Environmentalist

Environmentalist


روسیه «سرزمین پلنگ» را در نزدیکی مرز چین ایجاد کرد

انجمن حفاظت حیات وحش (WCS) اعلام کرد که روسیه به منظور حفظ گربه سانان نادر مانند گونه های در معرض انقراض پلنگ و ببر آمور، یک پارک ملی گسترده و وسیع را ایجاد کرده است.
این پارک ملی که «سرزمین پلنگ» نام دارد، وسعتی ۲۶۲ هزار هکتاری از زیستگاه های اصلی پلنگ و ببر را پوشش می دهد.
این پارک با الحاق دو منطقه حفاظت شده ارزشمند به نام های «پناهگاه حیات وحش بارسُوی»، «پناهگاه حیات وحش بوریسوفکو» و اضافه کردن منطقه ای دیگر در نزدیکی مرز کشور چین ایجاد شده است.
به گزارش پایگاه خبری مونگابی، «پیتر زاهلر» معاون بخش آسیای انجمن حفاظت حیات وحش در این باره گفت: این خبر بزرگی برای حفاظت گربه سانان بزرگ جثه است. ایجاد این پارک، میزان زیستگاه های تحت حفاظت جمعیت بحرانی دو گربه سان بزرگ جهان را به طور چشمگیری افزایش می دهد و راه افزایش امینت برای آینده این گونه ها را ادامه می دهد.
او همچنین ادامه داد: ما مشتاقانه منتظر آن هستیم تا پشتیبانی هایی که برای کمک به حفاظت ببرها و پلنگ ها در منطقه احتیاج است را ادامه دهیم.
«دیل میکل» مدیر برنامه روسیه انجمن حفاظت حیات وحش نیز گفت: ایجاد پارک ملی جدید، خبری عالی برای جمعیت های شرقی پلنگ و ببر آمور است.
او گفت: ما دولت روسیه را برای این پیش بینی و ایجاد این پارک ملی ستایش می کنیم و به این مسئله نیز خوشبین هستیم که این منطقه یک پناهگاه حساس برای برخی از بحرانی ترین گونه های گربه سانان بزرگ این سیاره است.
جمعیت ببر آمور یا همان ببر سیبری به دلایلی چون از دست رفتن زیستگاه ها، شکار به عنوان گونه آسیب رسان و آفت و همچنین شکار برای عرضه در بازار طب سنتی چینی به شدت کاهش یافته است. اما این وضعیت برای پلنگ آمور که به پلنگ شرقی نیز شناخته می شود، به مراتب بغرنج تر است چرا که در حال حاضر، دانشمندان تنها برآورد ۴۰ فرد از این گونه پلنگ را در طبیعت دارند و به همین دلیل، پلنگ آمور به عنوان بحرانی ترین گربه سان جهان از نظر تعداد افراد در طبیعت شناخته شده است.
کشور روسیه از چند سال قبل، برنامه های گسترده ای را برای حفاظت و احیای گونه های گربه سانان بزرگ جثه خود به اجرا در آورده است. مهمترین این برنامه ها، برنامه احیای پلنگ در منطقه قفقاز در غرب روسیه و شمال ایران است.
این کشور که میزبان المپیک زمستانی ۲۰۱۴ است، نماد این بازی ها را پلنگ انتخاب کرده در حالی که جمعیت پلنگ در ناحیه قفقاز (بخشی که در کشور روسیه واقع شده) منقرض شده است. به همین دلیل روسیه از چند سال قبل برنامه هایی برای احیای این گونه از طریق تکثیر در اسارت در دست اجرا دارد و پلنگ هایی را از قزاقستان و ایران برای اجرای این پروژه دریافت کرده است.
در سوی دیگر مرزهایی که منطقه قفقاز را به چندین قسمت تقسیم کرده اند، ایران نیز از دو سال قبل اعلام کرده که قصد احیای جمعیت گونه منقرض شده «ببر هیرکانی» از طریق تکثیر در اسارت ببر سیبری را اجرا کند.
هر چند که این برنامه با تبلیغات زیادی همراه بود و برنامه مبادله دو پلنگ ماده ایرانی با یک جفت ببر سیبری، یکی از خبرسازترین برنامه های تاریخ سازمان حفاظت محیط زیست ایران شد، اما بر خلاف گفته مدیران این سازمان، ببرها به محل در نظر گرفته شده در پناهگاه حیات وحش میانکاله منتقل نشدند و در باغ وحش ارم تهران ماندند. هفت ماه پس از انتقال، ببر نر بر اثر بیماری «مشمشه» در دی ماه ۸۹ پشت قفس های باغ وحش ارم جان داد و البته بازهم خبرساز شد.
پس از این اتفاق، ببر ماده برای مدتی طولانی در قرنطینه ماند و با اینکه منابع غیررسمی از ابتلای این ببر به مشمشه خبر می دادند، خبر و عکس خاصی از سوی مقامات رسمی از این ببر منتشر نشد.
با این حال هیئت های روسی و ایرانی چند بار به دو کشور سفر کردند و قرار است چهار ببر دیگر نیز در ازای دریافت چهار پلنگ، از روسیه به ایران بیایند و به مرکزی در میانکاله منتقل شوند. مرکزی که به گفته معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست، تنها ظرفیت نگهداری دو ببر را دارد.

مطالب مشابه

http://vahsh.ir   : منبع



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: جمعه 3 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com