Environmentalist

Environmentalist



ارزيابي زيست‌محيطي استراتژيك چيست؟

ارزيابي زيست‌محيطي استراتژيك براي نخستين بار در سال 1969 ميلادي در پي تصويب قانون NEPA در كشور آمريكا با رويكرد انجام ارزيابي اثرات زيست‌محيطي پروژه‌هاي پيشنهادي، مطرح گرديد.

سرفصلهاي اصلي دستورالعمل اجرايي SEA شامل غربالگري، حيطه‌يابي، ارزيابي گزينه‌ها ، تدوين گزارش و بازنگري آن، تصميم‌گيري، پايش و پيگري، مشاوره و مشاركت مي‌باشد. دهه 90 ميلادي آغاز ارايه پيشنهادات در زمينه SEA بوده است، در طي اين دهه پيشنهاداتي مبني بر اينكه اين فرايند مي‌تواند بسيار موشكافانه و قابل انعطاف براي تصميم‌سازيها در رده‌هاي بالاي استراتژيك و نيز تصميم‌گيريهاي هيئت دولت مورد استفاده قرار بگيرد، ارايه شده است .

 به عنوان يك نتيجه‌گيري منطقي مي‌توان گفت كه مدتهاست نوعي وجه تمايز براي تدوين طرح و برنامه بين ذي‌نفعان مختلف در حال شكل‌گيري است. در حال حاضر، بخش خصوصي از يك طرف و سياستگذاران بخش دولتي از سوي ديگر، دست اندركار انجام اين كار هستند. در مورد طرحها و برنامه‌هايي كه با رويكردهاي مبتني بر روش اجرايي EIA ارزيابي شده‌اند به طور معمول مي‌توان گفت كه كاركرد خوبي داشته‌اند. با اين حال، ساير فرايندهاي قابل انعطافي كه به روش اجرايي EIA عمل نمي‌كنند، باوجود دقت پايين و قابليت تطبيق بالا، همچنان در سياستگذاريها و تصميم‌گيريهاي هيئت دولت مورد حمايت قرار مي‌گيرند. شواهد تجربي حاكي از اين است كه طي سالهاي اخير اثربخشي كاربرد SEA روبه پيشرفت و توسعه است.

در اين فصل موارد زير به شكلي كلي معرفي و بطور اختصار مورد بحث قرار گرفتند ؛

 ● منطق وجودي SEA ، هدايت به سمت توجه هر چه بيشتر به مقوله‌هاي محيط‌زيست ، استدلالات اثربخش‌تر، كارآيي هر چه بيشتر تصميم‌گيريها، حمايت مناسب از اقدامات نظارتي و در نهايت توسعه پايدار مي‌باشد.

● SEA فرايندي است كه در طي آن كارها در مسير حمايت از تصميمات، توليد اطلاعات و ارايه يك چارچوب كاري نظام‌يافته براي تصميم‌گيري به انجام مي‌رسد.

● وظايف SEA شامل ارايه اطلاعات بهتر، آماده‌سازي نگرشها و تلقيات به منظور ايجاد تغيير در نحوه مشاركتها ، هم‌اجرايي‌ها و نيز تغيير در روالهاي معمول مي‌باشد.

● ارزشيابي سبك‌وسياق معيارها براي اثربخشي SEA شامل الزامات رسمي و    پيش‌بيني‌هاي روشن، اهداف روشن ارزيابي، اختصاص زمان كافي و اعتبارات مالي به همراه اقدامات حمايتي، دستيابي به تشريك مساعي‌هاي مطلوب، مشخص نمودن مرزها و آگاهي‌ها در خصوص موارد غير قطعي مي‌باشد.

