگل

واحد مرکزی خبر: اگر این روزها به زمینهای کشاورزی ، دشت ها و باغهای گیلان به ویژه در غرب این استان سری بزنیم ، انبوهی از درختان صنوبر را می بینیم که به طبیعت گیلان جلوه ویژه ای داده اند.
زمین هایی که تا چند سال پیش یا رها شده بودند و یا فقط به کشت صیفی جات اختصاص داشتند ، امروز به کمک جنگل و جلوگیری از قطع درختان جنگلی آمده اند و تا حد زیادی چوب مورد نیاز فرآیند توسعه درگیلان و حتی کشور را تامین می کنند.
براساس آمارهای اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان ، 45 هزار هکتار از 130 هزار هکتار سطح کشت چوب در کشور سهم گیلان است.

کارشناسان منابع طبیعی معتقدند آب و هوای مناسب و بارندگی های کافی سبب شده است که این استان با داشتن حدود 35 درصد سطح کشت چوب در کشور ، مقام نخست زراعت چوب را در ایران به نام خود ثبت کند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با اشاره به این که میزان تولید چوب درکشور ، سالانه 2 میلیون و 600 هزار متر مکعب است می گوید : بیش از یک میلیون مترمکعب از این مقدار چوب در گیلان تولید می شود.
بررسی ها نشان می دهد جلوگیری از واردات چوب کشور ، حفظ جنگل ها و ایجاد اشتغال و افزایش درآمد 3 فایده مهم زراعت چوب است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به این که زراعت چوب یا کاشت درخت برای استفاده از چوبش ، راهکاری برای جبران نیازهای روبه رشد فرآیند توسعه به چوب است گفت: طرح ملی زراعت چوب از سال 82 همزمان با سراسر کشور در گیلان نیز آغاز شد.
رحمت الله رحمانی با بیان اینکه در سال های اخیر به سبب مقرون به صرفه بودن زراعت چوب ، رغبت بهره برداران به این کار بیشتر شده است افزود: در سال آغاز اجرای این طرح ، سطح کشت زراعت چوب در گیلان 20 هزار هکتار بود درحالی که این میزان امروز به بیش از 45 هزار هکتار رسیده است.
وی با بیان اینکه شهرستان های صومعه سرا و آستانه اشرفیه ، دو قطب اصلی زراعت چوب در گیلان هستند ، افزود: سالانه بیش از یک میلیون مترمکعب چوب ، معادل بیش از 5 برابر چوبی که سالانه از جنگل های گیلان برداشت می شود از مزارع چوب صنوبر این استان به دست می آید.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان سریع رشد بودن ، تکثیرآسان و سازگاری اکولوژیکی صنوبر را از جمله عوامل انتخاب این گونه درختی برای توسعه زراعت چوب دانست.
رحمت الله رحمانی می گوید: سالانه 650 هزار مترمکعب چوب ، معادل 70درصد چوب حاصل از باغ های صنوبر این استان برداشت می شود که نیمی از این مقدار چوب در گیلان مصرف و بقیه نیز به استان های دیگر صادرمی شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزدارای گیلان نیاز سالانه چوب کشور را حدود 12 میلیون مترمکعب می داند و می افزاید : هم اکنون سالانه 6 و نیم میلیون متر مکعب نیازکشور با زراعت چوب و برداشت از جنگل ها و بقیه نیز از طریق واردات چوب از روسیه ، فنلاند ، سوئد ، گرجستان و قفقاز تامین می شود .
رحمت الله رحمانی تنها راه رسیدن به خودکفایی و قطع واردات را افزایش سطح زراعت چوب می داند و می گوید: هم اکنون بیش از100هزار هکتار از زمین های گیلان قابلیت کشت صنوبر و زراعت چوب را دارد که اگر این توانایی بالفعل شود 2 میلیون مترمکعب چوب به میزان تولید سالانه افزوده خواهد شد.

منبع: http://www.frw.org.ir/Home/pageid/1/ctl/view/mid/1663/Id/20055/language/fa-IR/Default.aspx



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 17 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com