Environmentalist

Environmentalist


«سنجابک باغی» در اروپا و «سنجابک جنگلی» در ایران با کاهش شدید جمعیت روبرو شده اند

کشورهایی چون هلند و دانمارک پیش از سایر کشور های اروپای غربی زیگونگی طبیعی و ذات وحشی طبیعت خود را از دست داده اند. آخرین بقایای خرس قهوه ای یافته شده در دانمارک به سه هزار سال پیش بازمی گردد.


جز اراضی ساحلی کشور هلند که تقریبا از هزار سال پیش از بستر دریای شمال با استفاده از ایجاد سد بیرون کشیده شده است، پوشش گیاهی جنوب کشور از قرن ها پیش تغییر اساسی کرده است. افزایش بهره برداری در جامعه ای که روزگاری نبض تجارت جهان را به دست داشت و ناوگانش از دریای ژاپن تا جزایر کارائیب حضور داشتند، پوشش حقیقی جنگلی را نابود ساخته و اکنون تنها لکه هایی آنهم به شکل پارک یادگاری از جنگل های کهن است.
تنها جانورانی در هلند توانایی ماندگاری داشتند که قادر به زیست در پوشش ثانوی و عموما انسان کاشت گیاهی بودند. در کنار روباه و خرگوش، یکی از پستانداران حاضر در مزارع و بیشه زاران هلند، «سنجابک باغی» Eliomys quercinus است. پژوهشگران در سال ۲۰۰۷ پس از مدت ها جستجو تنها موفق به یافتن ۹ سنجابک باغی در دو لکه جنگلی در ایالت «لیمبورگ» شدند و این در حالی است که در سال های پیشین مشاهده این گونه جونده در سطح هلند عادی بود.
پژوهشگران جز تغییر کاربری زیستگاه ها و مزارع هلند، به احتمالی، تغییرات اقلیمی روی داده را به دلیل اختلال در خواب زمستانی، مقصر در کاهش شدید جمعیت سنجابک باغی می دانند.

در کشور ایران گونه ای شبیه، به نام «سنجابک جنگلی» Dryomys nitedula وجود دارد. بنا بر نوشتار کتاب ارزشمند «راهنمای صحرایی پستانداران ایران»، نگاشته «مهندس هوشنگ ضیایی» این گونه در مناطق جنگلی و یا درختزار ها و باغات واقع در زیستگاه های مختلف کشور زندگی می کند. «دکتر اسماعیل اعتماد» از پیشگامان دانش جانورشناسی ایران نیز به وجود این گونه در باغ های «طرشت» تهران (منطقه ای حوالی میدان آزادی پایتخت) اشاره داشته است. در حال حاضر این مجموعه باغ ها به سرعت به دلیل ساخت و ساز رو به قهقرا رفته است. این احتمال وجود دارد که محوطه دانشکده منابع طبیعی کرج، محوطه ای مشجر با ۲۰۰ سال سابقه (عمارت سلیمانیه فتحعلیشاهی)، زیستگاهی جزیره ای و جزء آخرین بقایای باغستان های سرسبز کرج باشد که زیستگاهی مناسب برای این گونه جونده و گونه هایی چون سمور سنگی به شمار رود.

 

 کوشان مهران - منبع :http://vahsh.ir /10/2/1391  
مطالب مشابه


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: شنبه 11 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com