Environmentalist

Environmentalist


محيط زيست خوزستان

در خوزستان تدوين مي‌شود:
طرح جامع آموزش همگانی محیط زیستی
کارگروه طرح جامع آموزش همگانی محیط زیست به ریاست معاون برنامه ریزی استانداری خوزستان و با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان و دیگراعضا در اهواز تشکیل شد.

 

مهندس عامری گلستان دراین جلسه اجرای طرح آموزش همگانی در استان را ضروری دانست واز اعضا خواست تا با جدیت ونظم خاصی جلسات را برگزار نمایند.
احمدرضا لاهیجان‌زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز در نخستین جلسه کارگروه توسعه آموزش‌های زیست‌محیطی با اشاره به آیین‌نامه اجرایی بند (الف) ماده 189 قانون برنامه پنج‌ساله توسعه پنجم، گفت: براساس این قانون در راستای ارتقای آگاهی‌های عمومی و دستیابی به توسعه پایدار به منظور حفظ محیط زیست، کارگروهی با حضور سازمان حفاظت محیط زیست، وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، نفت، صنعت، علوم، آموزش و پرورش، نیرو، ارشاد، وزارت کشور، بهداشت، راه و شهرسازی، تعاون، ورزش، صدا و سیما، معاونت برنامه‌ریزی استاندار و یک متخصص آموزش‌های محیط زیستی تشکیل می‌شود.
وی افزود: برنامه‌ریزی و انجام هماهنگی‌های لازم به منظور اجرای برنامه جامع آموزش همگانی محیط زیست و بررسی اثربخشی اجرای این برنامه باید در دستور کار قرار گیرد.
لاهیجان‌زاده ادامه داد: بر اساس این قانون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است از تولید و انتشار محصولات فرهنگی محیط زیستی (اعم از فیلم، کتاب، خبر، محصولات دیجیتال و ...) و ارتقای فرهنگی عمومی حمایت کند، وزارت آموزش و پرورش نیز موظف است نسبت به ارتقای کمیت و کیفیت مطالب آموزش محیط زیست در کتاب‌های درسی و اجرای برنامه‌های آموزشی محیط زیستی معلمان، برنامه‌ریزان آموزشی، برنامه‌های مراکز تربیت معلم و فوق برنامه دانش‌آموزان متناسب با نیازهای آموزشی آنها اقدام کند همچنین وزارتخانه‌های علوم و بهداشت هم موظف هستند آموزش‌های محیط زیستی لازم را در برنامه‌های آموزشی و رشته‌های تحصیلی دانشگاهی پیش‌بینی کنند.
وی افزود: سازمان صدا و سیما موظف است درخواست کارگروه، برنامه‌های آموزشی، ترویجی و آگاهی‌بخشی در حوزه محیط زیست را در قالب‌های مختلف بدون دریافت وجه تهیه و پخش کند و خبرگزاری‌ها و مطبوعات دولتی نیز موظفند حسب درخواست کارگروه نسبت به اطلاع‌رسانی عمومی در مسائل زیست‌محیطی بدون دریافت وجه اقدام کنند.
به گزارش ایسنا، دبیر کارگروه توسعه آموزش‌های زیست‌محیطی با اشاره به تحقیقی که دانشگاه آذربایجان در مورد تاثیرگذاری آموزش در مقاطع مختلف تحصیلی انجام داده است، گفت: بر اساس این تحقیق، آموزش در دوره ابتدایی 70 درصد تاثیرگذاری دارد؛ اما به تدریج در مقاطع تحصیلی دیگر کاهش می‌یابد و در نهایت در دانشگاه به پنج درصد می‌رسد.
وی اظهار کرد: در خوزستان بیش از 800 هزار دانش‌آموز مشغول به تحصیل هستند و بهتر است آموزش در مقطع ابتدایی دنبال شود.
لاهیجان‌زاده تاکید کرد: تمام دستگاه‌های اجرایی باید برنامه جامع آموزش همگانی محیط زیستی مربوط به خود را تدوین و در این کارگروه تصویب کنند و برنامه‌های زیست‌محیطی که در حال حاضر به صورت پراکنده انجام می‌شود متمرکز و نظام‌مند شود.
وی افزود: اگرچه هدف این کارگروه آموزش همگانی است، اما برای نهادینه شدن این آموزش‌ها باید از بدنه دولت یعنی مدیران و کارکنان آغاز شود.
لاهیجان‌زاده شهرداری‌های تمام استان را از بهترین ظرفیت‌ها برای توسعه آموزش‌های زیست‌محیطی عنوان کرد و گفت: این نهادها با داشتن فرهنگسرا و در کنار آموزش‌های پسماند و فضای سبز می‌توانند آموزش‌های زیست‌محیطی را انجام دهند.
وی با بیان اینکه پنج دانشگاه خوزستان برای مشارکت در این کارگروه دعوت شده‌اند، گفت: تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان محیط زیست بارها برای همکاری در ارائه آموزش در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند.


http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=7709
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: پنج شنبه 16 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com