 سبك‌وسياق معيارهايي كه در اين فصل به آنها اشاره شد به طور كامل و كاربردي در بازنگري يازده سامانه SEA در فصل چهارم به بحث گذاشته خواهد شد. همچنين توانايي SEA در با رابطه منافع اجرايي آن از طريق طرح پنچ مطالعه موردي مرتبط با كاربري اراضي در فصل ششم به بحث گذاشته مي‌شود. مباحث مطرح شده در فصل ششم شامل موارد زير خواهند بود ؛

 ● ملاحظه نظام يافته‌تر، مؤثرتر و گسترده‌تر اثرات و آلترناتيوهاي زيست‌محيطي

● حمايت فعال از اقدامات راهبردي در جهت توسعه پايدار و كمك بر تمركز به روي مقوله‌هاي درست و زمانهاي صحيح

● كارآيي روز افزون تصميم‌گيريهاي لايه‌بندي شده و اشاعه اجراي EIA در سطح پروژه‌ها

● اثربخشي هر چه بيشتر هم‌اجرايي‌هاي استراتژيك در تصميم‌گيريها

 ساير ارزشيابيها در خصوص معيارهاي اثربخشي SEA ، شامل جنبه‌هاي مرتبط با   آيين‌نامه‌هاي اجرايي و تناسب فنون و روشهاي مورد استفاده ، در فصول چهارم و ششم مورد بحث قرار مي‌گيرند. علاوه بر اين در فصل دوم پاره‌اي از مباحث و مفاهيم كليدي SEA معرفي مي‌شوند.


مرکز فروش

طی توافق با نشر سپهر چنین مقرر شد که این انتشارات  نماینده انحصاری پخش و فروش کتاب ارزیابی زیست محیطی استراتژیک باشد .

لذا کلیه عزیزانی که خواستار خرید این کتاب هستند می توانند با آدرس تهران - خیابان انقلاب - روبروی دانشگاه تهران - پاساژ فروزنده نشر سپهر مراجعه نمایند .

لازم به توضیج است که کلیه دانشجویان گرایش های مختلف رشته محیط زیست پس از تماس با من  میتوانند این کتاب را به طور مستقیم  با ۲۰ درصد تخفیف تهیه نمایند لذا  برای دریافت این کتاب به آدرس اینترنتی  m_androudi@yahoo.com  ایمیل بفرستید یا  در قسمت ثبت نظرات پیغام بگذارید و يا شماره تلفن ۳۳۴۵۹۹۸-۰۹۳۵ تماس حاصل بفرماييد .


سرانجام منتشر شد

سرانجام پس از ماه ها انتظار کتاب ارزیابی زیست محیطی استراتژیک منتشر شد .

اين كتاب تلاشي ارزشمند در جهت ارتقاي آموزه‌هاي علمي و افزايش مهارتهاي حرفه‌اي كليه دست اندركاران انجام ارزيابيهاي زيست‌محيطي استراتژيك مي‌باشد. نويسنده اين كتاب ­ آقاي توماس بي. فيشر­ دانشيار دانشكده عمران دانشگاه ليورپول بريتانيا مي‌‌باشد و موضوعات آموزشي مطرح شده در اين كتاب به طور اخص از دوره كارشناسي ارشد مديريت و برنامه‌ريزي محيط‌زيست اين دانشگاه اقتباس شده است.

عناوین فصول هفتگانه این کتاب به شرح زیر است :

فصل اول / ارزيابي زيست‌محيطي استراتژيك چيست؟       

فصل دوم / فنون، روشها و فرايند ارزيابي زيست‌محيطي استراتژيك

فصل سوم / تعيين مقوله‌ها و آلترناتيوهاي مناسب و مورد نظر در SEA و اهميت اتخاذ يك رويكرد لايه‌بندي شده         

فصل چهارم / بازنگري مقايسه‌اي يازده سامانة تثبيت شده SEA

فصل پنجم / آيين‌نامه اروپايي SEA ؛ نحوه پذيرش و چگونگي  اجراي آن در بين کشورهاي عضو 

فصل ششم / مطالعات موردي کاربري اراضي و فضاها

 فصل هفتم / خلاصه و نتايج

امیدوارم مطالب این کتاب برای همه خوانندگان مشتاق آن سودمند باشد .

قیمت این کتاب ۷۵۰۰ تومان است که برای دانشجویان با تخفیف ۲۰ درصد از جانب بنده محاسبه خواهد شد . برای دریافت این کتاب به آدرس اینترنتی  m_androudi@yahoo.com  ایمیل بفرستید یا  در قسمت ثبت نظرات پیغام بگذارید و يا شماره تلفن ۳۳۴۵۹۹۸-۰۹۳۵ تماس حاصل بفرماييد .




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: mannane ׀ تاریخ: دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , mannane.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com