Environmentalist

Environmentalist


پاسداشت روز جهانی تنوع زیستی ۲۰۱۲

IDB poster 2012
دوم خرداد ۱۳۹۱

تنوع زیستی دریایی

تنوع زیستی بنیان بوم‌سازگان‌های سالم و توسعة پایدار انسانی است. گذر روزها تهدیدها و چالش‌های جدیدی را پدیدار می‌سازد. از سال ۱۹۷۰ به بعد جهان با کاهشی ۳۰ درصدی در گونه‌های مهره‌داران روبه‌رو شده است. مهره‌داران مناطق استوایی به میزان ۶۰ درصد کاهش یافته‌اند. در مناطق معتدل از لحاظ اقلیمی گونه‌های مهره‌داران تا ۱۵ درصد کمتر شده اند. با همة اینها تمام گروههای مهره‌داران به‌ویژه دوزیست‌ها به‌طور جدی مورد تهدید هستند. در حال حاضر تنها یک درصد از محیط زیست دریایی حفاظت شده است.
اینها واقعیت‌هایی غیرقابل انکار هستند. تخریب و تکه تکه شدن زیست‌گاهها به جنگل‌ها، تالاب‌ها و بوم‌سازگان‌های ساحلی نیز تسری پیدا کرده است. تأثیرگذاری انسان بر تنوع زیستی، بوم‌سازگان‌ها و اقلیم همچنان روبه افزایش است.
تاوان زیادی باید پرداخت کرد. حفظ تنوع زیستی برای (حفظ) سلامت سیارة محل زندگی‌مان الزامی است. باید بتوانیم در مقابل پیچیدگی‌هایی که چالش‌های یادشده برایمان ایجاد می‌کنند، ایستادگی کنیم. به این منظور، باید ابتدا علل اصلی عامل تخریب تنوع زیستی را شناسایی و آنان را مورد هدف قرار دهیم. عوامل مؤثر در تخریب تنوع زیستی ریشه در عملکردهای ناپایدار، آموزش و اطلاعات ناکافی، توسعه بدون در نظر گرفتن و اهمیت دادن به ارزش‌ها و استفادة نادرست و نابه‌جا از علم و فن‌آوری‌ دارد. فقر عامل مهم تخریب تنوع زیستی است. به این جهت ضرورت رعایت انصاف در دسترسی به تنوع زیستی و استفاده از آن ارزشی اخلاقی است که نیاز به آن هر روز بیشتر می‌شود.
کانون دوستداران محیط زیست دانشگاه شهید رجایی از طریق فعالیت‌هایش در حوزه‌های آموزش، فرهنگ و اخلاق و ارتباطات سعی دارد از تنوع زیستی پاسداری کند.
یونسکو (۲۰۲۰-۲۰۱۱) را دهه جهانی تنوع زیستی نام گذاری کرده است و کانون محیط زیست دانشگاه شهید رجایی ضمن حمایت از این موضوع، بدون وقفه برای موفقیت آن می‌کوشد. چالش تغییر اقلیم، تخریب و از بین رفتن تنوع زیستی مهم‌‌ترین مشکلات پیش روی بشر برای بقاست. ما می‌توانیم پیروز و سربلند از این مشکل بیرون بیاییم. برای این کار باید عزم خود را جزم کنیم و با هم متحد شویم تا از تنوع زیستی در خدمت توسعه استفاده نماییم و آن را برای نسل‌های حال و آینده حفظ کنیم. این مهم‌‌ترین پیام برای پاسداشت روز جهانی تنوع زیستی ۲۲ می می باشد .

کانون محیط زیست در روز دوم خرداد میزبان سه تن از تاثیر گذاران حوزه علم،معماری و هنر می باشد که برای پاسداشت روز جهانی تنوع زیستی با ما همراه شده اند.

  • دکتر حسین زمرشدی :استاد دانشگاه شهید رجایی و چهره ماندگار معماری ایران

    Hossein Zomarshidi

  • استاد حسن حسین نژاد :دارای نشان درجه یک هنری و عضو انجمن خوشنویسان ایرانHossein Nejad

  • دکتر مجتبی قربانی آرانی : عضو هیات علمی دانشگاه شهید رجایی و دانشمند برگزیده موسسه ISI در سال ۲۰۱۲Ghorbani

در این مراسم از دوتن از اعضای فعال کانون :

  • اسماعیل فتاحیان ( فارغ التحصیل کارشناسی مکانیک)

  • سرکار خانو ایجوی ( مسئول آموزش دانشکده علوم پایه)

نیز تقدیر خواهد گردید. نمایش فیلم با موضوع تنوع زیستی اقیانوسها و معرفی آثار برگزیده در فراخوان طراحی پوستر و نمایشگاه آثر برگزیده در حاشیه این مراسم برگزار خواهید گردید.

تنوع زیستی زندگی است، تنوع زیستی زندگی ما است.

به ما ملحق شوید:

تهران | لویزان | دانشگاه شهید رجایی | دانشکده علوم پایه | طبقه دوم | سالن اجتماعات

ساعت ۱۱:۳۰ تا ۱۳:۳۰



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 1 خرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com