Environmentalist

Environmentalist


 

یک عضو هیئت علمی دانشگاه تهران انتقاد کرد:
جمع آوری پسماند خشک در تهران روزانه 10بار، اروپا هفته ای یکبار!


 

 

 بزرگنمایی
یک عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: در تهران روزانه 10بار زباله ها جمع می شود در حالی که در اروپا تنها هفته ای یکبار پسماندهای خشک را جمع آوری می کنند.

به گزارش سبزپرس و به نقل از ستاد خبری دومین جشنواره محیط زیست شهری، «سروش مدبری» مدیرکل سابق دفتر آب و خاک سازمان محیط زیست و عضو هئیت علمی دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: شیوه‌های مدیریت پسماند در ایران خوب است و هزینه زیادی هم در این مورد می‌شود اما به دلیل عدم فرهنگ‌سازی خوب جواب نمی‌دهد. برای نمونه در تهران روزانه 10بار زباله ها جمع می شود در حالی که در اروپا تنها هفته ای یکبار پسماندهای خشک را جمع آوری می کنند.

مدبری با تاکید بر اینکه از مهم‌ترین گزینه‌های مدیریت پسماند، کاهش پسماند در مبدا است افزود:«اگر از اول پسماند را کاهش دهیم، دیگر نیاز به مدیریت خاصی نخواهد داشت.»

وی با اشاره به اینکه برای بهتر شدن امکان بازیافت، بحث تفکیک وارد جریان می‌شود گفت:«در کشور ما مسئله کاهش پسماند، چه در بخش خانگی و چه در بخش‌های دیگر، به خوبی انجام نمی‌شود و به کالا به‌عنوان منابعی که داریم تخریب‌شان می‌کنیم، نگاه نمی‌کنیم.»

این کارشناس محیط‌زیست و پسماند معتقد است: «باید برای مردم روشن شود، بازیافت پسماندی که تولید می‌کنند، چه هزینه و زحمتی دارد.»

او گفت:«فرهنگ، آموزش و اطلاع‌رسانی نکته اول است. فرهنگ‌سازی به‌خوبی در کشور ما انجام نشده است. هزینه‌ای صرف فرهنگ‌سازی نمی‌کنیم.»

مدبری در پاسخ به این سوال که در کاهش زباله، مدیران شهری سهم بیشتری دارند یا شهروندان، گفت:«مدیران باید آموزش بدهند و بعد از مردم انتظار داشته باشند که رعایت بکنند. این موضوع 2 مرحله دارد. اول باید سهم تصمیم‌گیران را زیاد بدانیم. شهرداری باید هزینه کند و سازمان محیط‌زیست که متاسفانه بخش آموزش آن 10 سال تعطیل است، باید آموزش را انجام دهد. باید حس مسئولیت‌پذیری زیست محیطی را در مردم تقویت کنند.»

وی گفت: «برگزاری جشنواره‌هایی در این زمینه موثر خواهد بود اما تعمیم آن از یک پارک به پارک‌های بیشتر، باعث فراگیری این موضوع خواهد شد. ادامه‌دار بودن این کارها، تاثیرگذار خواهد بود. در این زمینه حتی می‌توان از مردم ایده گرفت و به بهترین ایده‌ها هم جایزه داد.»

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با مقایسه‌ای بین تهران و دیگر شهرهای دنیا که به آنها سفر کرده است گفت:«به چند شهری که سفر کرده ام هیچ‌یک از آنها مانند شهرداری تهران در مدیریت پسماند زحمت نمی‌کشند و هزینه نمی‌کنند. در یک شبانه‌روز نزدیک به 10 بار شهرداری به شکل‌های مختلف زباله‌ها را جمع‌آوری می‌کند اما مثلا در اروپا یک بار در هفته برای جمع‌آوری زباله‌های خشک می‌آیند.»

مدبری در مورد جریمه افرادی که زباله بیرون می‌ریزند، گفت:«می‌توان مغازه‌داری که زباله‌هایش را در جوی آب می‌ریزد و با کم‌ترین باران به‌خاطر گرفتگی آبراهه ها، سیل راه می‌افتد را جریمه کرد. حتی قرار بود افرادی که زباله از ماشین بیرون می‌اندازند، جریمه شوند اما تا به حال پلیس این کار را نکرده است.»

دومین جشنواره محیط زیست شهری با محوریت مدیریت پسماند از 15 تا 19 شهریور به مدت 5 شب در پارک ولایت تهران از ساعت 6 عصر تا 11 شب برگزار می شود.

کد خبر : 91061009- http://isdle.ir/news/index.php?news=8718


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 13 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com