Environmentalist

Environmentalist


لرستان


مدير کل حفاظت محيط زيست لرستان گفت: 25 درصد تنوع حيات وحش کشور در لرستان وجود دارد.

مهندس بازگير با اشاره به اهميت و نقش محيط زيست در زندگي انسانها، افزود: همه ما اهميت هوا، آب، خاک، تنوع گياهان زيستي و جانوري را به خوبي متوجه هستيم و مي‌دانيم خلا هر کدام از آنها چه مشکلاتي را بوجود مي‌آورد، ولي با اين وجود متاسفانه همچنان شاهد تخريب و از بين بردن منابع طبيعي، گياهان وجانوران زيست محيطي هستيم.
وي در گفت‌وگو با ايسنا خاطر نشان کرد: ما در استاني زندگي مي‌کنيم که به تنهايي 10 درصد جنگلهاي ايران و 20 درصد جنگلهاي زاگرس را داراست و با خاک کمتر از 2 درصدي، بيش از 12 درصد آبهاي روان کشور را به خود اختصاص داده است.
مديرکل حفاظت محيط زيست لرستان با بيان اينکه همچنين 25 درصد تنوع حيات وحش کشور در گوشه گوشه خاک لرستان وجود دارد، تصريح کرد: با توجه به اين همه نعمتي که خداوند به استان ما عطا کرده، قطعا تکليف ما نيز سنگين‌تر است و به خاطر شکرانه اين نعمت هم که شده همه بايد در جهت حفظ آن تلاش کنيم.
مهندس بازگير يادآور شد: وقتي مشکل زيست محيطي در منطقه‌اي حادث شود و گستره تخريبها به اندازه‌اي زياد باشد که تخريب آن همه چيز را تحت شعاع خود قرار دهد، بنابراين اين تکليف فقط به عهده يک سازمان و يا ارگان خاص نيست، بلکه تکليفي همه گير و همگاني است.
وي خاطر نشان کرد: براي اين تکليف و حراست از منابع طبيعي سه دليل عقلي، قانوني و شرعي وجود دارد، به طوري که در تمام قوانين و مقررات کشور، حفظ منابع طبيعي در اولويت قرار گرفته است.
مديرکل حفاظت محيط زيست لرستان ادامه داد: جلوگيري از تخريب محيط زيست، با قانون، اسلحه، محيط بان و جنگل بان، امکانپذير نيست و در همه دنيا به اشاعه فرهنگ محيط زيست رسيده‌اند و اين قضيه را بسط مي‌دهند، بنابراين موثرترين راه حل براي اين مسئله، فرهنگ سازي در جامعه است.
مهندس بازگير با اشاره به اينکه متاسفانه در لرستان فرهنگ حفاظت محيط زيست به باور تبديل نشده است، افزود: طبق اصل 189 قانون اساسي کشور،همه ارگانها و ادارات بايد عمومي سازي فرهنگ حفاظت محيط زيست را تکليف خود بدانند و اين تنها وظيفه محيط زيست نيست.
وي با اشاره به اينکه محيط زيست يک فرهنگ است، نه يک اداره يا ارگان که مي‌تواند توسعه را نيز به دنبال داشته باشد، افزود: از همه ارگانها خواهشمنديم اصل توسعه پايدار که تلفيقي از حفاظت و بهره برداري است را رعايت کنند و به خاطر کاهش حجم پروژه‌ها به طبيعت آسيب نرسانند.
مديرکل حفاظت محيط زيست لرستان با بيان اينکه هيچ گونه منطقه حفاظت شده در شهرستان کوهدشت وجود ندارد و وظيفه حراست و حفاظت از منابع طبيعي کلا برعهده وزارت جهاد کشاورزي و منابع طبيعي است، تصريح کرد: ساماندهي صنوف آلاينده شهري از تکاليفي است که بايد در شهرستان انجام بگيرد، همچنين ايجاد تصفيه خانه‌هاي آب و فاضلاب حق مردم است که بايد مورد توجه قرار گيرد.
مهندس بازگير با بيان اينکه کوهدشت در زمينه آب با خطر جدي مواجه است و الگوي نامناسب کشت يکي از مشکلات آن است، گفت: جهاد کشاورزي بايد اين الگوي کشت را تغيير دهد و آب را فداي کشتهاي غير استراتژيک نکند.
وي با اشاره به اينکه حجم آبهاي زير زميني کوهدشت خيلي پايين رفته است، افزود: کاشت ذرت که يک کشت استراتژيک نيست، در اين سال که بحراني‌ترين سال طي 50 ساله اخير است، بايد عوض شود و نبايد با کاشت محصولات آب بر، تيشه به ريشه ساير چيزها زد.
مديرکل حفاظت محيط زيست لرستان اظهار کرد: 2 ميليون و 200 هزارهکتار مراتع و جنگل در استان وجود دارد که فقط 200 هزار هکتار آن تحت مديريت حفاظت محيط زيست است.http://www.iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=7675

 




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: سه شنبه 31 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com