Environmentalist

Environmentalist


موقعيت جغرافيايي

اين تفرجگاه در 84 كيلومتري جنوب غربي شهر مشهد قرار گرفته است. اخلمد در دل كوههاي بينالود واقع شده است. اين كوه دنباله ي سلسله جبال البرز است. دهنه اخلمد در 75كيلومتري مشهد و 15 كيلومتري چناران و كنار جاده قبلي مشهد و قوچان مي باشد. آبشار اخلمد سه كيلومتر بالا از آبادي است و از 17متري آب به زمين پي ريزه آبشاربالا نيز23متر است رشته كوههاي اخلمد به كوههاي بينالود اتصال دارد
موقعیت طبیعی

اخلمد داراي دو آبشار است آبشار بزرگ كه 45 متر ارتفاع دارد و آبشار كوچك كه 23 متر ارتفاع دارد و در تمام فصول جاري است. از كوه منيژه سر چشمه ميگيرد. دروسط اين آبشارمحل وسيعي وجود دارد كه به تخت شاه عباس معروف است. بعد از آبشار بزرگ، رودخانه اي به امتداد 2كيلومتر بسيار تنگ وكوه هاي صاف و مرتفع ميباشد كه در آخر دره كوه منيژه با كوه فاراب به يكديگر وصل شده و منتهي ا ليه رودخانه اخلمد است، اينجارا اهل محل خانه هاي گلي ميگويند .

آهکی بودن جنس کوه‌های اخلمد باعث پیدایش حفره‌های ژرف مدور در زیر این آبشار شده ‌است. این دره دارای دیواره ‌های صخره‌ای با ارتفاع حدود ۲۰۰ – ۳۰۰ متر می‌باشد که یکی از بزرگ‌ترین مناطق برای ورزش مفرح سنگ نوردی در ایران می‌باشد از دیواره‌های معروف آن می‌توان به (دیواره سفید، الله اکبر، عقاب و…) نام برد. این دره دارای چندین آبشار می‌باشد که ۴ تای آن ها دائمی و چندین آبشار فصلی دارد. آبشار اصلی خلمد حدود ۴۰ متر ارتفاع دارد.

به علت ارتفاع زیاد و بارندگی فراوان، آبشار اخلمد در ماه‌ های ابتدای هر سال دارای بیشترین مقدار آب و زیبایی فریبنده‌ای می‌شود. زمین و رسوبات این منطقه به دلیل پیدایش فسیل‌های آمونیت متعلق به اواخر دوران ژوراسیک است. آبشار اخلمد دیواره های عمودی و بلند کوه های آن،‌ هوای پاکیزه و ییلاقی،‌ و انواع میوه های گیلاس و سیب درختی آن مشهور است. در مدخل دره اخلمد بندی است که به همت و یا در زمان میرزای تیموری فرزند شاهرخ و حاکم توس در نیمه اول سده نهم ساخته شده است. باغات فراوان و میوه های آن مخصوصا سیب اخلمد معروف است. کوه های اخلمد هم به دلیل ارتفاع و مسطح بودن و زیبایی فوق العاده هر سال سنگ نوردان، کوه نوردان و مسافران زیادی را به سوی خود جلب می کند.





نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com